Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 5:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinden koopovereenkomst tweedehands auto
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kgb-dave



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 10:41    Onderwerp: Ontbinden koopovereenkomst tweedehands auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag, ik ben mij momenteel aan het inlezen over de mogelijkheden van het ontbinden van de koopovereenkomst van een tweedehands auto gekocht bij een dealer. Ik heb hier het e.e.a. over opgezocht bij consumentenorganisaties en de ANWB, en begrijp dat aardig wat factoren (prijs, staat, jaartal) van invloed zijn of een overeenkomst ontbonden kan worden. Ik zoek naar advies en eventueel (praktijk) ervaring zodat ik beter in kan schatten of dit traject in mijn situatie kans maakt of een onbegonnen geval is.

Situatie:
- Tweedehands auto aangekocht bij dealer bouwjaar 2004, prijs rondom €4000, kilometerstand rondom 117.000km
- Eerste oplevering door de dealer, bij het wegrijden na de aankoop blijkt er een motorstoring te zijn (lampje op dashboard) en rijdt de auto in nood-modus (weinig vermogen). Direct omgekeerd en terug voor onderzoek.
- Tweede oplevering, auto is gerepareerd. Na 7 km exact dezelfde storing. Auto weer terug voor onderzoek.
- Derde oplevering, auto is gerepareerd. Na 10 km thuis aangekomen, geen issues geconstateerd. Volgende dag de eerste langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer. Auto terug voor onderzoek.
- Vierde oplevering, geen problemen met de uitval storing gevonden door dealer. Vervolgens tweede langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg weer plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer.
- Auto momenteel opnieuw in onderzoek.

Er is gesproken met de directeur van de garage. Deze beweerd dat er geen reden is om de verkoopovereenkomst te ontbinden, en dat er geen grote problemen met de auto zijn. Sinds oplevering eind juli eigenlijk de auto niet kunnen gebruiken, telkens de auto teruggebracht en afgegeven voor langdurig onderzoek.

Mijn inziens voldoet de auto niet aan redelijke verwachting voor een auto van €4000 van 11 jaar oud, die eigenlijk nog geen dag zonder storingen heeft gereden na herhaaldelijk reparaties van de dealer. Bovendien is de storing erger geworden, waarbij er gevaarlijke situaties ontstaan, omdat de auto plots uit kan vallen op willekeurige momenten op de snelweg.

Hoe schatten jullie deze situatie in? Is hier redelijke grond om dit neer te leggen bij de geschillen commissie waar de dealer bij is aangesloten? Of is het niet redelijker wijs te verwachten dat de auto functioneert zonder storingen die betrouwbaar en veilig rijden onmogelijk maken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 11:34    Onderwerp: Re: Ontbinden koopovereenkomst tweedehands auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

kgb-dave schreef:
Goedendag, ik ben mij momenteel aan het inlezen over de mogelijkheden van het ontbinden van de koopovereenkomst van een tweedehands auto gekocht bij een dealer. Ik heb hier het e.e.a. over opgezocht bij consumentenorganisaties en de ANWB, en begrijp dat aardig wat factoren (prijs, staat, jaartal) van invloed zijn of een overeenkomst ontbonden kan worden. Ik zoek naar advies en eventueel (praktijk) ervaring zodat ik beter in kan schatten of dit traject in mijn situatie kans maakt of een onbegonnen geval is.

Situatie:
- Tweedehands auto aangekocht bij dealer bouwjaar 2004, prijs rondom €4000, kilometerstand rondom 117.000km
- Eerste oplevering door de dealer, bij het wegrijden na de aankoop blijkt er een motorstoring te zijn (lampje op dashboard) en rijdt de auto in nood-modus (weinig vermogen). Direct omgekeerd en terug voor onderzoek.
- Tweede oplevering, auto is gerepareerd. Na 7 km exact dezelfde storing. Auto weer terug voor onderzoek.
- Derde oplevering, auto is gerepareerd. Na 10 km thuis aangekomen, geen issues geconstateerd. Volgende dag de eerste langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer. Auto terug voor onderzoek.
- Vierde oplevering, geen problemen met de uitval storing gevonden door dealer. Vervolgens tweede langere rit op de snelweg, motor van de auto valt op de snelweg weer plotseling uit. Na opnieuw starten op de vluchtstrook rijdt de auto weer.
- Auto momenteel opnieuw in onderzoek.

Er is gesproken met de directeur van de garage. Deze beweerd dat er geen reden is om de verkoopovereenkomst te ontbinden, en dat er geen grote problemen met de auto zijn. Sinds oplevering eind juli eigenlijk de auto niet kunnen gebruiken, telkens de auto teruggebracht en afgegeven voor langdurig onderzoek.

Mijn inziens voldoet de auto niet aan redelijke verwachting voor een auto van €4000 van 11 jaar oud, die eigenlijk nog geen dag zonder storingen heeft gereden na herhaaldelijk reparaties van de dealer. Bovendien is de storing erger geworden, waarbij er gevaarlijke situaties ontstaan, omdat de auto plots uit kan vallen op willekeurige momenten op de snelweg.

Hoe schatten jullie deze situatie in? Is hier redelijke grond om dit neer te leggen bij de geschillen commissie waar de dealer bij is aangesloten? Of is het niet redelijker wijs te verwachten dat de auto functioneert zonder storingen die betrouwbaar en veilig rijden onmogelijk maken?


In hoeverre kun je aantonen dat de geschetste problemen zich voordoen? Wanneer de problemen aantoonbaar zijn en de dealer krijgt ze niet opgelost dan acht ik je zaak sterk. Er kan echter een bewijsprobleem ontstaan indien de dealer ontkent dat er iets met de auto mis is (ik weet niet of de uitval terug te vinden in de software..?). In dat geval kan het verstandig zijn de auto door een derde te laten onderzoeken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kgb-dave



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De garage heeft aantekeningen gemaakt van de reparaties en het terugkomen van de auto voor het eerste problemen (algemene motorstoring). Van de tweede storing weet ik het niet. Ik heb deze gegevens echter zelf niet in mijn bezit, en ook geen facturen omdat dit op kosten van de dealer is gedaan. Ik zou eventueel wel kunnen vragen om een uitdraai van de werkplaats.

Het eerste probleem (de motorstoring met verlies van vermogen) was terug te vinden in de boordcomputer/software van de auto. Het tweede huidige probleem, de uitval van de motor, kan de garage vooralsnog niet terugvinden in de boordcomputer/software als een foutcode of melding. Wat betreft dit probleem is het dus mijn woord tegen hun woord. De ANWB is destijds ook niet gebeld, omdat na opnieuw starten de auto weer verder reed, dus het staat nergens op papier. De auto is nu wel nog in onderzoek, waarbij de dealer met speciale apparatuur tijdens het rijden probeert uit te lezen wat er precies gebeurd zodra de motor uitvalt (indien ze deze situatie kunnen repliceren tijdens de test ritten).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik u aanraad is een ingebrekestelling te sturen waarin u ten eerste de overeenkomst beschrijft (merk/bouwjaar/enz) gekocht voor x bedrag.
Vervolgens beschrijft u de mankementen (noem data) en wat er tot nu toe aan is gedaan en wat wel of niet is verholpen. Beschrijf vooral ook dat u niet veilig met deze auto op de weg heeft kunnen rijden. Dat is eenl belangrijk gegeven.
Vervolgens geeft u de dealer een redelijke termijn waarbinnen de problemen moeten zijn opgelost. Indien dit niet mogelijk is binnen die termijn, zo stelt u, dan ontbindt u de overeenkomst.
Verzoek om een schriftelijke reactie binnen bijv. 14 dagen.
Doe dit per aangetekende brief (maakt altijd meer indruk) en tevens per mail.

Na die termijn staat u veel sterker en kunt u het geschil eventueel bij de geschillencommissie aankaarten.
Alleen vrees ik dat u buiten de regels van de geschillencommissie valt

uit het reglement:
gekocht op of na 30 maart 2002 voor een prijs van tenminste € 4500 of (bij een lager bedrag) van tenminste 35% van de oorspronkelijke catalogusprijs, zonder afstand gedaan te hebben van de BOVAG-garantie.
-


Het is niet voor niets dat tweedehandsauto's vaak voor net onder de 4500 euro worden verkocht.

Ik vermoed dat dit een zaak voor de kantonrechter is en dan zult u degene zijn die de rechtszaak zal moeten beginnen.

U kunt hier een vonnis lezen waarin iemand met een nog veel goedkopere auto in het gelijk werd gesteld.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574

Misschien kunt u er met wat blufpoker zonder rechtsgang nog wat uitslepen.

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kgb-dave



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 01 sep 2015 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

miss marple schreef:

Alleen vrees ik dat u buiten de regels van de geschillencommissie valt

uit het reglement:
gekocht op of na 30 maart 2002 voor een prijs van tenminste € 4500 of (bij een lager bedrag) van tenminste 35% van de oorspronkelijke catalogusprijs, zonder afstand gedaan te hebben van de BOVAG-garantie.
-


Is het mogelijk een directe link of bron op te geven van deze regel? Ik heb al zitten kijken op de stichting geschillen consumentenzaken maar kan dergelijke specifieke regels niet vinden. Alvast dank Smile

EDIT: al gevonden, had de commissie Voertuigen nog niet in het rijtje gezien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds