Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 10:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fiets gestolen uit inpandige fietsenstalling werk
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zakjappanner



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 0:58    Onderwerp: Fiets gestolen uit inpandige fietsenstalling werk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik heb een vraag betreffende de volgende situatie.

Ik werk voor een technische helpdesk.
Ik gebruik een racefiets om mij te kunnen verplaatsen naar en van mijn werk.

Het bedrijfspand is voorzien van een inpandige garage voor auto's waarvan een deel is gereserveerd voor het stallen van de fietsen voor de medewerkers van het bedrijf.

De garage is van buitenaf toegankelijk middels een gesloten poort die open te krijgen is door middel van een Access Card.
Aparte ingangen voor auto's en fietsers/brommers/voetgangers.
Vanuit de garage kan men dan direct het pand betreden middels dezelfde access card.

Zoals vermeld, ik gebruik de fiets als vervoer om naar mijn werk te komen en ik plaats mijn fiets dan ook in de door mijn werkgever daartoe aangewezen inpandige fietsenstalling. Nu is onlangs mijn fiets gestolen terwijl ik aan het werk was. Het slot is door middel van gereedschap "doorgeknipt".

Ik ben nu mijn rechten aan het uitzoeken voor wat betreft aansprakelijkheid.

Feiten die wellicht interessant zijn is dat de CAO voor mijn sector de volgende is: CAO Facilitaire contactcenters.
Nergens op het pand, en zeker niet bij de fietsenstalling is melding gedaan van betreding op eigen risico of schade/diefstal op eigen risico.

Daarnaast had ik mijn fiets VOL in het zicht, AAN het inpandige scheidingshek naar het autogedeelte vastgemaakt door middel van een slot. De fiets kon dus niet zomaar verplaatst worden zonder eerst het slot te verwijderen.
Met vol in het zicht bedoel ik dat de fiets zo kort mogelijk in de omgeving van de inpandige toegangsdeur geplaatst werd, en dus niet zomaar ergens afgelegen in een hoekje stond.

Ik verwacht dat ik aan mijn verplichtingen voldaan heb door de fiets in de daartoe aangewezen fietsenstalling te zetten en natuurlijk te voorzien van een slot. De fiets is niet van buitenaf te bereiken en iemand moet dus fysiek toegang tot het pand hebben om de fiets te kunnen zien.

Nu merk ik van collega's dat ik helaas niet het enige slachtoffer ben en dat er in de afgelopen weken ook al fietsen zijn ontvreemd. Ik kreeg te horen dat het bedrijf zichzelf toen niet aansprakelijk stelde voor de geleden schade door de diefstal omdat er genoeg gedaan is om een mogelijkheid te bieden tot het veilig stallen van een fiets.

Nu is het inderdaad een feit dat enkel werknemers toegang hebben tot het pand. Echter is er nauwelijks controle op wie er daadwerkelijk toegang heeft aangezien collega's de deur open houden voor andere mensen. Er zijn ook geen camera's in de omgeving die de fietsenstalling, dan wel de in/uitgang van deze fietsenstalling bewaken. Dus zonder eventuele camera bewaking is er geen enkele vorm van ontmoediging.

Mijn standpunt is, mijn fiets gaat waar ik heen ga. Overal waar ik kom, zet ik de fiets binnen. In de sportschool neem ik hem mee naar binnen. Thuis staat hij binnen in mijn appartement, en waar ik bij vrienden/familie op bezoek ga wordt de fiets ook binnen gezet. Ik ga ervan uit dat ik mijn fiets zonder zorgen in bewaring kan geven daar de werkgever ons verplicht de fietsen daar te stallen en nergens anders, tevens is er nergens een verordening te lezen die een beperking oplegt op de aansprakelijkheid bij schade of diefstal.

Nu in dit geval wijst mijn werkgever mij op mijn eigen inboedel verzekering ( Verwacht ik, daar de andere slachtoffers dat als antwoord te horen kregen) welke natuurlijk onlogisch is daar mijn fiets niet bij mij thuis gestolen is.
Wat kan ik doen of waar moet ik rekening mee houden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De aansprakelijkheid van werkgever voor schade aan goederen die u vrijwillig "in bewaring geeft", zoals de schade door een gestolen fiets, is beperkt. Ik verwijs u naar alle antwoorden op http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/fiets+gestolen+tijdens+werk,+vergoed%3F/t/14887/.
En qua inboedelverzekering: deze dekt bijv. ook goederen die uit uw auto worden gestolen (dus zich ook niet in huis bevinden). Ik raad u dan ook aan de schade daar te claimen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
zakjappanner



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor deze reactie.
De inboedelverzekering zal dit ook niet vergoeden daar de schade niet geleden is binnen het pand waar de inboedel voor verzekerd is. De fiets is gestolen op het werk, dit valt niet meer onder inboedel.

Een auto kan wel nog onder inboedel vallen. Maar een fiets wordt expliciet vermeld dat deze pas onder inboedel valt wanneer de fiets zich bevindt op/in het pand/terrein (object) waar de inboedelverzekering op afgesloten is.

De fiets kan dan wel een aparte fietsverzekering ( diefstal ) hebben, welke niet van toepassing is in dit geval. Een buitenhuis verzekering geeft in mijn geval ook geen dekking daar de fiets expliciet vermeld wordt als uitzondering op deze verzekering.

Wat betreft vrijwillige bewaring;
Het is dan wel vrijwillige bewaring, maar de werkgever verplicht mij, om "vrijwillig" de fiets op die plek/stalling te zetten. Mijn fiets behoort dan op dat moment toe aan de inboedel van het object waar mijn fiets zich dan in/op bevind.

Nogmaals, ik stel je reactie erg op prijs. En ik snap ook wel dat dit dikke pech is voor mij en dat de werkgever hier (wellicht) niets aan kan doen. Maar is het niet een beetje krom dat ik mijn fiets in de verplichte stalling van de werkgever zet, maar dat daarvoor geen aansprakelijkheid wordt afgedragen? Want als ik hem daar moet zetten, verwacht ik ook dat er voldoende aan gedaan wordt dat er niets met mijn fiets gebeurd. Anders zet ik mijn fiets wel naast mijn bureau op mijn werkplek. Maar dat mag dan weer niet omdat we een fietsenstalling hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U geeft nu ineens aan dat u uw fiets daar moet stallen. Dat kan ik me haast niet voorstellen. Overigens verandert dat m.i. niets aan de kwestie.

Terzijde: een auto valt volgens mij nooit onder inboedel. Ik had het dan ook over goederen die u in de auto hebt liggen, niet over een auto.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
zakjappanner



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik quote mezelf uit mijn eerste post:

"ik ga ervan uit dat ik mijn fiets zonder zorgen in bewaring kan geven daar de werkgever ons verplicht de fietsen daar te stallen en nergens anders,"
Maar als dat niets veranderd aan de kwestie, zal het natuurlijk overbodig zijn dit nog toe te lichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds