Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 5:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan ik nog advocaat worden?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: za 20 aug 2005 18:42    Onderwerp: Kan ik nog advocaat worden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen,

Na het afronden van mijn studie wil ik advocaat worden. Kan iemand mij vertellen wat nou wettelijk gezien reden is voor zo'n advocatenkantoor om mij niet aan te nemen. Zonder in details te treden: In het verleden heb ik wel eens verzuimd om mij aan enkele bepalingen uit het wetboek van strafrecht te houden. Dit was helaas al in mijn volwassene tijd. Ik heb destijds een schikking geregeld en als het goed is heb ik geen strafblad. Ik heb geen idee wat er op dit moment in een ander (justitieel) register staat, dus wat er over mij op te vragen is.

Ik begrijp dat het voor jullie makkelijker zou zijn als ik precies zou vertellen wat er gebeurd is, dit vertel ik echter liever niet op een forum.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Alvast bedankt
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 20 aug 2005 19:34    Onderwerp: Re: Kan ik nog advocaat worden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een strafblad wordt na verloop van tijd vanzelf opgeschoond, dacht ik. Maar het lijkt erop dat je niet eens een strafblad hebt.

Dit artikel geeft meer informatie. Zie hier voor meer informatie over de VOG.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 20 aug 2005 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat betreft het "op te vragen": de werkgever kan geen informatie opvragen. De werkgever kan je wel vragen een Verklaring Omtrent het Gedrag te overleggen. Die kun je in je woonplaats aanvragen. Hiervoor heb je een verklaring nodig van je werkgever.

Ik weet niet of iedere werkgever om zo'n verklaring mag vragen. Een advocatenkantoor mag dat waarschijnlijk wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: za 20 aug 2005 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de snelle reactie, hier heb ik wel wat aan. Ik las dat de gemeente bij het afgeven van de VOG slechts naar de laatste vijf jaar kijkt. Tegen de tijd dat ik ben afgestudeerd is die al ruimschoots voorbij! Een hele geruststelling!
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een functie bij OM of rechterlijke macht zal men toch wel wat verder kijken dan die 5 jaar?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me wel, voor het antecedentenonderzoek om op Schiphol te mogen werken kijken ze al naar de laatste 8 jaar...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat denk ik ook wel ja. Waarschijnlijk zal voor een beroep als rechter of officier van justitie een strengere selectieprocedure gelden. Voor mij maakt dat echter niet uit, ik wil toch geen van die beroepen uitoefenen later! Very Happy
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
It's me ... Peetje!

It's me ... Peetje!

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 329


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de raio opleiding geldt als uitgangspunt dat kandidaten die zich schuldig hebben gemaakt aan een strafbaar feit niet in aanmerking komen voor een plaats op deze opleiding. Uitzonderingen kunnen worden gemaakt voor misdrijven van geringe ernst, indien na een onherroepelijke veroordeling 10 jaren (na een transactie 6 jaar) zijn verstreken en voor lichte overtredingen, indien na een onherroepelijke veroordeling 5 jaren (na een transactie 3 jaren) zijn verstreken.
_________________
Very Happy/ P€€TJ€ Very Happy/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In artikel 2 lid 2 van de Advocatenwet is bepaald dat als je aanvraag doet tot inschrijving als advocaat je een verklaring omtrent het gedrag, afgegeven volgens de Wet op de justitiële documentatie moet overleggen.

Ze kijken dus zeker naar je verleden. Ik heb toevallig net het vak advocatuur gevolgd en de docent, voormalig deken, vertelde dat als je bijv. in het verleden bent opgepakt voor een fietsendiefstal je dan nog wel kan worden toegelaten maar dat het ook niet veel meer moet zijn dan dat. Ze bekijken dat van geval tot geval maar hechten er wel veel waarde aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sapper



Leeftijd: 24
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 58


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maar zolang er door de ovj een transactie is aangeboden en men gaat daar op in... en de zaak komt niet eens voor, er vind dus geen veroordeling plaats. dan is er nog niets aan de hand toch ????

ook al is men wel opgepakt maar zolang er geen veroordeling plaatsvind (maar wel een transactie) dan heb je toch geen strafblad ??
_________________
Dat is een tessst...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

It's me ... Peetje! schreef:
Uitzonderingen kunnen worden gemaakt voor misdrijven van geringe ernst, indien na een onherroepelijke veroordeling 10 jaren (na een transactie 6 jaar) zijn verstreken en voor lichte overtredingen, indien na een onherroepelijke veroordeling 5 jaren (na een transactie 3 jaren) zijn verstreken.


Geldt een ktg-veroordeling wegens voor de derde keer meer dan 30 km te hard door de bebouwde kom rijden (Embarassed Ik kan het uitleggen!!! En zo bebouwd was die "kom" ook weer niet!!!) als "gering"?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
It's me ... Peetje! schreef:
Uitzonderingen kunnen worden gemaakt voor misdrijven van geringe ernst, indien na een onherroepelijke veroordeling 10 jaren (na een transactie 6 jaar) zijn verstreken en voor lichte overtredingen, indien na een onherroepelijke veroordeling 5 jaren (na een transactie 3 jaren) zijn verstreken.


Geldt een ktg-veroordeling wegens voor de derde keer meer dan 30 km te hard door de bebouwde kom rijden (Embarassed Ik kan het uitleggen!!! En zo bebouwd was die "kom" ook weer niet!!!) als "gering"?

Ik hoop 't Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[b]sapper schreef:

Quote:
ook al is men wel opgepakt maar zolang er geen veroordeling plaatsvind (maar wel een transactie) dan heb je toch geen strafblad ??


De Wet op de justitiële documentatie bestaat uit twee registers : de strafregisters en de Algemene Documentatie. In de strafregisters staan de strafbladen vermeld. In de algemene documentatie is te zien of iemand met justitie in aanraking is geweest, hierin staan ook de opgemaakte processen-verbaal, ook die van overtredingen. En dus ook als er een transactie is geweest.
De gegevens worden pas verwijderd als je tachtig jaar oud bent geworden.

Overigens, een transactie geldt als een veroordeling dus je zin klopt niet helemaal.

Ik wil je helemaal niet ongerust maken hoor maar ik wil gewoon zeggen dat ze er nogal op letten als je advocaat (of in de magistratuur) wilt worden. Zoals ik al zei, een fietsendiefstal of misschien een kleine caféruzie ofzo zullen ze vast door de vingers zien maar als het om grotere dingen gaat, zoals misschien mishandeling of wat dan denk ik dat ze je niet toelaten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Studiosus



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 39


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kan je erachter komen wat er in die documentatie staat? Kan je dat ergens opvragen?
_________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2005 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pick and choose een van de voorlichters, zou ik zeggen.

En laat het ons ook even weten wat daar uit komt Laughing
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds