Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fiscale master na bachelor Rechtsgeleerdheid
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KimAmber



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 28


BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015 13:33    Onderwerp: Fiscale master na bachelor Rechtsgeleerdheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allen,

Na enige verdieping heb ik het besluit genomen na mijn bachelor een master fiscaal recht te willen volgen aan de Universiteit Leiden (want gericht op internationaal en europees belastingrecht + ruimte om in het buitenland te studeren). Nu staat er echter op de site dat men alleen wordt toegelaten indien men: a. een fiscale bachelor heeft afgerond of b. een juridische bachelor heeft afgerond (met eventuele randvoorwaarden).

Tijdens mijn bachelor heb ik wel belastingrecht gevolgd, bedrijfseconomie, rechtspersonenrecht etc. Ik heb derhalve de economische kant van de studie gekozen. Maar goed, die paar vakken zijn natuurlijk niet te vergelijken met een voltallige bachelor fiscaal recht.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand ervaring met het volgen van een reguliere rechtsgeleerdheid bachelor en een fiscale master? En zo ja, hoe is je dat bevallen?
2. Weet iemand wat de randvoorwaarden zijn die worden gesteld aan het volgen van een fiscale master na het behalen van je rechten bachelor?

Alvast bedankt!
Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben bang dat Leiden niet zo gemakkelijk gaat lukken. Rotterdam ook niet vanwege dezelfde voorwaarden. Als je aanvullende vakken gaat doen, mag je dit zelf betalen (6000 plus euro inschrijf want het zijn bachelor vakken) en start je in jaar 2: kortom je bent gewoon 2 jaar kwijt. Probleem is dat ze dan een lijst geven en die vakken vallen zowel in B2 als in B3.

Overigens hebben beide studies een bachelor met 105 ECTS aan fiscale vakken. Daar kan je niet tegenop met 3 vakken: rechtspersonenrecht is praktisch maar niet een fiscaal vak.

Wat je kunt doen is naar de VU: indirecttax. Staat overigens prima aangeschreven. Volgens mij is dit een van de weinige universiteiten die studenten toelaat master fiscaal recht te studeren, zonder bachelor fiscaal recht. Ik weet dat de UM, EUR, Leiden, UvT, UvA dit allemaal wel hebben. het zijn ook echt allemaal ander soort opleidingen. EUR fiscaal recht bestaat uit 105 ects aan fiscale vakken. UvA bachelor maar 30. Das een verschil.

Nijmegen en Groningen hebben wellicht ook een drempelloze toelating. Echter je moet je wel beseffen dat bij de UvT en bij de EUR/Leiden de vakken verdiepend zijn. Het zijn echte aanvullingen op vakken die je hebt gehad. Bij de UvA heb je maar 30ects aan fiscale vakken en heb je de rest in de master.


1. Ik doe een fiscale master ( hiervoor: fiscale bachelor), dus helaas heb ik hier geen antwoord op. Wel studeert er een meisje met HBO rechten afgerond nu in jaar 2 waar ik contact mee heb en ze vindt het moeilijk te combineren met werken. Verder sommige vakken liggen haar meer dan andere. Van de bachelor zijn de vakken: omzet, winst, IB/LB en VpB het lastigste. Boekhouden (bedrijfseconomie) is niet erg lastig. Het is gewoon erg veel stof en niet altijd even duidelijk.

2. Tegenwoordig dus fiscale bachelor. Was volgens mij tot 2012 nog gewoon een bachelor rechten, maar doordat ze nu allemaal aan het rendementsdenken zijn, is dit veranderd. Het beste is dat je contact opneemt met de desbetreffende faculteit. Maar ziet er nu zo naar uit dat de Vu de meest reële kans biedt.



ECHT super jammer dat Leiden zo lastig doet, want die partneruniversiteiten van hun zijn echt geweldig!


Hun toelatingsvoorwaarden (UL):

Om in aanmerking te komen voor toelating tot de master Fiscaal Recht, heb je nodig:

• Een afgerond bachelordiploma Fiscaal Recht, behaald aan een Nederlandse Universiteit. Voor toelating met andere universitaire (juridische) bachelordiploma’s kunnen aanvullende toelatingseisen gelden. Voor buitenlandse studenten die deze master willen volgen, geldt dat zij aan de Nederlandse taal eis dienen te voldoen voordat ze kunnen starten met de master in het Nederlands.

Een hbo-diploma geeft geen toegang tot de masteropleiding. Hbo-afgestudeerden (ook MER, SJD en hbo-Recht) beginnen in het eerste jaar van de bacheloropleiding. De Leidse Rechtenfaculteit kent geen schakelprogramma’s voor hbo-studenten of voor studenten met een niet-juridische universitaire bachelor. Wel kunnen eventueel op grond van de gevolgde opleiding(en) enkele vrijstellingen worden verleend tijdens de bacheloropleiding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KimAmber



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 28


BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2015 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1e_jaars_fiscaal_recht schreef:
Ben bang dat Leiden niet zo gemakkelijk gaat lukken. Rotterdam ook niet vanwege dezelfde voorwaarden. Als je aanvullende vakken gaat doen, mag je dit zelf betalen (6000 plus euro inschrijf want het zijn bachelor vakken) en start je in jaar 2: kortom je bent gewoon 2 jaar kwijt. Probleem is dat ze dan een lijst geven en die vakken vallen zowel in B2 als in B3.

Overigens hebben beide studies een bachelor met 105 ECTS aan fiscale vakken. Daar kan je niet tegenop met 3 vakken: rechtspersonenrecht is praktisch maar niet een fiscaal vak.

Wat je kunt doen is naar de VU: indirecttax. Staat overigens prima aangeschreven. Volgens mij is dit een van de weinige universiteiten die studenten toelaat master fiscaal recht te studeren, zonder bachelor fiscaal recht. Ik weet dat de UM, EUR, Leiden, UvT, UvA dit allemaal wel hebben. het zijn ook echt allemaal ander soort opleidingen. EUR fiscaal recht bestaat uit 105 ects aan fiscale vakken. UvA bachelor maar 30. Das een verschil.

Nijmegen en Groningen hebben wellicht ook een drempelloze toelating. Echter je moet je wel beseffen dat bij de UvT en bij de EUR/Leiden de vakken verdiepend zijn. Het zijn echte aanvullingen op vakken die je hebt gehad. Bij de UvA heb je maar 30ects aan fiscale vakken en heb je de rest in de master.


1. Ik doe een fiscale master ( hiervoor: fiscale bachelor), dus helaas heb ik hier geen antwoord op. Wel studeert er een meisje met HBO rechten afgerond nu in jaar 2 waar ik contact mee heb en ze vindt het moeilijk te combineren met werken. Verder sommige vakken liggen haar meer dan andere. Van de bachelor zijn de vakken: omzet, winst, IB/LB en VpB het lastigste. Boekhouden (bedrijfseconomie) is niet erg lastig. Het is gewoon erg veel stof en niet altijd even duidelijk.

2. Tegenwoordig dus fiscale bachelor. Was volgens mij tot 2012 nog gewoon een bachelor rechten, maar doordat ze nu allemaal aan het rendementsdenken zijn, is dit veranderd. Het beste is dat je contact opneemt met de desbetreffende faculteit. Maar ziet er nu zo naar uit dat de Vu de meest reële kans biedt.
.


Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik studeer overigens wel gewoon aan de Universiteit Utrecht, dus hopelijk is het voldoende om eventueel een fiscale minor te volgen naast mijn reguliere vakken om toegelaten te worden. Zal maandag contact met ze opnemen, ik ben benieuwd!

Het zou inderdaad jammer zijn als alle universiteiten moeilijk zouden doen. Hoewel ik het wel begrijp. Ik heb natuurlijk nooit zoveel kennis over het belastingstelsel als de studenten die zijn ingestroomd met een fiscale bachelor als vooropleiding.

Overigens begrijp ik van de site van de UvA dat de master Nederlands Belastingrecht direct toegankelijk is voor studenten met een bachelor Rechtsgeleerdheid (http://agsl.uva.nl/masters/content3/toelating-en-inschrijving/1.-toelatingseisen/toelatingseisen.html). Wel jammer, want ik zou het liefst een fiscale bachelor doen die meer internationaal georiënteerd is. Maar misschien is dit iets om over na te denken voor een tweede master Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2015 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

- Ja precies. Ik weet ook niet hoe graag je het wilt: In principe kun je natuurlijk al die kennis inhalen, maar vaak moet je in Leiden (participantensysteem) of Rotterdam (PGL) ook nog eens de onderwijsgroepen/werkgroepen volgen. Het is erg veranderd laatste tijd.

- Het beste blijft bellen en vragen of ze maatwerk aan kunnen bieden. Is er een traject dat je kunt lopen?

- Nijmegen en Vu hebben beiden geen vereiste van fiscale bachelor. Echter je levert in op het niveau: als je in 1 jaar al je fiscale vakken doet dan heb je een ander niveau dan in 3 jaar al je fiscale vakken.

- Ja klopt. UvA biedt in jaar 3, 30 ects aan keuzeruimte. Mensen kiezen dan vaak de minor fiscaal recht van 30 ects. Krijgen paar kernvakken en volgen dan een master.

- Indirecttax aan de vu is ook internationaal deels. Denk aan vrije handel (douane) en omzetbelasting (gaat ook over de grens, wel intercommunautair vaak) en je hebt european tax law (maastricht). Helemaal niet slecht. Internationaal belastingrecht zou ik er dan gewoon als keuzevak bijdoen, mocht je dit willen. Dat kan dan aan de Vu.

- Overigens ik help je alvast uit de droom dat internationaal belastingrecht je in een vliegtuig elke maand op een andere locatie brengt, das helaas een droom. Je zit de eerste 5-8 jaar gewoon (saai) verdragen te bekijken op een kantoor in Amsterdam zuid (of ergens anders). Dikke domper dus. Mijn hoogleraar vertelde dat (hij werkte vroeger bij Anderson, nu failliet gegaan na de Enron affaire en toen werkte hij bij EY, waar hij nog steeds werkt.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2015 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben zelf bachelorstudent Fiscaal in Leiden en hoop volgend jaar aan de Leidse master te beginnen. Wij worden op masterdagen en dergelijke gewaarschuwd dat de Leidse master pittig is, en een Leidse student heeft dan al anderhalf jaar aan fiscale vakken er op zitten. Als het al mogelijk is om binnen te komen is het goed om te weten dat de master bekend staat als zwaar, zeker het eerste semester. De mastervakken gaan direct door op de bachelorvakken, dus zonder al te veel fiscale kennis wordt het erg lastig. In een stad als Amsterdam is dat denk ik beter te doen, die studenten hebben ook niet zo heel veel EC aan fiscale vakken gedaan. Maar: aan de Leidse master heb je wel een goede. Zeker het participantensysteem vind ik zelf erg prettig (bij voldoende deelname en samenwerking in de werkgroep krijg je een halve punt bij het tentamen). Dat helpt veel studenten om hun vakken te halen. Het is mij al twee keer gebeurd dat ik dankzij de halve punt een vak heb gehaald, en dat in de bachelor.

Succes met je keuze!
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mesquè



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2015 14:14    Onderwerp: Re: Fiscale master na bachelor Rechtsgeleerdheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

KimAmber schreef:
Hoi allen,

Na enige verdieping heb ik het besluit genomen na mijn bachelor een master fiscaal recht te willen volgen aan de Universiteit Leiden (want gericht op internationaal en europees belastingrecht + ruimte om in het buitenland te studeren). Nu staat er echter op de site dat men alleen wordt toegelaten indien men: a. een fiscale bachelor heeft afgerond of b. een juridische bachelor heeft afgerond (met eventuele randvoorwaarden).

Tijdens mijn bachelor heb ik wel belastingrecht gevolgd, bedrijfseconomie, rechtspersonenrecht etc. Ik heb derhalve de economische kant van de studie gekozen. Maar goed, die paar vakken zijn natuurlijk niet te vergelijken met een voltallige bachelor fiscaal recht.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand ervaring met het volgen van een reguliere rechtsgeleerdheid bachelor en een fiscale master? En zo ja, hoe is je dat bevallen?
2. Weet iemand wat de randvoorwaarden zijn die worden gesteld aan het volgen van een fiscale master na het behalen van je rechten bachelor?

Alvast bedankt!
Groetjes


Hoi Kim,

De eerste vraag kan ik wel voor je beantwoorden. Ik heb zelf de bachelor fiscaal recht gedaan, maar hiervan het laatste semester in het buitenland (erasmus) doorgebracht. Na mijn terugkomst ben ik de master Nederlands recht gaan doen, dit viel (qua interesse) echter tegen en het jaar hierna ben ik een fulltime bestuursjaar gaan doen. Enorm goed jaar gehad, en toch besloten om de master fiscaal recht te gaan doen (hier lag toch wel mijn interesse).

Al met al was ik dus 2.5 jaar volledig uit de fiscaliteit, tijdens mijn eerste college was ik zelfs vergeten waar de afkorting DGA nou ook alweer voor stond. Nu heb ik de master een jaar gevolgd en mijn vakken + wat extra vakken met >7.5 gemiddeld gehaald. Je kunt die switch qua studielast dus zeker maken!

In Tilburg gaan de mastervakken ook door op de bachelorvakken maar de belangrijkste bachelorvakken heb ik door mijn exchange nooit gehad (Europees en Internationaal Belastingrecht A, Omzetbelasting, Vennootschapsbelasting). Die vakken waren voor mij in de master dus ook helemaal nieuw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pleitnota



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 65


BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

goed bezig. 7.5 is niet verkeerd. Heb je ook zeker wel interesse in het vakgebied. Vraagje was een van je keuzevakken geschiedenis van het belastingrecht of tax assurance? Hoe vond je deze keuzevakken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mesquè



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 04 aug 2015 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pleitnota schreef:
goed bezig. 7.5 is niet verkeerd. Heb je ook zeker wel interesse in het vakgebied. Vraagje was een van je keuzevakken geschiedenis van het belastingrecht of tax assurance? Hoe vond je deze keuzevakken?


Beide vakken heb ik gevolgd, tax assurance echter na twee colleges laten vallen omdat ik de studielast in verhouding veel te groot vond. Elke week groepsopdracht maken en inleveren, en dat bij een vak dat ik niet eens zo interessant vond. Een voordeel aan het vak tax assurance is wel dat het door potentiele werkgevers op prijs wordt gesteld.

Geschiedenis van het belastingrecht vond ik echter wél heel interessant, een erg leuke docente en het kan er voor zorgen dat je op een andere manier naar bepaalde belastingen gaat kijken. Dus als je geinteresseerd bent in het hoe, waarom en waardoor van belastingstelsels, kan ik je dit vak aanraden. De examinering bestaat uit een take home tentamen en een paper, je paperonderwerp mag je hierin vrij kiezen. Mijn paper heb ik geschreven over de herkomst van Kansspelbelasting, puur omdat ik me hier wel graag in wilde verdiepen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2015 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is vaak zo dat op de uvt de 6 ects worden overschreden lijkt wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds