Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Jaren lang lager ingeschaald en nu?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
justme41



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 11:47    Onderwerp: Jaren lang lager ingeschaald en nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk al bijna 10 jaar bij mijn werkgever.
In die 10 jaar heb ik 3 keer om loonsverhoging gevraagd.
De 1e kreeg ik geen extra loon maar een km vergoeding als verkapt loon. (tenslotte goedkoper voor het bedrijf)

De 2e keer kreeg ik de keus om een opleiding te volgen in plaats van een verhoging in ruil voor 2 jaar geen extra verhoging van mijn bruto loon.
Dit heb ik destijds aangenomen omdat het fair leek en ik zelf niet de financiële ruimte had om een opleiding te volgen. (dit was voor een opleiding voor privé , het bedrijf had er geen baad baad bij als ik de opleiding zou doen.

De 3e keer (begin 2015) zei de werkgever dat hij een bedrag in zijn hoofd had maar dat hij het eerst met de financiële directeur wilde bespreken.
Er zou dan een lager bedrag uitkomen maar dat zou nog wel goed genoeg zijn.

4 weken niks meer gehoord en opnieuw de werkgever hierover aangesproken.
Hij zei me maar even met hem op kantoor te moeten gaan zitten.
Vervolgens ging hij tegenover me zitten met pen en papier en zei vertel maar wat je van me wilt.

Hierop heb ik hem gezegd dat hij terug zou komen op een eventuele loonsverhoging.
Daarop antwoordde hij dat ik het loon kreeg waar ik recht op had.
Het werk zou niet anders worden en het loon dus ook niet.

ik verdien volgens schaal 1 WML+5%

Nu ben ik het uit gaan zoeken omdat het me al heel lang niet lekker zit en vond het volgende:

Volgens mijn cao had ik al vanaf mijn 2e dienstjaar in schaal 2 moeten zitten.

Daarnaast kent schaal 2 max 3 functiejaren.
Als ik deze aanhoud voor de afgelopen 5 jaar kom ik structureel ongeveer 210 euro per maand tekort.

Dit komt op een totaal bedrag ex vakantiegeld van rond de 10.500 euro.

Wat zijn hier mijn rechten?
Het liefst zou ik mijn huidige loon per direct aangepast zien.
En kan ik dan de laatste 5 jaar waarin hij me structureel te weinig betaalde met terugwerkende kracht opvragen?

Ik ben lid van de FNV maar deze willen me geen hulp/advies geven omdat de oorzaak van dit probleem voor de datum van lidmaatschap ligt.

Graag jullie reactie.

Alvast bedankt.

Dirk
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ervan uitgaande dat wat u aangeeft over het loon, de schaal etc., kunt u inderdaad per direct aanspraak maken op een hoger loon. En u kunt dit ook met terugwerkende kracht vorderen.
Het is vaak wel wijsheid om daarin (over het verleden) een compromis te sluiten. Tenslotte wilt u de arbeidsrelatie goed houden neem ik aan.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op do 17 aug 2017 13:31, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
justme41



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zeker de bedoeling om de arbeidsrelatie goed te houden.
Maar wel stel ik mezelf de vraag tot hoe ver?

Toen ik begin 2015 om extra loon vroeg kwam uiteindelijk het antwoord dat ik er geen recht op zou hebben.

Nu blijkt dus dat ik daar al minder kreeg dan de Cao schaal.
Dus het gevoel dat hij me belazerd heeft speelt een beetje de overhand,maar ik zal mijn best doen dit zo netjes mogelijk voor elkaar te krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat begrijp ik helemaal. En dat hoeft ook niet tot elke prijs natuurlijk. En over het loon vanaf nu zou ik ook duidelijk aangeven dat daarover onderhandelen niet mogelijk is.
Het sluiten van een compromis bedoel ik meer inzake het loon over het verleden.
Als u er niet uitkomt met de werkgever kunt u een jurist inschakelen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
justme41



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zou een beetje slim stappenplan zijn?

ik ben ook bij het juridisch loket geweest maar deze praten alleen maar direct over vorderen via een advocaat maar wat ik nog steeds niet weet is hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Het eerste melden en hoe ga ik verder als hij weigert.
Wat kan ik zelf doen zonder dat ik een advocaat nodig heb.

Tot hoever kan ik zelf handelen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik u al aangaf, kaart het aan en onderhandel. Ik raad aan het eerst mondeling aan te kaarten en daarna pas schriftelijk. Het probleem is echter altijd dat u als leek daarbij fouten kunt maken.
Daarom mijn eerdere advies zo nodig een jurist in te schakelen en ook mijn prive bericht aan u.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het is vaak wel wijsheid om daarin (over het verleden) een compromis te sluiten


Mag ik uit interesse eens vragen hoe dat dan uitpakt in de praktijk?
Ik lees dat werkgever de werknemer naait voor ruim 10k over de laatste jaren, door hem niet volgens de cao te betalen.
Dan zou ik zeggen van joh ik het recht op bedrag x, je regelt dat maar. Werkgever mag dan blij zijn dat er geen loonvordering wordt gestart met vertragingsrentes er nog eens bij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een gelijkwaardig probleem heb ik zelf gehad. Om op voorhand maar te zeggen dat elke situatie anders is heeft de (nette) communicatie hierover met met werkgever wel maanden geduurd voordat ik de FNV om advies heb gevraagd.

Lang verhaal héél kort: "Werkgever doet alsof de neus bloed wat betreft naleving van CAO, werknemer wil dit duidelijk hebben, weken en maanden verstrijken, werknemer komt met onderbouwd (CAO/ hulp van FNV) verhaal, werkgever geeft niet thuis, werknemer en werkgever laten het door advocaten uitvechten, werknemer krijgt uiteindelijk zijn geld."

Het mag verder heel duidelijk zijn dat een CAO er is om nageleefd te worden. Een CAO kan onduidelijk zijn (de één kan het iets anders lezen dan de ander, ieder leest het in zijn/haar voordeel), maar meestal is er geen twijfel over mogelijk.

Als in de CAO staat dat je n.a.v. bepaalde regels (dienstjaren of functie) op een bepaald niveau moet worden ingeschaald en daar een bepaald (hoger) salaris bij hoort, dan hoor je dat gewoon te ontvangen.
En als het een goede werkgever betreft, zonder dat je daar naar hoeft te vragen.

Nu kun je volgens het juridisch loket wel gelijk een advocaat er op af sturen, maar daar zal de werkrelatie niet beter van worden. Maar het is wel een logische stap. Je belt tenslotte niet gelijk met het juridisch loket omdat je nog gewoon in 'onderhandeling' bent met je werkgever... meestal ben je die stap dan al voorbij.

Als vanuit de werkgever niet bekend of duidelijk is hoe het met de CAO zit (de werkgever of leidinggevende weet dat mogelijk gewoon niet) wordt daar meestal voor naar een HRM-er verwezen. Is een dergelijk persoon in jullie organisatie aanwezig? Heb je daar al eens een gesprekje mee gehad hoe het met je loon en de CAO zit? Ik zou voorstellen om dat eens te doen.

Gezien je zelf al wat onderzoek hebt gedaan naar de CAO zou ik die passage's en je eigen berekeningen daarop bij de hand houden indien je dat gesprek in gaat. Maar wees er dan wel zeker van dat je zelf de CAO ook goed hebt begrepen.
Dat jij nu zegt dat je in 'schaal 2' zit moeten wij lezers natuurlijk maar voor lief nemen, maar gezien we niet weten welke functie je beoefend en welke CAO het betreft kunnen we dat niet voor je nakijken.

Als je vanaf het '2e dienstjaar' in die schaal 2 zou belanden vraag ik me af of er in die 8 jaar daarna ook niet eens wat positieve veranderingen zijn kwa schaal/trede.

Kun je hier mogelijk een toelichting op geven (CAO / functie)?

Je geeft ook aan 'Schaal 1 WML+5%'. Er van uitgaande dat je salaris dan 'Wettelijk MinumumLoon' +5% is. De WML gaan ook ééns in de zoveel tijd (zo niet elk jaar, maar dat heb ik niet uitgezocht) omhoog. Het meest recentelijke nog in Juli van dit jaar.
Je salaris zou daaraan ook nog (positief) gecorrigeerd moeten worden.
Is dat ook gebeurd?

jpst schreef:
Quote:
Het is vaak wel wijsheid om daarin (over het verleden) een compromis te sluiten


Mag ik uit interesse eens vragen hoe dat dan uitpakt in de praktijk?
Ik lees dat werkgever de werknemer naait voor ruim 10k over de laatste jaren, door hem niet volgens de cao te betalen.
Dan zou ik zeggen van joh ik het recht op bedrag x, je regelt dat maar. Werkgever mag dan blij zijn dat er geen loonvordering wordt gestart met vertragingsrentes er nog eens bij.


Dat laatste zinnetje is dan precies dat compromis. Je zou in een eerste schrijven dan ook de feiten kunnen benoemen en deze koppelen aan de CAO (waaruit dan zou moeten blijken met een berekening dat daar €10k aan loon te weinig is betaald).

Als hier vervolgens geen gehoor aan wordt gegeven stel je een 2e brief op waarbij je de 'waarschuwing geeft' dat als het voor het gerecht gaat komen dat alle wettelijke rentes en het vakantiegeld over al die jaren ook nog even bij op komen (en dan wordt het bedrag waarschijnlijk €15k-€20k) en dat bij verlies nog even de proces en advocaatkosten worden verhaald.
En omdat je daarna ook niet meer op je werk hoeft te verschijnen krijg je nog een transitievergoeding op de koop toe.

Een werkgever hoort dan allang zijn verlies te erkennen, maar kan de gok nemen dat de werknemer het niet zover laat komen. Als je er al 10 jaar werkt dan weet ik wel wat ik zou doen.

Eerst het loon vorderen (en correctie salaris naar huidige norm) en als daar geen gehoor aan wordt gegeven die hele kip kaal plukken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 17 aug 2017 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Quote:
Het is vaak wel wijsheid om daarin (over het verleden) een compromis te sluiten


Mag ik uit interesse eens vragen hoe dat dan uitpakt in de praktijk?
Ik lees dat werkgever de werknemer naait voor ruim 10k over de laatste jaren, door hem niet volgens de cao te betalen.
Dan zou ik zeggen van joh ik het recht op bedrag x, je regelt dat maar. Werkgever mag dan blij zijn dat er geen loonvordering wordt gestart met vertragingsrentes er nog eens bij.


Dat pakt heel goed uit, is mijn jarenlange ervaring. Geheel op je strepen staan levert vaak een verstoorde arbeidsrelatie (of andere relatie, het geldt echt niet alleen in het (arbeids)recht ...) op.
Net als het gebruik van termen als 'genaaid' en dergelijke ...

Op je strepen staan, je hakken in het zand etc. kan altijd nog.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds