Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dreigend ontslag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lolahavana



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2016 13:10    Onderwerp: Dreigend ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk momenteel al bijna 7 jaar voor een werkgever.
Vier jaar geleden zijn we ouders geworden van een meervoudig gehandicapte dochter, die met periodes veelvuldig ziek is en intensieve zorg nodig heeft. De afgelopen periode is zij vaak ziek geweest en heb ik dus zowel verlof, als kortdurend zorgverlof en onbetaald verlof moeten opnemen om voor haar te kunnen zorgen. Nu heeft mijn werkgever mij pas op het matje geroepen dat ze vinden dat ik te veel flexibiliteit verg om mijn huidige (nieuwe) functie goed uit te kunnen oefenen. Werkgever is sinds 4 jaar op de hoogte van mijn thuissituatie, de werkgever had m.i. Kunnen weten dat ik met mijn thuissituatie flexibiliteit nodig heb, dus waarom mij als werknemer in een functie zetten die zoals zij zeggen geen flexibiliteit duldt? Hoe dan ook hebben zij mij nu tot eind maart gegeven om mijn aanwezigheid te verbeteren. Probleem is natuurlijk dat het om overmacht gaat. Als mijn dochter ziek is kan ik nergens terecht en moet ik voor haar zorgen. Heeft de werkgever hiermee voldoende grond om een ontslag procedure in gang te zetten? Ben ik verwijtbaar in deze?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2016 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik jou was zou ik heel snel een arbeidsjurist in de arm nemen om te zorgen dat dit niet escaleert.

heb je een rechtsbijstandverzekering die dit dekt??
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lolahavana



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2016 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie, vandaag in ren gesprek hebben zij nog eens aangegeven dat het puur gaat om de keren dat ik moet verzuimen vanwege de zorg voor mijn dochter en dat mijn functioneren echt prima is. Kunnen zij mij echt op basis hiervan ontslaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 09 feb 2016 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit soort casuïstiek is niet eenvoudig om vanop afstand helemaal te doorgronden en een passend advies op te formuleren, behalve dan om deskundig advies in te winnen.

Strikt genomen kan de werkgever jou niet ontslaan omdat je de zorg hebt voor je eigen kind, maar dat is wat er (naar alle waarschijnlijkheid) ook niet gaat gebeuren. Ik schat is dat de werkgever jou zal opdragen om gewoon je vaste uren te werken, en jij geen beroep meer kan cq. mag doen op verlof.

Je hebt (in dit verband) als werknemer het recht op (gewoon) verlof, calamiteitenverlof en kort- en langdurend zorgverlof.

Het calamiteitenverlof geldt alleen op de eerste dag dat je kind (onverwachts) ziek wordt en hulp nodig heeft. De overige verlof soorten kun je vervolgens daarna inzetten. Het betreft echter verlof soorten die niet ongelimiteerd ingezet kunnen worden. Het kortdurend zorgverlof duurt in principe maximaal 2 weken per 12 maanden, en het langdurend zorgverlof in principe 6 weken per 12 maanden. Daarnaast heb je nog minimaal 4 weken (vakantie) verlof. Als al deze verlof soorten op zijn, heb je geen recht meer om nog meer verlof op te nemen. Verschijn je dan toch niet op je werk, is er sprake van een vorm van werkweigering met eventueel ontslag als ultimum remedium.

Zou je werkgever echter toch het voornemen hebben om nu al een ontslag te bewerkstelligen, dan denk ik niet dat hij daar heel hoge slagingskans bij heeft, maar sluit ik het ook niet helemaal uit. De "gewone" ontslaggronden a t/m g van artikel 7:669 BW zal hij niet kunnen gebruiken, maar eventueel wel de h grond, ook wel de rest grond genoemd. Er is nog niet veel duidelijk over deze ontslaggrond, en hij moet nog vorm krijgen in de rechtspraak. Het is wel zo dat inmiddels al meerdere ontslagzaken met succes onder die grond zijn voorgelegd.

Hoe cru het misschien ook moge klinken, maar uiteindelijk is het namelijk niet zo dat jouw werkgever voor jou en jouw gezin het sociale vangnet vormt. De werkgever heeft er een gerechtvaardigd belang bij dat zijn werknemers op basis van zijn aanwijzingen het werk uitvoeren. Daar past niet bij dat een werknemer buitensporig veel afwezig is, om welke reden dan ook...
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds