Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geeft het UWV nou verkeerde informatie over de WW?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Linda Hovius



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 28 aug 2014 17:38    Onderwerp: Geeft het UWV nou verkeerde informatie over de WW? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo!

Een vriendin van mij belde net in paniek op. Zij heeft 4 maanden geleden een vaste baan opgezegd omdat ze ergens anders een leuke baan had gevonden. De arbeidsvoorwaarden bleven gelijk - inclusief direct een vaste aov - maar het was een startup met prachtig groeiperspectief. En dus zat er een hele aantrekkelijke bonusregeling aan vast.

Helaas… een belangrijke investeerder heeft zich teruggetrokken waardoor er ineens 10% van de mensen uit moet, inclusief mijn vriendin. Ze heeft met een VSO een mooi aanbod gekregen, maar besloot om voor de zekerheid met het UWV te bellen of de formulering haar WW-uitkering niet in gevaar bracht.

Van het antwoord van het UWV raakte ze echter bepaald in paniek: "mevrouw, u heeft minder dan 26 weken geleden zelf uw baan opgezegd. Uw nieuwe baan is qua salaris en functietitel ongeveer hetzelfde. Daarom denken wij dat u niet aanmerking komt voor een WW-uitkering".

Ik ben er vrij zeker van dat het UWV hier verkeerde informatie geeft. Omdat het een vaste aanstelling was bij een bedrijf dat ambitieuze groeiplannen had, kon ze er immers op vertrouwen dat ze niet op korte termijn werkloos zou worden. Ik zie dus geen verwijtbaarheid.
Mee eens?

Wat mij zorgen baart, is dat het UWV kennelijk verkeerde informatie geeft. Nota bene: zij heeft daar met twee verschillende mensen gesproken, omdat ze het geverifieerd wilde hebben. Ik vind dat, eerlijk gezegd, schandalig: dit is een kerntaak van het UWV.

Afijn, hoe zien jullie dit? En als het UWV inderdaad verkeerd voorlicht, kun je dan ergens een klacht indienen? Want mijn vriendin kon gelijk met mij bellen, maar anderen verliezen hier natuurlijk hun nachtrust over.

Alvast bedankt!
Linda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
uwv_webcare



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2014 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Linda,

Ik begrijp dat jouw vriendin een vaste baan had opzegd voor een vergelijkbare baan met aantrekkelijke bonusregeling. Hier ontving ze ook meteen een vast contract voor. Na vier maanden krijgt ze te horen dat ze ontslagen gaat worden middels een vaststellingsovereenkomst.

Op basis van de informatie die je geeft is zij niet verwijtbaar werkloos. Ze heeft immers een vergelijkbare baan aangenomen met een vast contract. Wanneer de vaststellingsovereenkomst juist opgesteld is, denk ik niet dat UWV haar als verwijtbaar zal zien. Echter is het aan de behandelaar die de WW-aanvraag moet beoordelen.

Heeft jouw vriendin al WW aangevraagd en al contact gehad met de behandelaar? Een klacht indienen kan natuurlijk altijd als je vriendin van mening is dat dit nodig is. Heeft jouw vriendin geen recht op WW, dan kan ze hier natuurlijk ook bezwaar tegen maken.

Actuele informatie bij ontslag met wederzijds goedvinden vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Linda Hovius



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2014 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel, Martijn. Dat klopt dus met wat ik haar verteld heb.
Hoe kan het dat niet een, maar zelfs twee medewerkers van het UWV (belast met voorlichting) dit verkeerd zeggen? Hebben de medewerkers van het UWV wel de kennis van zaken die zij nodig hebben?
Wat mij hier zo raakt, is de paniek die dit - onterecht dus - oproept bij mensen. Ontslag is al zo'n achtbaan; verkeerde voorlichting over je uitkeringsrechten is echt het laatste wat je erbij kunt hebben.

Dan nog iets anders: betekent deze regelgeving dat een werknemer altijd een groot risico loopt als hij een een vast contract opzegt voor een jaarcontract elders? Mijn vriendin had het, met direct een vast contract, natuurlijk uitzonderlijk goed voor elkaar. 99% van de contracten is eerst tijdelijk. Stel dat je dan in proeftijd of tussentijds ontslagen wordt, loopt dan je WW dus altijd gevaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 02 sep 2014 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Linda Hovius schreef:
Dank je wel, Martijn. Dat klopt dus met wat ik haar verteld heb.
Hoe kan het dat niet een, maar zelfs twee medewerkers van het UWV (belast met voorlichting) dit verkeerd zeggen? Hebben de medewerkers van het UWV wel de kennis van zaken die zij nodig hebben?
Wat mij hier zo raakt, is de paniek die dit - onterecht dus - oproept bij mensen. Ontslag is al zo'n achtbaan; verkeerde voorlichting over je uitkeringsrechten is echt het laatste wat je erbij kunt hebben.

Dan nog iets anders: betekent deze regelgeving dat een werknemer altijd een groot risico loopt als hij een een vast contract opzegt voor een jaarcontract elders? Mijn vriendin had het, met direct een vast contract, natuurlijk uitzonderlijk goed voor elkaar. 99% van de contracten is eerst tijdelijk. Stel dat je dan in proeftijd of tussentijds ontslagen wordt, loopt dan je WW dus altijd gevaar?


Het is bepaald niet dat ik lovend ben over de voorlichtende kwaliteiten van het UWV, integendeel, maar hetgeen jij "van horen zeggen" als vaststaande feiten poneert, namelijk dat het UWV tot tweemaal toe verkeerde informatie zou hebben gegeven, acht ik erg onwaarschijnlijk.

Wellicht zou je eens kritisch aan jouw vriendin kunnen vragen wat zij exact gevraagd heeft en wat er exact geantwoord is. Als jouw vriendin namelijk heeft gevraagd naar de (absolute) bevestiging voor het verkrijgen van een WW uitkering, dan is het logisch dat die nooit aan de telefoon gegeven zal worden. Daarvoor is uiteraard dossieronderzoek noodzakelijk. Als zij dan vervolgens in paniek raakt is dat niet de schuld van de betreffende UWV medewerker...
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Linda Hovius



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wellicht zou je eens kritisch aan jouw vriendin kunnen vragen wat zij exact gevraagd heeft en wat er exact geantwoord is


Dat is een goed punt. Ze heeft geen opnamen gemaakt. Het is wel een slimme dame, ze had een directiefunctie. Maar het blijft horen zeggen.

Stel dat deze hoogopgeleide dame het al verkeerd zou hebben, is het dan überhaupt wel verstandig dat UWV informatie alleen mondeling geeft? Zou het dan niet beter zijn als ze standaard een email nazenden, zodat iemand het rustig kan nalezen of het aan anderen kan laten zien?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2014 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Linda Hovius schreef:
Quote:
Wellicht zou je eens kritisch aan jouw vriendin kunnen vragen wat zij exact gevraagd heeft en wat er exact geantwoord is


Dat is een goed punt. Ze heeft geen opnamen gemaakt. Het is wel een slimme dame, ze had een directiefunctie. Maar het blijft horen zeggen.

Stel dat deze hoogopgeleide dame het al verkeerd zou hebben, is het dan überhaupt wel verstandig dat UWV informatie alleen mondeling geeft? Zou het dan niet beter zijn als ze standaard een email nazenden, zodat iemand het rustig kan nalezen of het aan anderen kan laten zien?


Het probleem is dat het UWV eenvoudigweg niet de absolute garantie op een WW uitkering kan en mag geven. Een juist opgestelde vaststellingsovereenkomst neemt weliswaar de verwijtbaarheid van de werknemer van het ontslag weg, maar er is meer dan alleen dat alvorens er een WW uitkering toegekend wordt.

Los van de vraag of (überhaupt) mogelijk zou zijn, wordt een WW uitkering alleen NA ontslag toegekend en wordt de uitkering NIET op basis van één telefoontje toegekend. Al wat je van het UWV op basis van één telefoontje en nog voordat je werkloos bent, verwacht, blijft speculatie. En mijn ervaring is inderdaad dat UWV medewerkers niet speculeren, noch op zaken vooruit lopen; wat ik overigens inmiddels best begrijpelijk vind. Uiteraard is dat voor iermand die zekerheid zoekt in een van de meest onzekere periodes uit zijn/haar leven dan behoorlijk frustrerend.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Linda Hovius schreef:

Dan nog iets anders: betekent deze regelgeving dat een werknemer altijd een groot risico loopt als hij een een vast contract opzegt voor een jaarcontract elders? Mijn vriendin had het, met direct een vast contract, natuurlijk uitzonderlijk goed voor elkaar. 99% van de contracten is eerst tijdelijk. Stel dat je dan in proeftijd of tussentijds ontslagen wordt, loopt dan je WW dus altijd gevaar?


Om nog even op je andere vraag terug te komen.
Dit is van de UWV site

Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? En duurt dat contract korter dan 6 maanden? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van dat tijdelijke contract geen WW krijgt.
Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit (na korte tijd) tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u een WW-uitkering krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
slinger



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 65


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste vraagsteller en reactiegevers.

Ik ben deze discussie aan het volgen en heb eigenlijk een vraag.

Er is een baan opgezegd voor een nieuwe baan die is (helaas)kortstondig is geweest.
ondertussen heb je toch een arbeidsverleden opgebouwd in het jaar?

Dit telt dan toch ook mee om het arbeidsverleden te berekenen.
Misschien word er dan toch aan de voorwaarden voor een uitkering voldaan.
Bij het UWV kun je zien hoeveel arbeidsverleden er staat.

m
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds