Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Loon doorbetaling bij ziekte
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Panadero



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 37


BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 15:07    Onderwerp: Loon doorbetaling bij ziekte Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stel deze vraag voor mijn zwager, die niet of nauwelijks kennis heeft van computers.

Na een periode werkeloos te zijn geweest, is hij door een ex-collega die zijn eigen
schoonmakbedrijf is begonnen gevraagd om voor hem te komen werken.
De werkgever heeft hem voor 40 uur/week werk aangeboden en werd er bij verteld dat
hij via een payroll in dienst zou komen, verder zou de schoonmaak CAO gelden.
Op de arbeidsovereenkomst die hij heeft gekregen van het payroll bedrijf, staat vermeld
dat hij tijdens zijn werkzaamheden voor het schoonmaakbedrijf onder de CAO voor de
schoonmaakbedrijven valt, er staat echter ook dat hij verder onder de CAO voor uitzend
krachten valt. Het betreft overigens een contract voor de duur van 13 weken.
Nu wil het helaas zo zijn dat hij na enkele dagen, van de eerste week ziek wordt.
Hij heeft dan 30 uur gewerkt, voor het schoonmaak bedrijf. Na drie weken krijgt hij van
het payroll bedrijf zijn gewerkte uren van de eerste week en voor de overige twee weken
een ziekte geld uitkering op basis van deze 30 uur minus 1 wacht dag.
Hij heeft hierover contact gezocht met het schoonmaak bedrijf en die zegt dat de
payroll verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het ziekte geld. De baas van het
schoonmaak bedrijf heeft in zijn antwoord ook per mail bevestigd dat hij een 40 urige
werkweek heeft afgesproken met de werknemer.
Echter blijft het payroll bedrijf erbij dat ze slechts voor de opgebouwde uren in de eerste
week, ziektegeld hoeven uit te keren.
Hij heeft toen contact gezocht met het UWV om voorde resterend uren weer een uitkering
te krijgen. Maar dit wordt geweigerd omdat de payroll risicodrager is en hij een
overeenkomst met het schoonmaak bedrijf voor 40 uur per week.

Daar er twee verschillende CAO's worden vermeld op het contract, is het moeilijk te beoordelen
welke CAO er van toepassing is.
Mijn vraag is, moet het payroll bedrijf op basis van de afspraken met het schoonmaakbedrijf
gewoon ziektegeld uit betalen voor 40 uur p/week.
Of hoeven zij slechts uit te betalen op basis van de gewerkte 30 uur vooraf gaande aan de
eerste ziekte dag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De arbeidsovereenkomst is met het payroll bedrijf geeft u aan. En het is een overeenkomst voor 13 weken voor 40 uur per week. Dus zonder uitzendbeding? Dan moet hij, behoudens wachtdagen, doorbetaald worden, en wel door het payroll bedrijf. Als ik hem was, zou ik mij beroepen op de meest gunstige cao.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Panadero



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 37


BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de overeenkomst met het payroll bedrijf staan helemaal geen uren vermeld,
geen minimum en ook geen maximum aantal uren.
Er staat alleen dat er wordt uitbetaald, naar opgave van de opdrachtgever,
dat is dus in dit geval het schoonmaakbedrijf.
Dus als het schoonmaakbedrijf b.v. 50 uur p/week opgeeft, dan betalen ze dat ook uit.

De 40 urige werkweek is met het schoonmaak bedrijf overeen gekomen.
Het payroll bedrijf zegt dat ze slechts ziektegeld hoeven te betalen over de eerder gewerkte uren.
Volgens hen heeft hij gewoon pech dat hij geen volledige werkweek heeft gemaakt voorafgaande
aan de eerste ziektedag.
Het UWV zegt hem dat hij recht heeft op 40 uur ziektegeld, omdat dit is overeengekomen met
het schoonmaakbedrijf maar geven aan geen partij te zijn indeze.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U geeft nu al iets meer informatie. Maar dan nog. Kan hij bewijzen dat hij 40 uur is overeengekomen met het bedrijf?
En zo ja, hoe?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Panadero



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 37


BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft een e-mail bericht van het schoonmaak bedrijf, waarin deze aangeeft dat hij voor 40 uur per week zou worden ingezet.
Daar hij altijd in de schoonmaak werkzaam is geweest, is hij bekent met die schoonmaak CAO. Daar er staat vermeld dat deze
CAO geldt tijdens zijn werkzaamheden bij het betreffende schoonmaak bedrijf, is hij er ook vanuit gegaan dat deze van
toepassing is.

Inmiddels heeft hij van het payroll bedrijf wel een e-mail gekregen dat ze tot einde contract ziektegeld betalen.
Blijft echter alleen het verschil van mening over het aantal uren dat de payroll uitbetaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meadhros



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij zal hoogstwaarschijnlijk vallen onder het CAO van de uitzendonderneming. De verwijzing naar het CAO schoonmaakbranche heeft te maken met de verloning ("inlenersbeloning") die sinds 30 maart vanaf dag 1 van de uitzendovereenkomst gelijk dient te zijn aan de CAO van de inlener. Dit gaat dus vooral over de hoogte van het loon (alsmede vergoedingen en maximale werktijd per week).

Ik begrijp dat er een contract voor bepaalde tijd met het uitzendbureau is afgesproken (13 weken). Het uitzendbeding is dus niet van toepassing: het contract eindigt niet per direct bij einde detachering (datum arbeidsongeschiktheid).

Tot zo ver duidelijk en correct lijkt mij, de vraag is voor hoeveel uur de overeenkomst is aangegaan. Het uitzendbedrijf noemt geen uren, ook is de tewerkstelling veel te kort voor een vermoeden van arbeidsomvang. Ik denk dat de exacte tekst van de overeenkomst hier doorslaggevend is. Met de gegeven informatie kan de loondoorbetalingsverplichting 0 of 40 uur per week zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Panadero



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 37


BerichtGeplaatst: do 30 jul 2015 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels een kopie van het contract gekregen van mijn zwager.

Hierin staan een aanal punten vermeld die naar mijn mening van belang zijn.

A: de duur van de overeenkomst is 13 weken en eindigt van rechtswege zonder dat opzegging
vereist is. Het uitzendbeding is niet van toepassing.

B: indien en zolang de werknemer ter beschikking wordt gesteld aan genoemde opdrachtgever
in de genoemde functie, gelden de daarbij genoemde arbeidsvoorwaarden (schoonmaak CAO)

C: Bij ziekte geld artikel 25 van de CAO ,er staat niet bij welke cao maar ik ga er even vanuit dat ze
de uitzend CAO bedoelen
(deze vermeld dat er sprake is van 1 wachtdag en dat er recht is op doorbetaling van het naar
tijdruimte vastgesteld loon)

D: in afwijking op artikel 7:628 lid 1 BW, is werkgever is gedurende de eerst 78 weken uitsluitend salaris verschuldigd
indien en voor zover werknemer daadwerkelijk arbeid heeft verricht. Een eventuele overeengekomen arbeidsomvang
dient slechts ter indicatie. Werknemer kan hieraan geen recht op loonbetaling ontlenen voor zover er geen arbeid
wordt verricht.


Daarnaast heeft hij nog een e-mail waarin de opdrachtgever aan hem bevestigd dat hij 40 uur per week zou werken
Alle verdere afspraken waren mondeling overeen gekomen tussen het schoonmaakbedrijf en de werknemer

Punt A: Is dus duidelijk, hij is voor minimaal 3 weken in dienst en het uitzendbeding is niet van toepassing.

Nu even over B en C in geval van ziekte. Geld dan de schoonmaak CAO van de opdrachtgever, of punt
C artikel 25 van de uitzend CAO.

Punt D: verwijst in mijn ogen naar een situatie waarin de opdrachtgever geen werk meer heeft, werknemer
voor minder uren inzet en/of ophoud te bestaan.
En het payroll bedrijf daarna niet verplicht is om het loon voor niet gewerkte uren door te betalen.
Ook vraag ik me af of je wel mag afwijken van de wet, waar is anders deze wettelijke bepaling voor.

Indien het payroll bedrijf dus het ziektegeld mag berekenen op basis van de in de eerste week gewerkte
uren, waarom krijgt hij dan geen aanvullende uitkering van het uwv. Hij krijgt nu immers minder uren
betaald dan waarvoor hij was aangenomen en dan waarvoor hij eerder een WW uitkering had?

Wat ook opvalt, is dat het payroll bedrijf gebruikt maakt van twee verschillende CAO's
Mijn zwager had contact gehad met het juridisch loket en daar werd hem verteld dat dit wettelijk
niet mogelijk is. Op deze manier kan het payroll bedrijf zich dus beroepen op de voor hun gunstigste
CAO

Eén ding is mij wel duidelijk, dat alle partijen (opdrachtgever,payroll en uwv) er zo goedkoop mogelijk
van af willen komen en elkaar de bal toe spelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds