Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 22:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigendomsrecht huurwoning
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Piet15



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 14 aug 2014 16:14    Onderwerp: Eigendomsrecht huurwoning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je samenwoont en het huis staat op naam van je samenwonende partner, is het dan nog mogelijk om eigendomsrecht te krijgen?

Grtz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 14 aug 2014 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Trouwen in gemeenschap van goederen, of (een deel van) de woning via de notaris kopen/schenken?

Ik proef dat dit ergens niet helemaal de bedoeling is?
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Piet15



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 14 aug 2014 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Trouwen in gemeenschap van goederen, of (een deel van) de woning via de notaris kopen/schenken?

Ik proef dat dit ergens niet helemaal de bedoeling is?


Als je samenwoont zonder getrouwd te zijn heeft de wet niets voor je geregeld. Wat als we ooit uit elkaar gaan? (want als je reëel bent bestaat die kans nou eenmaal) Hoe zit het dan met het geld wat ik in het huis gestoken heb? Ik heb geen enkel recht aangezien ik voor 0% eigenaar ben. Daarom vroeg ik me af: is het mogelijk om mede-eigenaar te worden? Of in ieder geval meer rechten te krijgen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 14 aug 2014 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh. Je hebt het over een huurwoning. Dan is er al helemaal geen sprake van 'eigendom'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Piet15



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2014 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Eh. Je hebt het over een huurwoning. Dan is er al helemaal geen sprake van 'eigendom'.


Nee, klopt. Niet helemaal goed uitgelegd. Als mijn vriendin en ik ooit uit elkaar gaan (ga ik zeker niet vanuit maar is wel mogelijk) zal ik de woning verlaten aangezien zij de woning huurt. Omdat ik toch geld heb gestoken in de inboedel en mezelf in wil dekken tegen gezeik hierover vroeg ik me af: is het mogelijk om het huurcontract op naam van beiden te zetten? Of een andere mogelijkheid om mezelf in te dekken?

Grtz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 8:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de verhuurder daarmee instemt, is het mogelijk het huurcontract op naam van jullie beiden te zetten. Een huurcontract geeft recht op bewoning, maar bevat geen regeling over de waarde van de inboedel van huurders onderling. Als je je 'investering' in de inboedel wil veiligstellen, moet je daarover afspraken maken met je vriendin. Dat lijkt mij een ongezellig gesprek, dus praktisch gezien kun je het beste voortaan meubels die je zou willen houden zelf betalen en de bon bewaren. Dan kun je bij een relatiebreuk je op je eigendomsrecht beroepen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Piet15



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Als de verhuurder daarmee instemt, is het mogelijk het huurcontract op naam van jullie beiden te zetten. Een huurcontract geeft recht op bewoning, maar bevat geen regeling over de waarde van de inboedel van huurders onderling. Als je je 'investering' in de inboedel wil veiligstellen, moet je daarover afspraken maken met je vriendin. Dat lijkt mij een ongezellig gesprek, dus praktisch gezien kun je het beste voortaan meubels die je zou willen houden zelf betalen en de bon bewaren. Dan kun je bij een relatiebreuk je op je eigendomsrecht beroepen.


Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2014 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie eigenaar is van de inboedel heeft niets te maken met op wiens naam de huurovereenkomst staat.

Als jij vertrekt, zullen jullie de inboedel moeten verdelen op een manier die recht doet aan het geld dat ieder van jullie erin heeft gestoken. Ze kan jou bijvoorbeeld een vergoeding betalen en alles houden, of jij neemt één en ander mee naar je nieuwe woning.

Door medehuurderschap aan te vragen kun je ook het recht krijgen om in de woniong te blijven mocht jouw vriendin daaruit willen vertrekken. Zoals al gezegd staat dit helemaal los van wie recht heeft op welk deel van de inboedel.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-medehuurder-bij-de-huur-van-een-woning.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-rechten-en-plichten-van-medehuurders-van-een-woning.html
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
EdwinW1972



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 45


BerichtGeplaatst: ma 01 sep 2014 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat lijkt mij een ongezellig gesprek, dus praktisch gezien kun je het beste voortaan meubels die je zou willen houden zelf betalen en de bon bewaren.

Ooit - 25 jaar terug - een verhaal gehoord van een collega die zijn woning en inboedel bij terugkomst leeg vond. De vriendin was weg gegaan met de inboedel. Het was een soort voorgevoel. Hij was heel blij dat hij een setje kopieën van de bonnen bij zijn vader had neergelegd Surprised
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds