Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp gevraagd: loonheffing over 2005
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tbenschop



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2008 18:38    Onderwerp: Hulp gevraagd: loonheffing over 2005 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een nieuwe start post, omdat ik wat nieuwe inzichten heb gekregen.

Samenvatting van de situatie:
Ik heb een aantal jaar, waaronder 2005, voor Het Zorgbureau Twente (HZT) gewerkt als bijbaan. Dit deed ik als zelfstandig ondernemer. Ik kon mijn loon invullen in Box 1 onder freelancer en hoefde nauwelijks/geen belasting te betalen.
Het UWV en de Belastingdienst hebben een tijdje terug een rechtszaak aangespannen tegen HZT, zij vonden dat HZT haar zorgverleners ten onrechte als zelfstandig ondernemers aanmerkte, het zou gewoon om een dienstbetrekking gaan. Belastingdienst en UWV zijn door de rechter in het gelijk gesteld (zie http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx, LJN nummer BB3315).

Gevolg is dat ik en alle andere zorgverleners in 2005 (volgens mij ook voor andere jaren, maar het gaat nu om één of andere reden alleen om 2005) loonheffing hadden moeten afdragen aan HZT. Dit is niet gebeurd, en HZT, die nu een fikse naheffing heeft gekregen van de Blastingdienst, wil dit met terugwerkende kracht verhalen op haar zorgverleners.

Afgelopen zaterdag kreeg ik een brief van de curator (HZT is failliet verklaard, dus contact loopt via een curator), waarin hij van mij achterstallige loonheffing opeist, een bedrag van in mijn geval 3353 euro.
Van de Belastingdienst heb ik begin dit jaar al ongeveer 2500,- teruggekregen omdat zij voor mij de aangifte van 2005 al hebben herzien ivbm de gewijzigde situatie, en ik krijg dat bedrag terug.

Nu heb ik toch bezwaren tegen het betalen van de 3353 euro. Ik had namelijk, als ik inderdaad in loondienst had gewerkt, ook recht gehad op vakantie-, verlof- en ziektedagen. die heb ik nooit gehad. Ook had ik misschien wel een ander bijbaantje gekozen als ik wist wat ik nu weet. Dat kan =nu niet meer, door een fout van HZT, zij hebben immers ten onrechte haar zorgveleners als zelfstandig ondernemer aangemerkt en ik had geen reden aan te nemen dat dat niet klopte.

Mijn vragen:
A) hoe kan ik zien of ik inderdaad recht had op vakantie-, verlof- en ziektedagen en welke percentages/waarden ik hiervoor mag aanhouden? Ik denk dat mijn vraag eigenlijk is: onder welke CAO had ik gewerkt als ik inderdaad in loondienst had gewerkt (bewijs)?
B) kan ik die bedragen gewoon in mindering brengen op de 3353,- (met uitleg uiteraard) en het resterende bedrag aan de curator betalen? Ik vind het overigens kwalijk dat de curator mij alleen vraagt om zijn baten, en geen rekening houdt met de mijne.
C) wat kan ik doen als de curator voet bij stuk houdt en mij middels een incassobureau dwingt de volle 3353,- te betalen? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering en wil het ook niet laten uitkomen op een rechtszaak...
D) Zijn er meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten? Misschien kunnen we elkaar helpen.. Mijn mail: tbenschop@hotmail.com



Oude tekst van dit topic:
Quote:
Hallo,

ik hoop dat er hier 'deskundigen' aanwezig zijn die mij wat advies/tips kunnen geven.

situatie:
In 2005 heb ik voor het Zorgbureau Twente (HZT) gewerkt als bijbaan naast mijn studie. HZT heeft haar zorgverleners altijd beschouwd als zelfstandige zorgondernemers (mij ook dus). Ik kreeg mijn loon uitbetaald zonder dat daar loonheffing van was afgehaald. De inkomsten van 2005 (€9748,-) heb ik bij de belasting opgegeven in box 1 onder "andere inkomsten -> inkomsten uit overige werkzaamheden". Dit op aanraden van een medewerker van de Belastingtelefoon. Het bleek dat ik geen belasting hoefde te betalen toen ik het aangifteprogramma invulde.

Tot zover geen probleem dus: ik dacht dat ik geen belasting hoefde te betalen omdat het loon misschien onder een drempelwaarde zat of omdat ik student was. Heb er verder niet over nagedacht.
Inmiddels is er echter een uitpraak geweest van de rechter (insolventienummer F/07/336, te zien op www.rechtspraak.nl), waarin is vastgesteld dat HZT onterecht haar zorgverleners als zelfstandig ondernemers heeft beschouwd: er is volgens de rechter nooit sprake geweest van een privaatrechterlijke dienstbetrekking tussen mij en HZT, maar het ging gewoon om een 'normale' werkgever-werknemer dienstbetrekking. Dit betekent dat HZT loonheffing had moeten inhouden op mijn loon, wat niet is gebeurd. De Belastingdienst heeft op deze uitspraak met terugwerkende kracht een naheffingsaanslag loonbelasting en premies volksverzekering opgelegd aan HZT, dat het nu op haar beurt wil verhalen op haar zorgverleners.
Van de Belastingdienst heb ik na deze uitspraak een heffingskorting ontvangen van ongeveer €2500, omdat verwacht werd dat HZT alsnog de niet ingehouden loonheffing zou gaan verhalen op mij, en ik dus recht heb op heffingskorting over dat jaar.

HZT is echter eind 2007 failliet gegaan, dus ik had stiekeme hoop dat de verhaling van de loonheffing uit zou blijven. (in dat geval zou het erg goed aflopen: ik zou geen loonheffing hoeven betalen maar had wel loonheffingskorting ontvangen!)

Nu heb ik vandaag een brief van een advocatenkantoor ontvangen waarin het faillliete HZT via een curator alsnog de loonheffing opeist van mij. Dit is een bedrag van 3353,-, niet gering dus. Er staat in de brief ook nog eens dat ik het binnen 14 dagen moet betalen.


Vragen:

Wat kan ik nu het beste doen? Ik hoop dat je snapt dat ik iets probeer te vinden om eronderuit te komen, het is nogal een behoorlijk bedrag dat ik nu in één keer moet ophoesten (en ook nog eens binnen 14 dagen!).

1) Toen ik voor 2005 de belastingaangifte opmaakte bleek dat ik niets hoefde te betalen. Kan dat nu opeens zomaar worden teruggedraaid?

2) Kan ik (misschien omdat ik student was o.i.d.) het loonheffingsbedrag verlagen of anders misschien meer terugkrijgen van de Belastingdienst (naast de heffingskorting die ik dus al heb gekregen)? Als ik had geweten dat ik zoveel moest inleveren had ik misschien wel een ander baantje uitgezocht: ik werkte bij HZT omdat ik juist dacht daar zoveel te verdienen!

3) als ik er echt niet onderuit komt, moet ik dan inderdaad binnen 14 dagen betalen? Het lijk mij een onredelijke eis van de curator.

[EDIT] 4) Dit bedenk ik me net pas: HZT heeft faillissement aangevraagd toen de Belastingdienst met de naheffingsaanslag kwam. Ik ga er van uit dat HZT die dus niet heeft betaald/niet heeft kunnen betalen. Waarom moet ik dan wel loonheffing aan HZT betalen? En als ik het doe, waar gaat mijn geld dan heen?

Alvast bedankt voor de reacties!


Laatst aangepast door tbenschop op wo 02 apr 2008 22:12, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Oscarr



Leeftijd: 79
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een maf gedoe allemaal!

Vooraf: Ik weet wel wat, maar niet veel. Neem datgene wat ik zeg dus niet voor zeker =).

Over je inkomen van 10000 (laten we het maar even simpel houden) ben je in principe belasting (= belasting + premies) verschuldigd. Met dat inkomen val je volledig binnen schijf 1 van box 1. Ik weet niet precies wat voor 2005 de belastingtarieven waren, het zal wel ongeveer 33% zijn geweest. Het bedrag dat hieruit voortvloeit wordt verminderd met de heffingskortingen. Voor jou gelden de algemene heffingskorting (daar heeft iedereen recht op) en de arbeidskorting (omdat je hebt gewerkt =) ). Als je dit allemaal zou uitrekenen, zoals het aangifteprogramma voor jou heeft gedaan, dan klopt het wel dat je over 2005 geen belasting verschuldigd bent.

Normaal gesproken houdt een werkgever geen rekening met de heffingskorting bij het inhouden van loonbelasting, tenzij je dit aangeeft (ik moest in ieder geval op een apart formulier aangeven dat ik wilde dat mijn werkgever hier rekening mee zou houden). In jouw situatie is dit natuurlijk nooit ter sprake gekomen omdat ze niet zijn uitgegaan van een gewone dienstbetrekking.

Of de curator in jouw situatie daadwerkelijk de niet ingehouden loonbelasting (3353) mag vorderen weet ik niet. Ik snap ook niet echt waar die 1100 van de belastingdienst vandaan komt, ik vermoed dat dit met de arbeidskorting te maken heeft (dat zou wel ongeveer 1100 moeten zijn).
Wanneer de loonbelasting met succes van jou gevorderd kan worden, dan zou je dit bedrag in ieder geval wel weer van de belasting terug moeten kunnen krijgen. Dit zou natuurlijk wel vervelend zijn, eerst betalen en dan maar hopen dat je het snel terugkrijgt.

Hopelijk is er iemand die meer weet te vertellen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2008 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ik even beginnen met te zeggen dat ik weinig van belastingregelgeving afweet. Maar als ik logisch redeneer kan de curator bij jou niet aankloppen voor de belastingen die HZT verschuldigd is.

Jij hebt met HZT de afspraak gemaakt dat je als zelfstandige betaald zou worden. Die betaling is gedaan en jij hebt daarover ook zelf je belastingen afgedragen. Wat dat betreft zijn er dan ook geen plichten meer van jou ten opzichte van HZT. Dat zij achteraf je dienstverband als zelfstandige willen omzetten naar loondienst kan volgens mij dus ook niet zonder jouw toestemming.

Op basis van de overeenkomst tussen jou en HZT waren zij verplicht om je als zelfstandige uit te betalen en dus niet bevoegd om belasting in te houden en ik zie niet in waarom dat nu wel zo zijn zonder dat jij daar toestemming voor geeft. Het feit dat zij 'illegale' afspraken hebben gemaakt met hun werknemers en hierdoor door de belastingdienst nu op aangesproken worden kan op zich geen wijziging in de afspraken met die werknemers te weeg brengen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2008 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
Dat zij achteraf je dienstverband als zelfstandige willen omzetten naar loondienst kan volgens mij dus ook niet zonder jouw toestemming.

Maar achteraf blijkt dat er van het begin af aan al in loondienst is gewerkt. Het karakter van de overeenkomst tussen HZT en tbenschop is geen vrije keuze van de partijen. Door niet in te houden is er onverschuldigd betaald. Ik ben bang dat dat kan worden teruggevorderd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hager



Leeftijd: 69
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 14:40    Onderwerp: Re: Hulp gevraagd: loonheffing over 2005 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik heb gewerkt voor HZT!!
Ik ben vandaag naar de belastingdienst gegaan en er werd mij verteld dat (in mijn geval) al belasting door mij is betaald over 2005. Ik moet juist van advokatengroep/het zorgbureau dit bedrag ontvangen. Er moet een nieuwe aangifte 2005 ingediend worden dat ik dat jaar in loondienst werkte en natuurlijk een venijnige, schriftelijke aangetekende tegenreactie geven richting advokaten.
Belastingman vertelde ook nog dat het een brief 'van niks' was, eigenlijk worden we gewoon bedonderd....
Advies ga naar het belastingkantoor en laat je goed informeren.
vriendelijke groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RV



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als HZT uiteindelijk loonbelasting heeft afgedragen, dan kan dat worden verhaald op de werknemers. Aangezien HZT failliet is, is het niet aannemelijk dat daadwerkelijk loonbelasting is betaald en dan is verhaal op de werknemers niet aan de orde. Kortom, m.i. zal de advocaat eerst moeten aantonen dat er loonbelasting is betaald. Kan hij dat niet, dan hoef je ook niet te betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De fiscus zorgt er volgens mij wel voor dat die loonbelasting geïnd wordt. Maar wie weet, als aan de fiscus kan worden duidelijk gemaakt dat het lood om oud ijzer is...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hankars



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 23:51    Onderwerp: reactie op je vraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook al jaren werkende geweest bij zorgbureau twente, en heb de zelfde brief gehad zoals alle andere mensen.verwacht nog vele slachtoffers.het lijkt me een goed plan om de komende tijd veel andere oud werknemers te bundelen en dan met elkaar uit te zoeken wat mogelijk is.Ik betaal niet binnen 2 weken,

zorgbureau was al failliet toen het werd overgenomen door tzn, eind december 2005.

ja.karssenberg@wanadoo.nl
reactie zie ik graag tegemoet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tbenschop



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 02 apr 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb de thread even aangpast ivbm nieuwe inzichten en vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 02 apr 2008 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De moderatoren stellen het niet op prijs als je je vraag blijft wijzigen (nu al 4x).

En start ook geen andere draad, voeg gewoon een bericht aan deze draad toe als je wat te vertellen hebt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joycezzz



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 16:35    Onderwerp: Re: Hulp gevraagd: loonheffing over 2005 Reageer met quote Naar onder Naar boven

tbenschop schreef:
Even een nieuwe start post, omdat ik wat nieuwe inzichten heb gekregen.

Samenvatting van de situatie:
Ik heb een aantal jaar, waaronder 2005, voor Het Zorgbureau Twente (HZT) gewerkt als bijbaan. Dit deed ik als zelfstandig ondernemer. Ik kon mijn loon invullen in Box 1 onder freelancer en hoefde nauwelijks/geen belasting te betalen.
Het UWV en de Belastingdienst hebben een tijdje terug een rechtszaak aangespannen tegen HZT, zij vonden dat HZT haar zorgverleners ten onrechte als zelfstandig ondernemers aanmerkte, het zou gewoon om een dienstbetrekking gaan. Belastingdienst en UWV zijn door de rechter in het gelijk gesteld (zie http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx, LJN nummer BB3315).

Gevolg is dat ik en alle andere zorgverleners in 2005 (volgens mij ook voor andere jaren, maar het gaat nu om één of andere reden alleen om 2005) loonheffing hadden moeten afdragen aan HZT. Dit is niet gebeurd, en HZT, die nu een fikse naheffing heeft gekregen van de Blastingdienst, wil dit met terugwerkende kracht verhalen op haar zorgverleners.

Afgelopen zaterdag kreeg ik een brief van de curator (HZT is failliet verklaard, dus contact loopt via een curator), waarin hij van mij achterstallige loonheffing opeist, een bedrag van in mijn geval 3353 euro.
Van de Belastingdienst heb ik begin dit jaar al ongeveer 2500,- teruggekregen omdat zij voor mij de aangifte van 2005 al hebben herzien ivbm de gewijzigde situatie, en ik krijg dat bedrag terug.

Nu heb ik toch bezwaren tegen het betalen van de 3353 euro. Ik had namelijk, als ik inderdaad in loondienst had gewerkt, ook recht gehad op vakantie-, verlof- en ziektedagen. die heb ik nooit gehad. Ook had ik misschien wel een ander bijbaantje gekozen als ik wist wat ik nu weet. Dat kan =nu niet meer, door een fout van HZT, zij hebben immers ten onrechte haar zorgveleners als zelfstandig ondernemer aangemerkt en ik had geen reden aan te nemen dat dat niet klopte.

Mijn vragen:
A) hoe kan ik zien of ik inderdaad recht had op vakantie-, verlof- en ziektedagen en welke percentages/waarden ik hiervoor mag aanhouden? Ik denk dat mijn vraag eigenlijk is: onder welke CAO had ik gewerkt als ik inderdaad in loondienst had gewerkt (bewijs)?
B) kan ik die bedragen gewoon in mindering brengen op de 3353,- (met uitleg uiteraard) en het resterende bedrag aan de curator betalen? Ik vind het overigens kwalijk dat de curator mij alleen vraagt om zijn baten, en geen rekening houdt met de mijne.
C) wat kan ik doen als de curator voet bij stuk houdt en mij middels een incassobureau dwingt de volle 3353,- te betalen? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering en wil het ook niet laten uitkomen op een rechtszaak...
D) Zijn er meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten? Misschien kunnen we elkaar helpen.. Mijn mail: tbenschop@hotmail.com



Oude tekst van dit topic:
Quote:
Hallo,

ik hoop dat er hier 'deskundigen' aanwezig zijn die mij wat advies/tips kunnen geven.

situatie:
In 2005 heb ik voor het Zorgbureau Twente (HZT) gewerkt als bijbaan naast mijn studie. HZT heeft haar zorgverleners altijd beschouwd als zelfstandige zorgondernemers (mij ook dus). Ik kreeg mijn loon uitbetaald zonder dat daar loonheffing van was afgehaald. De inkomsten van 2005 (€9748,-) heb ik bij de belasting opgegeven in box 1 onder "andere inkomsten -> inkomsten uit overige werkzaamheden". Dit op aanraden van een medewerker van de Belastingtelefoon. Het bleek dat ik geen belasting hoefde te betalen toen ik het aangifteprogramma invulde.

Tot zover geen probleem dus: ik dacht dat ik geen belasting hoefde te betalen omdat het loon misschien onder een drempelwaarde zat of omdat ik student was. Heb er verder niet over nagedacht.
Inmiddels is er echter een uitpraak geweest van de rechter (insolventienummer F/07/336, te zien op www.rechtspraak.nl), waarin is vastgesteld dat HZT onterecht haar zorgverleners als zelfstandig ondernemers heeft beschouwd: er is volgens de rechter nooit sprake geweest van een privaatrechterlijke dienstbetrekking tussen mij en HZT, maar het ging gewoon om een 'normale' werkgever-werknemer dienstbetrekking. Dit betekent dat HZT loonheffing had moeten inhouden op mijn loon, wat niet is gebeurd. De Belastingdienst heeft op deze uitspraak met terugwerkende kracht een naheffingsaanslag loonbelasting en premies volksverzekering opgelegd aan HZT, dat het nu op haar beurt wil verhalen op haar zorgverleners.
Van de Belastingdienst heb ik na deze uitspraak een heffingskorting ontvangen van ongeveer €2500, omdat verwacht werd dat HZT alsnog de niet ingehouden loonheffing zou gaan verhalen op mij, en ik dus recht heb op heffingskorting over dat jaar.

HZT is echter eind 2007 failliet gegaan, dus ik had stiekeme hoop dat de verhaling van de loonheffing uit zou blijven. (in dat geval zou het erg goed aflopen: ik zou geen loonheffing hoeven betalen maar had wel loonheffingskorting ontvangen!)

Nu heb ik vandaag een brief van een advocatenkantoor ontvangen waarin het faillliete HZT via een curator alsnog de loonheffing opeist van mij. Dit is een bedrag van 3353,-, niet gering dus. Er staat in de brief ook nog eens dat ik het binnen 14 dagen moet betalen.


Vragen:

Wat kan ik nu het beste doen? Ik hoop dat je snapt dat ik iets probeer te vinden om eronderuit te komen, het is nogal een behoorlijk bedrag dat ik nu in één keer moet ophoesten (en ook nog eens binnen 14 dagen!).

1) Toen ik voor 2005 de belastingaangifte opmaakte bleek dat ik niets hoefde te betalen. Kan dat nu opeens zomaar worden teruggedraaid?

2) Kan ik (misschien omdat ik student was o.i.d.) het loonheffingsbedrag verlagen of anders misschien meer terugkrijgen van de Belastingdienst (naast de heffingskorting die ik dus al heb gekregen)? Als ik had geweten dat ik zoveel moest inleveren had ik misschien wel een ander baantje uitgezocht: ik werkte bij HZT omdat ik juist dacht daar zoveel te verdienen!

3) als ik er echt niet onderuit komt, moet ik dan inderdaad binnen 14 dagen betalen? Het lijk mij een onredelijke eis van de curator.

[EDIT] 4) Dit bedenk ik me net pas: HZT heeft faillissement aangevraagd toen de Belastingdienst met de naheffingsaanslag kwam. Ik ga er van uit dat HZT die dus niet heeft betaald/niet heeft kunnen betalen. Waarom moet ik dan wel loonheffing aan HZT betalen? En als ik het doe, waar gaat mijn geld dan heen?

Alvast bedankt voor de reacties!



Hallo,

Ook ik ben gedupeerd door HZT, en ben via anderen in contakt gekomen met Drost Rechtspraktijk parallelweg 8 in Hengelo, hier heeft Dhr. Reekers al een aantal clienten die ook gedupeerd zijn, misschien is het ook wat voor jouw om met hem contact te zoeken, hij kan je in iedergeval er meer over vertellen, hoop je hier wat mee geholpen te hebben, en misschien ook nog anderen die door HZT zijn gedupeerd.

Mvg. Joyce
Mijn geval word het door een rechtsbijstandsverzekering afgehandeld
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Alfahulpen hangt forse naheffing boven hoofd"
Quote:
De rechter in Almelo oordeelde in de zomer van vorig jaar dat de alfahulpen wel een dienstbetrekking hadden met hun 'werkgever' HZT BV. De belastingdienst legde het bedrijf daarop een naheffing op, omdat het nooit premies had afgedragen. HZT ging vervolgens failliet.

De curator probeert volgens de advocaat het achterstallige belastinggeld nu bij de alfahulpen te innen.

Het woord "naheffing" in de titel van het bericht lijkt me niet te kloppen. HZT heeft de naheffing gekregen. De curator probeert het nu op de werknemers af te wentelen. Die werknemers zelf zouden normaal gesproken een hoop belasting terug moeten krijgen, lijkt me. Je zou denken dat de belastingdienst dit ook op een nette manier had kunnen oplossen.

Zie ook hier en hier.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap het probleem niet. Althans, volgens mij is er geen probleem.

De loonheffing is ten opzichte van de Inkomstenbelasting te beschouwen als voorheffing die door de werkgever ingehouden wordt op het loon. Voor de gemiddelde werknemer die geen andere baan heeft of allerlei aftrekposten heeft fungeert die voorheffing meteen als eindheffing.
Het zijn de werknemers die de belasting verschuldigd zijn en als het goed is die belasting ook al hebben voldaan via de inkomstenbelasting. Of ze die belasting nu hebben voldaan als zelfstandige of als werknemer maakt in principe niets uit (afgezien eventueel van mogelijke zelfstandigenaftrek).

De curator moet dus niet alleen aantonen dat ie de loonheffing heeft voldaan, hij moet ook nog eens aantonen dat werknemer zijn belastingen niet betaald heeft. Of althans, dat moet de belastingdienst doen. Laat die curator dus eerst maar eens een brief van de belastingdienst zien dat werknemer X zijn/haar belasting niet (volledig) heeft betaald.
Immers, als jij je belastingen netjes betaald hebt en vervolgens betaald werkgever nog eens de loonheffing, dan is er dus door de werkgever onverschuldigd betaald aan de belastingdienst. Of, indien dat niet het geval zou zijn, wordt het een vestzak/broekzak operatie.
In dat geval zou je de curator kunnen laten weten dat jouw belastingen voldaan zijn (dmv een kopie van de definitieve aanslag IB) en kan de curactor de desbetreffende loonheffingen in mindering brengen op de vordering van de belastingdienst. Immers, de belastingdienst heeft dan niets te vorderen.
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 12 apr 2008 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
De curator moet dus niet alleen aantonen dat ie de loonheffing heeft voldaan, hij moet ook nog eens aantonen dat werknemer zijn belastingen niet betaald heeft. Of althans, dat moet de belastingdienst doen. Laat die curator dus eerst maar eens een brief van de belastingdienst zien dat werknemer X zijn/haar belasting niet (volledig) heeft betaald.
Immers, als jij je belastingen netjes betaald hebt en vervolgens betaald werkgever nog eens de loonheffing, dan is er dus door de werkgever onverschuldigd betaald aan de belastingdienst. Of, indien dat niet het geval zou zijn, wordt het een vestzak/broekzak operatie.

Volgens mij is het precies een vestzak/broekzak operatie, alleen vermoed ik dat die operatie juridisch op zich wel klopt. Ik ben namelijk bang dat de belastingdienst helemaal niet hoeft aan te tonen dat het geld niet al op een andere manier is binnengekomen. En de werkgever blijkt gewoon onverschuldigd de te niet ingehouden loonheffing te hebben betaald, dus kan dat geld terugvorderen.

Schiet niet op natuurlijk, maar als de fiscus hier plezier aan beleeft...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2008 3:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat denk ik dus niet. Het gaat om de materiële belastingschuld. Die is zowel materieel als formeel door de belastingplichtige (de werknemer/zelfstandige) verschuldigd.
Het feit dat de werkgever inhoudingsplichtig is betekent enkel en alleen dat de werkgever de loonheffing had moeten inhouden en dat de werkgever aan te spreken is op het moment dat ie dat niet heeft gedaan en de belastingplichtige zijn/haar belastingschuld niet voldoet.
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds