|
Auteur |
Bericht |
OOge
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 52
|
Geplaatst: za 21 feb 2015 15:33 Onderwerp: Incassobureau problemen |
|
|
Hallo,
In 2007 heb ik een canal digitaal abo afgesloten. In 2009 ging ik verhuizen en mocht van de woningstichting geen schotel plaatsen. Dus in 2009 opgezegd per telefoon, en er werd mij een formulier toegestuurd. Netjes ingevuld en opgestuurd. Het abonnement zou per 1 december 2009 worden opgezegd.
In 2010 bleef CD afschrijven van de rekening. Uiteindelijk heb ik de bank dit laten blokkeren voor toekomstige afschrijvingen
. Tijden niets gehoord van CD tot in December 2012 lindorff om de hoek kwam kijken. Of ik nou even wou betalen.
Blij dat ik herinnerd was door hun want ik had van begin 2010 nog geld te goed voor de onterechte afschrijvingen van CD. Dat heb ik ze ook gemeld dat ik nog geld krijg. Ook heb Ik hun verzocht een specificatie op te sturen en niets meer vernomen.
Tot 2 maanden geleden. Toen kreeg ik weer een "dwang" tot betaling voorgeschoteld, want door hun administratie was er vertraging opgetreden. Nu dreigen ze te dagvaarden.
Iemand enig advies hoe ik dit kan aanpakken. Ik kan helaas de opzegging nergens meer vinden, maar ja, het is dan ook al jaren geleden. |
|
|
|
|
Bronza
Leeftijd: 31 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 143
|
Geplaatst: za 21 feb 2015 15:57 Onderwerp: |
|
|
Hebt u met CD al contact opgenomen? Ik heb zelf bij een telecomprovider gewerkt en veel processen zijn geautomatiseerd, waardoor soms een opzegging niet door wordt gevoerd, terwijl dat wel de bedoeling was. En wordt de vordering naar verloop van tijd automatisch door een incasso-bureau overgenomen. Ik zou adviseren eerst telefonisch contact met hun op te nemen om navraag te doen. |
|
|
|
|
OOge
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 52
|
Geplaatst: za 21 feb 2015 16:32 Onderwerp: |
|
|
In 2010 wel over de opzegging. In 2012 werd er gezegd door CD dat het bij het incassobureau ligt en hun daar niet meer over gaan.
Het incassobureau luistert niet. Als ik vraag om specificatie en dat ik nog geld krijg van CD, dan hoor je dus 2 jaar niets meer van lindorff. Uiteindelijk begint dat weer opnieuw. |
|
|
|
|
Bronza
Leeftijd: 31 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 143
|
Geplaatst: za 21 feb 2015 16:38 Onderwerp: |
|
|
Het incassobureau gaat slechts over een vordering, zij kunnen niet inzien of een opzegging niet/te laat is doorgevoerd. Als ik u was zou ik CD bellen en de situatie nogmaals uitleggen. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: zo 22 feb 2015 19:48 Onderwerp: |
|
|
Vermoedelijk is de vordering overgenomen door het incassobureau, al maakt dat niet zo heel veel uit.
Als het incassobureau van mening is dat je nog geld verschuldigd bent, kan het incassobureau uiteraard besluiten tot dagvaarden over te gaan. In die prodecure kan dan worden uitgemaakt of je inderdaad nog geld verschuldigd bent.
Jouw verdediging is dat je in 2009 hebt opgezegd. Het incassobureau weet daar blijkbaar niets van. Wellicht kan CD de opzegging bevestigen en het incassobureau hierover informeren. Dat zou de zaak waarschijnlijk oplossen. Maar als CD dat niet kan (of door jou niet gevraagd wordt), dan is het aan jou om bewijs te leveren van de opzegging.
Je bent verhuisd en hebt sindsdien niets meer aan je abonnement, maar dat betekent niet dat je hebt opgezegd. Een kopie van het formulier dat je hebt ingevuld en teruggestuurd zou kunnen helpen (maar bewijst niet dat je het formulier hebt teruggestuurd en dat het is aangekomen). Een bewijs van ontvangst van dat formulier door CD zou heel mooi zijn. Kun je de opzegging zelf niet bewijzen, dan kun je misschien aantonen dat je in 2010 geprobeerd hebt CD duidelijk te maken dat je hebt opgezegd.
Dat je in 2010 de afschrijvingen moest blokkeren om ze te doen stoppen betekent dat je toen in de gaten moest hebben dat jouw opzegging niet goed verwerkt was, zodat geredeneerd kan worden dat je in ieder geval toen had moeten proberen je opzegging te documenteren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
OOge
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 52
|
Geplaatst: wo 25 feb 2015 17:37 Onderwerp: |
|
|
Tja, CD gebeld maar die weten er niets van. Ze kunnen mij niet meer vinden in het systeem.
En de opzegformulieren die heb ik natuurlijk nergens meer. Het is immers al 5 jaar geleden. Als ik jaren niets meer hoor, ga ik ervan uit dat het geregeld is.
Zit niets anders op dan laten voorkomen. Lindorff reageert niet op emails of brieven. Telefonisch word ik ook niks wijzer. |
|
|
|
|
hilde12
Leeftijd: 124 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 26 feb 2015 10:39 Onderwerp: |
|
|
Ik zou CD nogmaals bellen.
Zij hebben namelijk een bewaarplicht van 7 jaar.
Als hun systeem niet zo lang teruggaat moeten ze het in ieder geval nog in het archief hebben. |
|
|
|
|
OOge
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 52
|
Geplaatst: vr 27 feb 2015 23:41 Onderwerp: |
|
|
Dat zei ik ze ook al. Maar ze hebben niks. Ik kan alleen maar contact opnemen met lindorff. Die heeft het dossier in handen.
Allemaal lulkoek natuurlijk. Maar het heeft totaal geen nut. Ik geef het op. Laat maar voorkomen. We zien wel. |
|
|
|
|
hilde12
Leeftijd: 124 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 28 feb 2015 11:30 Onderwerp: |
|
|
Zoals eerder gezegd, het incassobureau heeft niets met de achterliggende reden te maken. (Even heel simpel gezegd dan he?)
Zij krijgen een vordering en gaan die innen.
Je zult moeten bewijzen dat er is opgezegd.
Dus niet voor laten komen zonder dat bewijs want dan zul je heel waarschijnlijk gaan verliezen.
Dat bewijs kun je krijgen door de opzegging te achterhalen bij CD.
Zij zijnwettelijk verplicht de administratie te bewaren.
Ze zullen het dus wel hebben maar hebben geen zin om te zoeken.
Laat je dus niet afschepen maar schrijf een aangetekende brief en vraag om de stukken. |
|
|
|
|
cvb
Leeftijd: 71 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 1159
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2015 11:31 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Zoals eerder gezegd, het incassobureau heeft niets met de achterliggende reden te maken. (Even heel simpel gezegd dan he?) | Je bedoelt: ze krijgen een vordering inkl een kopie van de onderliggende overeenkomst; maar een eventueel gedane opzegging is niet hun probleem??
Betekent dat b.v. ook, dat het voor particulieren onverstandig is om bankafschriften voor diensten niet 5 jaar te bewaren?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
|
OOge
Leeftijd: 48 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 52
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2015 12:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inmiddels een brief terug ontvangen. Ik vroeg uitgebreide specificatie waaruit de kosten zijn opgebouwd en waarom, omdat ik een vordering betwist.
Ik heb netjes een overzicht gekregen van mislukte automatisch incasso's van een jaar lang.
Ik heb toendertijd telefonisch opgezegd en daarna ter bevestiging het naar hun verstuurd. De opzegbrief heb ik nog wel. Vandaar dat ik ook de datum van opzegging weet. Maar verzendbewijs kan ik niet meer vinden. Ook logisch na die 5 jaar. |
|
|
|
|
hilde12
Leeftijd: 124 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2015 19:06 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | hilde12 schreef: | Zoals eerder gezegd, het incassobureau heeft niets met de achterliggende reden te maken. (Even heel simpel gezegd dan he?) | Je bedoelt: ze krijgen een vordering inkl een kopie van de onderliggende overeenkomst; maar een eventueel gedane opzegging is niet hun probleem??
Betekent dat b.v. ook, dat het voor particulieren onverstandig is om bankafschriften voor diensten niet 5 jaar te bewaren?? |
Een particulier heeft geen bewaarplicht, echter zul je in een zaak waar je iets wilt betwisten wel het bewijs moeten leveren. Dus het bewaren van bewijs is dan noodzakelijk, anders heb je geen bewijs. |
|
|
|
|
|