Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Garantie en vochtmeting
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Camperpunt



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 18:14    Onderwerp: Garantie en vochtmeting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen die een nieuwe camper kopen, moeten jaarlijks een vochtmeting (op eigen kosten) laten doen. Ik vraag me af of dat terecht is, door deze meting wordt het risico van de verkoper minder. Dus zou het niet op kosten van de verkoper moeten?
Naar mijn mening gaat het recht op garantie voor op de eisen van de verkoper. Heb ik het bij het goede eind?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik u goed begrijp dan is dat te vergelijken met de plicht opleggen aan de autodealers om bij nieuwe auto's elk jaar gratis diverse metingen uit te voeren. En de APK moet dan ook gratis? En hoe moet het dan met tweedehands exemplaren?
Wat u wil, is niet realistisch.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Camperpunt



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 18:27    Onderwerp: APK Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind APK en vochtmeting geen vergelijk. APK moet gewoon omdat dat wettelijk is opgelegd. Ook mag je verwachten dan iemand goed voor zijn spullen zorgt. Vochtproblemen bij een camper mogen niet voorkomen. Volgens de Europese garantieregeling moet de verkoper dit garanderen. Hij vraagt nu van de koper om dit jaarlijks te laten controleren. Logisch hij maakt zijn risico kleiner, naar mijn mening vreemd dat de koper dit zou moeten betalen. Dat de verkoper aangeeft dat de koper die geen vochtkeuring laat doen zijn recht op wettelijke garantie zou verliezen. Dat zou in strijd zijn met het wettelijk recht op garantie en naar mijn mening een regeling die in strijd is met de Europese garantieregeling.

Laatst aangepast door Camperpunt op vr 31 jul 2015 18:31, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U gaat alleen maar in op wat ik over de APK aangeef. Ik geef echter veel meer aan. Enfin, het sop is de kool niet waard.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 18:56    Onderwerp: Re: Garantie en vochtmeting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn twee soorten garantie: de handelsgarantie en de wettelijke garantie. Aan de wettelijke garantie kan de verkoper zelf geen eisen stellen waaraan de koper moet voldoen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Camperpunt



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@uw jurist.

Andere metingen bij nieuwe auto's zitten nagenoeg allemaal in de garantie. Vochtmeting bij campers moet alleen bij nieuwe campers, niet bij tweedehands.

@Alfatrion

Dat is ook mijn mening. Dus toch garantie als je geen meting laat doen van enkele honderden euro's.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.bovag.nl/schade/vochtschade-caravan-camper

Preventieve vochtmeting

De fabrikanten van caravans of campers kunnen van hun kopers eisen dat zij elk jaar een preventieve vochtmeting uit laten voeren, in verband met de garantie op waterdichtheid.

Hoe herken ik vochtschade?

Vochtschade aan caravans of campers ontstaat wanneer gedurende een langere periode water in uw camper of caravan naar binnen komt. De kans op vochtschade is het grootste rondom dakluiken, ramen en hoeklijsten van uw caravan of camper. Het hout achter de aluminium plaat wordt dan beschadigd door het water. Dit kan zorgen voor ernstige aantastingen en verrotting van de vloer, het dak of de wanden van uw caravan of camper.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Camperpunt schreef:
@uw jurist. Andere metingen bij nieuwe auto's zitten nagenoeg allemaal in de garantie.

Hoe komt u daar bij??
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Camperpunt schreef:
Dat is ook mijn mening. Dus toch garantie als je geen meting laat doen van enkele honderden euro's.

Dat is niet wat Alfatrion aangeeft.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan de handelsgarantie mag de garantiegever wel voorwaarden verbinden. Geen preventief onderzoek dan verval van handelsgarantie = rechtsgeldig. Om een beroep op de wettelijke garantie te doen moet je stellen, en bij betwisting bewijzen, dat de verkoper bij aflevering een ondeugdelijke caravan heeft afgeleverd. Een beroep op de handelsgarantie lijkt mij makkelijker, dus ik zou adviseren om gewoon zo'n onderzoek te laten uitvoeren. Dat is voor jezelf ook fijner.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Aan de handelsgarantie mag de garantiegever wel voorwaarden verbinden. Geen preventief onderzoek dan verval van handelsgarantie = rechtsgeldig. Om een beroep op de wettelijke garantie te doen moet je stellen, en bij betwisting bewijzen, dat de verkoper bij aflevering een ondeugdelijke caravan heeft afgeleverd. Een beroep op de handelsgarantie lijkt mij makkelijker, dus ik zou adviseren om gewoon zo'n onderzoek te laten uitvoeren. Dat is voor jezelf ook fijner.

Amen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Camperpunt



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, ik ben een stuk wijzer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2015 22:31    Onderwerp: Re: Garantie en vochtmeting Reageer met quote Naar onder Naar boven

Camperpunt schreef:
Mensen die een nieuwe camper kopen, moeten jaarlijks een vochtmeting (op eigen kosten) laten doen. Ik vraag me af of dat terecht is, door deze meting wordt het risico van de verkoper minder. Dus zou het niet op kosten van de verkoper moeten?
Naar mijn mening gaat het recht op garantie voor op de eisen van de verkoper. Heb ik het bij het goede eind?

Hof Amsterdam 1 maart 2007, LJN BA9984:
Hof schreef:
4.2 Tegen de beslissing om de koopovereenkomst te ontbinden komt [verkoper] op met de eerste drie grieven, die gezamenlijk behandeld kunnen worden.

De grieven strekken blijkens hun toelichting ten betoge, dat de caravan beantwoordde aan de koopovereenkomst, nu [koper] uit de (inhoud van de) garantiebepalingen en het daarin opgenomen schema voor het uitvoeren van vochtdichtheidscontroles had behoren te begrijpen dat de uitvoering daarvan van essentieel belang was voor de levensduur van de caravan.

4.3 Dit betoog kan niet worden aanvaard. [Verkoper] baseert zich voor zijn stelling dat de caravan bij aflevering beantwoordde aan de koopovereenkomst uitsluitend op de (inhoud van de) garantiebepalingen, doch hij miskent de aard daarvan. Garantiebepalingen kunnen niet de verplichtingen van de verkoper beperken om een zaak te leveren die de koper op grond van de overeenkomst mag verwachten. Een redelijke interpretatie van de onderhavige garantiebepalingen brengt met zich dat de strekking daarvan uitsluitend is om de koper onder de vermelde voorwaarden zonder enig verder onderzoek een aanspraak te geven op Westfalia indien zich in de verkochte caravan gebreken zouden voordoen binnen de genoemde termijn. Zij kunnen dus niet bewerkstelligen dat de koper het recht zou worden ontnomen op levering van een caravan die aan de overeenkomst beantwoordt.

4.4 Uit het reeds in eerste instantie overgelegde en inhoudelijk niet bestreden expertiserapport van de ANWB van 27 december 2004 blijkt dat er in 1998/1999 een serie (Westfalia Columbus) caravans is verkocht met een dunnere zijwandbeplating dan voordien, welke wanden dus kwetsbaarder waren. De ANWB concludeert dat de zijwanden van de onderhavige caravan niet voldoende stevig waren geconstrueerd, hetgeen, naar de mening van de ANWB, een constructiefout oplevert. Bij een caravan met een nieuwwaarde van ruim € 20.000 zouden dergelijke vochtproblemen niet mogen voorkomen, aldus de ANWB. Deze conclusie stemt inhoudelijk overeen met het, eveneens in eerste instantie reeds overgelegde "rapport van expertise" van 25 november 2004, dat is uitgebracht door CED Bergweg te Capelle aan den IJssel. Dit rapport vermeldt als conclusie: "de schade is naar onze mening veroorzaakt door een eigen gebrek welke zijn basis heeft in een fabricage en/of constructiefout met als gevolg langzaam binnendringend vocht."

4.5 Onder deze omstandigheden staat vast dat de caravan niet de eigenschappen bevat die [koper] op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Zulks zou anders zijn, indien Van de Duinkerken [koper] uitdrukkelijk te kennen zou hebben gegeven dat deze een caravan kocht waarvan het normaal zou zijn dat die na ommekomst van een periode van vier jaren als total loss zou moeten worden beschouwd als de voorgeschreven vochtdichtheidscontroles niet stipt op de voorgeschreven tijdstippen zouden worden uitgevoerd. [Verkoper] heeft echter niet betoogd dat hij voor de totstandkoming van de koopovereenkomst op andere wijze dan door middel van de garantievoorwaarden aan [koper] te verstaan gegeven heeft, dat deze op het punt stond tegen een koopprijs van € 25.436,65 (inclusief accessoires) een caravan met een levensduur van ten hoogste vier jaren te kopen. Derhalve hoefde [koper] dat ook niet te verwachten. Dus voldeed de caravan niet aan de gesloten koopovereenkomst en heeft de rechtbank terecht die overeenkomst ontbonden. De eerste drie grieven worden verworpen.

Dus hier slaagt het beroep op de wettelijke garantie.

In het algemeen: een caravan zal, met of zonder jaarlijkse controle, van een fatsoenlijke kwaliteit moeten zijn. Is dat niet het geval, dan is de verkoper verplicht de gebreken te verhelpen. Bewijsproblemen kunnen hierbij echter wel een probleem vormen als de afwijking zich pas zes maanden na de verkoop of later openbaart (art. 7:18 lid 2 BW). In dat geval is het de consument die moet aantonen dat het gebrek al bij aflevering aanwezig was (bijvoorbeeld in de vorm van een constructiefout).

Fabrieksgarantie is een ander verhaal. De fabrikant mag eisen stellen, of beter gezegd, aan de fabrieksgarantie voorwaarden verbinden. Idem voor alle extra vormen van garantie die door de verkoper worden aangeboden, die echter niet kunnen afdoen aan de wettelijke garantie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds