Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 11:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fiscaal voorrecht en hypotheek
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 22:00    Onderwerp: Fiscaal voorrecht en hypotheek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen juridische achtergrond ,en probeer een antwoord te vinden op de volgende vraag: Hoe is de "verhaalsvolgorde "geregeld als het rijk in het geding is m.b.t. een hypotheeknemer?



Een vriend (wiens huis ik huur)wil verkopen ; en is genegen mij hypotheek te geven; nu kwam hem ter ore dat als bijv. de belasting een vordering op mij zou hebben zij beslag kunnen leggen op het huis en het bij executie kunnen verkopen ; hypotheek of niet.

Nu ben ik aan het zoeken gegaan ,en waar ik mee zit is het volgende:
op: http://bit.ly/kMAiCY lees ik: " 3.2.3 Fiscaal voorrecht

Algemeen
In de artikelen 3:276-3:289 BW is de verhaalsvolgorde geregeld. Pand en hypotheek gaan boven een voorrecht, tenzij de wet anders bepaalt (art. 3:279 BW). "

Deze laatste proviso kan ik niets over vinden ,en ik zou toch graag weten wat bedoeld wordt met: "tenzij de wet anders bepaalt"
Ook hier: http://bit.ly/jGSvWC en hier: http://bit.ly/mp1Lfy vind ik geen antwoord.

Wat ik hier: http://bit.ly/lpG084 lees vind ik ook vreemd;

"In Nederland is het beslag op onroerende zaken een zogenaamd bureaubeslag. De deurwaarder legt dit beslag op zijn kantoor en laat het beslag daarna inschrijven bij het Kadaster. Het beslag wordt binnen 3 dagen na inschrijving bij het kadaster, op straffe van nietigheid van het beslag, betekend aan de beslagene. Tevens wordt de hypotheekhouder nadat er beslag is gelegd ingelicht (binnen 4 dagen na inschrijving, niet op straffe van nietigheid). De hypotheek-houder krijgt vervolgens een bepaalde termijn (wettelijk 14 dagen) waarin deze de executie kan overnemen. Wanneer het daadwerkelijk tot executie komt, zullen eerst de kosten van de gerechtsdeurwaarder en de notaris worden betaald; dan zal de hypotheek-houder betaald worden, en als er dan nog iets overblijft, zal dat ten behoeve komen van de schuldeiser."

Als de hypotheekhouder dus niet binnen 14 dagen gevonden wordt gaat de executie gewoon door?...........
(mijn vriend maakt lange reizen, zonder moderne communicatie middelen)

Ik zou advies in deze erg op prijs stellen; alvast bedankt.
Kees
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

2 lege berichten ??
Was 1 lege niet genoeg ????????/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
2 lege berichten ??
Was 1 lege niet genoeg ????????/

De berichten hebben wel degelijk inhoud, doch na posten is de inhoud verdwenen, vandaar dat ik het nog eens probeerde...........
Ik beb een pm gestuurd naar de mod en naar de webmaster, dus ik wacht maar af tot ik iets hoor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

keesw schreef:
hilde12 schreef:
2 lege berichten ??
Was 1 lege niet genoeg ????????/

De berichten hebben wel degelijk inhoud, doch na posten is de inhoud verdwenen, vandaar dat ik het nog eens probeerde...........
Ik beb een pm gestuurd naar de mod en naar de webmaster, dus ik wacht maar af tot ik iets hoor.

Dit is wel gelukt dus ik ga proberen de originele tkst nu te posten als "reply"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen juridische achtergrond ,en probeer een antwoord te vinden op de volgende vraag:
Hoe is de "verhaalsvolgorde "geregeld als het rijk in het geding is m.b.t. een hypotheeknemer?
Een vriend (wiens huis ik huur)wil verkopen ; en is genegen mij hypotheek te geven; nu kwam hem ter ore dat als bijv. de belasting een vordering op mij zou hebben zij beslag kunnen leggen op het huis en het bij executie kunnen verkopen ; hypotheek of niet.
Nu ben ik aan het zoeken gegaan ,en waar ik mee zit is het volgende:
op: [url]http://wetboek.net/Wtrsw/138.html[/url] lees ik: " 3.2.3 Fiscaal voorrecht
Algemeen
In de artikelen 3:276-3:289 BW is de verhaalsvolgorde geregeld. Pand en hypotheek gaan boven een voorrecht, tenzij de wet anders bepaalt (art. 3:279 BW). "

Deze laatste proviso kan ik niets over vinden ,en ik zou toch graag weten wat bedoeld wordt met: "tenzij de wet anders bepaalt"
Ook hier: [url]http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Positie+Fiscus+bij+faillissement/t/14507/[/url] en hier: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/13612/postdays/0/postorder/asc/?start=0 vind ik geen antwoord.

Wat ik hier: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Beslag_%28recht%29 [/url]lees vind ik ook vreemd;
"In Nederland is het beslag op onroerende zaken een zogenaamd bureaubeslag. De deurwaarder legt dit beslag op zijn kantoor en laat het beslag daarna inschrijven bij het Kadaster. Het beslag wordt binnen 3 dagen na inschrijving bij het kadaster, op straffe van nietigheid van het beslag, betekend aan de beslagene. Tevens wordt de hypotheekhouder nadat er beslag is gelegd ingelicht (binnen 4 dagen na inschrijving, niet op straffe van nietigheid). De hypotheek-houder krijgt vervolgens een bepaalde termijn (wettelijk 14 dagen) waarin deze de executie kan overnemen. Wanneer het daadwerkelijk tot executie komt, zullen eerst de kosten van de gerechtsdeurwaarder en de notaris worden betaald; dan zal de hypotheek-houder betaald worden, en als er dan nog iets overblijft, zal dat ten behoeve komen van de schuldeiser."

Als de hypotheekhouder dus niet binnen 14 dagen gevonden wordt gaat de executie gewoon door?...........
(mijn vriend maakt lange reizen, zonder moderne communicatie middelen)

Ik zou advies in deze erg op prijs stellen; alvast bedankt.
Kees
Ik heb geen juridische achtergrond ,en probeer een antwoord te vinden op de volgende vraag:
Hoe is de "verhaalsvolgorde "geregeld als het rijk in het geding is m.b.t. een hypotheeknemer?
Een vriend (wiens huis ik huur)wil verkopen ; en is genegen mij hypotheek te geven; nu kwam hem ter ore dat als bijv. de belasting een vordering op mij zou hebben zij beslag kunnen leggen op het huis en het bij executie kunnen verkopen ; hypotheek of niet.
Nu ben ik aan het zoeken gegaan ,en waar ik mee zit is het volgende:
op: [url]http://wetboek.net/Wtrsw/138.html[/url] lees ik: " 3.2.3 Fiscaal voorrecht
Algemeen
In de artikelen 3:276-3:289 BW is de verhaalsvolgorde geregeld. Pand en hypotheek gaan boven een voorrecht, tenzij de wet anders bepaalt (art. 3:279 BW). "

Deze laatste proviso kan ik niets over vinden ,en ik zou toch graag weten wat bedoeld wordt met: "tenzij de wet anders bepaalt"
Ook hier: http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Positie+Fiscus+bij+faillissement/t/14507/ en hier: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/13612/postdays/0/postorder/asc/?start=0 vind ik geen antwoord.

Wat ik hier: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Beslag_%28recht%29 [/url]lees vind ik ook vreemd;
"In Nederland is het beslag op onroerende zaken een zogenaamd bureaubeslag. De deurwaarder legt dit beslag op zijn kantoor en laat het beslag daarna inschrijven bij het Kadaster. Het beslag wordt binnen 3 dagen na inschrijving bij het kadaster, op straffe van nietigheid van het beslag, betekend aan de beslagene. Tevens wordt de hypotheekhouder nadat er beslag is gelegd ingelicht (binnen 4 dagen na inschrijving, niet op straffe van nietigheid). De hypotheek-houder krijgt vervolgens een bepaalde termijn (wettelijk 14 dagen) waarin deze de executie kan overnemen. Wanneer het daadwerkelijk tot executie komt, zullen eerst de kosten van de gerechtsdeurwaarder en de notaris worden betaald; dan zal de hypotheek-houder betaald worden, en als er dan nog iets overblijft, zal dat ten behoeve komen van de schuldeiser."

Als de hypotheekhouder dus niet binnen 14 dagen gevonden wordt gaat de executie gewoon door?...........
(mijn vriend maakt lange reizen, zonder moderne communicatie middelen)

Ik zou advies in deze erg op prijs stellen; alvast bedankt.
Kees
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

keesw schreef:
en hier: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/13612/postdays/0/postorder/asc/?start=0 vind ik geen antwoord.

In die draad heeft Flash gelijk (en ik ongelijk). Hypotheek is geen voorrecht en heeft voorrang op het fiscaal voorrecht. Zie bijv. hier.

Quote:
Als de hypotheekhouder dus niet binnen 14 dagen gevonden wordt gaat de executie gewoon door?...........
(mijn vriend maakt lange reizen, zonder moderne communicatie middelen)

Je vriend moet ervoor zorgen dat zijn zaken door iemand worden waargenomen (of anders de gevolgen aanvaarden).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides
Bedankt voor het meedenken, ik ga net de deur uit ; ik wil hier later graag op regeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
en hier: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/13612/postdays/0/postorder/asc/?start=0 vind ik geen antwoord.

Quote:
In die draad heeft Flash gelijk (en ik ongelijk). Hypotheek is geen voorrecht en heeft voorrang op het fiscaal voorrecht. Zie bijv. hier.


Rest mij nog steeds de vraag omtrent: "tenzij de wet anders bepaalt" welke wet bepaalt wat

Quote:
Als de hypotheekhouder dus niet binnen 14 dagen gevonden wordt gaat de executie gewoon door?...........
(mijn vriend maakt lange reizen, zonder moderne communicatie middelen)

Quote:
Je vriend moet ervoor zorgen dat zijn zaken door iemand worden waargenomen (of anders de gevolgen aanvaarden).

[/quote]
Ik kan me dit haast niet voorstellen; stel ik heef een hypotheek aan iemant t.w.v. 3 ton ,ik, en mijn inmiddels aangestelde zaakwaarnemer gaan 14 dagen op vakantie( tegelijkertijd) de bel. legt beslag vanwege een schuld van 3 ton ,wij zijn even onbereikbaar ,en het huis wordt verkocht.
de 3 ton is dus nu "gestolen"van mij, de hypotheekgever.
Als dit echt de realiteit zou zijn zou ik dit gedrag immoreel vinden van de staat!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

keesw schreef:
Rest mij nog steeds de vraag omtrent: "tenzij de wet anders bepaalt" welke wet bepaalt wat

Met "de wet" wordt hier bedoeld: het geheel van alle formele wetten, dat wil zeggen alle bepalingen van wetten die door de formele wetgever (= regering en parlement) zijn aangenomen.

Quote:
Ik kan me dit haast niet voorstellen; stel ik heef een hypotheek aan iemant t.w.v. 3 ton ,ik, en mijn inmiddels aangestelde zaakwaarnemer gaan 14 dagen op vakantie( tegelijkertijd)

Tegelijkertijd? Dan heb je je zaken natuurlijk niet goed op orde.

Quote:
de 3 ton is dus nu "gestolen"van mij, de hypotheekgever.

Je bedoelt hier hypotheeknemer? Jij bent in dit voorbeeld de geldverstrekker, neem ik aan?

Volgens je quote van Wikipedia:
Quote:
Wanneer het daadwerkelijk tot executie komt, zullen eerst de kosten van de gerechtsdeurwaarder en de notaris worden betaald; dan zal de hypotheek-houder betaald worden, en als er dan nog iets overblijft, zal dat ten behoeve komen van de schuldeiser.

Jij als hypotheeknemer/hypotheekhouder zal dus je geld gewoon krijgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides
Dank voor de uitleg in dezes;
groeten kees
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 02 jun 2011 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even terug naar de situatie die je beschrijft:
keesw schreef:
Een vriend (wiens huis ik huur)wil verkopen ; en is genegen mij hypotheek te geven; nu kwam hem ter ore dat als bijv. de belasting een vordering op mij zou hebben zij beslag kunnen leggen op het huis en het bij executie kunnen verkopen ; hypotheek of niet.

Als de vriend zijn huis aan jou wil verkopen, en jou daarbij het koopbedrag wil lenen met een hypotheek op het huis als zekerheid, dan ben jij correct juridisch gesproken de hypotheekgever, en is hij de hypotheeknemer/hypotheekhouder.

In dit geval zal de fiscus of een andere schuldeiser alleen beslag op het huis kunnen leggen als jij in gebreke bent bij het aflossen van een belastingschuld of andere schuld. Natuurlijk kun jij je huis verliezen als jij diep in de schulden zit en niet betaalt.

Mocht de vriend in geldproblemen raken, dan heb jij daar geen last van. Op jouw huis kan geen beslag worden gelegd door de schuldeisers van de vriend. Je hoeft de lening ook niet plots af te lossen.

Vermoedelijk berust je verwarring op de terminologie: in juridische teksten is de hypotheeknemer niet de geldlener, maar juist de geldverstrekker (die in ruil voor het verstrekken van het geld ter zekerheid een "recht van hypotheek" op het huis "neemt").
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesw



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: do 02 jun 2011 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]Nog even terug naar de situatie die je beschrijft:
keesw schreef:
Een vriend (wiens huis ik huur)wil verkopen ; en is genegen mij hypotheek te geven; nu kwam hem ter ore dat als bijv. de belasting een vordering op mij zou hebben zij beslag kunnen leggen op het huis en het bij executie kunnen verkopen ; hypotheek of niet.

Quote:
Als de vriend zijn huis aan jou wil verkopen, en jou daarbij het koopbedrag wil lenen met een hypotheek op het huis als zekerheid, dan ben jij correct juridisch gesproken de hypotheekgever, en is hij de hypotheeknemer/hypotheekhouder.

inderdaad, ik heb de begrippen onjuist gebruikt
.
Quote:
In dit geval zal de fiscus of een andere schuldeiser alleen beslag op het huis kunnen leggen als jij in gebreke bent bij het aflossen van een belastingschuld of andere schuld.


Quote:
Natuurlijk kun jij je huis verliezen als jij diep in de schulden zit en niet betaalt.

Dat is duidelijk,het gaat mij erom dat de hypotheeknemer niet zijn onderpand verliest.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds