Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geld lenen zonder onderpand..risico??
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
R-laxed

R-laxed

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 19:40    Onderwerp: Geld lenen zonder onderpand..risico?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vriend van mij wil –voor het opzetten van een onderneming- een bedrag van 20.000 euro van mij lenen. Hij zal dat bedrag na uiterlijk twee jaar afbetalen, maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat ik het geld terug krijg.
Het probleem is nu dat mijn vriend geen onderpand heeft; hij heeft geen banksaldo, juwelen of iets dergelijks. En zijn huis is eigendom van de bank omdat hij daar nog een hypotheek heeft lopen.

Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen. Vooral voor de situatie ALS de onderneming van mijn vriend failliet zou worden verklaard, wat gebeurt er dan??

Want op zich heb ik het geld en wil ik hem best op weg helpen maar ik wil natuurlijk wel uiteindelijk mijn geld terug..

Ik hoop echt dat iemand hier iets over weet, want op het moment weet ik niet zo goed wat mijn rechten zijn en wat er in het ergste geval kan gebeuren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 20:19    Onderwerp: Re: Geld lenen zonder onderpand..risico?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

R-laxed schreef:
Een vriend van mij wil –voor het opzetten van een onderneming- een bedrag van 20.000 euro van mij lenen. Hij zal dat bedrag na uiterlijk twee jaar afbetalen, maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat ik het geld terug krijg.
Het probleem is nu dat mijn vriend geen onderpand heeft; hij heeft geen banksaldo, juwelen of iets dergelijks. En zijn huis is eigendom van de bank omdat hij daar nog een hypotheek heeft lopen.

Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen. Vooral voor de situatie ALS de onderneming van mijn vriend failliet zou worden verklaard, wat gebeurt er dan??

Want op zich heb ik het geld en wil ik hem best op weg helpen maar ik wil natuurlijk wel uiteindelijk mijn geld terug..

Ik hoop echt dat iemand hier iets over weet, want op het moment weet ik niet zo goed wat mijn rechten zijn en wat er in het ergste geval kan gebeuren.

Zonder onderpand ben je bij een faillissement in ieder geval het haasje. Het enige positieve is dat de lening dan als een tante Agaath lening te kwalificeren valt en het verlies aftrekbaar is, maar dat is natuurlijk ook maar een doekje voor het bloeden.

Bij een lening zonder onderpand moet je gewoon zorgen dat de beloning voldoende hoog is om je tegen het risico in te dekken. Persoonlijk zou ik uitgaan van een rente die ergens tussen de 8 en 10% boven een reguliere rente ligt.

Hou er ook rekening mee dat mensen met een hypotheek vaak ook aan de bank een voorrecht op hun banksaldi hebben verstrekt.

Aan de andere kant kun je met een lening van zo'n bedrag goed eisen dat het bedrijf in een BV gestopt wordt; daarmee voorkom je in ieder geval kruisbestuivingen tussen de privé- en zakelijke risico's.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

20.000 euro in 2 jaar terug betalen? Dat is dus ongeveer 800 euro p.m. Een startende onderneming maakt bijna nooit echt winst in zijn 1e jaar, dus ik zal er maar even goed overnadenken hoe hij dit jouw gaat terugbetalen. of beter gezegt, waarvan !!

En wat gebeurt er als hij niet kan betalen ?? Je zou trouwens zijn onderneming als onderpand kunnen gebruiken.

Je zou het bedrijf wel in een b.v. kunnen stoppen, maar is daar het geld voor ??
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
20.000 euro in 2 jaar terug betalen? Dat is dus ongeveer 800 euro p.m. Een startende onderneming maakt bijna nooit echt winst in zijn 1e jaar,

Is dat zo ? Het is meer een dooddoener waarmee mensen in Nederland ontmoetigd worden te gaan ondernemen.

Ik kan genoeg bedrijven verzinnen waarmee ik binnen een jaar minstens een halve ton (bruto, voor belastingen enzo) zou kunnen verdienen.
Quote:

Je zou het bedrijf wel in een b.v. kunnen stoppen, maar is daar het geld voor ??

Het geld kun je ook wanneer het in een bv zit gebruiken waar het voor nodig is. Maar het grote voordeel is dat je bij problemen de hypotheekbank buiten de deur houdt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het oprichten van een B.V. is een mogelijkheid. De € 20.000,-- die je vriend wil lenen is voldoende voor de € 18.000,-- startkapitaal die hiervoor nodig is. Na oprichting kan dit kapitaal gebruikt worden voor de noodzakelijke investeringen.

In eerste instantie kun je dan alle aandelen zelf behouden, en je vriend wordt statutair directeur van de B.V., die de onderneming gaat runnen.
Je houdt dan stevige controle op je investering van € 20.000,--. Vervolgens kun je in een overeenkomst met je vriend neerleggen dat de aandelen aan hem worden overgedragen zodra aan jou als aandeelhouder € 20.000,-- + overeengekomen rente is uitbetaald.

Brengt je vriend overigens zelf ook nog kapitaal mee? Of is de € 20.000,- het voleldige startkapitaal voor de onderneming?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco Stout



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom wil je vriend een B.V. opzetten, als hij ook een eenmanszaak kan beginnen? Ik begrijp dat hij zijn aansprakelijkheid wil uitsluiten, maar wel met jouw geld. Als het dan fout gaat, dan ben jij je geld kwijt en loopt hij fluitend weg (met dien verstande dat er geen wanbeleid aanwezig was). Ik zou hem eerst zelf wat geld laten verdienen, zodat hij later alsnog de boel in een B.V. kan omzetten. Zo creeert hij voor jou een onderpand en kan je hem alsnog geld lenen.
Even een niet-juridisch aspect. Als het fout gaat, dan heb je een vriend minder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Stout schreef:
Waarom wil je vriend een B.V. opzetten, als hij ook een eenmanszaak kan beginnen? Ik begrijp dat hij zijn aansprakelijkheid wil uitsluiten, maar wel met jouw geld. Als het dan fout gaat, dan ben jij je geld kwijt en loopt hij fluitend weg (met dien verstande dat er geen wanbeleid aanwezig was). Ik zou hem eerst zelf wat geld laten verdienen, zodat hij later alsnog de boel in een B.V. kan omzetten. Zo creeert hij voor jou een onderpand en kan je hem alsnog geld lenen.
Even een niet-juridisch aspect. Als het fout gaat, dan heb je een vriend minder.

Volgens mij staat er nergens dat hij een BV op wil starten; echter heb ik aangegeven dat gezien het feit dat zijn huis volledig beleend is *en* een bank over het algemeen een voorrecht heeft bedongen op alle banksaldi, het misschien zeker niet onverstandig is de boel in een BV te stoppen.

Daarbij is de aangedragen mogelijkheid om de aandelen in eerste instantie op naam van TS te zetten (of in aan hem in pand te geven) één van de voordelen van zo een constructie, hoewel daaraan weer het nadeel kleeft dat de tante Agaath regeling dan niet toegepast mag worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Waarom wil je vriend een B.V. opzetten, als hij ook een eenmanszaak kan beginnen?

Er was niet aan de orde dat de vriend zelf een B.V. op wilde zetten. Het advies was just om de lening te gebruiken om een B.V. op te richten, omdat je dan als aandeelhouder greep houdt op de onderneming. Het komt er op neer dat je de hele op te zetten onderneming als onderpand krijgt.

Quote:
Ik begrijp dat hij zijn aansprakelijkheid wil uitsluiten, maar wel met jouw geld.

Op het moment heeft de vriend niet veel dat verhaal kan bieden, maar je kunt natuurlijk overeenkomen dat hij in prive extra zekerheid zal bieden zodra dit mogelijk is. Dan schermt de B.V. enkel de aansprakelijkheid van andere schuldeisers uit.

Quote:
Even een niet-juridisch aspect. Als het fout gaat, dan heb je een vriend minder.

Een goede reden om het een en ander vooraf gewoon goed zakelijk te regelen. Vertrouw op het beste, regel voor het slechtste.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco Stout



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Op het moment heeft de vriend niet veel dat verhaal kan bieden, maar je kunt natuurlijk overeenkomen dat hij in prive extra zekerheid zal bieden zodra dit mogelijk is. Dan schermt de B.V. enkel de aansprakelijkheid van andere schuldeisers uit.


De enige degelijke zekerheid die hij kan stellen in zijn huis, zo blijkt uit het verhaal. En daar rust al een hypotheek op. Ik weet niet of je wel zo blij moet zijn als particulier, als je als 2e in rang staat mbt de hypotheek.

Quote:
Een goede reden om het een en ander vooraf gewoon goed zakelijk te regelen. Vertrouw op het beste, regel voor het slechtste.


Daar is de hele civiele wereld zo ongeveer voor gebouwd. Contracten komen pas van de plank, als het fout gaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
R-laxed

R-laxed

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo, ik ben echt enorm over de indruk van het aantal reacties in zo'n korte tijd...heb me gister pas geregistreerd en had echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan!

Ik ben trouwens ook heel blij dat er zo serieus gereageerd wordt...met de vraag die ik gesteld had zou je antwoorden verwachten als 'gewoon geen geld lenen' en klaar...maar jullie hebben echt goede argumenten waar ik meer aan heb.

Bedankt voor het reageren en ik hoop dat er nog meer gereageerd wordt

[/quote]Brengt je vriend overigens zelf ook nog kapitaal mee? Of is de € 20.000,- het voleldige startkapitaal voor de onderneming?[quote]

Mijn vriend brengt zelf €5.000,- in.


Klopt het dat ik uit alles wat hier geschreven is op kan maken dat een BV voor mijn geld het veiligst is?? (ik ben er nog zeker niet over uit dat ik het ga lenen hoor maar toch wou ik het even weten)

Kan ik buiten de € 20.000,- die ik hem leen ook nog voor meer geld aansprakelijk worden gesteld, mocht hij failliet gaan in het ergste geval??

En klopt het dat de schulden van iemand na 20 jaar automatisch komen te vervallen? (want als dat zo is, en de bank al een voorrang heeft, dan lijkt het mij helemaal niet slim om het geld te lenen)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

R-laxed schreef:
Klopt het dat ik uit alles wat hier geschreven is op kan maken dat een BV voor mijn geld het veiligst is?? (ik ben er nog zeker niet over uit dat ik het ga lenen hoor maar toch wou ik het even weten)

'Het veiligst' is moeilijk te bepalen; het beste kun je het geld lenen aan een BV en daarbij bedingen dat de lener privé borg staat voor de lening.
Quote:

Kan ik buiten de € 20.000,- die ik hem leen ook nog voor meer geld aansprakelijk worden gesteld, mocht hij failliet gaan in het ergste geval??

Wanneer het daadwerkelijk een lening is en je dus niet de eigenaar wordt van de (aandelen van de) BV dan kun je verder niet aansprakelijk worden gesteld.

En zoals ik al zei: je kunt dan ook nog eens van de tante Agaath regeling gebruik maken.
Quote:

En klopt het dat de schulden van iemand na 20 jaar automatisch komen te vervallen? (want als dat zo is, en de bank al een voorrang heeft, dan lijkt het mij helemaal niet slim om het geld te lenen)

Nee, de verjaring betreft niet de schuld, maar de verplichtingen die daaruit voortkomen. Verder is het ook nog eens zo dat de verjaring 'gestuit' wordt door bijvoorbeeld aanmaningen.

Het is dus heel goed mogelijk een lening aan een BV te geven met de voorwaarde dat deze eerst na 50 jaar terugbetaald moet worden; een bank doet ook niet anders met een aflossingsvrije hypotheek.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn vriend brengt zelf €5.000,- in.

Als deze ook als startkapitaal worden ingebracht, in ruil voor aandelen, dan wordt jij dus aandeelhouder voor 4/5e deel en hij voor 1/5e deel, al naar gelang de inbreng.
Dit houdt in dat jij als meerderheidsaandeelhouder in de B.V. feitelijk de touwtjes in handen hebt (benoeming en ontslag bestuurder, salaris bestuurder, besluiten tot winstuitkeringen e.d.).
De winst die de B.V. maakt komt ten goede aan de aandeelhouders, in beginsel in de verhouding 4/5e vs 1/5e deel. Over deze winstuitkering zijn afspraken te maken. In een aandeelhoudersovereenkomst kun je neerleggen dat de winstuitkering aan jou altijd gelijk zal zijn aan de anders verschuldigde rente. En de aflossing kun je opvangen door overeen te komen dat je vriend aandelen van jou kan overkopen (bijvoorbeeld uit zijn winstaandeel of salaris).
Doordat je vriend op deze manier langzaam het merendeel van de aandelen krijgt, krijgt hij ook langzaamaan meer zeggenschap. De onderneming is eigenlijk eerst van jou, en wordt langzaam van hem.

Quote:
Klopt het dat ik uit alles wat hier geschreven is op kan maken dat een BV voor mijn geld het veiligst is??

Het uitgangspunt is dat een aandeelhouder niet aansprakelijk is. Zijn risico is beperkt tot zijn inbreng.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Het uitgangspunt is dat een aandeelhouder niet aansprakelijk is. Zijn risico is beperkt tot zijn inbreng.

Ik zou een lening als deze echt als lening verstrekken, niet alleen vanwege het tante Agaath argument, maar ook omdat het praktisch kan zijn zoveel mogelijk afstand van de BV te nemen. Wil je toch controle uitoefenen, dan is een commissariaat misschien een betere oplossing ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Achilleus



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 15:54    Onderwerp: Re: Geld lenen zonder onderpand..risico?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al met al is het erg lastig. Vooral nu bekend is dat hij maar 5000E inzet en jij lekker het 4-dubbele daarvan mag ophoesten.

Ik zou eerst verhaal gaan halen en proberen de haalbaarheid van zijn winststreven te peilen. Jij als geldverstrekker hebt daar zeker recht op gezien je het meeste risico loopt. Startende ondernemers zijn vaak te optimistisch wat resulteert in teleurstellende cijfers.

Ik dacht dat de Tante-Agaath lening alleen kon worden verstrekt door ondernemingen als rechtspersoon. Laat iemand mij corrigeren als ik het mis heb.

Bovendien kan hij misschien beter via een garantverklaring door jou of iemand anders geld lenen bij kredietverstrekkers. Relatief lagere rentes dus lagere maandlasten voor hem en jij houdt een flink bedrag op je bankrekening.

groet,
Achilleus
Bekijk profiel Stuur privé bericht
R-laxed

R-laxed

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste 'via een garantverklaring door jou of iemand anders geld lenen bij kredietverstrekkers' zie ik wel zitten...maar hoe werkt dat dan precies (qua aansprakelijkheid etc)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds