Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Intellectueel eigendom: vermogensrecht of niet?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stooggathi
Gast









BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006 19:44    Onderwerp: Intellectueel eigendom: vermogensrecht of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Volgens art. 3:6 bw zijn vermogensrechten onder andere die rechten die overdraagbaar zijn. In art. 2 auteurswet (zie nr. 298 Snijders voor dergelijke bepalingen van andere intellectuele eigendomsrechten) staat dat het auteursrecht vatbaar is voor overgang en overdracht. Dus dan zou je denken: het auteursrecht is een vermogensrecht. Volgens Boom Basics Goederenrecht van Koot is het auteursrecht inderdaad een vermogensrecht (blz. 15). Maar Snijders zegt in Goederenrecht iets heel anders (nr. 28):

Quote:
Voortbrengselen van der menselijke geest zoals uitvindingen, composities en computerprogramma's zijn naar heersende rechtsopvatting geen zaken. Aan gezien het ook geen vermogensrechten zijn, vallen deze vermogensrechten buiten de actieradius der goederen.


Snijders legt dit verder niet uit. Mijn vraag is dus: is intellectueel eigendom een vermogensrecht? Zo niet, waarom niet?

Alvast bedankt!
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 02 feb 2006 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je dit letterlijk hebt overgetikt spreekt Snijders zichzelf tegen: "aangezien het ook geen vermogensrechten zijn, vallen deze vermogensrechten ...".

Wat ik weet is dat intellectuele eigendomsrechten geen echte eigendomsrechten zijn. Dit is omdat het voorwerp van een intellectueel eigendomsrecht geen zaak is, zie art 5:1 BW. Wordt hier op één of andere manier niet op gedoeld?

Intellectuele eigendomsrechten zijn overdraagbaar, dus voldoen m.i. aan artikel 3:6 BW, en zijn dus vermogensrechten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
stooggathi
Gast









BerichtGeplaatst: do 02 feb 2006 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord.

Nee, er stond eigenlijk 'deze voortbrengselen'. Mijn fout Very Happy
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 02 feb 2006 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus dan zegt Snijders inderdaad dat intellectuele eigendomsrechten geen vermogensrechten zijn. Dat vind ik vreemd. Is er in het boek iets te vinden over artikel 3:6 BW? Ik zie niet in hoe bijvoorbeeld een octrooirecht hier buiten kan vallen. Het Compendium van Hijma stopt in punt 16 de intellectuele eigendomsrechten ook gewoon onder de vermogensrechten.

Misschien kun je nog eens heel goed controleren of Snijders niet gewoon de opdeling in Compendium punt 16 van de volledige vermogensrechten in eigendomsrechten, vorderingsrechten en rechten op voortbrengselen van de geest bedoelt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
envanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 04 feb 2006 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

I.E. is niet alleen overdraagbaar, het is ook erfbaar, en bestaat tot 70 jaar na .... . Maar schat het niet te hoog in, want dan komt de belastingdienst op bezoek. Wellicht een beetje te vergelijken met kunstbezit?

Is natuurlijk weer wat anders, maar ik heb mijn foto archief (analoog) voor een flink bedrag verzekerd tegen brand. Zonder dat archief kan ik niets nieuws maken. Het digitale gebeuren verandert natuurlijk ook nu weer alles.
_________________
Er zijn mensen die zo goed kunnen liegen dat zelfs het tegenovergestelde niet waar is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2007 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dus dan zegt Snijders inderdaad dat intellectuele eigendomsrechten geen vermogensrechten zijn. Dat vind ik vreemd.

Inmiddels heb ik Snijders zelf. Het probleem dat de vragensteller had, wordt opgelost door de hele passage (nr. 28, eerste alinea) te lezen.

Snijders zegt eerst dat voortbrengselen van de menselijke geest geen vermogensrechten zijn.

Vervolgens zegt hij dat rechten op voortbrengselen van de menselijke geest, zoals het octrooirecht, het auteursrecht en het daaraan naburige recht weliswaar geen goederenrechtelijke rechten zijn, maar wel absolute vermogensrechten.

Snijders is dus volledig in overeenstemming met Boom Basics Goederenrecht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds