Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Handelaar heeft scooters op mijn vaders naam gezet.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 19:11    Onderwerp: Handelaar heeft scooters op mijn vaders naam gezet. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezers,

Een houder van een scooter-toko heeft 2 scooters op mijn vaders naam gezet.

Mijn vader is een verwarde man van 60+ en drinkt behoorlijk.

Hoe moet ik dit juridisch aanpakken?


Laatst aangepast door Hakkelaar op vr 01 feb 2013 7:45, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft uw vader koopovereenkomsten met de scooterwinkel gesloten? Dan kan hij de koopovereenkomst proberen te vernietigen met een beroep op een geestelijke tekortkoming, art. 3:34 BW. Uw vader moet dan wel kunnen aantonen dat de overeenkomst onder invloed van een geestelijke tekortkoming is aangegaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit heeft mijn broer op 7 april naar de RDW verzonden:

Code:
Hallo RDW,

Mijn broer en ik hebben een vraag over twee brommers die tot ieders verbazing op naam van mijn vader staan. [kenteken 1] en [kenteken 2]. Met onze vader gaat het al jaren langzaam achteruit vanwege een fors alcohol probleem.

Mijn vader woont onder onze supervisie nog net zelfstandig op een zolderetage van een opgedeeld herenhuis. Zonder enige mogelijk van stalling van een brommer. Mijn vader heeft moeite met evenwicht dus iets met twee wielen is niet meer mogelijk. Ook geen fiets. Mijn vader weet niet waar de sleutels of brommers zijn.

Ons vermoeden is dat de scooters feitelijk staan bij ... en mijn vader al enige tijd gebruikt wordt als katvanger.

Hoe kunnen we dergelijke fraude melden en hoe kunnen we dergelijke fraude in de toekomst voorkomen?


Mijn broer verteld me net dat hier door het RDW TOTAAL NIET OP GEREAGEERD is.


Laatst aangepast door Hakkelaar op ma 28 jan 2013 0:48, in totaal 5 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er bestaat geen overeenkomst tussen mijn vader en die engerd.

Laatst aangepast door Hakkelaar op ma 28 jan 2013 0:49, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien morgen even bellen met de RDW?

Of even contact opnemen met de winkel en vragen hoe het kan dat twee scooters op uw vaders naam staan, terwijl hij nooit een scooter daar heeft gekocht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
Hoe kunnen we dergelijke fraude melden

Bij de politie, al is het maar de vraag of er bewijsbaar een strafbaar feit is gepleegd. Je meldt het niet, maar je vader heeft natuurlijk wel getekend.

Als hij echt niet meer in staat is zijn wil te bepalen, zie dan hier.

Quote:
Mijn broer verteld me net dat hier door het RDW TOTAAL NIET OP GEREAGEERD is.

Het RDW heeft weinig te maken met wat derden daar melden. Je vader zal actie ondernemen, of er zal in naam van je vader actie moeten worden ondernomen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte Bona Fides
Allereerst hartelijk dank voor uw moeite!
Ook dat laatste kan het RDW gewoon even melden aan ons derden.

Geachte mw Verstralen,
Ook u allereerst hartelijk dank voor uw moeite!
Met die figuur valt helaas niet te praten.


Ik begin inderdaad een beetje het idee te krijgen dat deze kafkaëske misstand niet op nette wijze kan worden beëindigd.


Laatst aangepast door Hakkelaar op zo 27 jan 2013 22:46, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een ander ding is trouwens dat deze scooter-handelaar laatstelijk nog een nieuwe scooter op mijn vaders naam heeft gezet.

Mijn broer kreeg hierdoor het idee dat deze figuur wellicht op mijn vaders naam een RDW-account heeft gemaakt, en daarvan de gegevens heeft.

Ik ga morgen sowieso even bellen.

Het RDW zou dan in ieder geval een eventueel account kunnen beëindigen. Dan is het gewoon een kwestie van geduld totdat de scooter-handelaar de registreerde scooters verkoopt en deze op naam van de kopers komen te staan.

Ik zie echter liever een oplossing waarbij het onderhavige overheidsapparaat begrip toont voor dit soort maatschappelijke misstanden en burgers niet tot het einde der tijden administratief koppelt aan een voertuig. Het echte leven is immers niet zo zwart-wit als de overheid dat graag gewild had.


Laatst aangepast door Hakkelaar op wo 30 jan 2013 4:26, in totaal 9 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn minime ervaring met bewindvoering is trouwens dat dit alleen kan worden afgedwongen indien mijn vader een gevaar vormt (voor zichzelf of voor anderen)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AdmiraalGeneraal



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 59


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
Er bestaat geen enkele overeenkomst tussen mijn vader en die randfiguur.


Als er geen overeenkomst is gesloten, is er geen sprake van een goederenrechtelijke overdracht.

Je kan de kentekenbewijs opnieuw opvragen en ook het kentekenbewijs laten blokkeren.

Hoe dan ook, er is sprake van fraude en je zou aangifte moeten doen:) maar ja, wie eist, bewijs:) en dat gaat heel moeilijk worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

YES

Aye, aye Captain Admiraal General Sturgeon!

DAT is de oplossing, gewoon 3:84 BW; titel ontbreekt = niet geleverd.

Die engerd heeft natuurlijk GEEN koopovereenkomst of iets dergelijks. Hij zou nog iets kunnen proberen met een mondelinge overeenkomst en dat mijn vader dan cash zou hebben betaald, allemaal in het bijzijn van z'n 'werk'nemers. Daar is hij hopelijk te dom voor.

M'n maag draait gewoon om van het feit dat er mensen zijn die gewoon minder weerbare mensen meelokken naar het postkantoor voor een 'overschrijvinkje'. Fijn ook dat de post-medewerkers gewoon lekker meewerken aan het overschrijven, terwijl je mijn vaders adem het leeuwendeel van de dag bijna aan kunt steken met een vlammetje.

(hoop niet dat ik te vroeg van de toren blaas.)


Laatst aangepast door Hakkelaar op zo 27 jan 2013 23:42, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 116


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
Die engerd heeft natuurlijk GEEN koopovereenkomst of iets dergelijks. Hij zou nog iets kunnen proberen met een mondelinge overeenkomst en dat mijn vader dan cash zou hebben betaald, allemaal in het bijzijn van z'n 'werk'nemers. Daar is hij hopelijk te dom voor.


Zoals AdmiraalGeneraal al stelt: Wie eist bewijst. Het feit dat de scooterhandelaar geen "schriftelijke" koopovereenkomst kan weerleggen wilt nog niet zeggen dat u daarmee direct heeft bewezen dat er überhaupt geen sprake is geweest van een overeenkomst.

Overigens een vraag: Om welke reden zet de scooterhandelaar volgens u de scooter op uw vaders naam?
_________________
Iuvat inconcessa voluptas
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over wie eist bewijst.
Als de rechter inziet dat een bepaald bewijs voor een bepaalde stelling zodanig in het domein van een van de partijen ligt, kan deze besluiten een bewijsvermoeden of een andere bewijslastverdeling aan te nemen. (geen volledige omkering overigens, het risico van het geding blijft dogmatisch bij mijn vader). Voor het bewijs dat mijn vader echt geen 2 hippe scooters koopt, hoef ik hem hopelijk alleen te tonen aan de rechter. Ik kan ook tot jaren terug alle bankafschriften overleggen waarop dan GEEN transactie te zien is voor scooters. Daarentegen heeft de scooterhandelaar de boekhoudplicht z'n administratie 7 jaar te bewaren. Het is dat voor hem ZEER eenvoudig om uitsluitsel te geven, terwijl de bewijspositie van mijn vader om N.B. te bewijzen dat iets NIET bestaat richting een natuurkundige onmogelijkheid gaat.

Over de motieven van de man.
Hij zal wel met alcohol op achter het stuur hebben gezeten, en heeft weinig zin de verhoogde verzekering te betalen.

Nog een mogelijkheid is, dat deze meneer inmiddels een eventueel maximum aan motorvoertuigen op zijn naam heeft staan.

Mijn broer had het nog over een RDW-account speciaal voor dit soort handelaren. Of deze meneer komt daarvoor niet in aanmerking, of dat kost extra geld waar deze man geen zin in heeft.

De verzekeringsbedragen worden trouwens per automatische incasso bij mijn vader afgeschreven, en volgens mij betaald deze man mijn vader daar niet (meer) voor. (misschien heeft hij dat in het begin wel gedaan, maar als het zo is dat hij dmv een RDW-account op mijn vaders naam nu eigenhandig met scooters kan schuiven, waarom zou hij dan nog de moeite nemen om te betalen.)


Laatst aangepast door Hakkelaar op ma 28 jan 2013 0:28, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 116


BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens hoeft er überhaupt geen sprake te zijn van een koopovereenkomst en/of eigendomsoverdracht tussen de scooterhandelaar en uw vader, omdat uw vader niet de eigendom hoeft te hebben over de scooters om deze op zijn naam te hebben.
_________________
Iuvat inconcessa voluptas
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm,

Ik heb nu dit gevonden op een oud draadje in dit forum
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/scooter+verkocht-koper+zet+scooter+niet+op+zijn+naam/t/13709/

Quote:
Nee, dat snap ik, maar ik zou toch even contact opnemen.
Ik heb ondertussen het KR gevonden. Ik zet hier een link naar art 37. http://www.tdekkers.nl/kr.htm#art_37 Op basis van lid 3 onder d kan de dienst wegverkeer het kentekenbewijs ongeldig verklaren.

Je kan dit verzoeken aan dienst wegverkeer (art 40 lid 2 KR)

groet,
Jacq


En dat 'onder d' leest als volgt:
d. degene aan wie dat bewijs is afgegeven, opgehouden is eigenaar, bezitter of houder van het voertuig te zijn,

Ik maak hieruit op dat eigendom, bezit of houderschap toch niet geheel irrelevante factoren zijn. Wat jij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds