Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 7:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mondelinge overeenkomst
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
onrecht



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 27 jun 2006 23:48    Onderwerp: Mondelinge overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben drie weken geleden begonnen met het zoeken naar een geschikte stage vanwege het feit dat ik per 1 september stage moet lopen voor mijn studie.

Drie weken geleden kwam er eindelijk dus een geshikte en leuke stage voorbij waar ik op heb gereageerd. De communicatie verliep via mail. Ik werd naar een soort stagebrief (via de mail) uigenodigd voor een stagesoliccitatiegesprek. Het gesprek vond plaats op 14-06-2006. Het gesprek duurde een uur en ik heb alles met de werkgever besproken wat van toepassing was. Zij waren zeer tevreden over mij. Dit maakten zij ook kenbaar in het gesprek. Na dat het gesprek tot een einde kwam merkte ik op dat zij zochten naar een stagiere op korte termijn. Er werd voorgesteld dat ik al op 01-07 zou kunnen beginnen. Ik kan mij hier goed in vinden, omdat de stageopdracht mij erg aansprak. Tevens starte de stageopdracht rond de maand juli. Ik vertelde dat ik hier over met school moest bellen en dit moest worden overlegd en zal dit de volgende dag het resultaat bij hun melden. Zij vonden dit prima en hoopte dat ik per 1 juli stage kon lopen. Het gesprek was tot een einde gekomen.

20 minuten na het gesprek werd ik gebeld dat ik aangenomen was voor de stageplek en nogmaals hoopte zij dat ik per 1 juli kon beginnen en anders per 1 september. Hiermee was uiterraad erg content mee.

Ik had dezelfde middag nog gebeld met school over het mogelijke stage lopen per 1juli. Kort gezegd kon dit niet, vanwege begeleiding die niet geregeld kon worden in de vakantiemaanden.

Dit legde ik voor bij het bedrijf de volgende dag (telefonisch) De werkgever treurde dit en stelde metteen voor mij een vakantiebaan aan te bieden. Ik zelf had dit ook in gedachten en stemde hiermee in. Er werd mij verteld dat hij dit intern zou overleggen en dat hij zo spoedig mogelijk mij zou bellen. Dit gebeurde de volgende dag weer telefonisch. Hij stelde mij een vakantiebaan voor tijd van 2 maanden (1juli-eind aug). 3 dagen p week ongv 400 Euro netto. Hiermee ging ik akkoord. Er werd mij verteld dat hij een contract zou laten opstellen bij de P&O. Ik zou per 1 juli beginnen met vakantiebaan.

Op 23/06 werd er weer telefonische contact met mij opgenomen. Hij vatten nog samen dat ik 400 in de eerste twee maanden zou krijgen en voor de stage periode (1sept-12jan) 350 euro p maand zou krijgen. Beide netto. Ik zou per maandag 3 juli beginnen met de vakantiebaan.

Vanmiddag 27/06 werd ik door de dezelfde werkgever gebeld met slecht nieuws. Er was een nieuw beleid aangesteld. Dit betekende het volgende voor mij; geen vakantiebaan+geen stage. Ik was redelijk verbaasd door dit voorval en vroeg of er nog enige mogelijk is met het mischien overhalen om als nog mijn stageplek te krijgen. Dit was niet mogelijk. Er werd vanaf oktober pas weer stagiere's aangenomen. Te laat voor mij dus. Zit je daar op een teras met 2 vrienden een biertje te drinken !!!! Krijg je dit!

Er is hier sprake van mondelinge overeenkomst. En ik wordt 5 dagen voor dat ik begin verteld dat ik dus alles kan vergeten. Ik heb tijd verloren aan voorbereiding voor de vakantiebaan/stage. Plus de kans dat ik nu een stageplek kan bemachtigen is nihil geworden vanwege dat het al zo laat is om nog een stage te gaan zoeken dat de meeste (interessante) stageplaatsen bezet zijn.

27/06 werd mij nog samenvattend wat het contract allemaal inhoud. 4 dagen later wordt er gemeld dat alles niet door gaat. Dat bestaat toch niet!!

Wat valt hier nog van te maken??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 28 jun 2006 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst, en daar kunnen ze niet zomaar onderuit. Een interne beleidswijziging lijkt me zeker geen rechtvaardiging voor contractbreuk.

De vraag is wel wat je hier precies mee kunt. Volgens art 7:667 lid 1 en 3 BW kan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (hier: 2 maanden) slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen. Omdat er niets schriftelijk is vastgelegd, kan hier geen sprake van zijn. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de proeftijd: die moet schriftelijk zijn vastgelegd, dat is niet het geval, dus de werkgever kan je niet tijdens (en zeker niet voor) de proeftijd ontslaan.

Dat is eigenlijk wel vreemd... op basis van alleen een mondelinge overeenkomst heeft een werknemer veel meer rechten dan bij een schriftelijke overeenkomst waarom veelal standaard dit soort bepalingen zijn opgenomen (zoals dit tussentijds opzegbeding, maar bijvoorbeeld ook de proeftijd). Persoonlijk vind ik het te verdedigen om daaruit af te leiden dat een mondelinge afspraak om tot een schriftelijke arbeidsovereenkomst te komen de partijen op geen enkele manier bindt (hooguit Plas/Valburg fase 2), omdat binding zou impliceren dat hetzij de werknemer op basis van een mondelinge afspraak gedwongen zou zijn dit soort schriftelijke bepalingen te aanvaarden, hetzij de werkgever gedwongen zou zijn een werknemer aan te nemen die vervolgens weigert met een schriftelijk vast te leggen proeftijd akkoord te gaan. Ik vermoed echter dat er geen arbeidsjurist te vinden is die het met me eens is.

Goed maar wat nu te doen. Als je echt wat wilt proberen, zou je kunnen beginnen met een brief waarin je aangeeft dat je niet akkoord gaat met beëindiging van de arbeidsovereenkomst, dat uit art 7:667 lid 1 en 3 BW volgt dat de werkgever geen bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen, en dat je je daarom op 1 juli zult melden. Geef in die brief aan wat er precies is afgesproken voor de komende maanden (incl afspraken over de stage). Als dat deel van je brief niet wordt betwist, heb je gelijk een papieren bewijs van wat is afgesproken.

De stageovereenkomst is geen arbeidsovereenkomst. Hier gelden dan de 'normale' regels van het privaatrecht. Je zou schadevergoeding kunnen eisen wegens niet nakomen van deze overeenkomst. Het kwantificeren van de schade lijkt me wel erg lastig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
onrecht



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 28 jun 2006 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie!

Ik was al van plan om een brief te schrijven. Dus die gaat zo snel mogelijk de deur uit.
-edit-
Ik heb net de stagecoordinatoor gebeld van mijn school. Deze adviseert om te bellen (word door verschillende mensen afgeraden). Ze kunnen/willen ook niet contact met het bedrijf opnemen, vanwege het feit dat het bedrijf niet in hun database staat.

Slecht geregeld zooitje daar....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds