Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als website (URL)!
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
olivierB



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 23:28    Onderwerp: Concurrent gebruikt mijn bedrijfsnaam als website (URL)! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Een concurrent heeft iets leuks bedacht.

Hij gebruikt mijn bedrijfsnaam als URL voor zijn website.

Ik ga geen namen noemen maar een voorbeeld:

Mijn bedrijf heet "Keko Hekwerken", mijn url is www.keko-hekwerken.nl

laten we de concurrent "ABC Hekwerk"noemen. Nu gebruikt deze concurrent de volgende URL voor zijn website: www.kekohekwerken.nl (dus zonder het min-teken) Als je op zijn site komt vervolgens blijft deze URL staan maar zie je als bedrijfsnaam op de website ABC Hekwerk"


Kan dit zomaar?? Dit lijkt mij toch behoorlijk misleidend! Als mensen op zoek zijn naar mijn site de het min-teken vergeten dan komen ze bij mijn concurrent.

En wat kan ik er aan doen om er voor te zorgen dat deze concurrent deze naam niet meer kan gebruiken??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gebruik van een domeinnaam kan gezien worden als het voeren van een handelsnaam. De concurrent maakt dan misbruik van jouw handelsnaam en handelt daarmee in strijd met artikel 5 van de Handelsnaamwet.

Op basis daarvan kun je vorderen dat hij het gebruik van de domeinnaam staakt. Of je kan vorderen dat hij de domeinnaam op jouw naam overschrijft.

* Hierbij ga ik er van uit dat je handelsnaam niet tevens als merk is geregistreerd, omdat dat vaak niet het geval is.
.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt verdraaid veel op deze zaak, door de Voorzieningenrechter in Den Haag beoordeeld. Deze uitspraak is op meerdere plekken op internet gepubliceerd en van samenvattingen e.d. voorzien. Wellicht kun je er je voordeel mee doen?
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Storende uitspraak overigens, althans het stuk over onrechtmatig handelen. Er is geen merk, en toch is het onrechtmatig om gevaar voor verwarring te scheppen dan wel ongerechtvaardigd voordeel te trekken uit de domeinnaam. Volgens mij had dat moeten stuiten op Artikel 2.19 BVIE:

Quote:
1. Behoudens de houder van een algemeen bekend merk in de zin van artikel 6bis van het Verdrag van Parijs kan niemand, welke vordering hij ook instelt, in rechte bescherming inroepen voor een teken, dat als merk wordt beschouwd in de zin van artikel 2.1, lid 1 en 2, tenzij hij zich kan beroepen op een inschrijving van het door hem gedeponeerde merk.


Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Citaat van het vonnis:
Quote:
Onrechtmatig handelen: 4.5. Voor zover Bax haar vorderingen evenwel heeft gebaseerd op onrechtmatig handelen, slagen zij wel. Daartoe wordt het volgende overwogen. Desgevraagd heeft X ter zitting erkend dat het doorlinken van de domeinnamen www.baksshop. nl en www.baksshop.nl naar de domeinnaam www.clubsound.nl aanvankelijk (i.e. in 2007 vóór sommatie door Bax) plaats vond zonder dat er überhaupt sprake was van het ter verkoop aanbieden van blikjespersen onder de naam ‘BAKS’. Anders gezegd betekent dit dat X de domeinnamen gebruikte voor het trekken van bezoekers naar zijn eigen, met die van Bax, concurrerende website. Zulks wordt, gelet op enerzijds het feit dat Bax haar onderneming reeds voerde onder de handels- en domeinnaam www.bax-shop.nl voordat X tot registratie van de domeinnamen www.baks-shop.nl en www.baksshop.nl overging, en de anderzijds de domeinnamen van X slechts in zeer geringe mate afwijken van de handels- en domeinnaam van Bax, onrechtmatig geoordeeld omdat aldus een gevaar voor verwarring is te duchten, althans door X ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit de domeinnaam en onderneming van Bax.
Gedeelte door mij vetgedrukt: er wordt bij deze grondslag geen beroep gedaan (en gehonoreerd) op onrechtmatig handelen wegens strijd met het (nog niet ingeschreven) merk maar over de handels- en domeinnaam.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat weet ik wel, maar er is geen handelsnaaminbreuk en een domeinnaam is op zichzelf niets. Je kunt niet inbreuk plegen op een domeinnaam. Als een domeinnaam al iets is, dan is het een teken dat (in beginsel) geschikt is om als merk ingeschreven te worden en dan moet het als merk ingeschreven worden voordat je je jegens anderen op bescherming kunt beroepen.

Als je "domeinnaam" vervangt door "logo" dan is het evident dat het gaat om verkapte merkinbreuk. En dat kan nu eenmaal niet; het BVIE is een gesloten systeem als he gaat om merken.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
olivierB



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Het gebruik van een domeinnaam kan gezien worden als het voeren van een handelsnaam. De concurrent maakt dan misbruik van jouw handelsnaam en handelt daarmee in strijd met artikel 5 van de Handelsnaamwet.

Op basis daarvan kun je vorderen dat hij het gebruik van de domeinnaam staakt. Of je kan vorderen dat hij de domeinnaam op jouw naam overschrijft.

* Hierbij ga ik er van uit dat je handelsnaam niet tevens als merk is geregistreerd, omdat dat vaak niet het geval is.
.


Bedankt voor je reactie.

Dus als ik een advocaat een brief laat sturen dat mijn concurrent moet stoppen met deze domeinnaam dan moet hij het gebruik staken?

Mijn handelsnaam (bedrijfsnaam) is inderdaad (nog) niet als merk geregistreerd maar dit proces heb ik sinds gisteren wel opgestart. Uiteraard sta ik wel met deze handelsnaam/bedrijfsnaam ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Dat weet ik wel, maar er is geen handelsnaaminbreuk en een domeinnaam is op zichzelf niets. Je kunt niet inbreuk plegen op een domeinnaam. Als een domeinnaam al iets is, dan is het een teken dat (in beginsel) geschikt is om als merk ingeschreven te worden en dan moet het als merk ingeschreven worden voordat je je jegens anderen op bescherming kunt beroepen.

Als je "domeinnaam" vervangt door "logo" dan is het evident dat het gaat om verkapte merkinbreuk. En dat kan nu eenmaal niet; het BVIE is een gesloten systeem als he gaat om merken.

Er is geen handelsnaaminbreuk in die zin dat met een handelsnaam inbreuk wordt gemaakt op de handelsnaam ww.bax-shop.nl (gedaagde voert zijn domeinnamen niet als handelsnaam), maar daarom kan gedaagde m.i. nog wel onrechtmatig handelen jegens de gebruiker van de handelsnaam www.bax-shop.nl. Feit is en blijft dat gedaagde kennelijk misbruik maakt van de (goede) naam (handelsnaam) van deze eiser en daar moet toch tegen opgetreden kunnen worden. Ik vind de gedachtengang van de Voorzieningenrechter zo gek nog niet (al is het stukje over de domeinnaam in het 'onrechtmatig handelen'-gedeelte wel discutabel inderdaad.

@TS: zie deze discussie: de vraag of je concurrent de domeinnaam als handelsnaam gebruikt, kan dus wel een rol spelen...
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds