Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 13:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ingebrekestelling per e-mail is rechtsgeldig?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 13:12    Onderwerp: Ingebrekestelling per e-mail is rechtsgeldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Menno Weij van SOLV vond LJN BC0337 waarin de rechter vrij eenvoudig aanneemt dat een ingebrekestelling per e-mail aan de eisen van 6:82 voldoet. Weij is het daar niet mee eens en gaat op de Solv blog in op de inhoudelijke gebreken van de mail. Maar ik heb vooral moeite met het principiële punt: een ingebrekestelling moet toch schriftelijk?

Dat e-mail nu een "geschrift" zou zijn, verbaast mij nogal. Bij overeenkomsten met schriftelijkheidsvereiste was het kennelijk nodig om een apart wetsartikel (art. 6:227a BW) in te voeren waarin staat dat die ook elektronisch mogen.

In de Tekst en Commentaar staat simpelweg dat "schriftelijk" mede omvat een fax, telex of e-mail. Dit is de enige bron die ik kan vinden waar dit genoemd wordt. Een paar handboeken zeggen het ook, maar gezien de bewoordingen hebben die de T&C braaf overgeschreven. Anderen houden het bij wat in de parlementaire behandeling gezegd is.

(De T&C uit 2004 zegt niets over e-mail).

Iemand enig idee waar dit vandaan komt?

Met 6:227a en 6:216 kom je er niet volgens mij. Die zeggen dat het aan het schriftelijkheidsvereiste voldaan is bij meerzijdige rechtshandelingen, en een ingebrekestelling lijkt mij een eenzijdige rechtshandeling.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
DannyBoy



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante uitspraak.
Op verschillende hoorcolleges is ook mij voorgehouden dat een ingebrekestelling via de e-mail niet mogelijk is. Dit op grond van dezelfde argumenten als genoemd door Arnoud.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Menno Weij reageerde vanochtend op de Solv blog. Volgens hem kan het wel degelijk:

Quote:
Omdat er naar mijn smaak niet veel verschil zit tussen enerzijds telegram (bestaat dit fenomeen trouwens nog?) telex en fax, en anderzijds e-mail. Ten tweede kunnen partijen naar mijn smaak contractueel anders bepalen - het vereiste in artikel 6:82 BW is met andere woorden dus geen dwingend recht. Daar komt bij dat er voor de ontvanger van de mail enige bescherming bestaat op de voet van 3:37 BW - de verzender van de e-mail (met daarin dus de ingebrekestelling) dient aan te tonen dat de e-mail de ontvanger ook daadwerkelijk heeft bereikt.


Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, hij zegt ja en lijkt vervolgens een voorbehoud te maken:
Quote:
Tot slot nog een tip als je van plan bent een ingebrekestelling te gaan sturen: het is in contracten zeer gebruikelijk om een artikel op te nemen inzake de vereisten aan "kennisgevingen" (in het Engels vaak "notices"). Check die vereisten dus eerst even voordat je een ingebrekestelling per e-mail verstuurt.

Als contractueel is bepaald dat het kan, dan kan het.
Als contractueel is bepaald dat het niet kan, dan kan het niet.

De vraag is dan wat geldt als contractueel niets is bepaald. Als het gaat om een overeenkomst die langs elektronische weg tot stand is gekomen, wil ik wel aannemen dat hieruit impliciet volgt dat een ingebrekestelling elektronisch verstuurd kan worden.

Voor het overige... een digitaal ondertekende mail kan objectief gezien (en voor digitaal ingewijden) zeer veel betrouwbaarder zijn dan een met gewone post verstuurde brief, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dit zich al een vaste plaats heeft verworven in de in Nederland levende rechtsovertuigingen.

Overigens is deze vraag al eens kort aangestipt (maar niet beantwoord) in een oude draad. (Een kruisverwijzing is nooit weg.)

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de precieze inhoud van het verweer van Canon:
Quote:
4.11. Het verweer van Canon dat Canon niet in gebreke is gesteld en geen gelegenheid heeft gehad de tekortkomingen binnen een redelijke termijn te herstellen faalt. De rechtbank is met G-sus van oordeel dat het onder 2.8. vermelde e-mailbericht van 21 maart 2006 voldoet aan de vereisten voor ingebrekestelling als vermeld in artikel 6:82 van het Burgerlijk Wetboek (BW).

Is er over het schriftelijkheidsvereiste überhaupt wel iets aangevoerd? In ieder geval is ook Menno Weij het eens dat de rechter het voldoen aan art. 6:82 BW niet heel gedetailleerd heeft onderzocht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor het overige... een digitaal ondertekende mail kan objectief gezien (en voor digitaal ingewijden) zeer veel betrouwbaarder zijn dan een met gewone post verstuurde brief, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dit zich al een vaste plaats heeft verworven in de in Nederland levende rechtsovertuigingen.

Wat vind jij dan van de opname in de T&C, zonder voorbehoud of bronvermelding?

Het ging mij alleen om de vraag of aan de eis "schriftelijk" is voldaan. Je kunt je inderdaad afvragen of nog wel een redelijke termijn voor nakoming is gegeven in die mail.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Wat vind jij dan van de opname in de T&C, zonder voorbehoud of bronvermelding?

Niet zo heel overtuigend, al kan het tot gevolg hebben dat alle rechters het er voortaan mee eens zullen zijn.

Quote:
Het ging mij alleen om de vraag of aan de eis "schriftelijk" is voldaan. Je kunt je inderdaad afvragen of nog wel een redelijke termijn voor nakoming is gegeven in die mail.

Begrijp ik, maar met mijn verwijzing naar de summiere motivering bedoel ik dat er weinig reden is om aan te nemen dat de rechter lang heeft stilgestaan bij de vraag wat hij van het schriftelijkheidsvereiste in relatie tot mail vond. Hij heeft immers ook niet lang stilgestaan bij de overige in art. 6:82 BW genoemde vereisten.

Het gaat ons dus vooral om wat er in T&C staat, en niet zozeer om wat uit deze specifieke uitspraak volgt over het schriftelijkheidsvereiste (niet dat jij iets anders beweerde, maar om mijn gedachten te bepalen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds