Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 20:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Holding bestuurder BV
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sleepy



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 66


BerichtGeplaatst: vr 03 feb 2006 19:30    Onderwerp: Holding bestuurder BV Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het nu eigenlijk allemaal met een Holding?? Waarom is die constructie?? En hoe zit het als de Holding de bestuurder is van een BV?? Ik heb ergens gelezen dat dat een aan de ene kan voordelige en aan de andere kant nadelige constructie kan zijn... hoe zit het in dat verband dan met de aansprakelijkheid van de bestuurder.. dat is dan dus een rechtspersoon... gelden daarvoor dezelfde regels als het een natuurlijk persoon is of ook andere??

Ik snap dat allemaal nog niet helemaal... wie kan mij wat heldere duidelijkheid verschaffen?? Alvast bedankt...

Groetjes... Sleepy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 03 feb 2006 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grootste voordelen van een holding voor een kleine ondernemer liggen in de sfeer van financiële risico's en van van bedrijfsovername:

Wat de risico's betreft: met een holding kun je bovenmatige winsten afromen; mocht het nu ooit slecht gaan met het bedrijf, dan blijven die bovenmatige winsten buiten een faillissement. (eea onder voorbehoud van het afwezig zijn van wanbeheer)

Zonder holding moet je om hetzelfde doel te bereiken, die winsten belast uitkeren.

Het is bijvoorbeeld interessanter om het geld in je holding te laten zitten en dan via een hypothecaire lening er in privé gebruik van de te maken, dan belasting te betalen over het geld.

Wat verkoop betreft, heb je iig 2 voordelen:
1. De verkoop is niet belast
2. Je kunt makkelijk je pensioen buiten je onderneming houden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
DannyD



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar volgens mij is het wel een misverstand dat een rechtspersoon de bestuurder is van een BV. Zij zijn immers enkel de (vaak 100%) aandeelhouder. Het bestuur zijn altijd natuurlijke personen (voorzover ik weet, maar kan er ook naast zitten)

Naast de voordelen die hierboven worden genoemd kan je ook nog denken aan het voordeel van een eenvoudigere opvolging. Door een holding structuur kunnen de winsten uit de werkmaatschappij immers belastingvrij (deelnemingsvrijstelling==> art 13 Vpb) naar de holding worden overgebracht. Indien je dan de aandelen in de werkmaatschappij nalaat aan een kind, zal deze minder moeten betalen uit eigen zak. De andere kinderen erven dan immers een aandeel in de holding (nu zonder werkmaatschappij) en deze holding kan vervolgens de dividenden uitkeren aan de andere kinderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 6:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DannyD schreef:
Maar volgens mij is het wel een misverstand dat een rechtspersoon de bestuurder is van een BV. Zij zijn immers enkel de (vaak 100%) aandeelhouder. Het bestuur zijn altijd natuurlijke personen (voorzover ik weet, maar kan er ook naast zitten)

Mijn holding is toch echt formeel de bestuurder van mijn bv's. Zo staat 't tenminste op de uittreksels. En als ik in een formele situatie aan moet tonen dat ik tekeningsbevoegd ben namens een bv, moet ik zowel het uittreksel van de betreffende bv, als dat van mijn holding overleggen.
Quote:

Naast de voordelen die hierboven worden genoemd kan je ook nog denken aan het voordeel van een eenvoudigere opvolging. Door een holding structuur kunnen de winsten uit de werkmaatschappij immers belastingvrij (deelnemingsvrijstelling==> art 13 Vpb) naar de holding worden overgebracht. Indien je dan de aandelen in de werkmaatschappij nalaat aan een kind, zal deze minder moeten betalen uit eigen zak. De andere kinderen erven dan immers een aandeel in de holding (nu zonder werkmaatschappij) en deze holding kan vervolgens de dividenden uitkeren aan de andere kinderen.

Die aandelen in de werkmaatschappij zijn niet van de directeur-eigenaar, maar van de holding. Dus kan hij (of zij) deze aandelen niet eens nalaten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Poeh

Poeh

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 69


BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 8:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een rechtspersoon (A) kan inderdaad bestuurder zijn van een rechtspersoon (B).
Het is dan qua aansprakelijkheid wel zo dat naast de rechtspersoon A ook de bestuurders van rechtspersoon A hoofdelijk aansprakelijk waren op het moment dat de aansprakelijkheid ontstond. Deze bepaling heeft als doel te voorkomen dat bestuurders door het tussenschuiven van een of meer rechtspersoon bestuurders aansprakelijkheid ontlopen.
Dit is vastgelegd in artikel 2:11 BW.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DannyD



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: za 07 okt 2006 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke dan m.b.t. de holding die bestuurder was, hield ik dus niet voor niks een slag om de arm haha.

En over de makkelijkere opvolging had ik me scherper moeten uitdrukken. Het gaat dan inderdaad om een opvolging bij leven, waarbij aan de opvolger de aandelen in de werkmaatschappij tegen de werkelijke waarde aan het opvolgend kind worden overgedragen. Deze is dan echter wel ontdaan van overtollige liquide middelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tal van voordelen, meeste wel genoemd. Een voordeel is ook dat bepaalde activa (bijv. bedrijfspand) naar de holding kunnen worden geschoven waardoor je een "lichte" werkmaatschappij houdt. Dit heeft als voordeel dat de werkmaatschappij makkelijker over te dragen is (goedkoper) maar schermt dit vermogen ook af tegen de risico's die de werkmaatschappij loopt. Uiteraard geldt dat bij wanbeheer ook doorgepakt wordt naar de holding.

Nadeel (relatief) zijn de hogere kosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ivm al die holdingconstructies zijn er een zogenaamde doorbraakmogelijkheden. Poeh noemde al 2:11, maar er is meer! De HR heeft wat jurisprudentie ontwikkeld op dit punt.

-weaken van schijn van kredietwaardigheid – Osby, NJ 1982/443

-selectieve betaling
Keulen/BLG, NJ 1986/792
Coral Stalt, NJ 1998/727

-voortzetten verliesgevende activiteiten
Albada Jelgersma, NJ 1988/487
Sobi/Hurks II, NJ 2005/96

-ongeoorloofde vermogensonttrekking – Nimox, NJ 1992/174

Als 1 van deze 4 punten zich voordoet, dan is er sprake van doorbreking van de aansprakelijkheid en komen we dus uiteindelijk wel een keer bij een natuurlijk persoon uit die we dan vervolgens eens gaan aanpakken.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds