Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
reparatiehuwel...
Top Best Forex...
aansprakelijkh...
Dakvenster zon...
Verplicht uitj...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 19 mrt 2024 13:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hypotheekverstrekker werkt niet meewerken aan oversluiten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karel



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 7:58    Onderwerp: Hypotheekverstrekker werkt niet meewerken aan oversluiten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Graag jullie hulp/advies bij het volgende:

- 5 jaar geleden had ik BKR-notering en kon ik geen hypotheek krijgen.
- Ben overeenkomst aangegaan met privé-partij (oude huurbaas, rijke oude man samen met zoon).
- Hypotheekovereenkomst van 5 jaar 6%.
- Inmiddels 4 jaar en 7 maanden nooit een dubbeltje achterstand.
- In mei in gesprek gegaan met hypotheekaanbieder. Aanbod gekregen en in gesprek gegaan met oude verstrekker.

Zoon wilde niet meewerken, wilde me aan de vijf jaar houden, boel gedoe geweest, maar uiteindelijk stond er duidelijk in de akte dat ik boetevrij kon aflossen. Uiteindelijk gaf hij toe dat het kon.

Alles is klaar, passeerdatum afgesproken bij notaris. Krijg ik gisteren mailtje van de notaris of ik met spoed wil bellen. Zoon is t/m eind september op vakantie en kan niet tekenen (royement, aflossingsnota). Hij zei half juli al dat hij op vakantie ging. Volgens de notaris kon hij de papieren niet op zijn vakantieadres ontvangen.

Hij is bewust aan het frustreren en is niet met vakantie. Om dit te checken heb ik zijn bedrijf gebeld. Die zeiden dat hij deze week nog vanuit thuis werkt en volgende week weer begint.

Wat kan ik doen? Mijn rechtsbijstand kan me niet helpen bij private leningen omdat ze niet aangesloten zijn bij de branche.

Wat te doen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik ben geen expert op hypotheekrecht, maar volgens mij kun je wel wat doen. Mensen die het beter weten worden bij deze uitgenodigd mij te corrigeren.

Voor zover ik weet gaat een hypotheekrecht automatisch teniet zodra de vordering waar de hypotheek tot zekerheid van strekt niet meer bestaat, al staat die niet uitdrukkelijk in de wet. Met andere woorden: als je dus netjes volgens de voorwaarden in je leningsovereenkomst de gehele vordering hebt voldaan, is het hypotheekrecht door die voldoening automatisch vervallen. Het enige probleem is dat het daarmee nog niet uit de registers verdwenen is.

De schuldeiser is bij tenietgaan van de hypotheek ingevolge art. 3:274 BW verplicht om een verklaring af te geven bij notariele akte dat de hypotheek vervallen is. Laat de schuldeiser deze verklaring achterwege, zoals in jouw geval, dan kun je ingevolge art. 3:274(3) jo art. 3:29 BW de rechter laten uitspreken dat het recht vervallen is. Met een dergelijk vonnis kun je vervolgens de hypotheek laten doorhalen in de registers.

Als er enorme haast bij is heb je hier denk ik alleen niet zo veel aan want hier zal best een flinke tijd overheen gaan. Ze overtuigen tot medewerking is wellicht beter. Willen ze echt niet kun je wellicht de weigerachtige zoon (en zijn vader) aankondigen dat zij aansprakelijk zijn voor alle schade die jij lijdt door het weigeren te voldoen aan hun verplichtingen. Denk aan waardestijgingen van een huis wat je wilt kopen en wat nu niet kan, of rentestijgingen in een leningovereenkomst die je door hun toedoen nu niet kunt aangaan. Misschien dat ze dat risico niet willen nemen voor 5 maanden rente en een beetje getreiter.

Succes!
--
R
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het praktische probleem zal zijn dat de nieuwe geldverstrekker pas geld zal verstrekken als de oude hypotheek is doorgehaald en de nieuwe is ingeschreven. De oude hypotheek zal echter pas worden doorgehaald, als de oude schuld is afgelost - waarvoor nu juist het geld van de nieuwe geldverstrekker nodig is.

Dat levert dus een kip-ei-probleem op. Normaal is dat niet zo'n probleem, want (mede) daarom zit nu juist de notaris ertussen: de nieuwe geldverstrekker vertrouwt de notaris en stort het geld alvast op diens kwaliteitsrekening, de oude geldverstrekker verstrekt de notaris met een overzicht van het bedrag dat hij wil hebben, onder welke voorwaarde hij toestemming geeft om de hypotheek door te halen. Zodra iedereen een handtekening heeft gezet, omdat iedereen weet dat de andere partijen aan hun verplichtingen hebben voldaan (of eigenlijk nog gaan voldoen, maar dat niet meer kunnen stoppen omdat het in handen van de notaris is gegeven), zorgt de notaris ervoor dat al die benodigde rechtshandelingen worden uitgevoerd.

Maar daar is dus wel die handtekening en medewerking van de oude (huidige) schuldeiser voor nodig, want de feitelijke aflossing vindt pas later plaats.

Het argument van de rechtsbijstandverzekering kan ik niet helemaal volgen, staat daar iets (meer) over in de verzekeringsvoorwaarden?
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed punt. En is de oude schuldeiser tot die medewerking wettelijk verplicht? Zo niet kun je het iemand bij aflossen toch knap lastig maken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karel



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Ik heb nogmaals mij rechtsbijstand gebeld en om advies gevraagd. Als de geldverstrekker ( in dit geval een particulier) niet is aangesloten bij de branche, dan krijg je dus geen hulp. Maar deze vrouw had wel advies voor me via de telefoon. Dat kon er nog wel vanaf voor de 180 euro die ik jaarlijks betaal en waar ik nog nooit gebruik van had gemaakt. Sad

Volgens haar heb ik geen juridische grond om een zaak te beginnen. Wat de zoon doet is niet netjes, maar ik heb geen stok om mee te slaan. Een afspraak op papier bijvoorbeeld. Het gaat hier over moraal.

De notaris gaat de familie aangetekend aanschrijven met verzoek tot tekenen van de stukken. Ik zat er zelf over te denken om naar aanleiding van die brief, de zoon een verrassingsbezoekje te brengen op zijn werk. Ik neem dan een vriendin mee en de papieren voor de volmacht. Maar goed, dat is slechts een gedachte. Dan kan ik hem confronteren met het feit dat hij niet op vakantie is. Als hij dan nog niet wil tekenen dan zit er niks anders op dan een advocaat in de arm te nemen?

Heb hier best last van moet ik zeggen. Het geld maakt me nog niet eens zo uit, maar het gevoel dat hij je bewust aan het 'naaien' is- en niet voor het eerst- dat vreet aan me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Karel schreef:
Volgens haar heb ik geen juridische grond om een zaak te beginnen. Wat de zoon doet is niet netjes, maar ik heb geen stok om mee te slaan. Een afspraak op papier bijvoorbeeld. Het gaat hier over moraal.

Dat waag ik te betwijfelen. Als de geldleningsovereenkomst inhield dat je de gehele lening voortijdig mag aflossen, dan zal de geldverstrekker daar toch zijn medewerking aan moeten verlenen. Schuldeiser en schuldenaar zijn verplicht zich jegens elkaar te gedragen overeenkomstig de eisen van redelijkheid en billijkheid (art. 6:2 BW).

Het zal in een eventuele gerechtelijke procedure wellicht lastig zijn om te bewijzen dat de geldverstrekker niet heeft gedaan wat van hem op basis van de overeenkomst (en de redelijkheid en billijkheid) mocht worden verwacht, maar mocht dat lukken dan kun je m.i. de extra kosten die je nu maakt op hem verhalen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karel



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Karel schreef:
Volgens haar heb ik geen juridische grond om een zaak te beginnen. Wat de zoon doet is niet netjes, maar ik heb geen stok om mee te slaan. Een afspraak op papier bijvoorbeeld. Het gaat hier over moraal.

Dat waag ik te betwijfelen. Als de geldleningsovereenkomst inhield dat je de gehele lening voortijdig mag aflossen, dan zal de geldverstrekker daar toch zijn medewerking aan moeten verlenen. Schuldeiser en schuldenaar zijn verplicht zich jegens elkaar te gedragen overeenkomstig de eisen van redelijkheid en billijkheid (art. 6:2 BW).

Het zal in een eventuele gerechtelijke procedure wellicht lastig zijn om te bewijzen dat de geldverstrekker niet heeft gedaan wat van hem op basis van de overeenkomst (en de redelijkheid en billijkheid) mocht worden verwacht, maar mocht dat lukken dan kun je m.i. de extra kosten die je nu maakt op hem verhalen.


Vader en zoon moeten tekenen. Vader wil dat wel, zegt ie. Maar vader verklaart ook dat zoon t/m eind september op vakantie is. Op zee welteverstaan. het was volgens hem op geen enkele manier mogelijk om het via de post te regelen. Ik heb nu twee bronnen die beweren dat hij helemaal niet op zee zit, maar volgende week weer op kantoor zit en deze week nog vanuit huis werkt.

Wat als ik nou met een vriendin en de volmacht bij zijn bedrijf op de stoep sta en hem confronteer. Hem in alle redelijkheid de kans geven om alsnog te tekenen. Is dat verstandig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een papiertje onder zijn neus duwen met "even tekenen aub" gaat natuurlijk niet helpen.

Wil je hem in gebreke kunnen stellen, dan moet één en ander een beetje netjes voorbereid zijn. In dit geval heeft de zoon blijkbaar half juli al aangegeven niet aanwezig te zullen zijn. Blijkbaar is zijn handtekening nodig.

Ik kan de situatie verder niet beoordelen (en wil dat ook niet). Maar probeer liever op schrift iets te bereiken dan met op de deur kloppen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karel



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een papiertje onder zijn neus duwen met "even tekenen aub" gaat natuurlijk niet helpen.

Wil je hem in gebreke kunnen stellen, dan moet één en ander een beetje netjes voorbereid zijn. In dit geval heeft de zoon blijkbaar half juli al aangegeven niet aanwezig te zullen zijn. Blijkbaar is zijn handtekening nodig.

Ik kan de situatie verder niet beoordelen (en wil dat ook niet). Maar probeer liever op schrift iets te bereiken dan met op de deur kloppen.


Mag ik jou vragen hoe jij het in dit geval zou aanpakken? Een aangetekende brief versturen en ze aansprakelijk stellen voor eventuele schade?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 21 aug 2014 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Karel schreef:
Mag ik jou vragen hoe jij het in dit geval zou aanpakken? Een aangetekende brief versturen en ze aansprakelijk stellen voor eventuele schade?


Ja, je stelt ze in gebreke door middel van een brief. Zorg dat in je brief in ieder geval staat wat je vordert (zetten van die handtekening). Op grond waarvan (de leningovereenkomst in combinatie met 6:2 bw) en geef duidelijk aan binnen welke termijn je dit vordert. Zorg er tenslotte voor dat de termijn die je stelt redelijk is (wat redelijk is is erg afhankelijk van de situatie, maar ik denk dat je in dit geval met 14 dagen altijd goed zit).

Aanvullend kun je nog vermelden dat als het zetten van de handtekening binnen de gestelde termijn uitblijft, de zoon in verzuim is en daarmee verplicht om alle schade die daaruit voortvloeit - die erg hoog kan oplopen - te vergoeden. Wie weet dat je dan je handtekening wel krijgt, en zo niet heb je met die brief de mogelijkheid gecreerd om in een later stadium schadevergoeding te vorderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds