Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Intellectueel eigendom (web)applicatie
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alexanderhirsch



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 20:57    Onderwerp: Intellectueel eigendom (web)applicatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag gaat over bij wie het intellectueel eigendom ligt van een (web)applicatie.

Ik werk voor een organisatie (werkgever) waarbij ik ben aangenomen om taken 1, 2 en 3 uit te voeren. Omdat ik zelf ook een achtergrond heb in het bouwen van webapplicaties heb ik een applicatie in mijn eigen tijd gebouwd welke als hulpmiddel kan worden gebruikt om een van de taken uit te voeren. De taak kan ook uitgevoerd worden zonder de applicatie. Het programmeren behoort niet tot mijn takenpakket voor mijn werkgever. Ik heb de applicatie in eigen tijd gebouwd. De applicatie is door mijzelf bedacht om taak 1, mijn inziens, beter uit te kunnen voeren. Wij gebruiken de applicatie inmiddels ook bij mijn werkgever. Hierover zijn geen afspraken gemaakt. Nu is er een andere organisatie mogelijk geïnteresseerd om ook de applicatie te gebruiken. Ik heb de applicatie vanuit het oogpunt ontwikkeld zodat deze voor meerdere organisaties is te gebruiken. Het is een applicatie welke is ontstaan uit een idee welke ik bij mijn werkgever heb opgedaan. Echter zou je kunnen stellen dat dit idee anders ook bij mij was opgekomen omdat dit een oplossing kan zijn voor een ‘generiek’ probleem.

Ik vertel het verhaal natuurlijk al enigszins in mijn eigen voordeel zoals jullie kunnen lezen ik hoop dat jullie daar doorheen kunnen prikken Smile

Is mijn verhaal volledig om te kunnen voorzien in een advies of is hiervoor meer info nodig?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2018 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het draait hier om art. 7 Auteurswet:
Quote:
Indien de arbeid, in dienst van een ander verricht, bestaat in het vervaardigen van bepaalde werken van letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tusschen partijen anders is overeengekomen, als de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens dienst de werken zijn vervaardigd.

De vraag is of de applicatie is geschreven ter vervulling van de dienstbetrekking.

Als je werkgever opdracht zou hebben gegeven tot het schrijven van de applicatie, dan is de situatie duidelijk en maakt het niet uit dat je de applicatie buiten de normale werkuren hebt ontwikkeld. Van een duidelijke opdracht lijkt hier echter geen sprake te zijn.

Als programmeren niet tot je takenpakket behoort, en de werkgever heeft je ook niet aangemoedigd om, eventueel onder werktijd, die applicatie te ontwikkelen, dan lijkt het me redelijk zeker dat het auteursrecht bij jou ligt.

Valt programmeren wel onder jouw werkzaamheden (taken 1, 2 en 3), dan ziet het er vermoedelijk goed uit voor je werkgever.

In Hof Den Haag 22 februari 2011, ECLI:NL:GHSGR:2011:BP7952 verloor de werknemer, hoewel hij de software thuis in eigen tijd had geschreven. Het Hof achtte het uiteindelijk bewezen dat de ontwikkeling van het programma binnen de "brede opdracht, te weten: het (verrichten van werkzaamheden dienstbaar aan het) in eigen beheer via internet ontsluiten van Handelingen" viel.

Waarom dit voldoende is voor art. 7 Aw is mij eerlijk gezegd niet direct duidelijk. Ik zou zelf zeggen dat als het schrijven van het programma niet onder de normale taakomschrijving valt, er sprake moet zijn van een min of meer specifieke opdracht tot het schrijven van het programma voordat het auteursrecht erop aan de werkgever toekomt. Die opdracht kan dan weer wel op allerlei manieren en ook stilzwijgend zijn gegeven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevallig vind ik deze passage uit de studenteneditie van Spoor/Verkade/Visser. Zie in het bijzonder paragraaf 2.12 op p. 42-44.

Quote:
Uit het bovenstaande valt de algemenere regel af te leiden dat de ‘arbeid, bestaande in het vervaardigen van bepaalde werken’, en daarmee de toepasselijkheid van art. 7, veronderstelt dat de werkgever binnen het raam van de arbeidsverhouding tot het maken van ‘bepaalde werken’ opdracht heeft gegeven en heeft kunnen geven, want anders is een bijzondere toestemming van werknemer (tot wijziging van de inhoud van zijn verplichtingen uit het arbeidscontract) vereist.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
alexanderhirsch



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2018 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie! Ik zal nog een update geven als er voortgang is.

Ik begrijp uit de aangehaalde zaak dat er in dat geval expliciet opdracht is gegeven voor de applicatie. Ondanks dat, in dit geval, programmeren niet tot het takenpakket van de werknemer behoorde. In mijn geval heb ik geen opdracht gekregen, niet mondeling en ook niet schriftelijk, om de applicatie te bouwen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2018 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de applicatie in eigen beheer en op eigen initiatief is opgesteld zie ik niet anders in dan dat de rechten ervan enkel bij de ontwikkelaar ligt.

Ik ben in mijn werk ook bezig met dingen die veel handiger kunnen. Online is mijn idee veel praktischer (wegens beschikbaarheid) en naar mijn inziens nog geen dienst die publiekelijk beschikbaar is (ik hou er niet van om het wiel opnieuw uit te vinden).

De web-applicatie die ik wil ontwikkelen zal mijn '9 to 5' werkzaamheden af en toe goed kunnen helpen. Ik ben dan ook voornemens om deze kenbaar te maken binnen de organisatie wanneer deze beschikbaar is, gezien het ook voor andere interessant kan zijn.

Echter zie ik niet in waarom mijn werkgever daar enig recht over kan hebben, ook al is het idee mogelijk ontstaan uit de werkzaamheden die ik uitvoer.

In dat licht kan ik mij dan helemaal inleven in jouw situatie, maar als ik mijn product kan vermarkten dan zie ik zelf totaal geen bezwaar dat ook met andere partijen te delen. Gezien dat mijn goed recht is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds