Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe kan ik een ambtshalve beschikking herkennen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jose123



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2018 11:49    Onderwerp: Hoe kan ik een ambtshalve beschikking herkennen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb begrepen het verschil tussen een beschikking op aanvraag en een ambtshalve beschikking oa de vormvoorschriften betreft.

Ik vraag mij namelijk het volgende af:

Tijdens de bijstand moet maandelijks een formulier ingeleverd worden; daarop moet aangegeven worden of er sprake is van gewijzigde omstandigheden zoals bijv. een andere leefsituatie, inkomsten of vermogensmutaties etc etc. Het formulier geeft aan dat de gegevens bestemd zijn om het recht of het voortduren van de bijstand vast te stellen.

Enerzijds ben ik geneigd om te zeggen dat het formulier slechts een middel is om een de inlichtingenplicht te voldoen, maar als ik kijk naar de wetsgeschiedenis AWB en AWR, dan is het begrip "aanvraag" uitsluitend niet van toepassing ingeval van gegevensverstrekking mbt aangiften. Dus het doen van aangiften is door de wetgever uitgesloten van het begrip "aanvraag" als bedoeld in artikel 1.3AWB. Gecodificeert in art 8 AWR. Maar voor de bijstandswetgeving is een dergelijke uitsluitingsgrond NIET gecodificeerd, noch kan ik in de wetsgeschiedenis van de PW/BW etc daarover niets vinden. Ik meen dan ook dat het strekken van gegevens die voor het voortdurend van deuitkering van belang zijn, dus wel onder het aanvraagbegrip valt. Zo niet dan is het een ambtshalve beschikking, maar dan lijktmij ook niet juist aangezien - anders dan in de AWR - nergens staat de een BO elke maand ambtshalve het recht vaststelt...En mijns inziens kan dat ook niet want een BO kan niet naar eigen goeddunken (dus zonder gegevens) bepalen dat ik bijv. een lagere uitkering krijg wegens inkomsten (want die inkomsten zijn niet bekend).

Kan iemand een aanwijzing geven?



De gegevens die verstrekt worden zijn overigens WEL van invloed op het recht en de hoogte van de bijstand. Er moet dus een besluit op komen.

Mijn vraag is nu: is de beslissing die volgt op een dergelijk formulier/verstrekte inlichtingen nu een beschikking op aanvraag of niet?

Bijstand is geen belasting, dus de AWR is hier niet van toepassing.

En kan iemand mij de vormvoorschriften aanwijzien die van toepassing zijn op totstandkoming van ambtshalve besluiten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 01 apr 2018 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die inlichtingen vormen geen aanvraag in de zin van de Awb.

Een eventueel besluit naar aanleiding van de gegeven inlichtingen (of het ontbreken daarvan) is geen besluit op aanvraag.

Bijstand is geen belasting, dus de AWR ziet niet op deze situatie.

Voor vormvoorschriften zie de toepasselijke bijzondere wet en, voor zover iets niet in die wet is geregeld, de Awb.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jose123



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides
Dank voor uw reaktie.
Maar kunt u dan motiveren waarom een besluit dat volgt op het indienen van het formulier een ambtshalve besluit is?

Want het is of een besluit of op aanvraag of een ambtshalve besluit.
Ik denk dat het geen ambtshalve besluit kan zijn. Want als het formulier met gegevens die van invloed zijn op het recht op bijstand niet wordt ingeleverd, kan de gemeente niet ambtshalve de hoogte of het recht van de bijstand wijzigen. De gemeente kan alleen ambtshalve opschorten en daarna beëindigen.

Stel: op het formulier staat dat dat de belanghebbende 400eur heeft verdiend; op grond van artikel 19PW moet dit bedrag dan met de uitkering errekend worden. Dat kan het college iet ambtshalve beslissen als zij deze gegevens niet heeft.

Dus ja ik zie geen aanknopingspunten om tot het oordeel te komen dat de formulier geen aanvraag zou kunnen zijn. Daarbij is van belang dat het formulier op zich (jurisprudentie) een element is dat een aanvraag impliceert (er hoeft dus geen apart verzoek gedaan te worden om te beslissen).

Als het een ambtshalve beslissing zou zijn, dan denk ik ook dat ingeval van belastende besluiten er eerst om een zienswijze gevraag zou moeten worden? Dat gebeurt dus nooit, wellicht omdat je zelf om de beslissing vraagt en er dus mee instemt?

Ik ben benieuwd naar uw reaktie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jose123 schreef:
@bona fides
Dank voor uw reaktie.
Maar kunt u dan motiveren waarom een besluit dat volgt op het indienen van het formulier een ambtshalve besluit is?

Want het is of een besluit of op aanvraag of een ambtshalve besluit.
Ik denk dat het geen ambtshalve besluit kan zijn. Want als het formulier met gegevens die van invloed zijn op het recht op bijstand niet wordt ingeleverd, kan de gemeente niet ambtshalve de hoogte of het recht van de bijstand wijzigen. De gemeente kan alleen ambtshalve opschorten en daarna beëindigen.

Als je het formulier niet inlevert volgt een ambtshalf genomen besluit. Als je het formulier wel inlevert en het aanleiding geeft tot een wijziging, volgt eveneens een ambtshalf genomen besluit, weliswaar op grond van een ander wetsartikel. Ik zie hier geen moeilijkheid.

Als je het formulier inlevert en er niets aan de hand is, volgt geen besluit. Het gaat hier evident niet om een aanvraag.

Je kunt ook gewoon naar het wetsartikel kijken op basis waarvan het besluit wordt genomen. Je zult daarin niet "op aanvraag" vinden.

Quote:
Als het een ambtshalve beslissing zou zijn, dan denk ik ook dat ingeval van belastende besluiten er eerst om een zienswijze gevraag zou moeten worden? Dat gebeurt dus nooit, wellicht omdat je zelf om de beslissing vraagt en er dus mee instemt?

Art. 4:8 Awb zegt om precies te zijn dit:
Art. 4:8 Awb schreef:
1. Voordat een bestuursorgaan een beschikking geeft waartegen een belanghebbende die de beschikking niet heeft aangevraagd naar verwachting bedenkingen zal hebben, stelt het die belanghebbende in de gelegenheid zijn zienswijze naar voren te brengen indien:

a. de beschikking zou steunen op gegevens over feiten en belangen die de belanghebbende betreffen, en

b. die gegevens niet door de belanghebbende zelf ter zake zijn verstrekt.

2. Het eerste lid geldt niet indien de belanghebbende niet heeft voldaan aan een wettelijke verplichting gegevens te verstrekken.

Het gaat hier om een beschikking die de belanghebbende "niet heeft aangevraagd". Dus om een ambtshalve beschikking of een beschikking die door een ander is aangevraagd (bijv. door de buurman die een boom wil kappen).

Als de belanghebbende niet voldoet aan een inlichtingenplicht, geldt art. 4:8 lid 2 Awb en kan het bestuursorgaan dus ambtshalve een besluit nemen, ook als dat nadelig is voor de belanghebbende.

Als de belanghebbende wel voldoet aan zijn inlichtingenplicht en het bestuursorgaan naar aanleiding van de verstrekte gegeven een nadelig besluit wil nemen, kan dat ook zonder de belanghebbende om een zienswijze te vragen, want het besluit steunt dan niet "op gegevens over feiten en belangden die de belanghebbende betreffen" die "niet door de belanghebbende zelf ter zake zijn verstrekt". De gegevens zijn juist wél door de belanghebbende zelf verstrekt.

Dus alles klopt.

Mocht een uitkering worden stopgezet wegens inlichtingen van de buurman, dan dient het bestuursorgaan dus wél eerst om een zienswijze te vragen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je kunt ook gewoon naar het wetsartikel kijken op basis waarvan het besluit wordt genomen. Je zult daarin niet "op aanvraag" vinden.

Dit is niet helemaal volledig denk ik. Het is ook mogelijk een aanvraag te doen tot het nemen van een besluit dat in beginsel ook ambtshalve genomen kan worden.

Men kan bijvoorbeeld een handhavingsverzoek doen: een verzoek tot het nemen van een besluit tot handhaving. In het algemeen geldt dat als je belanghebbende zou zijn bij een bepaald besluit, je een aanvraag tot het nemen van dat beslui kunt doen (en dan in bezwaar kunt als de aanvraag wordt afgewezen).
Art. 1:3 lid 3 Awb schreef:
Onder aanvraag wordt verstaan: een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen.

Sommige besluiten kunnen alleen "op aanvraag" worden genomen. In die gevallen zal de wettelijke bepaling die als grondslag voor het besluit dient iets als "op aanvraag" vermelden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over art. 8 lid 2 AWR zegt de MvT (Kamerstukken II 1990/91, 22061, 3):
Quote:
Voor alle duidelijkheid is overigens bepaald (zie ook het nader rapport bij de eerste tranche, a.w., B, blz. 40) dat een belastingaangifte niet als aanvraag in de zin van artikel 1.3 wordt beschouwd maar als een noodzakelijke handeling ter voorbereiding van een ambtshalve beschikking, de belastingaanslag.

Dus "voor alle duidelijkheid" en niet omdat het zonder dit lid een aangifte wel een aanvraag in de zin van de Awb zou zijn geweest. De bepaling is toegevoegd bij de invoering van de Awb, toen er wellicht wat meer kans bestond op verwarring wat betreft het "aanvraag" begrip dan vandaag de dag.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jose123



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2018 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bonafides
Dank v oor uw antwoorden en toelichting!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds