Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 23:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Carriereswitch?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ama



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 16:52    Onderwerp: Carriereswitch? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Na een aantal succesvolle jaren in de ICT overweeg ik een carriereswitch. Een aantal jaren geleden heb ik kennis gemaakt met het strafrecht (zowel in theorie als in de praktijk) en de interesse is altijd blijven hangen. Om een lang verhaal kort te maken, de volgende vragen:

Hoe snel is een rechtenstudie te voltooien (naast m'n huidige werk)? Ik heb ongeveer 20 a 25 uur per week te besteden. Ik leer snel en heb al de nodige kennis, met name op strafrechtgebied.

Wat zijn de mogelijkheden met antecedenten? Deze zijn ondertussen 12 jaar oud. Is een inschrijving als advocaat nog mogelijk?

Wat zijn de carrieretechnische kansen? Ik ben nu 32, is het uberhaupt mogelijk om stages te doen?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je advocaat wilt worden, dus de rechtbank in kunnen om te pleiten, moet je een volledige bachelor en een master op universitair niveau doen. Daar staat vier jaar voltijd voor, dus reken toch al gauw op zes jaar in deeltijd als je al enige voorkennis hebt.

Gaat het je om de verdieping, dan is het misschien interessant om alleen een master te volgen in een voor jou interessante richting. Je moet dan vaak een schakelprogramma of andere kwalificatie doen die je speciaal daarop voorbereidt. Bij de UvA hebben ze een aantal opleidingen met een schakelprogramma van 1 jaar voltijd, en voor iemand met al enige kennis over het recht zou dat met flink doorbuffelen ook in 1 jaar deeltijd moeten kunnen.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn rechtenstudie bij de OU in ongeveer vier jaar, naast m'n IT werk gedaan. Was hard werken, maar het was te doen.

Er zijn op zich genoeg kantoren waar je als zelfstandige advocaat-stagiair in kunt stappen in een (kosten)maatschap. Voor meestal een paar duizend euro per maand kun je daar dan je eigen praktijk opbouwen binnen een bestaand kantoor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet je dan een paar duizend per maand betalen?? Confused
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2007 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Moet je dan een paar duizend per maand betalen?? Confused

Da's niet ongebruikelijk. Het alternatief is te doen zoals ik en een dienstverband aangaan. Maar voor veel mensen is dat minder aantrekkelijk omdat de salarissen van een advocaat-stagiair veelal beduidend lager zullen zijn dan die mensen in hun oude werkkring gewend waren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 20 nov 2007 8:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat lijkt dan qua kosten om het even af te lopen .... terwijl je in de constructie dat je zo veel moet betalen meer risico loopt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
dammie

dammie

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben vorige maand begonnen aan studie rechten bij de OU.

Dit deed/doe ik deels voor de carriereswitch en deels voor de lol omdat ik (geestelijk) actief wil blijven in mijn leven naast mijn huidige baan in de gezondheidszorg.

Mijn enige twijfels zijn of een advocaten kantoor uberhaupt wel zit te wachten op iemand, zonder relevante werkervaring, met de leeftijd 38 Question

Waarschijnlijk wel als je voor niets komt of zelfs betaald voor je stage, maar ook als je salaris wilt/nodig hebt Question

Mocht je beginnen, succes met je studie Exclamation
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dammie schreef:
Mijn enige twijfels zijn of een advocaten kantoor uberhaupt wel zit te wachten op iemand, zonder relevante werkervaring, met de leeftijd 38 Question

Waarschijnlijk wel als je voor niets komt of zelfs betaald voor je stage, maar ook als je salaris wilt/nodig hebt Question

Ik kom genoeg beginnende advocaten tegen die ouder zijn dan 30. De meesten werken wel in een kostenmaatschap, maar ook in loondienst kom ik ze tegen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap mensen niet die de studie in deeltijd doen en een planning maken van 6 tot 8 jaar. Volgens mij is op het einde dan de meeste kennis die je aan het begin hebt opgedaan vervlogen.

Ik ken iemand die in 3 jaar naast een deeltijd baan de bachelor en master cum laude heeft afgesloten.
Ikzelf heb er iets langer over gedaan (ben bijna klaar) naast een fulltime, doch niet erg veeleisende baan.

Waar je zeker rekening mee moet houden is dat je tijdens piekperiodes zoals tentamenweken meer vrij moet kunnen nemen op je werk. Als je anders net daar ook tegen deadlines of overwerk aanloopt ga je de mist in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
Ik snap mensen niet die de studie in deeltijd doen en een planning maken van 6 tot 8 jaar. Volgens mij is op het einde dan de meeste kennis die je aan het begin hebt opgedaan vervlogen.

Als je na 6-8 jaar alles vergeten bent kun je er beter helemaal niet aan beginnen. Tenzij puur voor je plezier en dan maakt het ook niet uit hoelang je erover doet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dammie schreef:
Ik ben vorige maand begonnen aan studie rechten bij de OU.

Dit deed/doe ik deels voor de carriereswitch en deels voor de lol omdat ik (geestelijk) actief wil blijven in mijn leven naast mijn huidige baan in de gezondheidszorg.

Mijn enige twijfels zijn of een advocaten kantoor uberhaupt wel zit te wachten op iemand, zonder relevante werkervaring, met de leeftijd 38 Question

Waarschijnlijk wel als je voor niets komt of zelfs betaald voor je stage, maar ook als je salaris wilt/nodig hebt Question

Mocht je beginnen, succes met je studie Exclamation


Je kunt ook tijdens de studie op zoek gaan naar een baan waar je je reeds opgedane juridische kennis kunt gebruiken. Ik hield me eerst uitsluitend bezig met de registratie van geneesmiddelen en de lancering van nieuwe producten, inmiddels houd ik me ook bezig met bijvoorbeeld de contracten van het bedrijf.

Daarbij heb je als 38 jarige, of zelfs nog ouder zoals ik zal zijn wanneer ik klaar ben, wel heel wat andere kennis die interessant kan zijn voor een kantoor: een specifieke branche bijvoorbeeld, of misschien vrijwilligerswerk dat je doet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
Ik snap mensen niet die de studie in deeltijd doen en een planning maken van 6 tot 8 jaar. Volgens mij is op het einde dan de meeste kennis die je aan het begin hebt opgedaan vervlogen.

Als ik om me heen kijk, hebben vooral de mensen die studeren vanwege de tentamens daar last van.

De door jou geduide deeltijdstudenten studeren over het algemeen vanwege de interesse in de stof. Tentamenvoorbereiding bestaat dan uit het bestuderen van verplichte en additionele literatuur in plaats van het oefenen van oude tentamens.
Quote:

Ik ken iemand die in 3 jaar naast een deeltijd baan de bachelor en master cum laude heeft afgesloten.

Typisch geval van de uitzondering op de regel. Ik ken ook iemand die zijn studie in een jaar of 2,5 heeft gedaan, naast een fulltime baan en zelf heb ik ook 3 jaar studie in 2 jaar gedaan (en dat betekende op sommige momenten ook dat ik genoegen nam met een 6, terwijl mijn 'langzamere' medestudenten telkens weer voor een 9 gingen). Maar dat wil nog niet zeggen dat dat regel moet zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
dammie

dammie

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik snap mensen niet die de studie in deeltijd doen en een planning maken van 6 tot 8 jaar


Het liefste doe ik er ook veel korter over Laughing
Ik ga voorlopig nog even uit van de informatie die ik tot mij krijg. Langzaam druppelt er ook informatie binnen dat er mensen zijn die het sneller doen naast een vaste baan.

Eerst maar eens de eerste module afwerken en kijken hoe snel dit gaat. Dan kan ik plannen hoe lang het ongeveer echt gaat duren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zult merken dat er vakken zijn waar je veel sneller doorheen loopt dan je dacht, en helaas ook vakken die wat meer tijd blijken te kosten (en meer van dat soort open deuren om in te trappen....). Ik heb voor die gevallen ook altijd nog een paar modules liggen om er dan tussen door te doen, mocht ik lang op een tentamendatum moeten wachten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
Ik snap mensen niet die de studie in deeltijd doen en een planning maken van 6 tot 8 jaar. Volgens mij is op het einde dan de meeste kennis die je aan het begin hebt opgedaan vervlogen.


Dat valt wel mee, denk ik. En trouwens: het gaat er om dat je een bepaalde manier van denken en zoeken aanleert; niet of je nou alles weet. Recht is immers toch dynamisch. Iemand die zijn leven lang bind blijft vertrouwen op wat hij in 3 jaar heeft geleerd zou ik niet zo graag als advocaat willen Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds