Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 0:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deeltentamen Encyclopedie van de Rechtsgeleerdheid (Leiden)
Moderators: Michčle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 16:39    Onderwerp: Deeltentamen Encyclopedie van de Rechtsgeleerdheid (Leiden) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo net mijn eerste tentamen gehad. Weliswaar een deeltentamen, mag toch.
Ondanks dat ik niet heel goed geleerd had en weinig onderwijs gevolgd heb (ivm ziekte) ging het redelijk. Ik was eigenlijk verbaasd hoe veel ik nog kon beantwoorden.
Wat zijn de ervaringen van andere eerste jaars in Leiden??

Ben benieuwd naar donderdag. Dan is het tentamen Inleiding Staats- en Bestuursrecht aan de beurt. Hoop vooral dat ik mijn zenuwen onder bedwang kan houden (want ik moet na afloop door naar het ziekenhuis, want ik moet vrijdag geopereerd worden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 3 van de 25 vragen fout, ik vond het tentamen, op een paar vragen na (die ik fout had dus Wink) erg makkelijk, was ook na een half uur al klaar... behoorlijke geruststelling dus Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

25 vragen klinkt als meerkeuze? Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yup, met 1000 eerstejaars en een toch al te klein lerarencorps worden veel tentamens, en met name die van de propedeuse, in M.C. afgenomen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Yup, met 1000 eerstejaars en een toch al te klein lerarencorps worden veel tentamens, en met name die van de propedeuse, in M.C. afgenomen..
1000 eerstejaars? Confused

Meerkeuze opgaven blijven een slechte zaak. In heel mijn opleiding heb ik welgeteld 2 onderdelen gehad waar meerkeuze in voorkwam, bijna niets dus. Al meen ik dat dit tegenwoordig is toegenomen, jammer genoeg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik vind het ook minder, maar aan de andere kant, het is nu toch nog niet echt inhoudelijk, meer basiskennis, dus dan kan MC niet zo heel erg kwaad... Ik kan wel enigzins begrijpen dat het zo geen doen is om open vragen te geven... maar ik zou dat toch ook liever zien...

Maar op de Haagse Hogeschool kreeg ik wis- en natuurkunde tentamens in MC vorm, dan vindt ik het bij Rechten minder raar...

Wat ik wel gek vind is dat ze nog geen normering bekendmaken, die wordt pas bekendgemaakt als de uitslagen binnen zijn -> "hmm, teveel mensen hebben weinig fouten, we maken een lekker zware normering, anders halen te veel mensen het"

Gaarna als je nog iets wilt toevoegen op het knopje drukken.
Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf het vak encyclopedie ook gewoon met open vragen gehad en dat vak stond er ook altijd om bekend dat het een van de moeilijkste vakken was om te halen, bijna niemand haalde het in een keer. Ik had toevallig net een 6je gehaald waar ik erg blij mee was, maar voor velen was het echt een struikelblok en er waren zelfs mensen die in het eind van de 2e encyclopedie nog moesten halen.
Wel vreemd dus dat het op jullie uni een mc-tentamen is dat bijna iedereen haalt!!!
Ik ben zelf ook helemaal tegen mc-tentamens, maar dat komt ook gewoon omdat ik er zelf heel erg slecht in ben, nooit kan kiezen, en liever via open vragen mijn antwoord probeer duidelijk te maken.
Voorbeeldje, volkenrecht werd bij ons via een mc-tentamen gegeven en dat heb ik puur gehaald door oude mc tentamens van dat vak uit mn hoofd te leren ( ongeveer de helft van de vragen op dat tentamen waren oude vragen) terwijl ik de stof helemaal niet snapte ( ook niet in geinteresseerd was maar dat terzijde) en de lessen amper heb gevolgd. En dus toch door die wijze van tentamineren heb ik het in 1 keer gehaald.... beetje raar dus...
Maar gelukkig word bij ons ook het merendeel (90% denk ik ofzo) getentamineerd via open vragen.

Ik hoop niet dat ik nu op m'n kop krijg omdat dit niet echt on-topic is!!! Razz Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of iedereen het haalt, ik heb geen idee zelfs, ik weet alleen dat ik het wel goed heb gedaan en dat ik het ook vrij makkelijk vond.. (maar ik heb wel redelijk hard gewerkt) maar geen idee hoe het verder gemaakt is... Geen idee ook hoe dat voorgaande jaren is gegaan..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 9 van de 25 vragen fout. Niet echt een hele goede score, maar als je bedenkt hoeveel ik gedaan heb (gisteren begonnen met leren, en vrijwel geen onderwijs gevolgd)... Eigenlijk zou het niet moeten kunnen dat ik een voldoende zou halen. Maar volgens de indicatieve normering (staat op teletop) heb ik een 6,4. Very Happy

Het is echter wel zo dat het hier gaat om een deeltoets (telt voor 40 procent mee). Aan het eind van dit trimester hebben we nog een eindtoets (telt voor 60 procent mee). Volgens mij zijn het dan wel open vragen (ben er niet helemaal zeker van, maar daar staat me iets van bij).

Aan het begin van dit vak heeft de docent gezegd dat ook in Leiden MC-vragen een uitzondering waren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die indicatieve normering die op Teletop staat is er gewoon door een medestudent opgezet, in nog onofficieler dan onofficieel dus...

Volgens mij is het eindtentamen ook MC, althans dat is bij ons gezegd (avondcolleges voor deeltijdstudenten)..

Jammer voor je dat je zo'n rottige start hebt met ziekte enzo.. veel succes in ieder geval donderdag met staats- en bestuur, en vrijdag natuurlijk ook!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben benieuwd wanneer de officiele normering komt. Ben namelijk wel benieuwd naar mijn cijfer. Hopelijk is het dan nog steeds een voldoende.

Alle eerste jaars uit Leiden succes met het voorbereiden van Inleiding Staats- en Bestuursrecht en het tentamen donderdag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook... Ik vind het echt belachelijk dat ze geen indicatieve normering geven, nu heb je dus geen idee... voor hetzelfde geld rekenen ze voor elke fout een punt eraf... dat maakt nogal een verschil... Maar ja...

Er zijn blijkbaar geen andere eerstejaars uit Leiden die dit zeer gezellige en nuttige forum hebben gevonden....

Voor mijn medestudenten die mijn bericht op Teletop hebben gelezen (misschien krijgen we nu heel veel extra leden! J):

Vraag over het in de tas stoppen van koffie door Mw. de Vries: dit is diefstal, want het artikel over diefstal (310 Sr) voldoet gewoon, dan moet je ook niet verder kijken… verduistering is het wederrechtelijk in het bezit hebben van een goed zonder dat er een misdrijf (diefstal) aan vooraf is gegaan, bijv. zoals al door iemand genoemd: iets lenen en het niet teruggeven

Over vraag 5, versie 1, bronnen van mensenrechten/volkerenrecht (ik weet niet wat de exacte vraag is want ik zit op mijn werk en heb het tentamen niet bij me): in het boek van Cliteur, Nederlands Recht, worden leerstellingen letterlijk genoemd als bron

Over vraag 16, versie 1, Zutphense Waterleiding arrest, ook hiervan staat letterlijk in Nederlands Recht dat dit een voorbeeld is van legisme

De vraag over art 23 lid 2: lid 1 is een sociaal grondrecht, draagt aan de overheid op om onderwijs te verzorgen, lid 2 is echter een klassiek grondrecht, want het garandeert de vrijheid van onderwijs (vrijheidswaarborg = klassiek grondrecht). De gegeven indeling van art 1-17 GW zijn klassieke grondrechten en art 18-23 zijn sociale is een grove indeling, en dat klopt want art 23 houdt dus zowel een sociaal als een klassiek grondrecht in

De vraag (6, versie 1) over als de kamer de regering naar huis wil sturen: zij moeten een motie van wantrouwen indienen, dus maken zij gebruik van het recht om moties in te dienen.

Hoop dat dit wat verduidelijkt… voor degene die het lezen…

Gaarna als je nog iets wilt toevoegen op het knopje drukken.
Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Chang, Steven



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MirjamvL zei:

Vraag over het in de tas stoppen van koffie door Mw. de Vries: dit is diefstal, want het artikel over diefstal (310 Sr) voldoet gewoon, dan moet je ook niet verder kijken… verduistering is het wederrechtelijk in het bezit hebben van een goed zonder dat er een misdrijf (diefstal) aan vooraf is gegaan, bijv. zoals al door iemand genoemd: iets lenen en het niet teruggeven

Ik ben chang (van teletop) en ben het niet helemaal eens met dat verduistering hetzelfde is als iets in leenbruik hebben en dan in je zak stoppen. Immers een manager die bijvoorbeeld 1000 euro in zijn handen heeft en stiekem in zijn zakken stop had hij niet geleend. Dat was niet van hem en dat heeft hij ook niet geleend. Hij mocht die 1000 euro niet in zijn zakken stoppen om het morgen weer terug te geven. Er is geen sprake van een lening.

Waar jij aan denkt is het lenen van een fiets die je vervolgens niet teruggeeft. Dat noem ik dus geen verduistering, maar een gebroken overeenkomst. (waarin staat dat de lener de fiets moet teruggeven)

In de praktijk zal het voor een rechtszaak denk ik weinig uitmaken of iemand aan verduistering gedaan heeft of aan diefstal, omdat beiden zwaar bestraft kunnen worden met een fikse gevangenisstraf. Dus denk ik dat of mevr. de Vries aan diefstal of verduistering heeft gedaan weinig belangrijk is. Daarom vind ik dat paul Cliteur er goed aan doet om deze deelantwoord ook goed te rekenen!!!! Naast die deelantwoord van diefstal, want die is ook goed!

Dan zou ik dus maar 6 fouten hebben. (nu heb ik 7 fouten)

Encyclopedie vind ik trouwens niet leuk en wel moeilijk, omdat die filosofische zaken weinig concreet zijn. De teksten in de blauwe reader zijn, daar zij vertaald zijn vauit het latijns ofzo (of misschien wel chinees), nauwelijks leesbaar.

Vaak was ik aan het slapen bij ellian zijn college, is dat normaal? Ik werd wakker toen ellian tegen een student zei: "weet jij waar het over gaat? nee. Dan moet je helemaal stil zijn!".

Knelpunten waren er bij de vragen over de tekst van hirsch ballin en filosofen als descartes. Daar had ik dus toevallig niks van gehoord of gelezen. Of werd er wel wat over verteld en zat ik aan het slapen?

mvg,

Steven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat er in geldzaken vaak over verduistering gesproken wordt omdat het dan vaak op een of andere manier gesluist wordt, en niet echt duidelijk *weggenomen*, en omdat het dan niet echt sprake is van wegnemen is het geen diefstal, dus is het heeft de dader het op een andere manier onder zich dan een misdrijf (het is tenslotte niet duidelijk diefstal), maarre... ik zal hier een nieuw onderwerp voor openen, misschien dat de ouderejaars hier hun licht over kunnen laten schijnen...

Zie: Strafrecht - Verschil tussen diefstal en verduistering
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb verduisteren gekozen, omdat ik vond het het stoppen van een product in je tas, geen misdrijf is. Het product is de winkel nog niet uit, dus het is nog niet gestolen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds