Meldplicht strafrechtelijke veroordeling?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Meldplicht strafrechtelijke veroordeling? Auteur: quilja BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2015 8:30
    —
Is een ouder verplicht een strafrechtelijke veroordeling te melden aan de andere ouder?

Kun je spreken van "slecht levensgedrag" als het gaat om oplichting, smaad(schrift), laster en valsheid in geschrifte?

De ouder is in dit geval de niet-verzorgende ouder. Bovengenoemde feiten hebben betrekking op het kind en betrokken hulpverlenende instanties.

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk genoeg zijn om zonder al te veel details te kunnen beantwoorden.

#2:  Auteur: quilja BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2015 9:55
    —
Ter verduidelijking van mijn vragen:

Er is door diverse hulpverleners aangifte gedaan tegen de niet-verzorgende ouder wegens oplichting, smaad(schrift), laster en valsheid in geschrifte.

Wanneer deze ouder voor een of meer van deze feiten veroordeeld wordt, moet dit dan verplicht gemeld worden aan de andere ouder?


Met betrekking tot slecht levensgedrag:

Deze term wordt in het Burgerlijk wetboek eigenlijk alleen gebruikt in zaken omtrent gezag, ben ik inmiddels achter. Mijn vraag heeft betrekking op omgang.

De niet-verzorgende ouder komt al enkele jaren de omgangsregeling nauwelijks na en is verder op geen enkele wijze betrokken bij de opvoeding en ontwikkeling van het kind.
De niet-verzorgende ouder weigert alle medewerking aan hulpverlening.
Beide ouders hebben op dit moment nog gezag. Er is al een verzoek ingediend het gezag van de niet-verzorgende ouder te beëindigen. Dit verzoek wordt ondersteund door hulpverlening.
Er is eerder een gezagsbeëindigende maatregel getroffen tegen de niet-verzorgende ouder met betrekking tot kinderen uit andere relaties.


Zijn deze feiten in combinatie met een veroordeling voor een of meer van bovengenoemde strafbare feiten voldoende grond om een ontzegging op het recht op omgang te verzoeken? (art1:377a lid 3)



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl