Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 18:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dyslexie
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
supperwijfie



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 21:38    Onderwerp: Dyslexie Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste allemaal,

Ben beginnend rechten studente. Heb alleen erge last van dyslexie. Waardoor ik nog al wat problemen mee ondervind. Zijn er nog meer juristen die hier last van hebben, en hoe ga je daarmee om als jurist?


Groetjes

Kim
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me heel erg lastig, juist omdat rechten zo'n "talige" studie is.
Ik googelde eens even en zag toen dat de UvT bijvoorbeeld wel een speciale regeling heeft. Zie deze link. Misschien heeft jouw uni dat ook? Maar goed, je schijnt in goed gezelschap te zijn, want het artikel sluit met de constatering dat Thomas Edison, Charles Darwin en Albert Einstein ook dyslectisch waren. Wink

Jij zult de stof wat meer door "horen" tot je moeten nemen en onthouden, denk ik. Dat kan al door bij de colleges heel fris te zijn, maar je kunt over een aantal onderwerpen tegenwoordig ook een soort hoorcolleges kopen (zie www.home-academy.nl) en je zou evt. colleges op kunnen nemen (een studiegenoot van me doet dat wel eens). Verder raad ik je de Boom Basics aan, omdat die heel kort de essentie van vakken en de behandelde stof weergeven.

Je zult er heel veel extra moeite in moeten steken, maar dan is de voldoening over het halen hoop ik ook dubbel zo groot.

Heel veel succes gewenst! En vooral ook: veel plezier!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maar goed, je schijnt in goed gezelschap te zijn, want het artikel sluit met de constatering dat Thomas Edison, Charles Darwin en Albert Einstein ook dyslectisch waren. Wink

Merk op dat dit geen juristen waren, en waarschijnlijk voor een hele goede reden. Ik weet niet in hoeverre dyslexie te 'overwinnen' is, maar voor zowel de rechtenstudie als de rechtenpraktijk lijkt het me een groot nadeel.

Aan de andere kant heb ik wel gehoord van blinde mensen die met succes de studie hebben afgerond en werk hebben gevonden. Hier een voorbeeld. (Ja, ik weet dat het geen goede vergelijking is.)

Ik geloof overigens niet dat Einstein dyslectisch was. Hij begon als octrooionderzoeker op het Zwitsere octrooibureau. Zulk werk gaat niet goed samen met dyslexie.

Als je ondanks je dyslexie wel een heel goed taalgevoel hebt, is er misschien redelijk goed omheen te werken. Ik weet niet hoe dat in het algemeen is met dyslexie. In ieder geval veel succes met je studie...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de link, bona fides. Mooi verhaal.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:
Maar goed, je schijnt in goed gezelschap te zijn, want het artikel sluit met de constatering dat Thomas Edison, Charles Darwin en Albert Einstein ook dyslectisch waren. Wink

Merk op dat dit geen juristen waren, en waarschijnlijk voor een hele goede reden. Ik weet niet in hoeverre dyslexie te 'overwinnen' is, maar voor zowel de rechtenstudie als de rechtenpraktijk lijkt het me een groot nadeel.

Ik had op 't VWO een docent Engels en Frans die zwaar dyslectisch was.
Quote:

Ik geloof overigens niet dat Einstein dyslectisch was. Hij begon als octrooionderzoeker op het Zwitsere octrooibureau. Zulk werk gaat niet goed samen met dyslexie.

Dyslexie kom je juist relatief vaak tegen bij erg intelligente mensen; omdat zij er geen moeite mee hebben taal- en spellingsregels, die een niet-dyslecticus automatisch gebruikt, continu en consequent toe te passen worden ze er niet heel erg door gehinderd.
Quote:

Als je ondanks je dyslexie wel een heel goed taalgevoel hebt, is er misschien redelijk goed omheen te werken. Ik weet niet hoe dat in het algemeen is met dyslexie. In ieder geval veel succes met je studie...

Dyslexie is nu juist het ontbreken of in ieder geval niet goed functioneren van dat gevoel voor spelling.

Probleem voor dyslectici is dat ze vaak vanwege hun beperking ook veel minder lezen in hun middelbare schooltijd. En een rechtenstudie draait toch heel erg om lezen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik had op 't VWO een docent Engels en Frans die zwaar dyslectisch was.

Zie je wel, weer geen juristen Wink

Quote:
Quote:
Ik geloof overigens niet dat Einstein dyslectisch was. Hij begon als octrooionderzoeker op het Zwitsere octrooibureau. Zulk werk gaat niet goed samen met dyslexie.

Dyslexie kom je juist relatief vaak tegen bij erg intelligente mensen; omdat zij er geen moeite mee hebben taal- en spellingsregels, die een niet-dyslecticus automatisch gebruikt, continu en consequent toe te passen worden ze er niet heel erg door gehinderd.

Ja, maar voor dit type werk is het wel buitengewoon lastig. Tenzij dyslexie niet in de weg staat aan snellezen (zeg maar het in een oogopslag kunnen zien waar een alinea of pagina over gaat), maar dat zou me verbazen.

Quote:
Quote:
Als je ondanks je dyslexie wel een heel goed taalgevoel hebt, is er misschien redelijk goed omheen te werken. Ik weet niet hoe dat in het algemeen is met dyslexie. In ieder geval veel succes met je studie...

Dyslexie is nu juist het ontbreken of in ieder geval niet goed functioneren van dat gevoel voor spelling.

Inderdaad, het (on)vermogen om het woord te zien staan ipv losse letters. Misschien is dit louter een visueel probleem en kan een dyslectisch persoon in zijn/haar hoofd wél soepel met woorden en zinnen omgaan? Ik durf daar geen antwoord op te geven.

Quote:
Probleem voor dyslectici is dat ze vaak vanwege hun beperking ook veel minder lezen in hun middelbare schooltijd. En een rechtenstudie draait toch heel erg om lezen...

Mee eens. Er lijken op het eerste gezicht geschiktere studies te zijn. Maar ja, iemand die echt wil kan veel overwinnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dank voor de link, bona fides. Mooi verhaal.

Nog een verhaal...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja die had ik ook gezien ....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat niet alleen om het slechter kunnen lezen lijkt me, maar toch vooral ook om het slechter kunnen schrijven. Het is toch wel buitengewoon belangrijk voor een jurist om goed te kunnen schrijven, en dus ook foutloos te kunnen spellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar dat deel kan nog worden opgevangen door een goede secretaresse. Goed kunnen denken en analyseren is het allerbelangrijkste. Echter, helaas heeft dat vaak te maken met iets makkelijk kunnen lezen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ja, maar dat deel kan nog worden opgevangen door een goede secretaresse. Goed kunnen denken en analyseren is het allerbelangrijkste. Echter, helaas heeft dat vaak te maken met iets makkelijk kunnen lezen.

Maar als jurist zul je toch onderaan moeten beginnen. En ook de studie zelf betekent al heel veel schrijven..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt, maar op dat vlak wil de universiteit wellicht nog wel enige coulantie betonen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar hoe krijg je dan je eerste baan? Je wordt niet meteen partner op een kantoor met een eigen secretaresse! Het is voor de gemiddelde of wellicht bovengemiddelde net afgestudeerde rechtenstudent toch al best moeilijk om een leuke baan te vinden. Als je dan ook nog dyslexie hebt dan denk ik dat ze bij een sollicitatie toch liever iemand kiezen uit de andere hoop gegadigden. Met andere woorden, ik zou niet voor deze studie gaan als je dyslexie hebt. Schrijven en lezen is gewoon een te essentieel onderdeel van de studie en van het werk.
Maar proberen kan altijd natuurlijk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
supperwijfie



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb net even alle berichtjes zitten lezen. Ik heb rechten op hbo geprobeerd maar dat ging echt mis vanwege de dyslexie. Ik heb een theoretische knobbel niet in het schrijven, iets wat je veel moest doen op het hbo. Toch heb ik mijn hele leven heel veel gelezen maar als er bijvoorbeeld Henk staat dan lees ik Hans bijvoorbeeld. Heel irritant.

Las wel veel pessimistische berichten, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat je met de huidige technologie erg ver kan komen. Zo kan ik boeken omzetten in gesproken boeken. Zijn er programma's die alles nogmaals voor je voorlezen. En stukken kan ik later als ik bv advocaat zou zijn op band zetten, en die laten uitwerken door een secretaresse. Op het advocaten kantoor waar ik gewerkt heb werkte een advocaat zo, en de secretaresses die daar aangenomen werden hadden allemaal nederlands gestudeerd.

Maar is feeling hebben voor het vak ook niet belangrijk ook al kan je niet zo goed nederlands?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Feeling hebben is heel belangrijk, maar voor een groot deel hangt dat juist samen met een goed taalgevoel. De manier waarop een bepaling of een zin uit een arrest is geformuleerd bevat vaak de informatie die je nodig hebt om die bepaling of zin goed uit te leggen.

Als HBO rechten niet is gelukt, dan ben ik erg bang dat rechten op universitair niveau niet haalbaar is. Misschien dat je het eerste jaar nog door kunt komen dankzij meerkeuzetoetsen, maar om tot een succesvolle afronding te komen zul je op een flink hoger niveau moeten leren schrijven dan op het HBO al nodig is.

Hoe weet je dat je feeling hebt voor rechten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds