|
Auteur |
Bericht |
malko linge
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 14:30 Onderwerp: Met spoed bewindvoering. Hoe? |
|
|
Ik wil graag weten of / en hoe er met spoed bewindvoering van kracht kan worden.
De situatie is als volgt:
Reeds enkele jaren doe ik de administratie van een hoogbejaarde man. Ik noem hem voor het gemak even "Pieterse". Hij heeft één zoon, zijn vrouw is reeds overleden. Pieterse is zeer vermogend, hij heeft twee woningen (waarvan in 1 hijzelf woont en de ander zijn zoon) en verder heeft hij veel waardevolle kunstvoorwerpen. Pieterse had ook veel geld op de bank, maar dit is in de loop van jaren geheel opgenomen en uitgegeven door de zoon. De zoon heeft geen vast inkomen en leeft dus eigenlijk op de zak van Pa. Pieterse is verstandelijk 100%, kan echter niet meer lopen en schrijven. Hij woont wel thuis en wordt door een zorginstelling geholpen. Het contact tussen zoon en Pieterse is slecht; zoon pikt geld en spullen als de raven en zet Pieterse hiervoor onder druk. Pieterse is niet bestand tegen deze druk en geeft altijd toe om van de zoon af te zijn.
Onlangs heb ik moeten constateren dat de bron daadwerkelijk opgedroogd is. Loonbeslagen op pensioen zijn inmiddels gelegd en er staat voor circa 15.000 euro aan schulden open. De vaste lasten van de zoon worden ook betaald door Pieterse evenals wegenbelasting, verzekering etc. etc. Op deze wijze doorgaan voorzie ik beslaglegging en dan zou binnen enkele maanden wel eens het doek kunnen vallen en zoe Pieterse moeten verhuizen naar een zorginstelling. Pieterse gaf gisteren aan mij als bevelvoerder te willen instellen.
Ik doorzie de ernst van de situatie: de hypotheek kan deze maand net wel /net niet betaald worden. Plus: zodra de zoon hoort van deze constructie, zal hij des duivels reageren. (de zoon als bevelvoerder is uiteraard geen optie voor Pieterse) Het tweede huis zal verkocht moeten worden en ook een aantal kunstvoorwerpen; kortom er zal een splitsing komen waarbij alle kosten die door Pieterse betaald worden voor zijn zoon komen te vervallen. Op zijn minst zal hij proberen om de kunstvoorwerpen op te halen.
U begrijpt dat dit een uiterst gevoelige situatie ontstaat waarin snel handelen vereist is. De huisarts is op de hoogte - hij had zelf ook al bewindvoering voorgesteld aan Pieterse.
Ik vrees dat de normale procedure te lang duurt en voldoende tijd voor de zoon geeft om wellicht onherstelbaar toe te slaan. Ook is snel handelen vereist om direct te beginnen om schoon schip te maken.
Heeft iemand tips? Weet iemand waar en hoe ik hier een spoedprocedure voor kan aanvragen?
Alvast mijn hartelijke dank!
Malko |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 16:49 Onderwerp: |
|
|
Je zult je allereerst af moeten vragen of jij bevoegd bent om onderbewindstelling (obs) aan te vragen. Zie onderstaande quote uit de Postbus 51-brochure over dit onderwerp.
Quote: | Wie vraagt curatele, bewind of mentorschap aan?
In de eerste plaats kan de betrokkene zelf de maatregel vragen. Verder kan zijn partner zo’n verzoek doen en ook familieleden tot in de vierde graad. Dat zijn ouders , grootouders, kinderen en kleinkinderen en ook de broers en zusters, ooms en tantes en neven en nichten. Als degene om wie het gaat nog minderjarig is, kan ook de voogd de maatregel vragen. Daarnaast kan de officier van justitie de curatele, het bewind of het mentorschap verzoeken. Dat is van belang als er geen familie meer is die het verzoek kan doen of als ‘de familie’ goede redenen heeft om
het verzoek niet zelf te doen. De betrokkene zou hun dit bijvoorbeeld zo kwalijk kunnen nemen, dat dit de verhoudingen binnen de familie te zeer zou belasten. Alleen in uitzonderlijke gevallen zal de officier van Justitie een verzoek doen. Is iemand onder curatele gesteld en vindt de curator dat de curatele zou moeten worden vervangen door een bewind en/of een mentorschap, dan kan in zo’n geval ook de curator een verzoek doen. Als (een deel van) iemands goederen onder bewind is gesteld, dan kan de bewindvoerder het mentorschap aanvragen; omgekeerd kan de mentor een bewind aanvragen als daartoe aanleiding is. Tenslotte kan het mentorschap ook door de instelling of woonvoorziening waar iemand verblijft worden aangevraagd. Men moet dan wel vermelden waarom de
partner van de betrokken persoon, of de bloedverwanten in de eerste of tweede graad (ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen en broers en zusters), de voogd, de curator of de bewindvoerder het verzoek niét indienen. |
Zoals je ziet kan Pieterse zelf eventueel ook obs aanvragen, maar het is gezien de situatie die je schetst natuurlijk de vraag of hij dat aandurft...
En wat spoedprocedures betreft: voor zover ik weet is er voor obs geen specifieke spoedprocedure, wel kan bij spoed een provisionele bewindvoerder worden aangesteld als er een curatele-procedure loopt. Dat lijkt erop te wijzen dat de obs-procedure niet zó lang duurt (ik heb er geen ervaring mee). Vraag het anders even na bij de rechtbank, griffie van de sector kanton. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
malko linge
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 16:59 Onderwerp: Re: Met spoed Bewindvoering... Hoe? |
|
|
malko linge schreef: | Pieterse gaf gisteren aan mij als bevelvoerder te willen instellen. |
De aanvraag van Bevelvoering komt bij Pieterse zelf vandaan. Het praktische gedeelte zal ik moeten voorbereiden zoals formulieren opvragen en contacten leggen, omdat Pieterse dat eenvoudigweg niet meer kan.
Ik heb de folder idd gelezen, maar aangezien hij niet onder curatele zal worden gesteld, vraag ik me dus af of er een speciaal spoedtraject is voor bewindvoering.
Als ik het goed begrijp moet ik dus de rechtbank even bellen?
"griffie van de sector kanton" is dat een afdeling?
Hartelijk dank!
Malko |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 17:05 Onderwerp: |
|
|
't Was voor mij niet helemaal duidelijk of Pieterse dit alleen gezegd had, of ook daadwerkelijk de stap durft te nemen om zijn handtekening onder de aanvraag voor onderbewindstelling te zetten. Dat is dan blijkbaar iig geen probleem.
('t Is trouwens geen bevelvoerder, maar bewindvoerder. )
Je moet de aanvraag doen bij de kantonrechter, die inderdaad onder de 'afdeling' (sectie) Kanton valt. De griffie is -zeg maar- de administratie van de rechters, de griffie-medewerkers plannen zittingen in, zorgen ervoor dat stukken op de juiste plaats terecht komen, etc. Zij kunnen je vast vertellen of er mogelijkheden zijn om de zaak met spoed op de rol (agenda) te krijgen. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
IngridL
|
Geplaatst: za 07 okt 2006 20:52 Onderwerp: |
|
|
Op postbus51.nl kan je een formulier downloaden om bewindvoering aan te vragen. Tevens vind je hier meer informatie over bewindvoering.
Wellicht volstaat in dit geval zaakwaarneming? M.i. kan dat sneller worden geregeld...
Succes!! |
|
|
|
 |
malko linge
|
Geplaatst: zo 08 okt 2006 22:49 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de info! ik bel morgen meteen de griffie om daar mn licht op te steken. Hij is inderdaad echt bereid om de handtekening te zetten, hij is zelfs opgelucht nu hij een knoop heeft doorgehakt.
@IngridL:
zaakwaarneming? Dat lijkt me eigenlijk te vrijblijvend, te meer omdat ik mezelf natuurlijk ook moet indekken tegen een woedende zoon. Anders krijg ik hem op mn dak met aantijgingen etc. Bewindvoering lijkt me net wat formeler. |
|
|
|
 |
malko linge
|
Geplaatst: ma 09 okt 2006 22:30 Onderwerp: |
|
|
Pfff, ik kom niet verder.
Ik heb met de griffie gesproken en ze zeggen dat t wel 4 weken kan duren, vooral omdat de zoon ws niet meewerkt en de rechter een bezoek zal moeten afleggen.
Ik (lees Pieterse) moest er maar een briefje met "spoed" aanplakken...
Is dit het nu? Is er echt geen oplossing voor dit soort gevallen? |
|
|
|
 |
IngridL
|
Geplaatst: di 10 okt 2006 15:55 Onderwerp: |
|
|
malko linge schreef: | Is dit het nu? Is er echt geen oplossing voor dit soort gevallen? |
Beste Malko,
Zelf ben ik ooit bewindvoerder van een familielid geweest en dit heeft (voordat eea van kracht was) twee maanden geduurd. Voordat het bewind was uitgesproken, heb ik bij het kantongerecht een ontvangstbevestiging gevraagd van het ingediende verzoek. Hiermee kon ik bij een hoop schuldeisers al erg veel gedaan krijgen. Ook is het vaak mogelijk om bij de bank al het eea te regelen. (gemachtigde op de rekening worden enzo....)
Ik ben geen advocaat en ik volg ook geen rechtenstudie, maar mi kan je toch al het eea beginnen. Ga eens bij een notaris informeren (of wellicht dat een van de studenten op het forum het weet) of je met een door de notaris gelegaliseerde "zaakwaarnemingsovereenkomst" een hoop problemen kan ondervangen. (Overigens zijn er een hoop instanties die voor hun clienten "beschermingsbewind" doen. Ik kan het mis hebben, maar dit is volgens mijn feitelijk ook niet meer dan een "zaakwaarnemingsovereenkomst"....)
Succes! |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: di 10 okt 2006 16:48 Onderwerp: |
|
|
IngridL, je posting lijkt me zeer nuttig voor de praktijk!
Een officiële snellere weg is er immers niet, en als je 't op zo'n manier toch alvast/tijdelijk op kan lossen, is dat mooi.
Alleen dit gedeelte klopt niet: Quote: | (Overigens zijn er een hoop instanties die voor hun clienten "beschermingsbewind" doen. Ik kan het mis hebben, maar dit is volgens mijn feitelijk ook niet meer dan een "zaakwaarnemingsovereenkomst"....) |
Dit beschermingsbewind ís namelijk een onderbewindstelling, zoals die waar dit hele topic over gaat. Dat instanties het bewind voeren (ipv een familielid) doet daar niets aan af of toe. Dit gebeurt vaak bij mensen die geen familie hebben, of als de familie niet in staat is/geen zin heeft om het bewind te voeren. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
IngridL
|
Geplaatst: di 10 okt 2006 19:33 Onderwerp: |
|
|
Zelf maak ik in de praktijk heel vaak mee dat men spreekt van beschermingsbewind, terwijl er geen gerechtelijke uitspraak is gedaan. Als ik het goed van je heb begrepen, is dit officiel dus niet "rechtsgeldig" en spreekt men hier feitelijk van zaakwaarneming? |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: di 10 okt 2006 22:05 Onderwerp: |
|
|
Dan spreekt men in die gevallen dus ten onrechte van beschermingsbewind. 'Echt' beschermingsbewind = onderbewindstelling = alleen mogelijk via rechterlijke uitspraak.
Of in die gevallen een zaakwaarnemingsovereenkomst aan de feitelijke situatie ten grondslag ligt, weet ik natuurlijk ook niet. 't Zou ook kunnen dat men in de praktijk de financiële belangen van cliënten behartigt zonder dat dit officieel op papier staat (, waarbij men voor bankrekeningen e.d. natuurlijk wel een machtiging nodig heeft). _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
malko linge
|
Geplaatst: di 10 okt 2006 23:02 Onderwerp: |
|
|
Allereerst hartelijk dank voor de hulp op het forum!
Omdat nu blijkt dat de zoon bezig is om Pieterse zo onder druk te zetten om zijn huizen op zijn eigen naam te krijgen, hebben we een versnelling doorgeschakeld. Morgen wordt de machtiging in orde gemaakt voor de bankrekening, de hypotheek is inmiddels ondergebracht bij een betrouwbaar tussenpersoon - die tevens de komende periode coulant zal zijn mbt het voldoen van de verplichtingen. De doktersverklaring is onderweg - ter extra onderbouwing van de aanvraag - en morgen spreek ik een notaris om een snelle "zaakwaarneming" te bespreken.
Het is wel leuk om het verloop te volgen dacht ik zo, dus bij deze de tussenstand. Mochten er nog meer nuttige tips zijn, hoor ik het graag!
Groet,
Malko |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 9:38 Onderwerp: |
|
|
Fijn dat je ons op de hoogte houdt, praktijkervaringen zijn altijd nuttig/leerzaam!
Heel veel succes! _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
malko linge
|
Geplaatst: wo 11 okt 2006 14:16 Onderwerp: |
|
|
Zojuist met de notaris gesproken en hij stelt het volgende:
- de doktersverklaring kan in de tussenliggende tijd belemmerend werken. Er staat immers dat Pieterse mentaal en fysiek niet in staat is zijn belangen te behartigen. De zoon zou het me heel erg moeilijk kunnen maken vanwege deze verklaring, ondanks dat hij later bij de bewindvoeringsaanvraag juist weer de zaak kan versnellen.
- Zaakwaarneming, dit is een tijdelijke maatregel om verdere schade te voorkomen. Dit kan een erg lastige situatie worden als de zoon te horen krijgt wat er op stapel staat, want elke actie die ik in deze tijd zal doen, wordt aangevochten. Wordt er daadwerkelijk verdere schade voorkomen?
Volmacht, hebben we ook besproken. Een volmacht sluit de handelingsbevoegdheid niet uit. Dus als Pieterse onder druk wordt gezet, krijgen we alsnog de situatie dat spullen verwdijnen.
De notaris adviseerde mij om in de tussenliggende tijd niets te doen (zoals goederen in veiligheid stellen ed) Juist ter bescherming van mijzelf.
De notaris heeft de ervaring dat in deze spoedeisende gevallen, rechters steeds sneller tot actie overgaan, juist om de persoon in kwestie te beschermen. Een begeleidende brief met koeieletters "spoed". Het is dus een periode waarin ik echt in een spagaat zit. Je wil snel handelend optreden, maar juist dat kan keihard onderuit gehaald worden.
Reacties? |
|
|
|
 |
malko linge
|
Geplaatst: vr 13 okt 2006 8:15 Onderwerp: |
|
|
IngridL schreef: | Zelf ben ik ooit bewindvoerder van een familielid geweest en dit heeft
|
@Ingrid, Ik word nu op het volgende punt gewezen: vergoeding. Ik help Pieterse omdat ik hem graag wil helpen. Maar verschillende partijen (notaris, fin. adviseur en huisarts) adviseren mij om ook dat goed te regelen, want het kost heel veel tijd en moeite. Daar had ik niet aan gedacht eigenlijk, maar inderdaad deze week maak ik heel veel uren om dit geregeld te krijgen.
Ik vond deze informatie:
"In ieder geval heeft men recht op de ‘wettelijke beloning’ van vijf procent van de netto-opbrengst (bijvoorbeeld rente of dividend en opbrengsten uit vruchtgebruik) van alles wat onder de curatele of het bewind valt. De rechter kan afhankelijk van de omstandigheden (omvang van het werk, relatie tot het familielid) een hogere vergoeding vaststellen."
Ik begrijp deze 5% regeling niet zo, dit is toch niet 5% van het totale vermogen en goederen?
Heeft iemand ideeën van wat een redelijke vergoeding is? |
|
|
|
 |
|