Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Non-conformiteit en slijtage
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Barman_Anton



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 61


BerichtGeplaatst: do 17 apr 2014 3:16    Onderwerp: Non-conformiteit en slijtage Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.,

In het fictieve geval dat:
Iemand koopt een auto van 4,5 jaar met 70.000 bij een merkdealer met een merk-predicaat. Na 1 maand gaat de accu kapot.

Alles is natuurlijk aan slijtage onderhevig. Toch is niet alles aan een product (m.i.) een slijtage-onderdeel. M.i. is een slijtage onderdeel een onderdeel dat ALTIJD gedurende de levensduur van de totale auto meerdere keren verwisseld moet worden. Dus een deurslot is geen slijtage-onderdeel, een accu, remblokken etc wel.

De normale levensduur van een accu is tussen de 4 en 5 jaar.

Is het non-conform dat de levensduur van een onderdeel tegen het einde aan loopt?

Tja, ik weet het niet. Van de ene kant kan van de verkoper niet verwacht worden dat hij alle slijtage-onderdelen op voorhand vervangt, maar van de andere kant kan het niet zo zijn dat een koper na 1 dag komt te zitten met kosten omdat alle slijtage onderdelen aan het eind van de levensduur blijken te zijn.

Non-conformiteit bestaat uit de rechtvaardige verwachtingen die een koper mag hebben. De staat en gebruiksmogelijkheden moet gelijk zijn aan wat gebruikelijk is bij leeftijd etc van de auto.

En als vervolgens tot het oordeel gekomen wordt dat de verkoper moet betalen, moet hij dan heel de kosten betalen of is een participatie in de kosten door de koper reeel omdat hij een nieuwer onderdeel in de auto terug krijgt dan hij vanuit had mogen gaan bij de koop?

Moeilijk moeilijk....

Graag hoor ik van jullie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 17 apr 2014 10:33    Onderwerp: Re: Non-conformiteit en slijtage Reageer met quote Naar onder Naar boven

Barman_Anton schreef:
L.S.,

In het fictieve geval dat:
Iemand koopt een auto van 4,5 jaar met 70.000 bij een merkdealer met een merk-predicaat. Na 1 maand gaat de accu kapot.

Alles is natuurlijk aan slijtage onderhevig. Toch is niet alles aan een product (m.i.) een slijtage-onderdeel. M.i. is een slijtage onderdeel een onderdeel dat ALTIJD gedurende de levensduur van de totale auto meerdere keren verwisseld moet worden. Dus een deurslot is geen slijtage-onderdeel, een accu, remblokken etc wel.

De normale levensduur van een accu is tussen de 4 en 5 jaar.

Is het non-conform dat de levensduur van een onderdeel tegen het einde aan loopt?

Tja, ik weet het niet. Van de ene kant kan van de verkoper niet verwacht worden dat hij alle slijtage-onderdelen op voorhand vervangt, maar van de andere kant kan het niet zo zijn dat een koper na 1 dag komt te zitten met kosten omdat alle slijtage onderdelen aan het eind van de levensduur blijken te zijn.

Non-conformiteit bestaat uit de rechtvaardige verwachtingen die een koper mag hebben. De staat en gebruiksmogelijkheden moet gelijk zijn aan wat gebruikelijk is bij leeftijd etc van de auto.

En als vervolgens tot het oordeel gekomen wordt dat de verkoper moet betalen, moet hij dan heel de kosten betalen of is een participatie in de kosten door de koper reeel omdat hij een nieuwer onderdeel in de auto terug krijgt dan hij vanuit had mogen gaan bij de koop?

Moeilijk moeilijk....

Graag hoor ik van jullie!


Je geeft aan dat de auto 4,5 jaar oud is en dat de levensduur van een accu 4 tot 5 jaar is. Dit hoort bij de normale slijtage. Wat is er dan non-conform aan dat de accu moet worden vervangen? Het hoort bij de onderzoeksplicht van een koper om na te gaan welke onderdelen aan vervanging toe kunnen zijn.

Overigens is de kans groot bij een merkdealer dat er garantievoorwaarden zijn afgesproken die verder gaan dan de conformiteitseis.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Barman_Anton



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 61


BerichtGeplaatst: do 17 apr 2014 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, bedankt voor uw reactie.

In dit geval gaan de garantievoorwaarden niet verder, helaas.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 17 apr 2014 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je mag van een tweedehandse auto verwachten dat deze over alle eigenschappen bezit om daarmee enige tijd mee deel te nemen aan het verkeer, tenzij het voor een leek eenvoudig is om te ontdekken dat een van deze eigenschap ontbreekt of de auto is verkocht als klusauto. Kun je als leek eenvoudig ontdekken dat de accu aan vervanging toe is?
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: za 19 apr 2014 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Je mag van een tweedehandse auto verwachten dat deze over alle eigenschappen bezit om daarmee enige tijd mee deel te nemen aan het verkeer, tenzij het voor een leek eenvoudig is om te ontdekken dat een van deze eigenschap ontbreekt of de auto is verkocht als klusauto. Kun je als leek eenvoudig ontdekken dat de accu aan vervanging toe is?


Zoals ik het lees is er niets mis met de auto maar is regulier onderhoud (vervanging) nodig. Banden, distributieriem en bougies zijn andere voorbeelden van onderdelen die ook wel eens vervangen moeten worden. Dat wil niet zeggen dat de auto non-conform is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: za 19 apr 2014 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk moet de koper van een tweedehands product verwachten dat deze over onderdelen beschikt die sneller aan vervanging toe zijn dan bij een nieuw product. Maar dat gaat niet zo ver dat de koper moet verwachten dat hij deze onderdelen heel snel moet vervangen.

Ook de koper van een tweedehands product mag verwachten dat dit product over alle eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik, tenzij het gaat om een defect dat door een leek gemakkelijk is te ontdekken.

Normaal gebruik van een auto is om daarmee te rijden over het Nederlandse wegennet. Een kapotte accu staat dit in de weg, terwijl dat door een leek niet eenvoudig is te ontdekken. En hier geldt gewoon het wettelijk bewijs vermoeden.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2014 10:26    Onderwerp: Re: Non-conformiteit en slijtage Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie het volgende arrest met betrekking tot de eerst vraag.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574

Barman_Anton schreef:
En als vervolgens tot het oordeel gekomen wordt dat de verkoper moet betalen, moet hij dan heel de kosten betalen of is een participatie in de kosten door de koper reeel omdat hij een nieuwer onderdeel in de auto terug krijgt dan hij vanuit had mogen gaan bij de koop?


De koper hoeft dan geen cent te betalen. Zie het Quelle arrest.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62006J0404:NL:HTML
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2014 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ook de koper van een tweedehands product mag verwachten dat dit product over alle eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik, tenzij het gaat om een defect dat door een leek gemakkelijk is te ontdekken.

Dat de koper toevallig snel een onderdeel moet vervangen maakt de auto niet ongeschikt voor normaal gebruik.

De gebreken in LJN BT7574 zijn geen voorbeelden van regulier onderhoud.
TS schreef:
De normale levensduur van een accu is tussen de 4 en 5 jaar.

De auto is 4,5 jaar oud. Na 1 maand gaat de accu kapot. Lijkt mij een duidelijke zaak.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2014 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat de koper toevallig snel een onderdeel moet vervangen maakt de auto niet ongeschikt voor normaal gebruik.

Dit standpunt is moeilijk te verdedigen. Het is een erg rekbaar standpunt. Als een defecte accu normaal gebruik niet in de weg staat, dan staat een defecte accu in een nieuwe auto normaal gebruik ook niet in de weg.

Onder normaal gebruik valt het veilig berijden van de openbare weg. Met een auto met een kapotte accu kun je niet rijden over de openbare weg, omdat een auto met een kapotte accu niet start. Dus is de auto ongeschikt voor normaal gebruik. Het vervangen van een defecte accu is een handeling waarmee de auto geschikt wordt gemaakt voor het rijden over de openbare weg.

bona fides schreef:
De gebreken in LJN BT7574 zijn geen voorbeelden van regulier onderhoud.

Het voorbeeld van BartL over de versleten bougies worden anders wel genoemd.

bona fides schreef:
De auto is 4,5 jaar oud. Na 1 maand gaat de accu kapot. Lijkt mij een duidelijke zaak.

Ik vind een maand eenvoudig weg te snel. Maar we kunnen het voorbeeld ook aanpassen zodat de accu na 1 week defect raakt, of anders na 1 dag. De verkoper had de auto kunnen onderzoeken en de accu preventief kunnen vervangen of mededelen dat deze snel vervangen had moeten worden.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2014 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
bona fides schreef:
Dat de koper toevallig snel een onderdeel moet vervangen maakt de auto niet ongeschikt voor normaal gebruik.

Dit standpunt is moeilijk te verdedigen. Het is een erg rekbaar standpunt. Als een defecte accu normaal gebruik niet in de weg staat, dan staat een defecte accu in een nieuwe auto normaal gebruik ook niet in de weg.

Schreef ik defecte accu? Hmm nee, ik schreef "[d]at de koper toevallig snel een onderdeel moet vervangen". De accu deed het nog een hele maand.

Quote:
Ik vind een maand eenvoudig weg te snel. Maar we kunnen het voorbeeld ook aanpassen zodat de accu na 1 week defect raakt, of anders na 1 dag.

Het gaat hier over een maand, daar kan ik verder ook niets aan doen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014 2:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Schreef ik defecte accu? Hmm nee, ik schreef "[d]at de koper toevallig snel een onderdeel moet vervangen".

Dit heeft niets meer te maken met het uitwisselen van argumenten.

Toen ik schreef: "Ook de koper van een tweedehands product mag verwachten dat dit product over alle eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik, tenzij het gaat om een defect dat door een leek gemakkelijk is te ontdekken." dacht ik niet aan een kapotte radio.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
bona fides schreef:
Schreef ik defecte accu? Hmm nee, ik schreef "[d]at de koper toevallig snel een onderdeel moet vervangen".

Dit heeft niets meer te maken met het uitwisselen van argumenten.

Toen ik schreef: "Ook de koper van een tweedehands product mag verwachten dat dit product over alle eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik, tenzij het gaat om een defect dat door een leek gemakkelijk is te ontdekken." dacht ik niet aan een kapotte radio.

Je begrijpt het niet.
De accu was niet kapot.
bona fides schreef:
De accu deed het nog een hele maand.

Jij probeert mij in de mond te schuiven dat de accu bij aankoop defect was. Dat was echter niet het geval en schreef ik ook niet. De auto reed gewoon.

Ik moet blijkbaar bijzonder expliciet zijn om een boodschap tot je door te laten dringen. Nou ja, zal nu ook wel niet lukken.

Na een maand begaf de accu het en moest hij vervangen worden. Gelet op de levensduur was dat ook ongeveer te verwachten. Een auto heeft nu eenmaal onderhoud nodig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds