Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De juridische basis van de biometrische gemeentepas
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: za 25 mrt 2006 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

duhhh, maar dat art Gw attribueert in beginsel de formele wetgever en die kan dan weer delegeren, en vervolgens kan er weer gesubdelegeerd worden. Ken jij een wet waarin staat dat de gemeente een gemeentepas dient te verzorgen???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: za 25 mrt 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Kevin schreef:
Terrorismebestrijding en formele wetgeving is niet aan de orde.

Ook hier geef je weer blijk van een schrijnend gebrek aan inzicht in en kennis van het staatsrecht. Sorry dat ik het vraag, maar wat begrijp je niet aan:
ik schreef:
Terrorismewetgeving is aan de centrale overheid, daar gaat de gemeente dus niet over, afgezien van de bevoegdheden die door formele wetten aan de gemeente zijn gedelegeerd.

Nogmaals: een zelfstandige (dwz niet door de centrale overheid in medebewind gevorderde) gemeentelijke verordening op het gebied van terrorismebestrijding is uitgesloten. Nogmaals: een gemeente heeft in deze geen bevoegdheid.


Dan denk ik toch dat je Wij Amsterdammers en het pva van Rotterdam -beide publiekelijk in te zien- eens door moet nemen hier staan namelijk een shitload van verordeningen en voornemens tot (autonome)verordeningen in die in samenwerking met NCTB zijn geformuleerd. Verder Decentralisatie valt ook onder staatsrecht, en de gemeente heeft zeker de verplichting om terrorisme te bestrijden bijv. haatzaaiing en het voorkomen tot bepaalde groeperingen subsidies (gemeentelijke besluiten/beschikkingen) krijgen.

Voor je iemand persoonlijk gaat aanvallen moet je eerst kijken of je wel begrijpt wat ik vertel;)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 25 mrt 2006 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
duhhh, maar dat art Gw attribueert in beginsel de formele wetgever en die kan dan weer delegeren, en vervolgens kan er weer gesubdelegeerd worden. Ken jij een wet waarin staat dat de gemeente een gemeentepas dient te verzorgen???

Ok, de eerlijkheid gebiedt mij toe te geven dat ik nu wat twijfel over mijn eerdere standpunt. In Kortmann kan ik geen enkele reden vinden om aan te nemen dat art 149 Gem.w. geen voldoende basis zou zijn voor een beperking van art 11 Gw (zolang het over beleid gaat dat de overheid niet naar zichzelf heeft toegetrokken), maar het arrest Drugspand Venlo lijkt anders aan te geven. Ik denk dat het in de praktijk niet zoveel uitmaakt (of je zegt art 149 Gem.w. is niet specifiek genoeg, of je zegt het behoort niet tot de autonome bevoegdheid van de gemeente). Voor de juridische redenering maakt het natuurlijk wel verschil.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
Dan denk ik toch dat je Wij Amsterdammers en het pva van Rotterdam -beide publiekelijk in te zien- eens door moet nemen

Dat deze in geen enkele zin verbinden moge duidelijk zijn.

Quote:
Voor je iemand persoonlijk gaat aanvallen moet je eerst kijken of je wel begrijpt wat ik vertel;)

Van schrijnende aanvallen ben ik me niet bewust.

Ik begrijp best wat je vertelt. Maar een verordening op een gebied dat al door de centrale overheid is geregeld, of juist uitdrukkelijk niet is geregeld, valt buiten de autonome bevoegdheid van de gemeente. Een goed voorbeeld is het arrest over een aantal gemeentes dat een eigen anti-apartheidspolitiek probeerde te voeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Kevin schreef:
Dan denk ik toch dat je Wij Amsterdammers en het pva van Rotterdam -beide publiekelijk in te zien- eens door moet nemen

Dat deze in geen enkele zin verbinden moge duidelijk zijn.

Quote:
Voor je iemand persoonlijk gaat aanvallen moet je eerst kijken of je wel begrijpt wat ik vertel;)

Van schrijnende aanvallen ben ik me niet bewust.

Ik begrijp best wat je vertelt. Maar een verordening op een gebied dat al door de centrale overheid is geregeld, of juist uitdrukkelijk niet is geregeld, valt buiten de autonome bevoegdheid van de gemeente. Een goed voorbeeld is het arrest over een aantal gemeentes dat een eigen anti-apartheidspolitiek probeerde te voeren.


Met "wij amsterdammers" bedoel ik een manifest dat geschreven is na de moord op Theo Van Gogh, hierin staan voorstellen voor verordeningen in zake terrorismebestrijding, welke zijn overgenomen door de gemeenteraad en in het kader van art. 149 Gemeentewet zijn omgezet in gemeentelijkeverordeningen, ik begrijp gewoon niet hoe vaak ik het nog uit moet leggen. Ik staak de discussie... mijn professor heeft mijn redenering inmiddels geaccepteerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 1:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt je huiswerk dus af.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 1:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij verre na niet, maar voor wat het biometrische pasjes in de gemeente betreft wel.

bedankt voor je inbreng.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 2:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
Als er in hogere wetgeving dan wel regelgeving iets is geregeld m.b.t. in dit geval bijv. biometerische data verzameling (zonder dat er in die wet sprake is van delegatie) dan kan de gemeente een verordening realiseren die stand kan houden na toesting omdat er in elk geval iets is om na te verwijzen. Er moet een legale grondslag zijn wanneer je zoiets nieuws als een biometerische gemeentepas wilt realiseren -niet alleen de Grondwettelijke grondslag dat een lagere overheid in beginsel zijn eigen huishouden mag voeren. Begrijp je de redenering een beetje?

Ik neem aan dat je professor deze redenering toch niet geaccepteerd zal hebben. Ipv biometrische dataverzameling heb ik het even over onderwerp X, om de redenering wat abstracter te houden want ik merk dat het anders te veel van de hak op de tak gaat. Jouw redenering is: als er hogere wetgeving A is over onderwerp X die geen delegatie toestaat, dan kan de gemeente een verordening B realiseren die stand kan houden omdat je naar wet A kunt verwijzen.

Dat klopt dus niet. Als er een hogere wet A is die X regelt, en die niet delegeert, zoals jij zegt, dan kan een gemeente een verordening B op gebied X realiseren, op voorwaarde dat A niet uitputtend bedoeld was (en B niet in strijd is). Afhankelijk van onderwerp X en natuurlijk wet A zelf zal zo'n wet al dan niet uitputtend bedoeld zijn.

Nu is het op zich best denkbaar dat wet A aanvulling toestaat (we hebben het nog steeds over het geval geen delegatie). Zo'n aanvullende verordening B vindt dan echter geen wettelijke basis in wet A. Die verordening B had dan gewoon ook gekund zonder enige hogere wet over onderwerp X. De verordening B zal namelijk gebaseerd zijn op art 149 Gem.w.

Intussen geef ik overigens wel toe dat je art 11 Gw redenering de eenvoudigste wijze is om aan te tonen dat biometrische dataverzameling op gemeentelijk niveau niet kan. Ik zou dan wel verwijzen naar het arrest Drugspand Venlo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
Nou mensen, deze keer vondt ik jullie bijdragen toch wat minder (gezonde kritiek) ik hoop dat rechtenforum geen 'schrijnend' geval wordt...


Kevin schreef:
Ik staak de discussie... mijn professor heeft mijn redenering inmiddels geaccepteerd.



Doe je huiswerk dan voortaan lekker zelf, wijsneus!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LDFrancis



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 27 mrt 2006 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Duch schreef:
Een dergelijk gemeentepas kan in ieder geval niet. Ik heb even geen wet bij de hand die dat zegt, maar ik weet zeker dat dat niet mag.

Het lijkt me dat je gelijk hebt, maar ik ben wel benieuwd naar sluitende argumentatie. Ik zie niet direct grondrechten in de weg staan die niet in de APV te beperken zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bram



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

toch even over die gemeentepas....de Wet op de Identificatieplicht geeft toch duidelijk aan wat documenten zijn waarmee iemands identiteit mag worden vastgesteld? Tenzij de MinJus deze gemeentepas zou toelaten (wat ik persoonlijk betwijfel want je krijgt dan zo een wildgroei van pasjes) kan er voor een burger geen enkele verplichting zijn om zo'n gemeentepas aan te schaffen c.q. bij zich te hebben. Al met al lijkt het me dan ook een nutteloos en onzalig idee om zo een pas in te voeren.
_________________
"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!" Smile
"Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign."
J.S. Mill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Donkj02



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 28


BerichtGeplaatst: do 30 mrt 2006 21:40    Onderwerp: Begin bij EU richtlijn reisdocumenten Reageer met quote Naar onder Naar boven

De EU heeft zich al uitgelaten.
Nederland krijgt een eNik
De paspoortwet wordt aangepast voor de EU documenten
Dan bevat de eNik ook biometrie (gezicht en vingers)
Een aantal gemeenten heeft al een proef gedaan
De Kamer heeft aangegeven vooralsnog geen database te willen.

Kijk dus ook even bij de Kamerstukken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 15 apr 2006 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basis voor autonomie is overigens artikel 124 lid 1 van de Grondwet, artikel 124 lid 1 van de Grondwet attribueert direct aan de gemeente en artikel 149 van de Gemeentewet is eigenlijk een loze bapling die de reeds bestaande bevoegdheid herhaalt, maar dat terzijde.

Mijns inziens mag en kan dit niet, er is immers tot zover ik kan beoordelen geen enkele wet in formele zin die het mogelijk maakt om dit te doen en van autonomie is geen sprake nu het gaat om een reeds geregelde beveogdheid van bijvoorbeeld paspoorten en identiteitsbewijzen. De grondwet attribueert bevoegdheden (alleen de grondwet (tenzij je in Nijmegen studeert, dan is een enigszins andere visie te rechtvaardigen)), de grondwet geeft ook de reikwijdte van delegatie aan. Er is in casu geen sprake van en mijns inziens is het dus ook niet toegestaan.

Artikel 11 GW staat niet in de weg, omdat bij of krachtens de wet delegatie en subdelegatie toestaat. Maar artikel 11 doet eigenlijk niet zo zeer ter zake, omdat er gewoon geen bepaling is die zegt dat de gemeente dit mag doen. En dan hebben we volgens mij 1 van de 4 beginselen van de rechtsstaat nodig: legaliteitsbeginsel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 15 apr 2006 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het legaliteitsbeginselargument in zijn eentje is niet zo sterk, omdat art 124 lid 1 Gw / art 149 Gem.w. de bevoegdheid tot het aannemen van verordeningen geeft. Inderdaad moet het onderwerp zich dan nog in de gemeentelijke autonomie bevinden, maar dan halen we er alweer andere argumenten bij.

Zolang geen andere beginselen (en hogere wetten) dan het legaliteitsbeginsel worden geschonden mag op basis van art 149 Gem.w. heel veel, zo niet alles. Het idee hierachter is dat de gemeenteraad een democratisch gekozen college is.

Daarom is een gemeentepasverordening het eenvoudigst aan te pakken door er art 11 Gw maar bij te halen. Kevin heeft correct opgemerkt dat art 149 Gem.w. onvoldoende basis biedt om dit grondrecht te beperken. Zie hiervoor een arrest als Drugspand Venlo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 15 apr 2006 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens hoor, dat is 1); maar 2) is dat er meer stond dan het legaliteitsbeginselargument. Namelijk dat het geen bevoegdheid van autonomie betreft daar het m.i. geen "eigen huishouding" is om een andere inhoud te geven aan reeds geregelde zaken als identiteitsbewijzen ed. Er is al bepaald wat de procedure hieromtrent moet zijn en een gemeentelijke verordeing mag dat niet aanpassen in de zin van "wij stellen deze en deze extra eisen, ookal vind de wetgever dat niet nodig".
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds