Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Flyers op lantaarnpalen
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2015 11:40    Onderwerp: Flyers op lantaarnpalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

Er staat 120 euro boete op het plakken van een flyer op een lantaarn paal.
Maar geld dit dan per flyer of kan je voor een bepaalde tijd niet meer dezelfde boete krijgen?

En wat nou als de flyer stickers zijn uitgedeeld aan derden, kan het bedrijf dan nog aansprakelijk worden gesteld?

En als jullie zouden moeten gokken, hoe groet denken jullie dan dat kans is dat dat 10 stickers in de binnenstad op lantaarnpalen binnen een half jaar voor een boete zouden zorgen, nihil?

Alvast bedankt. Smile

Edit: En weet iemand toevallig ook of deze regelgeving nog steeds geldt als ik de flyer er niet op plak maar met een touwtje om de lantaarnpaal bind?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2015 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

400x bekeken, er is toch wel vast iemand die iets meer weet dan ik. ^^

Heeft anders iemand misschien een goeie bron waarmee ik dit zelf mee kan onderzoeken?

Mijn dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2015 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om onze interesse te wekken zou je de "anti-flyer"-bepaling in de toepasselijke APV kunnen opzoeken en hier posten.

Je "hoe groot is de kans"-vraag is nogal vraag en ik denk niet dat veel forumbezoekers interesse hebben om te "gokken". Lijkt me beter om je hier te beperken tot het juridische verhaal.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Om onze interesse te wekken zou je de "anti-flyer"-bepaling in de toepasselijke APV kunnen opzoeken en hier posten.

Je "hoe groot is de kans"-vraag is nogal vraag en ik denk niet dat veel forumbezoekers interesse hebben om te "gokken". Lijkt me beter om je hier te beperken tot het juridische verhaal.

Ik vind alleen maar dingen over het uitdelen van flyers.

Ja daar heb je wel een punt. Ik denk eerlijk gezegd dat ik het risico maar neem, je ziet namelijk toch redelijk vaak van die stickers op lantaarnpalen en bovendien ik zie nou niet echt zo snel een agent of boa daar werk van maken.

En mocht het het aankomende jaar, of aankomende jaren toch gebeuren dan valt een eenmalige boete voor een poster wel te over zien lijkt mij en hopelijk heb ik dan deze soort van reclame al niet meer nodig.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Maar mocht er toch nog iemand zijn die hier iets over kwijt wil, graag. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

10 seconden met Google, als je woonplaats tenminste inderdaad Groningen is (maar de meeste APVs zullen deze artikelen wel bevatten):
APV Groningen
Quote:
Artikel 2:42 Plakken en kladden

1. Het is verboden een openbare plaats of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf die plaats zichtbaar is te bekrassen of te bekladden.

2. Het is verboden zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende op een openbare plaats of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf die plaats zichtbaar is:
a. een aanplakbiljet of ander geschrift, afbeelding of aanduiding aan te plakken, te doen aanplakken, op andere wijze aan te brengen of te doen aanbrengen;
b. met kalk, krijt, teer of een kleur of verfstof een afbeelding, letter, cijfer of teken aan te brengen of te doen aanbrengen.

(...)

Quote:
Artikel 2:43 Vervoer plakgereedschap e.d.

1. Het is verboden op de weg of openbaar water te vervoeren of bij zich te hebben enig aanplakbiljet, aanplakdoek, kalk, teer, kleur of verfstof of verfgereedschap.

2. Dit verbod is niet van toepassing, indien de genoemde materialen of gereedschappen niet zijn gebruikt of niet zijn bestemd voor handelingen als verboden in artikel 2:44.

Die laatste bepaling had ongetwijfeld naar art. 2:42 moeten verwijzen. Art. 2:44 gaat over vervoer van inbrekerswerktuigen. Beetje prutswerk dus...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
10 seconden met Google, als je woonplaats tenminste inderdaad Groningen is (maar de meeste APVs zullen deze artikelen wel bevatten):
APV Groningen
Quote:
Artikel 2:42 Plakken en kladden

1. Het is verboden een openbare plaats of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf die plaats zichtbaar is te bekrassen of te bekladden.

2. Het is verboden zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende op een openbare plaats of dat gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf die plaats zichtbaar is:
a. een aanplakbiljet of ander geschrift, afbeelding of aanduiding aan te plakken, te doen aanplakken, op andere wijze aan te brengen of te doen aanbrengen;
b. met kalk, krijt, teer of een kleur of verfstof een afbeelding, letter, cijfer of teken aan te brengen of te doen aanbrengen.

(...)

Quote:
Artikel 2:43 Vervoer plakgereedschap e.d.

1. Het is verboden op de weg of openbaar water te vervoeren of bij zich te hebben enig aanplakbiljet, aanplakdoek, kalk, teer, kleur of verfstof of verfgereedschap.

2. Dit verbod is niet van toepassing, indien de genoemde materialen of gereedschappen niet zijn gebruikt of niet zijn bestemd voor handelingen als verboden in artikel 2:44.

Die laatste bepaling had ongetwijfeld naar art. 2:42 moeten verwijzen. Art. 2:44 gaat over vervoer van inbrekerswerktuigen. Beetje prutswerk dus...

Ah, hartelijk bedankt. Ik zat trouwens nog te denken, mocht ik niet op heterdaad betrapt worden, kan ik dan nog steeds aansprakelijk worden gesteld? Want ik zou bijvoorbeeld de flyers of stickers aan mensen uitgedeeld kunnen hebben, die dan in theorie die stickers geplakt zouden kunnen hebben zonder mijn toestemming. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lantaarnpaal schreef:
Want ik zou bijvoorbeeld de flyers of stickers aan mensen uitgedeeld kunnen hebben, die dan in theorie die stickers geplakt zouden kunnen hebben zonder mijn toestemming. Laughing

Vooropgesteld, ik kan je natuurlijk slechts adviseren je aan de wet te houden.

Volgens de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State:
Afdeling schreef:
2.2. De rechtbank heeft terecht overwogen dat de uitleg die appellanten in dit geval van het begrip “doen aanbrengen” als bedoeld in artikel 122 van de APV voorstaan, te weten dat daaronder tevens moet worden verstaan het door het enkele verstrekken van aanplakbiljetten anderen in de gelegenheid stellen om deze aan te brengen, een te ruime uitleg is van dit begrip. De ter zitting door de vertegenwoordiger van appellanten naar voren gebrachte ratio van deze uitleg, namelijk het tegengaan van “verloedering” van de stad, kan hieraan niet afdoen. Aangezien niet in geschil is dat de vereniging geen opdracht heeft gegeven tot het aanbrengen van de biljetten en ook anderszins niet van een actieve bemoeienis van de vereniging is gebleken, is geen sprake van het overtreden door de vereniging van artikel 122 van de APV. Gelet hierop konden appellanten aan de vereniging geen last opleggen als bedoeld in artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht.

Als de verstrekker van de aangetroffen aanplakbiljetten geen opdracht heeft gegeven tot het aanbrengen van de biljetten of zich er anderszins actief mee heeft bemoeid, is er geen sprake van overtreding van het aanplakverbod door die verstrekker.

Dit is de uitleg van de (hoogste) bestuursrechter. Daar kom je als de gemeente je een bestuursrechtelijke maatregeel oplegt, zoals een last onder dwangsom of bestuursdwang, waartegen je in bezwaar en beroep gaat.

De strafrechter zal het niet anders zien. Toch acht ik niet uitgesloten dat de strafrechter, of zelfs de bestuursrechter, onder omstandigheden zal oordelen dat er voldoende aanwijzingen zijn om bewezen te achten dat de verstrekker van aanplakbiljetten met reclame voor zijn eigen bedrijfje zich actief heeft bemoeid met het aanplakken zelf.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lantaarnpaal



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Vooropgesteld, ik kan je natuurlijk slechts adviseren je aan de wet te houden.

Volgens de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State:
Afdeling schreef:
2.2. De rechtbank heeft terecht overwogen dat de uitleg die appellanten in dit geval van het begrip “doen aanbrengen” als bedoeld in artikel 122 van de APV voorstaan, te weten dat daaronder tevens moet worden verstaan het door het enkele verstrekken van aanplakbiljetten anderen in de gelegenheid stellen om deze aan te brengen, een te ruime uitleg is van dit begrip. De ter zitting door de vertegenwoordiger van appellanten naar voren gebrachte ratio van deze uitleg, namelijk het tegengaan van “verloedering” van de stad, kan hieraan niet afdoen. Aangezien niet in geschil is dat de vereniging geen opdracht heeft gegeven tot het aanbrengen van de biljetten en ook anderszins niet van een actieve bemoeienis van de vereniging is gebleken, is geen sprake van het overtreden door de vereniging van artikel 122 van de APV. Gelet hierop konden appellanten aan de vereniging geen last opleggen als bedoeld in artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht.

Als de verstrekker van de aangetroffen aanplakbiljetten geen opdracht heeft gegeven tot het aanbrengen van de biljetten of zich er anderszins actief mee heeft bemoeid, is er geen sprake van overtreding van het aanplakverbod door die verstrekker.

Dit is de uitleg van de (hoogste) bestuursrechter. Daar kom je als de gemeente je een bestuursrechtelijke maatregeel oplegt, zoals een last onder dwangsom of bestuursdwang, waartegen je in bezwaar en beroep gaat.

De strafrechter zal het niet anders zien. Toch acht ik niet uitgesloten dat de strafrechter, of zelfs de bestuursrechter, onder omstandigheden zal oordelen dat er voldoende aanwijzingen zijn om bewezen te achten dat de verstrekker van aanplakbiljetten met reclame voor zijn eigen bedrijfje zich actief heeft bemoeid met het aanplakken zelf.

Echt super, hartelijk bedankt. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Throne



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: do 25 feb 2016 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente is ook verplicht om aanplakzuilen beschikbaar te stellen, maar deze zijn doorgaans 'verboden' voor handelsreclame. Desalniettemin zullen deze zuilen en borden veelal volgeplakt zijn met commerciële reclameposters. Je zou deze eventueel kunnen opzoeken.

Of wellicht zijn er websites voor jouw gemeente waar je gratis jezelf kan promoten. Wijkbladen en regionale bladen zijn ook een optie, maar daar zal waarschijnlijk een kleine vergoeding voor worden gevraagd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds