Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
reparatiehuwel...
Top Best Forex...
aansprakelijkh...
Dakvenster zon...
Verplicht uitj...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 19 mrt 2024 12:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omgevingsvergunning, bouwtekeningen geheim?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rogier de Groot



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 13:49    Onderwerp: Omgevingsvergunning, bouwtekeningen geheim? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag m.b.t. een verleende omgevingsvergunning, waarbij een deel van de bouwtekeningen niet ingekeken kunnen worden i.v.m. geheimhouding.

Eind juli heeft een gemeente een omgevingsvergunning aan een attractiepark verleend, om een nieuwe (grote) attractie te mogen bouwen. Deze verleende vergunning (en de bouwtekeningen) wou ik inzien, om te kijken hoe deze attractie eruit komt te zien.

Echter tot mijn grote verbazing is een belangrijk deel van de tekeningen niet in te zien, omdat volgens de gemeente hier een geheimhouding op rust. Dit was namelijk door het attractiepark aangevraagd (en door de gemeente toegewezen).

Is dit toegestaan, want volgens de WOB (en diverse rechtelijke uitspraken) mogen, alleen financiele gegevens, gegevens m.b.t. klanten, afzet producten, leveranciers, productieproces en technische bedrijfsvoering als geheime informatie behandeld worden? De attractie heeft geen productieproces en het attractiepark heeft niet aangegeven dat het vrijgeven van de tekeningen veiligheidsrisico's inhoudt.

Op de tekeningen is misschien de naam van de leverancier te lezen, maar deze informatie is onleesbaar te maken, zodat het grove ontwerp zelf in te zien is.

Alvast bedankt voor de moeite.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een attractiepark lijkt mij dat het financieel en bedrijfseconomisch van groot belang is een nieuwe attractie geheim te houden.
Ik vermoed dat dat belang aanzienlijk groter is dan het bevredigen van nieuwsgierigheid van een willekeurige burger.

Op basis van 10.1.c en/of 10.2.g Wob mag deze afweging gemaakt worden:
Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit bedrijfs- en fabricagegegevens betreft, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;en
het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel van derden.

Volgens mij mag dat dus gewoon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rogier de Groot



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de vlotte reactie.

Je hebt hier wel een punt, maar zou de rechter deze redenering ook accepteren als iemand bezwaar gaat maken tegen deze vergunning?

Anders kan iedereen op basis van dit wetsartikel haar bouwtekeningen geheim kunnen houden en kunnen belanghebbenden nooit er achter komen wat er gebouwd gaat worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom niet?
Ik ga ervan uit dat er voldoende wel openbaar is om een beeld te kunnen vormen, zoals locatie, omvang, max bouwhoogte en evt (geluid/geur etc)overlast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rogier de Groot



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Locatie is bekend en een plattegrond was in te zien.
Geluidsrapporten waren echter niet in te zien en de hoogte was niet uit de tekening (plattegrond_ op te maken. Anders had je de layout uit de tekening kunnen herleiden en had ik deze vraag niet gesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2014 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rogier de Groot schreef:
Locatie is bekend en een plattegrond was in te zien.
Geluidsrapporten waren echter niet in te zien en de hoogte was niet uit de tekening (plattegrond_ op te maken. Anders had je de layout uit de tekening kunnen herleiden en had ik deze vraag niet gesteld.


Zowel in bezwaar en beroep is er de mogelijkheid dat de commissieleden en de rechter zelf wel alle gegevens inzien en dus tot een volledig oordeel kunnen komen. De vraag is dus of er voldoende gegevens zijn om bezwaar en beroep aan te kunnen tekenen en niet perse of er voldoende gegevens zijn om tot een volledig eigen oordeel te komen. Wat dat betreft vergroot de gemeente de kans op bezwaren door teveel informatie geheim te houden waardoor het voor de hand ligt om 'voor de zekerheid 'bezwaar aan te tekenen.

Overigens kan ik zonder de volledige casus te kennen niet beoordelen of de uitzonderingen van de WOB hier correct zijn toegepast. Een bezwaar of beroep tegen het WOB-besluit an sich lijkt mij op voorhand echter niet kansloos.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2014 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovendien zou uit de verleende vergunning kunnen blijken of de hoogte past binnen het bestemmingsplan. Als dat past, is dat daarmee geen punt dat voor bezwaar vatbaar is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds