Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Flitsscheiding.....blijvertje of niet?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 17:14    Onderwerp: Flitsscheiding.....blijvertje of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals al eerder in een ander topic is aangesneden heeft Minister Donner aangegeven dat hij de zogenaamde 'flitsscheidingen' wil gaan verbieden.

Nou vroeg ik me af wat jullie van dit voornemen vinden?

Voor de mensen die niet weten wat een flitsscheiding is:
Je kunt bij de notaris je huwelijk om laten zetten in een geregistreerd partnerschap (dit komt feitelijk op hetzelfde neer als een huwelijk alleen heeft het geen afstamrechtelijke gevolgen). En een geregistreerd partnerschap kun je op ieder gewenst moment, zolang beide personen het ermee eens zijn, laten ontbinden. Door deze constructie kun je dus een 'echtscheiding' bewerkstelligen zonder tussenkomst van de rechter. Dit bespaart zowel tijd als geld en de notaris zorgt ervoor, als onpartijdige derde, dat alles in goede baan verloopt.
Dit alles werkt uiteraard enkel in de gevallen waarin de beide partijen het eens kunnen zijn.

Mijn mening is dat deze vorm van flitsscheidingen gewoon moet blijven bestaan. Als mensen denken er zelf uit te kunnen komen moet dat gewoon kunnen zonder dat ze overdreven veel geld en tijd eraan besteden. Bovendien wordt op de deze manier de werkdruk op de rechters, die toch al vrij hoog is, wat verlaagd.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb helaas nooit personen en familierecht gevolgd Sad en ik vroeg me af hoe het zit met alimentatieverplichingen tov ex-echtgenoten. Die is er toch?zo ja komt dat bij die flitsscheiding in het geding?

Donner en zijn tijdmachine...terug naar de jaren 50 mensen...toen betekende het huwelijk ten minste nog wat Evil or Very Mad
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De alimentatie met betrekking tot echtgenoten is iets wat niet extreem veel voorkomt, omdat tegenwoordig de meeste mensen zelf werken. Alimentatie met betrekking tot de kinderen komt daarentegen des te meer voor. Beide alimentaties komen echter niet in het gedrang. De notaris moet alles vastleggen wat beide partijen krijgen. De notaris is ten alle tijde onpartijdig en het is dan ook zijn plicht om de client voor te lichten.

Dus feitelijk komt ook dit neer op de standaard-scheiding. Zodra één der echtgenoten een beroep doet op de alimentatie zal daaraan, afhankelijk van de situatie, gehoor gegeven worden.

Ook hier is dus weer van essentieel belang dat de beide echtgenoten in overleg eruit kunnen komen, want anders is het dus niet mogelijk om een flitsscheiding tot stand te laten komen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

duidelijk en snel antwoord Applause
nice one Cool

D8 misschien dat het daar iets mee te maken kon hebben, maar Donner is dus gewoon ouderwets aan het doen. Meerderheid in de kamer was tegen toch? Shocked
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, de meerderheid was geloof ik inderdaad tegen....maar niettemin leek het me wel een leuk discussiepunt!!! Smile
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar Donner bezorgd over is, is de zorg voor de kinderen. Dit is in een flitsscheiding niet geregeld en verder vindt hij dat het huwelijk niet als een gewoon contract wat gauw ontbonden kan worden, moet worden gezien.

Ergens ben ik dat wel met hem eens. Maar mijn oplossing zou anders zijn. Ik zou eerder meer voorwaarden aan het huwelijk zelf stellen, zodat men minder snel trouwt en daardoor ook minder snel scheidt.

Wat de kinderen betreft . . . ja, er moet het een en ander voor geregeld worden, maar met de 'normale' scheiding is dit ook niet altijd zo geweldig en worden de kinderen juist gebruikt om de ander een hak te zetten (niet altijd overigens, maar wel te vaak). Een flitsscheiding zal denk ik juist ook voor de kinderen beter zijn, al is dan niet alles zo tot in de puntjes geregeld. Als een van de ouders het niet nakomt, zie ik het verschil met een flitsscheiding eigenlijk ook al niet.

Dus wat mij betreft, mogen flitsscheidingen blijven.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het ook totaal niet met Donner eens, ik zie niet wat er tegen flitsscheidingen is, juist een prima verschijnsel, inderdaad o.a om de druk op de rechters te verminderen.

En wat betreft de kinderen, ouders dienen toch altijd zorg te dragen voor hun kinderen of ze nou gescheiden zijn of niet. De juridische vader is toch altijd verplicht geld bij te dragen voor de verzorging van zijn kind dit heeft toch niets met flitscheidingen te maken, de moeder kan toch daarna ook nog naar de rechter stappen als de vader zich er niet aan houdt? ( Flash verbeter me even als ik het niet goed heb, ik volg op dit moment pas PFE dus weet nog niet alle details)

Dus ik weet niet wat er op tegen is , behalve dan het argument dat mensen dan sneller een huwelijk aangaan omdat het 'zo' weer ontbonden kan worden maar dat maakt mij echt weinig uit hoor, mensen moeten zelf weten of ze gaan trouwen en om welke redenen , daar heeft de overheid toch niks mee te maken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt helemaal gelijk hoor Eva! De moeder kan inderdaad alsnog aan de rechter om alimentatie vragen als blijkt dat dat alsnog nodig is, of andersom natuurlijk als de voogdij naar de vader zou gaan.

Ik denk ook niet dat mensen hierdoor eerder zullen gaan scheiden. Om de één of andere reden schijnen een hoop mensen te denken dat het gras ergens anders groener is. En op welke manier ze dan moeten scheiden boeit ze niet echt.....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gezag Flash , voogdij kan alleen uitgeoefend worden door niet-ouders!!!
( Heb ik net geleerd, leuk he Wink ))
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry!! Je hebt helemaal gelijk!!!

Dit heb ik overigens van www.notaris.nl

Quote:

Persbericht VMSN: Scheidingsnotarissen tegen plannen Donner
De VMSN (Vereniging Mediators in het Notariaat) heeft met verbazing en ongeloof kennis genomen van het plan van minister Donner van Justitie om de flitsscheiding af te schaffen. Donner realiseert zich kennelijk niet dat de scheiding met tussenkomst van de rechter wettelijk veel slechter en onzorgvuldiger is geregeld dan de scheiding zonder rechter. Donner laat zich waarschijnlijk op het verkeerde been zetten door het misleidende woord flitsscheiding. Het enige flitsende is de formele burgerrechtelijke beëindiging van de relatie en het maken van afspraken over de afwikkeling, geregeld is.
De notarissen van de VMSN hebben jarenlang ervaring opgedaan met de afwikkeling van echtscheidingen zowel met tussenkomst van de rechter als zonder rechter. Uit hun praktijk is gebleken dat de echtscheiding zonder rechter, de zogenaamde flitsscheiding, veel zorgvuldiger is dan een scheiding via de rechter.

Voor een scheiding door de rechter is slechts een gezamenlijk verzoek nodig. Er hoeft geen enkele regeling te zijn gemaakt, ook niet ten aanzien van de omgang met kinderen. De rechter heeft geen enkele toetsende mogelijkheid. Hij kan wettelijk geen regelingen aanzien van de inhoud van de scheiding eisen. Hij kan en moet slechts de echtscheidingsbeschikking afgeven. Daarentegen is het bij de flitsscheiding wettelijk verplicht dat partijen afspraken hebben gemaakt over alimentatie, de verdeling, de echtelijke woning en de verdeling van de pensioenrechten.

Overigens blijkt uit cijfers van het CBS dat de flitsscheiding in een behoefte voorziet. In 2001, het jaar waarin de flitsscheiding mogelijk werd, werden 1.000 huwelijken langs deze weg ontbonden. In 2002 werden 4.000 huwelijken door flitsscheiding ontbonden. De cijfers over 2003 zijn nog niet bekend.

_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AartJan



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 76


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2004 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom Donner dit wil afkeuren, komt niet doordat hij zo ouderwets is, maar dat hij de praktijk van de flitsscheiding aanziet, en ziet dat het fout gaat. (mooie rechtssociologische beschouwing van Donner.....)
Want het probleem met flitsscheidingen is dat men deze vorm van scheiden in het buitenland niet erkent, omdat men daar het geregistreerde partnerschap niet kent.

Doordat een scheiding op deze manier in het buitenland niet wordt erkent, en je wilt toch in het buitenland hertrouwen, pleeg je volgens dat land dan dus bigamy (geen idee hoe je het schrijft), oftewel in normaal Nederlands; veelwijverij, en heb je een probleem.

Buiten dit probleem ontstonden er ook met erfenissen en ander soort financiele overdrachten en met de eventuele kinderen -dit weet ik niet precies-, in het buitenland problemen.

Wil je hier meer over weten, raadpleeg dan eens Mr Nuytinck, hij geeft Personen, Familie & Erfrecht aan de EUR (volgens mij ook aan andere uni's), en hij heeft dit ons een keer haarfijn uitgelegd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dat het probleem is dan zouden degenen die daarna in het buitenland opnieuw willen trouwen toch een gewone echtscheiding via de rechter kunnen doen. Zo'n probleem is dat niet want dit soort gevallen zal eerder uitzondering dan regel zijn hoor!! De meesten zullen dus gewoon baat hebben bij een flitsscheiding en je gaat je toch niet aanpassen aan zo'n kleine minderheidsgroep.

Toevallig lees ik nu het boek van Mr. Nuytinck en in het boek schetst hij anders niks van dit soort problemen hoor ( waarschijnlijk omdat men die problemen niet vaak tegenkomt ) dus volgens mij valt dat wel mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AartJan



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 76


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat inderdaad niets over in het boek, maar als je naar college was geweest had je het geweten.
Maar geloof me dit is de reden, en het is een probleem.

Stel je bent 2 jaar geleden gescheiden, via de flitsscheiding, en je wordt voor je werk overgeplaatst naar Italie, je hebt een hele mooie secretaresse, en je wilt met haar trouwen. Alles geregeld, alleen nog even naar het gemeentehuis.
En dan, ja oeps, even gauw naar Nederland, ex opsporen, en proberen alsnog via de rechterlijke weg te scheiden?
Dit gebeurt!!!

Daarbij is het een illusie dat met een flitsscheiding alles rond een echtsscheiding snel en probleemloos te regelen valt. Inmiddels blijkt dat een aanzienlijk deel van de flitsers na hun scheiding de nodige problemen krijgt omdat bij de snelle procedure geen afspraken worden gemaakt over alimentatie en omgangsregeling voor de kinderen.

Deze dingen moeten dan toch vaak weer aan de rechter worden voorgelegd, met alle emotionele schade van dien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad het probleem, maar daar staat tegenover dat de notaris een 'belehrungspflicht' heeft (als ik het zo goed spel...). Met andere woorden, de notaris is verplicht om dit soort dingen te melden op het moment dat de mensen bij hem komen. En dan is het aan die mensen zelf om ervoor te kiezen of ze wel of niet eventueel voor een flisscheiding kiezen.

Want laten we even realistisch zijn, het aantal mensen dat in het buitenland weer hertrouwd is natuurlijk in de minderheid ten opzichte van de mensen die ongetrouwd blijven of in Nederland weer hertrouwen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@AartJan: Ik kan moeilijk naar college gaan van hem als ie dat niet geeft bij ons, niet iedereen op de wereld zit op de EUR hoor!! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds