Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Incasso kosten zonder aanmaning betalen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Barre_Code



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2016 18:55    Onderwerp: Incasso kosten zonder aanmaning betalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op 19-4-2016 moest ik een boete van de NS voldoen op hun rekening. Op 21-4-2016 is deze bij hun binnen gekomen. Dus twee dagen te laat. Hier stond dat bij te laat betalen ik 10 euro verhoging zou moeten betalen.

Vervolgens heb ik niets meer gehoord tot ik een acceptgiro van een incassobedrijf kreeg met incassokosten.

Ik heb geantwoord dat ik nooit een aanmaning betreft de verhoging heb ontvangen van hun opdrachtgever en gevraagd of ze een ontvangstbevestiging kunnen sturen daarvan omdat het hier (meerdere appartementen met een enkel trappenhuis) zou kunnen voorkomen dat een welwillende buurman/buurvrouw zou hebben getekend. Daarnaast heb ik de 10 euro verhoging vanwege het te laat betalen direct over gemaakt op de rekening.

Nu is het antwoord in een aantal volzinnen dat er geen ontvangstbevestiging gestuurd kan worden omdat de opdrachtgever dat niet doet. En ten slotte staat er:
Uw betaling is te laat geweest, hiermee zijn de bijkomende kosten terecht. Wij verzoeken u het volledig openstaande saldo te voldoen. Vervolgens kunt u een schriftelijk verzoek tot restitutie indienen bij de NS klantenservice.

Als niet-jurist sta ik hier toch van te kijken. Eerst het openstaand saldo te voldoen om vervolgens bij hun opdrachtgever dit te restitueren? Klinkt mij als een probeersel om toch de fee binnen te halen?

Hoe kan ik hierop goed antwoordden? Uiteraard heb ik geen zin in een BKR notering o.i.d. en zeker niet om enkele tientjes..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 26 mei 2016 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is geregeld in artikel 48 Besluit personenvervoer 2000 en de ministeriële regeling Vaststelling bedragen, bedoeld in artikel 48, tweede en zesde lid, Besluit personenvervoer 2000. Aanmaning is niet nodig.

Sinds 1 april 2016 is de verhoging € 15 ipv € 10, dus je hebt nog geluk. Wijzigingsbesluit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Barre_Code



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: do 26 mei 2016 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie. Nuttig om dit te lezen. Echter in artikel 48 lid 6 staat:

Indien de reiziger de in het tweede en derde lid bedoelde bedragen niet binnen de termijn, bedoeld in het vijfde lid, heeft betaald, stelt de vervoerder hem nogmaals in de gelegenheid deze bedragen, verhoogd met een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag aan administratiekosten, te betalen binnen veertien dagen na afloop van de termijn, bedoeld in het vijfde lid.

Deze gelegenheid heb ik niet gekregen (althans ik heb deze niet ontvangen). Er werd een incassoprocedure gestart na enkele weken. Voor de duidelijkheid: de verhoging heb ik uiteraard betaald, ik was immers te laat met betalen. Door bovenstaande ben ik echter van mening dat ik wel degelijk een aanmaning had moeten ontvangen waaruit zou blijken dat ik nog steeds een debiteur zou zijn alvorens er incassokosten in rekening gebracht mogen worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 26 mei 2016 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Barre_Code schreef:
Dank voor je reactie. Nuttig om dit te lezen. Echter in artikel 48 lid 6 staat:

Indien de reiziger de in het tweede en derde lid bedoelde bedragen niet binnen de termijn, bedoeld in het vijfde lid, heeft betaald, stelt de vervoerder hem nogmaals in de gelegenheid deze bedragen, verhoogd met een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag aan administratiekosten, te betalen binnen veertien dagen na afloop van de termijn, bedoeld in het vijfde lid.

Deze gelegenheid heb ik niet gekregen (althans ik heb deze niet ontvangen).

Maar ik dacht dat je van die extra 10 euro al op de hoogte was gesteld?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Barre_Code



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: do 26 mei 2016 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 1 acceptgiro gehad met de hoofdsom en waarin de verhoging gemeld stond als ik niet op tijd zou betalen (dat staat zo ongeveer op elke factuur). Maar ik ben niet nogmaals in de gelegenheid gesteld zoals in dat artikel staat.

Dus: brief met hoofdsom - deze twee dagen te laat betaald
Toen: incassobureau
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Barre_Code



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2016 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er nog steeds niet uitgekomen.

Het kan toch niet waar zijn dat je een factuur krijgt en als je die niet betaald je zonder enig bericht/aanmaning/herinnering door middel van een nieuwe brief incassokosten moet betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jorie



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2016 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voordat een incassobureau, incasso kosten mag berekenen, moeten ze eerst een 14-dagen brief sturen. In deze brief worden de incasso kosten kenbaar gemaakt, en krijg je 14 dagen de tijd om de vordering te betalen zonder deze incassokosten. Na deze veertien dagen worden de incassokosten wel berekend. art 6:96 lid 6 BW
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds