Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 22:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Katholieke school mag hoofddoek verbieden
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2004 9:06    Onderwerp: Katholieke school mag hoofddoek verbieden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was even aan het surfen op de site van de CGB en ik kwam het volgende tegen:

Een katholieke school voor voortgezet onderwijs in Utrecht laat leerlingen van alle gezindten toe mits zij de grondslag van de school onderschrijven en respecteren. Volgens de schoolregels is het niet toegestaan kleding te dragen die geassocieerd kan worden met een niet-katholieke of niet-christelijke levensovertuiging. Twee leerlingen van deze school besluiten een hoofddoek te gaan dragen. Na overleg wordt het beide leerlingen toegestaan de hoofddoek buiten de lessen te dragen. De leerlingen wensen de hoofddoek echter ook tijdens de lessen te dragen en wenden zich tot Stichting Steunpunt Anti-Discriminatie (STAD) te Utrecht. STAD vindt dat de school een inconsequent beleid voert en bracht de zaak voor de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). De CGB oordeelde vandaag dat de school niet in strijd met de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) handelt. meer
(bron: http://www.cgb.nl/asp/nieuws.asp)

Blijkbaar is de CGB toch iets minder 'vooruitstrevend' dat ik dacht. Daar ben ik blij om.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 18 sep 2004 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de motivatie van de CGB klopt, dan lijkt de uitspraak mij ook terecht. De school wil onderwijs met een katholiek karakter bieden, dat mag. De school is zo vrijzinnig om ook niet-katholieken toe te laten, maar vraagt hen het 'katholieke signatuur' te onderschrijven. Niets mis mee lijkt mij zo.
Wanneer 2 meisjes ineens een hoofddoek willen dragen, wordt de school - overigens voor het eerst - plotseling geconfronteerd met een niet-katholieke uiting, sterker nog een uiting van de islamitische godsdienst! Reden genoeg om, gezien de doelstelling van de school en het katholieke karakter, die leerlingen te vragen die hoofddoek niet te dragen. Ik vind het al heel wat dat de school het buiten de lesuren wel toestaat.

Wat ik niet snap is, wat doen die meisjes op een katholieke school?!?!?! Eh?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: za 18 sep 2004 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou je op deze manier ook katholieke uitgaansgelegenheden kunnen krijgen? Daar mogen dan ook op grond van geloofsovertuiging meisjes met hoofddoek worden geweigerd?
Of zeg ik nu iets wat absoluut niet gezegd had mogen worden?
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 18 sep 2004 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk het niet, denk aan de horecagelegenheid die hoofddoekjes als hoofddeksels verbood, wat dus niet mag volgens de CGB.
Er bestaat een aparte (grond!) wet die stelt dat men recht heeft op bijzonder onderwijs. Er is bij mijn weten geen wet die stelt dat men recht heeft op een bijzondere (= geloofsovertuigingsgebaseerde) stamkroeg.

Hoewel die plekken er in de praktijk natuurlijk wel zijn. Neem het studentenpastoraat van de VU, waar mensen ook gezellig een biertje drinken. Het is niet verboden voor niet-christenen, maar in de praktijk zullen er denk ik geen mensen komen die niets met het geloof op hebben.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Shandra








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 12 mei 2005 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik niet snap is, wat doen die meisjes op een katholieke school?!?!?!

om effe deze vraag te beantwoorden:

misshien durven die meisje en de ouders daarvan de meisjes niet naar een islamitische school te sturen uit angst dat die in brand wordt gestoken door die longsdale gekken....snap je

Binnen onze rechtstaat geldt gondsdienst vrijheid als pijler, respecteer dat nou eens eigelijk, ipv door de zinnen heen dingen te zeggen die wijzen op een afwijkende mening; dus dat gosdienstvrijheid voor de islamitsche meiden niet geldt.

Een waarschuwing.....respecteer die hoofddoekjes nou maar....vanuit pluralisme ontkom je er gwoon niet aan

zo mijn zegje gedaan.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 12 mei 2005 1:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Er bestaat een aparte (grond!) wet die stelt dat men recht heeft op bijzonder onderwijs. Er is bij mijn weten geen wet die stelt dat men recht heeft op een bijzondere (= geloofsovertuigingsgebaseerde) stamkroeg.

Zo'n stamkroeg noemt men 'kerk'. Art. 6 Gw?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 12 mei 2005 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shandra schreef:
Wat ik niet snap is, wat doen die meisjes op een katholieke school?!?!?!

om effe deze vraag te beantwoorden:

misshien durven die meisje en de ouders daarvan de meisjes niet naar een islamitische school te sturen uit angst dat die in brand wordt gestoken door die longsdale gekken....snap je

Binnen onze rechtstaat geldt gondsdienst vrijheid als pijler, respecteer dat nou eens eigelijk, ipv door de zinnen heen dingen te zeggen die wijzen op een afwijkende mening; dus dat gosdienstvrijheid voor de islamitsche meiden niet geldt.

Een waarschuwing.....respecteer die hoofddoekjes nou maar....vanuit pluralisme ontkom je er gwoon niet aan

zo mijn zegje gedaan.....


En jij vindt dat het geloof van de meisjes boven dat van de school gaat? Je hebt het over vrijheid van godsdienst dus waarom zou die school niet haar katholieke eenheid mogen behouden? Beetje tegenstrijdige post.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 12 mei 2005 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Word.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 12 mei 2005 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Woord omhoog.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2005 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shandra schreef:
Binnen onze rechtstaat geldt gondsdienst vrijheid als pijler, respecteer dat nou eens eigelijk, ipv door de zinnen heen dingen te zeggen die wijzen op een afwijkende mening; dus dat gosdienstvrijheid voor de islamitsche meiden niet geldt.

Een waarschuwing.....respecteer die hoofddoekjes nou maar....vanuit pluralisme ontkom je er gwoon niet aan

zo mijn zegje gedaan.....


Pardon?

Wil je mij geen woorden in de mond leggen aub? Dat waardeer ik niet en wordt bovendien door de lezers hier heus wel opgemerkt, mevrouw 'mijn zegje gedaan'. Je maakt je hier eerder zelf schuldig aan suggestieve opmerkingen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 14 mei 2005 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Michèle schreef:
Er bestaat een aparte (grond!) wet die stelt dat men recht heeft op bijzonder onderwijs. Er is bij mijn weten geen wet die stelt dat men recht heeft op een bijzondere (= geloofsovertuigingsgebaseerde) stamkroeg.

Zo'n stamkroeg noemt men 'kerk'. Art. 6 Gw?


LOL Laughing Dat was niet helemaal wat ik bedoelde maar goed. Wink
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RemcoJansen






Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 88


BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2005 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie het volgende artikel in Ars Aequi 2004 blz.246-252
"De hoofddoek als halszaak"

Suc6 ermee
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2005 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shandra schreef:
Wat ik niet snap is, wat doen die meisjes op een katholieke school?!?!?!

om effe deze vraag te beantwoorden:

misshien durven die meisje en de ouders daarvan de meisjes niet naar een islamitische school te sturen uit angst dat die in brand wordt gestoken door die longsdale gekken....snap je

Binnen onze rechtstaat geldt gondsdienst vrijheid als pijler, respecteer dat nou eens eigelijk

Godsdienstvrijheid is niet de vrijheid je godsdienstige ideeën te uiten, maar slechts de vrijheid om te geloven wat je wil en in een (relatief) besloten kring dat geloof te belijden en uit te dragen.
Quote:

Een waarschuwing.....respecteer die hoofddoekjes nou maar....vanuit pluralisme ontkom je er gwoon niet aan

Het dragen van symbolen die duidelijk getuigen van een afwijzing van de signatuur van een school geeft anders duidelijk aan dat deze dames geen enkel respect hebben voor de leer waarop deze school gefundeerd is.

ps: het is overigens een Roomse of Rooms katholieke school; ook de enorme schakering aan varianten van gereformeerden, protestanten en aanverwanten worden met de term katholiek (= algemeen) geduid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 21 mei 2005 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
ps: het is overigens een Roomse of Rooms katholieke school; ook de enorme schakering aan varianten van gereformeerden, protestanten en aanverwanten worden met de term katholiek (= algemeen) geduid.


Really? Shocked Ik dacht dat katholiek een tegenovergestelde is van protestant, en dat christen het verzamelwoord is.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 21 mei 2005 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
StevenK schreef:
ps: het is overigens een Roomse of Rooms katholieke school; ook de enorme schakering aan varianten van gereformeerden, protestanten en aanverwanten worden met de term katholiek (= algemeen) geduid.


Really? Shocked Ik dacht dat katholiek een tegenovergestelde is van protestant, en dat christen het verzamelwoord is.

In spreektaal wordt het woord wel vaak in die betekenis gebruikt, maar katholiek betekent 'algemeen', en het is juist het Roomse dat de RK kerk karakteriseert.

In diverse protestantse geloofsbelijdenissen wordt ook 'één katholieke kerk' beleden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds