Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Muur witten
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Groenendijk7



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2015 21:43    Onderwerp: Muur witten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds 01-07-2014 huur ik een appartement. Sommige muren waren door de vorige bewoners groen en rood geverfd. In de algemene bepalingen van mijn contract staat het volgende: De huurder zal de niet behangen wanden in de kleur wit opleveren.
Verder is er geen opnamestaat gemaakt.

Kan de verhuurder mijn borg inhouden als ik de wanden niet wit maak?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2015 23:35    Onderwerp: Re: Muur witten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Groenendijk7 schreef:
Sinds 01-07-2014 huur ik een appartement. Sommige muren waren door de vorige bewoners groen en rood geverfd. In de algemene bepalingen van mijn contract staat het volgende: De huurder zal de niet behangen wanden in de kleur wit opleveren.
Verder is er geen opnamestaat gemaakt.

Kan de verhuurder mijn borg inhouden als ik de wanden niet wit maak?

Zo op het eerste gezicht doet het er niet toe hoe jij de woning hebt aangetroffen. Er staat dat jij niet-behangen wanden wit moet opleveren.

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de verhuurder niet kan eisen dat je de woning in een andere staat oplevert dan je hem hebt aangetroffen. Een verplichting om oorspronkelijk groen en rood geverfde muren wit op te leveren is vermoedelijk in strijd met art. 7:264 lid 1 BW:
Quote:
Elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voorzover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.

Over de inhoud en reikwijdt van "niet redelijk voordeel" zegt HR 6 april 2012, LJN BV1767:
HR schreef:
3.5 Onderdeel 2.1 stelt de vraag aan de orde wat de inhoud en de reikwijdte is van "een niet redelijk voordeel" als bedoeld in art. 7:264 lid 1 BW.

Hoewel partijen bij het aangaan van een huurovereenkomst in beginsel vrij zijn om een voordeel voor zichzelf te bedingen zonder dat daar een prestatie tegenover staat, stelt art. 7:264 lid 1 BW grenzen aan die vrijheid om de partijen tegen misstanden bij het aangaan van de huurovereenkomst te beschermen (Kamerstukken II 1976-1977, 14 175, nr. 3, blz. 31). Daarbij moet met name gedacht worden aan de situatie waarin bij het aangaan van de huurovereenkomst de ene partij - veelal de aspirant-huurder - ten opzichte van de andere partij niet in een voldoende gelijkwaardige positie verkeert om te voorkomen dat een dergelijk door die wederpartij voorgesteld beding in de huurovereenkomst wordt opgenomen. Met het oog op de effectiviteit van de bescherming die art. 7:264 lid 1 tegen dergelijke situaties biedt, moet als uitgangspunt worden genomen dat van "een niet redelijk voordeel" sprake is indien tegenover het bedongen voordeel geen of een verwaarloosbare tegenprestatie staat.

Tegenover de verplichting om groen en rood geverde muren wit op te leveren staat in jouw geval precies niets, dus inderdaad strijd met art. 7:264 lid 1 BW.

Echter, de huurovereenkomst gaat er waarschijnlijk vanuit dat jij de muren in witte toestand hebt aangetroffen. De verplichting om de muren in de oorspronkelijke staat op te leveren is vermoedelijk niet in strijd met dwingend recht. Om precies te zijn:
art. 7:224 lid 2 BW schreef:
Indien tussen de huurder en verhuurder een beschrijving van het verhuurde is opgemaakt, is de huurder gehouden de zaak in dezelfde staat op te leveren waarin deze volgens de beschrijving is aanvaard, met uitzondering van geoorloofde veranderingen en toevoegingen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd. Indien geen beschrijving is opgemaakt, wordt de huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de huurovereenkomst.

Kromme formulering. Volgens de eerste zin bestaat de verplichting om de zaak in de oorspronkelijke staat op te leveren slechts als er een opnamestaat is opgemaakt. De tweede zin suggereert echter dat als de huurder kan bewijzen dat de huidige staat afwijkt van de oorspronkelijke, de verplichting om de zaak op te leveren in de oorspronkelijke staat ook bestaat als er geen opnamestaat is opgemaakt. (Een andere lezing van die tweede zin is dat deze slechts op schade aan de woning ziet, maar daar is art. 7:218 BW al voor.)

Hoe dan ook, als de muren oorspronkelijk groen en rood geverfd waren zal het voor de huurder niet meevallen om te bewijzen dat ze oorspronkelijk wit geverfd waren. De verhuurder lijkt je daarom niet te kunnen verplichten om de muren wit op te leveren en mag dus ook geen borg inhouden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2015 23:54    Onderwerp: Re: Muur witten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Groenendijk7 schreef:
Kan de verhuurder mijn borg inhouden als ik de wanden niet wit maak?

Dit mag de verhuurder niet doen, tenzij hij kan bewijzen dat de wanden wit waren op het moment dat jij er introk.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij huurcontracten van op of ná 1 augustus 2003 geldt het volgende
• Bij oplevering zonder opnamestaat, mag de u de woning opleveren zoals deze is. Als de verhuurder het hier niet mee eens is, dan moet de verhuurder bewijzen dat de woning in betere staat was bij het begin van het contract.
• Bij oplevering met opnamestaat, moet u de woning opleveren zoals beschreven op de opnamestaat. Zaken die door normaal gebruik en slijtage zijn verouderd of stuk zijn gegaan hoeft u niet te repareren. Als u het achteraf niet eens bent met de opnamestaat dan moet u zelf bewijzen dat de woning slechter was dan vermeld in de opnamestaat.
Verhuurder kan van u niet verlangen dat u de wanden wit oplevert. Ik raad u wel aan om zekerheidshalve alvast getuigenverklaringen te verzamelen over de kleur van de wanden bij aanvang van de huur (als u de huur op gaat zeggen).
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt het geen bewijsprobleem?
Over tig aantal jaren zal de verhuurder zich beroepen op het feit dat de muren wit waren toe U er in trok. Hoe wilt U aantonen dat dit niet het geval was?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Wordt het geen bewijsprobleem?
Over tig aantal jaren zal de verhuurder zich beroepen op het feit dat de muren wit waren toe U er in trok. Hoe wilt U aantonen dat dit niet het geval was?

Zie art. 7:224 lid 2 BW, hierboven geciteerd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 21:00    Onderwerp: Re: Muur witten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Groenendijk7 schreef:
Verder is er geen opnamestaat gemaakt.

Wat ik me nu afvraag: staat in het huurcontract wellicht dat de muren wit waren bij aanvang van jouw huurcontract? Zo ja, dan staat de verhuurder natuurlijk uitermate sterk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds