Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contracturen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rufes



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017 16:53    Onderwerp: Contracturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik wil eens een balletje opgooien over het volgende:

Beste, Ik ben van mening dat mijn werkgever de CAO (CAO Bakkersbedrijf) niet juist naleeft. Ik heb een 152 uur contract dus 38 uur per week.

Er zijn weken bij dat ik meer werk dan mijn contracturen. In week 32 heb ik bijvoorbeeld 49,45 uur gewerkt. Dat betekend dat ik 11,45 uur meer gewerkt heb dan mijn contract. Deze 11,45 uur wordt daarna verleend in vrije tijd of zogenoemde Tijd voor Tijd uren.

Maar het rooster dat wij werken voorziet niet in 38 uur per week of 152 uur per 4 weken. In week 33 heb ik maar 29,45 uur gewerkt terwijl ik een contract heb voor 38 uur. Wat mijn werkgever dan doet is de Tijd voor Tijd uren die ik in week 32 heb gekregen omdat ik boven m`n contracturen heb gewerkt compenseren met week 33. Dus in week 33 raak ik 8,15 uur Tijd voor Tijd uren kwijt.

Kortgezegd wat ik tekort werk wordt aangevuld met mijn Tijd voor Tijd uren. Ik kom eigenlijk nooit aan mijn contracturen van 38 uur per week of 152 per vier weken maar dit wordt standaard dus aangevuld met de Tijd voor Tijd uren. Eigenlijk sta ik het gehele jaar in de min qua tijd voor tijd uren. Vanaf week 7, 2017 tot en met week 32, 2017 heb ik maar 3 keer in de plus gestaan met mijn tijd voor tijd uren. Zelfs als ik al in de min sta met mijn tijd voor tijd uren worden er gewoon tijd voor tijd uren afgeschreven om de tekort aan gewerkte uren op te vullen.

Echter ben ik van mening dat ik een contract heb van 38 uur per week en dat mijn werkgever moet zorgen dat ik die uren kan maken. Maar dat is 9 van de 10 keer niet het geval en daardoor worden je overuren (tijd voor tijd) gebruikt.

Dus concreet is mijn vraag: Mag mijn werkgever de uren die ik te weinig werk omdat het rooster niet voorziet in 38 uur per week of 152 uur per 4 weken zomaar aanvullen met tijd voor tijd uren, zelfs als die uren er niet zijn. En zijn die tijd voor tijd uren niet gewoon overuren waarover een toeslag betaald moet worden en dat ik als werknemer zelf bepaal wat ik met die uren doe zoals in de CAO staat aangegeven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De cao moet worden toegepast. In uw geval gaat het om artikel 2.12. Zoals u het omschrijft past werkgever de cao niet correct toe qua minuren.

En de wet bepaalt dat de werkgever het risico draagt als hij een werknemer te weinig uren laat werken.
Dit is geregeld in artikel 7:628 lid 1 Burgerlijk Wetboek:
De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.

Er bestaat dan recht op het loon over deze uren of die nu gewerkt worden of niet.

Wijs de werkgever op de cao en schakel zo nodig een arbeidsrechtjurist in.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is in de bedrijfstak blijkbaar gebruikelijk dat er steeds naar perioden van 4 weken wordt gekeken. Het lijkt de werkgever te zijn toegestaan om binnen zo'n periode van 4 weken te schuiven met uren. Maar als over zo'n periode meer dan gemiddeld 38 uren wordt gewerkt (dus meer dan 152 in totaal), dan leveren de extra uren overwerk op (art. 2.12 c)).

Na overleg met de werknemer kan de werkgever de vergoeding voor het overwerk (125% van het functie-uurloon voor de eerste 8 overuren, 150% daarna) in de vorm van vrije tijd uitkeren in de periode van 4 weken volgend op de periode waarin de overuren zijn gemaakt.

Dus als je 10 overuren hebt gemaakt, heb je recht op 8 x 1.25 + 2 x 1.5 = 13 uurlonen aan overwerkvergoeding. De werkgever kan dan "na overleg" in de volgende periode van 4 weken die 13 uurlonen uitkeren in de vorm van 13 vrije uren, dus door je 152 - 13 = 139 uren in te roosteren. Je werkt dan in totaal 162 + 139 uur over twee perioden van 4 weken en krijgt 2 x 152 uur uitbetaald (3 vrije uren als overwerkvergoeding).

De toevoeging "na overleg" is redelijk vaag. Ik vermoed dat de keuze tussen uitbetaling in geld en uitbetaling in vrije uren uiteindelijk aan de werkgever is.

Dus zoals ik het begrijp:
- als je na afloop van een periode van 4 weken "in de min" zit, dan is dat winst voor jou. Die niet gewerkte uren moeten worden uitbetaald maar hoeven niet te worden ingehaald.
- als je na afloop van een periode van 4 weken "in de plus" zit, dan kan het aantal uren boven de 152 met overwerktoeslag worden uitbetaald in geld of in uren. Voor zover wordt uitbetaald in vrije uren, moeten die vrije uren in de eerstvolgende period van 4 weken worden uitbetaald (dus in de vorm van uren die je minder dan 152 uur werkt).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds