Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 4:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eerwraak
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2004 20:28    Onderwerp: Eerwraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben het al eerder over dit onderwerp gehad en waarschijnlijk kun je ook nog wel 300 jaar doorpraten over dit onderwerp, maar ik las er nu iets over wat ik wel héél extreem vond.

De turkse politie heeft een man en dertien van zijn familieleden opgepakt omdat hij zijn dochter vermoord zou hebben nadat ze verkracht was. Hij vermoordde haar, zo wordt beweerd, omdat door de verkrachting de eer van de familie geschaad was.
De 14 jarige dochter was op weg naar de markt ontvoerd (4 dagen vastgehouden) en verkracht. Nu ze weer bij haar familie terug was, is ze dus vermoord.

Dit kan toch niet? Hoe ziek moet je zijn om op deze manier te kunnen redeneren???
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Céline

Céline

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 57


BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2004 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het inderdaad ook gehoord! Kan er wel om huilen!!!

Schandalig dat men zo doet, zo oneerbaar en bovendien discriminatie ten top!

En dat noemt men eerwraak??? Zou het eerder PURE MOORD noemen!!

Kijk... de islam op zich heeft precies dezelfde grondslag als de bijbel, het is gewoon dat ik vind (ja ik!) dat men de Koran echt verkeerd interpreteert, daar staat echt niks over eerwraak en er staat ook niet in dat vrouwen onderdanig zijn en 10 meter achter de man en kinderen moet lopen. Er staat ook nergens dat de moslim man zo moet zijn! Helaas zijn er wel moslims die 'denken' dat het er wel staat en die zijn een schande voor de islamieten die wel 'normaal' volgens hun geloof leven.

Maar voordat er mensen in de bres springen, dit is dus mijn mening, ik ben geen rascist, heb turkse vrienden en vriendinnen en daarom kan ik ook zeggen dat eerwraak echt niet letterlijk in de Koran staat maar gewoon zo wordt geinterpreteert. Men moet bovendien niet handelen naar een boek dat 1000den jaren geleden is geschreven en ook volgens de zienswijzen in die tijd. Net als de bijbel trouwens...
_________________
Wanneer iets niet zeker is...
... is alles mogelijk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2004 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schandalig. Eerwraak moet een strafverzwarende omstandigheid zijn. Ik verwacht echter dat mensen als Femke Halsema of een willekeurige andere linkse rakker het onder de vrijheid van godsdienst zullen willen scharen.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BadaBing!

BadaBing!


Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 28


BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2004 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meester Ruud schreef:
Schandalig. Eerwraak moet een strafverzwarende omstandigheid zijn. Ik verwacht echter dat mensen als Femke Halsema of een willekeurige andere linkse rakker het onder de vrijheid van godsdienst zullen willen scharen.


Daar hebben we gelukkig de rechter voor ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad echt BELACHELIJK, ze verbergen zich altijd maar achter de koran maard dat slaat helemaal nergens op, er kan toch geen god zijn die dat bedoelt heeft!!! ( als je er uberhaupt al in gelooft)
En het zou inderdaad zelfs een strafverzwarende omstandigheid moeten zijn want als je zelfs al voor je eigen familie bang moet zijn wat voor leven is dat !!!!!
En als je hierop reageert hoef je er echt niet bij te zeggen dat je geen racist bent hoor!! Alsof je geen kritiek op iemand mag hebben alleen omdat het om een buitenlander gaat!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Meester Ruud: Ik heb ook inderdaad wel het gevoel dat het zwaarder gestrafd gaat worden. Turkeije wil nog steeds erg graag toegelaten worden bij Europese Unie en dit soort incidenten spreken natuurlijk niet in hun voordeel. Dus ze zullen toch een soort statement moeten maken dat dit soort dingen gewoon simpelweg niet door de beugel kan.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Linde

Linde

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn we het er met zijn allen wel over eens dat dit gewoon belachelijk is en echt niet kan. Maar wat mij betreft is eerwraak gewoon moord, altijd, en geen reden voor strafvermindering of strafverzwaring. Of de zaak verder voor strafvermindering of -verzwaring in aanmerking komt hangt natuurlijk af van de (ons welbekende) omstandigheden van het geval...
Ik snap dan ook niet waarom men het heeft over zich verbergen achter de koran e.d., naar mijn weten worden plegers van eerwraak (en dus moord) gewoon gestraft voor hun daad, in Nederland in ieder geval. Hoe het in andere landen is weet ik niet, maar deze man is in ieder geval opgepakt, wat positief is, zou ik denken.
Groetjes Linde
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar ben ik weer, met mijn bijdrage aan dit onderwerp.
Natuurlijk vind ik dat het niet zou moeten kunnen dat dit soort dingen gebeuren. Echter, ik ben me ervan bewust dat ik met een 'westerse' bril kijk naar dit soort gevallen. Het is heel vaak zo dat in de cultuur een aantal dingen verankerd liggen, en dan kun je heel hard roepen dat het niet mag, maar het zal toch gebeuren.
STrenger bestraffen gaat misschien wel gebeuren, omdat de regering van Turkije graag bij de EU wil horen. Of de bevolking dat ook echt wil, is nog maar de vraag, en het is ook maar de vraag of de bevolking bereid is de offers te brengen die de regering moet brengen om bij de EU te willen horen.
Verder betwijfel ik het of zo iemand geremd zou worden door het feit dat de straf hoger uitvalt. Ik denk zelf dat dat niet zo is. Dit zijn waarden die zo diep in mensen verankerd liggen, en ook in die cultuur dat het waarschijnlijk niet uitmaakt hoe zwaar het bestraft wordt....
Bovendien denk ik dat je er rekening mee moet houden dat die mensen vaak niet beter weten dan dat te doen. Het meisje in kwestie zal ook vast geweten hebben dat dit zou gaan gebeuren. Zelfs ik weet dat dit soort dingen gebeurt, dus zij zou het zeker ook hebben geweten. Dat maakt het niet minder afschuwelijk, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Misschien moeten ze verkrachting en andere zaken die de familie-eer van een andere familie schaden zwaarder bestraffen. Misschien zou het dan minder voor gaan komen...
Maar goed, hier in het westen kijken wij daar weer anders tegenaan. Verkrachting is hier minder erg dan moord, terwijl een hogere straf voor verkrachting daar misschien een moord kan voorkomen....
Ben weer veel te filosofisch en wereldverbeterend bezig, dus ik zal maar eens afronden.....
Gaarne reacties hieronder
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ladyL



Leeftijd: 42

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij wordt er in turkije juist harder gestraft dan in nederland. Door de eu moest turkije zelfs de doodstraf afschaffen!( wat ik zelf wel betreur!)
Dus door de eu moeten er straffen worden geminderd. Het is beter om naar bronnen te zoeken dan om te zeggen dat het allemaal zo slecht is geregeld allemaal.

eerwraak, verkrachting, moord, zulke dingen komen in elke maatschappij wel voor en daar hebben we allemaal gelukkig een rechtssysteem voor om het goed te kunnen aanpakken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Linde: Ik denk dat wat er bedoeld wordt met het verschuilen achter de koran niets te maken heeft met of ze wel of niet gestraft worden. Het is meer een kwestie dat deze mensen het idee hebben dat ze een goede reden hebben om te moorden. Die reden denken ze uit de Koran te halen en dat komt dus doordat dat verkeerd geinterpreteerd wordt.

Tuurlijk worden ze daar ook wel voldoende gestraft, maar er is geen enkele goede reden om te moorden.....dus ook de koran niet...
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rekening houden met zulke mensen? JUUL ben je nou helemaal op je achterhoofd gevallen?! N tuurlijk is t moord! N zulke mensen moet gewoon hard gestraft worden! Verkeerde interpretatie van de Koran? Die mensen WETEN dat het verboden is volgens de Koran en de Soena om iemand te vermoorden, maakt niet uit om welke reden je t ook doet!

Kortom eremoord eerwraak is geen deel van de Islam. Islam staat ver buiten deze culturele traditie. Alles waar het veelal om draait is de 'familie eer'. Hoewel al de eer aan Allah (swt) behoort te zijn.

Hier fftjes n aantal bronnen uit de Koran:

"Wanneer jij je hand naar mij uitstrekt om mij te doden: het is niet aan mij om mijn hand naar jou uit te strekken om jou te doden, waarlijk, ik vrees Allah de Heer der Werelden." (Soerah Al-Mâ'idah 5 aya 28 )

"Voorwaar, ik wil dat je mijn zonde en jouw zonde op je neemt en dat je dan tot de bewoners van de Hel wordt. En dat is de vergelding voor de onrechtvaardigen." (Soerah Al-Mâ'idah 5 aya 29 )


"Toen zette hij zich ertoe aan om zijn broeder te doden en hij dode hem, en zo werd hij één van de verliezers." (Soerah Al-Mâ'idah 5 aya 30 )
_________________
Love is all, hate is nothin'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enige wat ik probeer te doen is te zorgen dat we ons ervan bewust zijn dat wij met een andere bril naar dit soort zaken kijken dan anderen.
Wij moeten ons ervan bewust zijn dat je dit soort zaken altijd in die plaats en tijd moet zien, en niet alles overal maar uit zn verband trekken. Natuurlijk ben ik het er niet mee eens dat het gebeurt! Ik zou wel gek zijn. Maar ik kijk er niet van op....
En ik wil alleen maar even zorgen dat iedereen weet dat er niet maar 1 manier is van kijken naar iets.
De waarheid kan op verschillende manieren geinterpreteerd worden. En de ene manier hoeft niet beter te zijn dan de andere, maar kan wel anders zijn.
Straffen zijn ook een product van de maatschappij en hoe die tegenover bepaalde zaken staat. Het kan dus zo zijn dat straffen over 50 of 100 jaar heel anders uitvallen of andere dingen die nu nog niet strafbaar gesteld zijn, dan wel strafbaar zijn.
Dit is dus een product van de maatschappij in Turkije tegenwoordig. Het kan een uitzondering zijn, maar ik denk dat het wel vaker voorkomt. En ik denk dat het in het midden Oosten nog veel vaker voorkomt, zo vaak dat het niet eens meer de publiciteit haalt daar.
Hoop dat je nu beter snapt wat ik bedoel. Heb het niet kwaad bedoeld, plaats alleen wat kanttekeningen en probeer te relativeren, ook als dat eigenlijk niet op zn plek is....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2004 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het maakt denk ik niet zoveel uit door welke bril er heen gekeken wordt, want door iedere bril is dit gewoon fout. Dat blijkt ook wel uit het feit dat dit ook in de islamitsche landen dit gewoon bestraft wordt.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2004 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Normen en waarden van een maatschappij en rechtsstelsel zijn plaats- en tijdsbepaald. Er bestaat niet zoiets als een universeel goed of fout.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2004 3:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Warda: Applause Applause Applause
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds