Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onredelijk bezwarend beding ex art. 6:236(j) BW en conversie
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 22:24    Onderwerp: Onredelijk bezwarend beding ex art. 6:236(j) BW en conversie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik heb (als consument) in de herfst van 2013 een bemiddelingsovereenkomst gesloten met een dienstverlener inzake kinderopvang. In de algemene voorwaarden is opgenomen dat de overeenkomst kan worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden, ingaande op de eerste van de maand volgend op de opzegging.

Dit beding is volgens mij ingevolge art. 6:236, onder j, onredelijk bezwarend en daarom ex art. 6:233 BW, eerste lid, vernietigbaar. Ik heb het betreffende beding vernietigd en de overeenkomst met onmiddellijk ingang opgezegd.

De dienstverlener is het hier natuurlijk niet mee eens, en redeneert dat, nu ik het beding vernietigd heb, er een opzegtermijn van een maand na opzegging geldt.

Wat is nu rechtens? Zal een rechter in een conflict als dit overgaan tot conversie en er inderdaad een opzegtermijn van 1 maand van maken? Of heeft de vernietiging van het beding effect en is de overeenkomst per direct opzegbaar? Het eerste voelt ergens onredelijk omdat dienstverleners dan naar hartelust vernietigbare bedingen kunnen aanhouden, pas als er iemand klaagt hoeven ze zich dan aan de regels te houden.

Cheers
Rien
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven


Wet stilzwijgende verlenging en opzegtermijn bij lidmaatschappen, abonnementen en overige overeenkomsten

Quote:
Voor conversie is in de regel geen ruimte in gevallen waarin aannemelijk is dat de gebruiker min of meer bewust onredelijke bedingen hanteert, de onredelijkheid (op grond van de zwarte lijst) boven twijfel verheven is, of de onredelijkheid op grond van de grijze lijst mag worden verondersteld.(3)

(3) MvA II, Parl. Gesch. Inv. Boek 6, p. 1587 en 1588.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2015 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betreffende beding kun je vernietigen. Aan vernietiging komt terugwerkende kracht toe. Dus is de overeenkomst van rechtswege geëindigd ergens in het verleden.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2015 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Het betreffende beding kun je vernietigen. Aan vernietiging komt terugwerkende kracht toe. Dus is de overeenkomst van rechtswege geëindigd ergens in het verleden.

Niet van rechtswege, want het gaat hier niet om stilzwijgende verlenging. Er moet in ieder geval nog worden opgezegd. TS heeft dat echter ook gedaan.

Je kunt nog wel redeneren dat de situatie na vernietiging is dat geen opzegtermijn is overeengekomen, zodat de regel geldt dat opzegging dient te geschieden met inachtneming van een redelijke termijn. Maar in een situatie als deze kan zo'n redelijke termijn m.i. kort blijven. Er is geen investering die eerst moet worden terugverdiend en voor het afstemmen van de bedrijfsvoering op de nieuwe situatie is ook geen langere periode nodig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was even in de war. Het is de opzegtermijn die hier voor vernietiging in aanmerking komt. Waarom zou er niet kunnen worden opgezegd met een opzegtermijn van 0 dagen?
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik was even in de war. Het is de opzegtermijn die hier voor vernietiging in aanmerking komt. Waarom zou er niet kunnen worden opgezegd met een opzegtermijn van 0 dagen?

Je bedoelt: er kan worden opgezegd en er geldt een opzegtermijn. Alleen die opzegtermijn wordt vernietigd. De bevoegdheid om op te zeggen blijft dus bestaan. Daar zit wel iets in, ja.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar waarom zou er een redelijke termijn in acht genomen moeten worden?

Het is de andere partij die er voor gekozen heeft om deze termijn onredelijk lang te maken. Het gevolg daarvan mag m.i. best zijn dat er helemaal geen enkele dag in acht gehouden moet worden. Dat had de andere partij makkelijk kunnen voorkomen door redelijk te zijn in de voorwaarden.

Ik zie niet zo snel een belang van de andere partijen die zwaar genoeg weegt om tot een ander oordeel te komen. Tenzij dit natuurlijk anders is gereld in de wet. TS is een consument en dus geen grote klant waar de aanbieder van afhankelijk is. Diens voortbestaan zal door deze opzegging dan ook niet in gevaar komen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015 2:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ja, maar waarom zou er een redelijke termijn in acht genomen moeten worden?

Ik zeg ook niet dat dat zo is (en ik gaf je in mijn vorige bericht gelijk, wat ik misschien niet voldoende duidelijk heb gemaakt). Ik gaf alleen aan dat het een mogelijk argument is, gebaseerd op de rechtspraak die zegt dat een contract voor onbepaalde tijd waarin niets over opzeggen is overeengekomen kan worden opgezegd met inachtneming van een redelijke termijn.

Je hebt gelijk dat de situatie hier een andere is. Om te beginnen is juist wél overeengekomen dat de overeenkomst opzegbaar is. De termijn die daarvoor is bepaald is vernietigbaar. Na vernietiging dus geen termijn meer, maar die vernietiging treft niet de opzeggingsbevoegdheid zelf. Er kan dus nog steeds worden opgezegd.

Ik denk dat het van de opzegger nog steeds mag worden verwacht dat hij een beetje rekening houdt met de belangen van de professionele wederpartij, maar dan moet je aan schrijnende situaties denken en die zie ik hier niet. Daarover zijn we het ook eens.

Stel de situatie was iets anders geweest: opzegtermijn van 1 maand, maar de AV zijn niet correct ter hand gesteld. Kan de consument nu selectief bepalingen in de AV vernietigen, of alleen de AV als geheel? Geen idee of hier rechtspraak over bestaat, maar ik zou zeggen dat de AV alleen als geheel kunnen worden vernietigd. Het gevolg is dan dat niets is overeengekomen over opzegging, zodat opzegging weliswaar mogelijk is, maar in beginsel alleen met inachtneming van een redelijke termijn. Die termijn zal dan natuurlijk wel korter zijn dan een maand en in een geval als hier wellicht nog steeds 0 dagen bedragen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds