Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gift van DUO na afstuderen blijkt lening
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alexander123



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 21 okt 2014 19:16    Onderwerp: Gift van DUO na afstuderen blijkt lening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Mijn vraag heeft betrekking op een bedrag dat ik na mijn afstuderen van DUO (voormalig IB-Groep) heb gekregen met bijgaand een brief waarin (in mijn ogen) staat dat dit een gift is terwijl het nu (8 maanden later) een lening blijkt te zijn.

Mijn situatie:

November 2013 afgestudeerd (2-jarige Master + schakeljaar, na eerst HBO te hebben gedaan waarvoor ik 4 jaar studiefinanciering heb ontvangen die ook weer kwijtgescholden is)

25 januari 2014 ontving ik een brief waarin staat dat mijn prestatiebeurs voor mijn Master (nog 1 jaar i.v.m. 2-jarige Master) wordt kwijtgescholden.

In diezelfde brief staat ook dat mijn netto rentedragende lening na aftrek van de prestatiebeurs (het bedrag dat ik dus nog terug moet betalen) €26.500 is. Inloggen op ‘MijnDUO’ gaf mij hetzelfde bedrag. Dit bedrag klopt met wat ik zelf al had berekend en is dan ook in orde.

Wat er echter ook in deze brief staat is het volgende:

Studiefinanciering
We hebben de hoogte van je studiefinanciering over juni 2009 tot en met augustus 2009 aangepast.
We hebben de hoogte van je studiefinanciering over juli 2010 tot en met september 2010 aangepast.
De samenstelling van je studiefinanciering is gewijzigd.
Je hebt in 2009 € 446,34 te weinig studiefinanciering ontvangen. Dit komt doordat (een deel van) je
rentedragende lening is omgezet naar gift.

Dit bedrag betalen wij uit in februari 2014.
Je hebt in 2010 € 1.760,79 te weinig studiefinanciering ontvangen. Dit komt doordat (een deel van) je rentedragende lening is omgezet naar gift.
Dit bedrag betalen wij uit in februari 2014.
Vanaf 1 juli 2010 heb je geen recht meer op prestatiebeurs. Je kunt nog wel lenen.


Deze twee bedragen (samen iets meer dan €2200) heb ik inderdaad gekregen.

Nu ik (zo’n 8 maanden later) wilde starten met terugbetalen omdat ik inmiddels al weer even aan het werk ben heb ik nog eens ingelogd op ‘MijnDUO’ en wat schetst mijn verbazing > schuld is €28.500, zo’n €2000 euro meer dan ten tijde van de eindafrekening.

Na vele telefoongesprekken met DUO ben ik er eindelijk achter wat er gebeurd is:

De €446,34 heb ik te weinig gekregen aan prestatiebeurs, dit heb ik na de eindafrekening gekregen en hoef ik niet terug te betalen.
De €1760,79 heb ik te weinig gekregen aan rentedragende lening, dit heb ik na de eindafrekening gekregen en moet ik wel terug betalen (inc rente uiteraard).
Waarom? Ik leende in de maanden juli – sept 2010 maar €266,23 en niet het maximale bedrag van €853,16 omdat ik dit ook niet nodig had. Blijkbaar stond in hun systeem dat ik gedurende die maanden maximaal wilde lenen waardoor ze nu na mijn afstuderen alsnog maar 3x het verschil van 586,93 hebben overgemaakt.

Een lang verhaal kort; 2 maanden na mijn afstuderen heb ik dus een lening gekregen waar ik niet om gevraagd heb met daarbij een brief waarin staat dat dit bedrag een gift is. Althans, zo heb ik hem geïnterpreteerd.

Als mij toen verteld was dat dit een lening was had ik het direct terug gestort, ik was al aan het werk en had het niet nodig. Nu heb ik financiële beslissingen genomen (een iets nieuwere auto dan dat we gekocht zouden hebben zonder dit extraatje) die ik nooit had willen nemen als ik geweten had dat dit geleend geld was.

Ik wil nu dus graag bezwaar aantekening tegen het feit dat ik dit bedrag moet terug betalen.

Mijn argumenten:

1. In mijn ogen staat er echt dat de twee bedragen een gift zijn.

2. De zinsbouw m.b.t. de uitbetaling van de twee bedragen is identiek (terwijl 1 een echte gift blijkt en de ander een lening)

3. De totale schuld in diezelfde brief is het bedrag zonder het extra bedrag van €1760,79 (als het er hier al bij opgeteld was geweest had ik direct gezien dat er iets niet klopte en had ik me toen kunnen realiseren dat het misschien toch geen gift was)

4. Ik heb niet om een extra lening gevraagd (die lening had ik zelfs al 9 maanden eerder stop gezet)

Mijn vraag aan jullie na dit hele epistel:
-Maak ik kans dat mijn bezwaar gegrond wordt verklaard?
-Zijn er bepaalde juridische gronden waarop ik mijn bezwaar kan baseren?

---------------------------------------------------
Ik zou de brief graag bij willen voegen maar zie geen upload mogelijkheid dus dan maar zo:

Bericht studiefinanciering 2014, nr 1
Datum 25 januari 2014
Betreft Studiefinanciering
Contact
Postbus 30155
9700 LG Groningen
T 050 599 77 55
www.duo.nl
BSN
XXXXXXXXX
000001796 1
Pagina 1 van 2
Beste student,
Je onderwijsinstelling heeft aan ons doorgegeven dat je je diploma hebt behaald. Hiermee voldoe je
aan de norm voor de prestatiebeurs hbo en universiteit.
Studiefinanciering
We hebben de hoogte van je studiefinanciering over juni 2009 tot en met augustus 2009 aangepast.
We hebben de hoogte van je studiefinanciering over juli 2010 tot en met september 2010 aangepast.
De samenstelling van je studiefinanciering is gewijzigd.
Je hebt in 2009 € 446,34 te weinig studiefinanciering ontvangen. Dit komt doordat (een deel van) je
rentedragende lening is omgezet naar gift.
Dit bedrag betalen wij uit in februari 2014.
Je hebt in 2010 € 1.760,79 te weinig studiefinanciering ontvangen. Dit komt doordat (een deel van) je
rentedragende lening is omgezet naar gift.
Dit bedrag betalen wij uit in februari 2014.
Vanaf 1 juli 2010 heb je geen recht meer op prestatiebeurs. Je kunt nog wel lenen.
Wijzigingen:
Gewenste lening Per 1 juli 2010: maximaal
Per 1 oktober 2010: € 266,23
Per 1 maart 2011: € 0,00
Per 1 juli 2013: € 0,00
Wat moet je doen?
- Controleer de gegevens in dit bericht. Wil je een wijziging doorgeven? Log dan in op Mijn DUO
en pas je gegevens aan.
- Kom je er niet uit? Vergelijk dit bericht dan met je vorige bericht(en).
- Lees de toelichting als je het niet eens bent met een beslissing.
Tip: ontvang je je berichten nog per post? Zet je voorkeuren in Mijn DUO op 'digitaal', dan staan al je
berichten online handig bij elkaar.
Datum
25 januari 2014
Bericht
Studiefinanciering 2014, nr 1
BSN
XXXXXXXXX
000001796 2
Pagina 2 van 2
Je gewijzigde studiefinanciering in 2009
jun jul - aug okt - dec
Basisbeurs 259,76 93,29 259,76
Rentedragende lening 0,00 0,00 0,00
________ ________ ________
Je studiefinanciering 259,76 93,29 259,76
Je studiefinanciering oud 0,00 0,00
Je studiefinanciering nieuw 259,76 93,29
________ ________ ________
Te weinig ontvangen 259,76 93,29
Je gewijzigde studiefinanciering in 2010
jan - jun jul - sep
Basisbeurs 266,23
Rentedragende lening 0,00 853,16
________ ________
Je studiefinanciering 266,23 853,16
Je studiefinanciering oud 266,23
Je studiefinanciering nieuw 853,16
________ ________
Te weinig ontvangen 586,93
Schuldoverzicht
Prestatiebeurs
De basisbeurs, aanvullende beurs en het studentenreisproduct vallen onder de prestatiebeurs. Als je
binnen tien jaar je diploma haalt, dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift. Anders moet je na je
studie de prestatiebeurs terugbetalen. De bedragen zijn inclusief rente.
Ov-lening prestatiebeurs hbo en universiteit 0,00
Schuld
Dit is de schuld die je naast een eventuele prestatiebeurs hebt opgebouwd.
Rentedragende lening 26.588,81
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
namens deze,
Directeur Onderwijsvolgers
Dit bericht is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2014 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vooropgesteld, ik weet, ook uit eigen ervaring, dat DUO niet uitblinkt in duidelijkheid. Maar volgens mij had je uit de onderstaande zinnen af kunnen leiden dat het ging om een lening en niet om een gift. In ieder geval had je kunnen weten dat je maximaal leende van juli tm september.

We hebben de hoogte van je studiefinanciering over juli 2010 tot en
met september 2010 aangepast.

In combinatie met
Vanaf 1 juli 2010 heb je geen recht meer op prestatiebeurs. Je kunt nog wel lenen.
Wijzigingen:
Gewenste lening Per 1 juli 2010: maximaal
Per 1 oktober 2010: € 266,23


Ik schat de kans dat je het bedrag mag houden daarom op 0. Je zou wel kunnen proberen om de rente over dat bedrag kwijt gescholden te krijgen met de argumenten die je noemt, over vergelijkbare zinnen etc, maar je bent daarbij wel overgeleverd aan de vriendelijkdheid van DUO.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2014 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedenk me nog iets, maar kan niet editen.

Het komt me vreemd voor dat je dit soort wijzigingen uit 2010 pas in 2014 op papier bevestigd krijgt. Weet je zeker dat je rond 2010 nooit een brief hierover hebt gekregen, dan wel dat je nooit je lening op maximaal hebt gezet en na drie maanden weer uitgezet? Hier is als ik het me goed herinner je digid voor nodig. Dus in theorie zou jij de enige zijn die je lening aan kan passen.

Als jij er zeker van bent dat je je lening zelf nooit op maximaal hebt gezet (en drie maanden later weer verlaagd hebt), zou je nog kunnen opvragen bij DUO of ze kunnen aantonen dat jij dit hebt gedaan en waarom ze je dit niet eerder gemeld hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alexander123



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2014 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste A., dank voor het mee denken.

Als ik je eerste bericht lees moet ik toe geven dat dit (met de nadruk op: met mijn kennis van nu) aannemelijk klinkt.

Ik zou hier echter tegenin willen brengen dat er wel degelijk vermeld wordt dat "een deel van de rentedragende lening is omgezet naar gift":

Je hebt in 2010 € 1.760,79 te weinig studiefinanciering ontvangen. Dit komt doordat (een deel van) je
rentedragende lening is omgezet naar gift.


In antwoord op je tweede bericht:

Mijn papieren archief houdt halverwege 2009 op, daarna alleen nog digitale post ontvangen, het oudste digitale bericht is van 28 augustus 2010 en daarin staat het volgende:
(persoonlijke gegevens weg gelaten)

--------------------------------------------------------------
Je kunt binnenkort alleen nog lenen. We hebben alvast een leenbedrag voor je vastgesteld. Controleer het bedrag dat je aan lening
gaat ontvangen. Wil je meer, minder of helemaal niet lenen? Wijzig het bedrag dan via Mijn IB-Groep.

Gewenste prestatiebeurs
Maximaal

Je toelage in 2010 per maand in euro:

jan t/m aug
Lening 266,23
Je toelage 266,23

september
Lening 266,23
Je toelage 266,23
Te ontvangen 266,23

okt t/m dec
Lening 266,23
Je toelage 266,23
Te ontvangen 266,23

Nog maximaal bij te lenen: 586,93

Het saldo van je schulden is per 28 augustus 2010
Lening incl. rente
2.933,30

--------------------------------------------------------------------
De volgende brief is van 2 oktober 2010:
------------------------------------------------------------------------

Je gaf op 27 september 2010 via internet een wijziging door in je onderwijsinstelling/opleiding.
De wijziging heeft geen gevolgen voor je toelage.

We zijn afgeweken van de door jou opgegeven ingangsdatum. Een aanvraag voor studiefinanciering kan niet met terugwerkende kracht worden toegekend

(edit: wijziging Bachelor (schakeljaar) > Master)

Aanvraag: Basisbeurs
Gewenste prestatiebeurs: Maximaal

Je toelage in 2010 per maand in euro:

Jan t/m sept
Lening 266,23
Je toelage 266,23

okt t/m dec
Lening 266,23
Je toelage 266,23
Te ontvangen 266,23

Nog maximaal bij te lenen: 586,93

Het saldo van je schulden is per 28 augustus 2010
Lening incl. rente
3.210,57

----------------------------------------------------------------------

Ter info:

Ik heb pas in maart 2011 voor het eerst 'maximaal' (853,16) geleend, daarvoor altijd 266,23.

Ik kan uit deze brieven niet halen dat ik in die tijd ooit om een maximale lening heb gevraagd.
(dat heb ik overigens ook nooit gedaan)

Dat is ook de reden dat ik graag in bezwaar zou willen gaan. Wanneer de communicatie onduidelijk was geweest was ik er achter aan gegaan. Met mijn toenmalige kennis van mijn leengedrag, in combinatie met de zinsnede 'rentedragende lening wordt gift' was het op dat moment duidelijk voor mij. Maar goed, ik ben geen jurist...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: do 23 okt 2014 8:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dit soort communicatie komt me nog bekend voor. Verschrikkelijke instantie.
Quote:
Je kunt binnenkort alleen nog lenen. We hebben alvast een leenbedrag voor je vastgesteld. Controleer het bedrag dat je aan lening gaat ontvangen. Wil je meer, minder of helemaal niet lenen? Wijzig het bedrag dan via Mijn IB-Groep.

Gewenste prestatiebeurs
Maximaal

Je toelage in 2010 per maand in euro:

jan t/m aug
Lening 266,23
Je toelage 266,23

Als ik het goed zie, staat er dat je maximaal wil lenen, tenminste dat zij dat voor je hebben ingesteld. Maar ze keren maar 266, 23 uit. Vandaar ook dat ze het niet uitgekeerde geld (3x586,93=1760,79) later alsnog hebben gestort.

Quote:
Je hebt in 2010 € 1.760,79 te weinig studiefinanciering ontvangen. Dit komt doordat (een deel van) je rentedragende lening is omgezet naar gift.

Ik wil voorop stellen dat ik niet snap, waarom het omzetten van lening naar gift er voor zorgt dat je te weinig stufi hebt ontvangen. Ik vind het een rare reden. Maar er staat niet dat de 1760,79 een gift is. Er staat dat je te weinig stufi hebt ontvangen (zie beredenering hierboven), vanwege die rare reden, en dat storten ze nu na.

Ik denk niet dat je alsnog kunt stellen dat je die 1760,79 mag houden. Tenslotte gaat het om een bedrag over maanden nadat je basisbeurs was opgehouden en je alleen nog kon lenen. Dat staat ook duidelijk in de brief uit augustus 2010 (zie eerste zin van eerste quote).
Maar je zou kunnen stellen dat het buiten jouw schuld bij je studieschuld is opgeteld en dat je er met terugwerkende kracht geen rente over wenst te betalen tot en met nu.

Ik zou ze een brief sturen met het verzoek daartoe, er op wijzen dat je zelf nooit hebt ingesteld dat je maximaal wilde lenen in die drie maanden in 2010. Daarnaast is het ook uit de brieven uit die tijd eigenlijk niet af te leiden dat je maximaal leende; ten eerste vanwege deze zin "Nog maximaal bij te lenen: 586,93 " en ten tweede omdat er tenslotte geen maximaal bedrag werd uitgekeerd.
Toen DUO alsnog het geld overmaakte naar je, was je, door de onduidelijke formulering in de veronderstelling dat het een gift was, waardoor je het niet direct hebt terug betaald.

Ik denk wel dat je afhankelijk bent van coulance van de kant van DUO, want met de kennis van nu staat het allemaal wel in de brieven die ze hebben gestuurd, al wint het geen prijzen voor duidelijkheid. Ik hoop dat het je lukt om er nog iets uit te slepen. Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds