Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gebruiksrecht van stockfoto's
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ties79



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 28 mrt 2015 23:25    Onderwerp: Gebruiksrecht van stockfoto's Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen, ik ben een webshop aan het opzetten waaraan ik vele uren gewerkt heb. Daarin ga ik op maat gemaakte sticker-decoraties aanbieden waarin in afbeeldingen wil gaan gebruiken die ik gekocht heb van een stockfotobureau, in dit geval shutterstock.com.

Nu pas, een paar dagen voordat de shop live zou gaan, kom ik er achter dan de beelden NIET gebruikt mogen worden voor print-on-demand doeleinden, dus ook niet voor mijn webshop. Jammer, dag vele uren werk en een paar honderd euro Sad

Maar hoe zit dit juridisch in elkaar? Als ik een illustratie neem en daaruit slechts een klein gedeelte gebruik die ik vervolgens ook nog eens verander, en dit ga verwerken in een eigen ontworpen layout, dan is het product dus niet meer zoals deze was. Het is in mijn ogen in feite een nieuw artikel geworden. Mag het dan juridisch nog steeds niet, of heb ik dan gelijk en mag ik de nieuw ontworpen afbeelding dan wel gebruiken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2015 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Auteursrecht geldt ook voor bewerkingen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2015 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag dus niet.

Waarom heb je trouwens niet voordat je begon de algemene voorwaarden doorgenomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ties79



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2015 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Hilde, ik ben een creatief persoon, geen jurist Wink Daarnaast heb ik, dacht ik, een zogenaamde royalty free license gekocht. Ik betaalde daar een paar honderd euro voor en ga niet eerst tientalle pagina voorwaarden doorspitten. Achteraf dom, zo blijkt, want er is slechts één uitzondering, dat het niet gebruikt mag worden als print-on-demand product... Tsja, muurstickers is toch best wel print-on-demand....

Daarom dacht ik als ik zelf een ontwerp maak, en daar slechts een deel van een gekochte illustratie in verwerk, is het toch niet 1 op 1 hetzelfde als het origineel, en geldt wellicht deze regel niet. Er zitten immers behoorlijk wat mazen in de wet, vandaar dit bericht. Wellicht dat iemand een suggestie heeft die mij wel verder helpt Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2015 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is maar 1 tip:
Rechtenvrije foto's gebruiken.

En tip 2 voor de volgende keer: altijd voorwaarden doornemen, je hoeft geen jurist te zijn om het deel "u mag niet" te lezen en te begrijpen (en daar staan meer dingen die niet mogen trouwens)
Het staat op de eerste pagina (van twee pagina's.. Dus niet tientallen..) en dan nog vet gedrukt..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ties79



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2015 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je. Maar daar zat 'm dus joust nou net die verwarring, "rechtenvrije foto's", oftewel royalty free. Er staat op de voorpagina van Shutterstock dat alle gekochte foto's rechtenvrij zijn. Wist ik veel dat daar dan ook nog restricties op zitten. Dat is dan eigenlijk niet rechtenvrij...?!?!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 29 mrt 2015 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennelijk wordt er het volgende mee bedoeld:
Quote:
In photography and the illustration industry, it refers to a copyright license where the user has the right to use the picture without many restrictions based on one-time payment to the licensor. The user can therefore use the image in several projects without having to purchase any additional licenses. RF licenses can not be given on an exclusive basis. In stock photography, RF is one of the common licenses sometimes contrasted with Rights Managed licenses and often employed in subscription-based or microstock photography business models.

http://en.wikipedia.org/wiki/Royalty-free

Quote:
royalty
(...)
an amount of money that is paid to the original creator of a product, book, or piece of music based on how many copies have been sold

In die zin klopt het dus wel. De Nederlandse vertaling "rechtenvrij" (die inderdaad op shutterstock.com/nl/ wordt gebruikt) vind ik niet bepaald optimaal, maar de site lijkt wel duidelijk te maken dat op gedownloade foto's nog licentievoorwaarden van toepassing zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds