Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 4:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

CNN over het Nederlandse strafrecht
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 11 jun 2005 15:36    Onderwerp: CNN over het Nederlandse strafrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Expert: Aruba law 'decidedly different' from U.S.

Een Amerikaanse tiener is tijdens haar vakantie op Aruba verdwenen. Ze is het laatst gezien met drie jongens, twee met een Surinaamse achtergrond en de zoon van een Nederlandse rechter.

De interpretatie die CNN's expert geeft aan het Arubaanse equivalent van art 27 Sv is niet zo heel nauwkeurig, is mijn indruk. Verder wekt het nogal verbazing dat een verdachte hier 72 uur kan worden vastgehouden voordat er een rechter bij komt kijken. Ook het feit dat een rechtzaak in hoger beroep helemaal wordt overgedaan gaat er niet makkelijk in.

CNN's Expert schreef:
And now we shouldn't pre-judge theirs as being worse or better than ours, it's just different.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: za 11 jun 2005 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu weet ik niet hoe art. 27 Sv in Arubaans strafrecht luidt, maar dat lijkt mij ook idd onwaarschijnlijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Echt, dat slaat echt nergens op wat hij zegt.
Is die 'probable cause' niet ongeveer hetzelfde als het redelijk vermoeden van schuld van art.27 Sv...??!
En in de inleiding staat dat ze het gaan hebben over het verschil tussen Amerikaans recht en Nederlands recht, dus eigenlijk hebben ze het niet eens over de equivalent maar echt over Nederlands recht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, zoals die man 'probable cause' beschrijft doet het me inderdaad sterk denken aan ons criterium. Misschien is het verschil vooral dat er daar veel eerder een rechter aan te pas komt? Een redelijk vermoeden in de ogen van de officier legt hij misschien uit als 'een of andere indicatie is al genoeg', omdat de prosecutor in het Amerikaanse systeem veel meer recht tegenover de verdachte staat en het controleren van criteria meer aan de rechter wordt overgelaten. Is maar een gok van mijn kant hoor.

Ik vind het wel interessant dat de teneur van het verhaal vooral lijkt te zijn "biedt het Nederlandse systeem wel voldoende rechtsbescherming?", terwijl wij juist op dat punt vaak het Amerikaanse systeem bekritiseren. Toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad ja, dat is wel interessant. Net zoals hij beschrijft dat wij geen jury hebben enzo en slechts 1 rechter ( wat dus ook weer niet klopt ) in 1e instantie en daarna 3 en dat het zo raar is dat zelfs het OM in hoger beroep kan... Terwijl wij ( tenminste de meesten) hier ontzettend blij zijn dat we geen jury hebben!!
Maarja de tendens van de VS is toch een beetje dat alles wat zij hebben geweldig is en in Europa alles slechter is...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
josseposse






Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2005 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Inderdaad ja, dat is wel interessant. Net zoals hij beschrijft dat wij geen jury hebben enzo en slechts 1 rechter ( wat dus ook weer niet klopt ) in 1e instantie en daarna 3 en dat het zo raar is dat zelfs het OM in hoger beroep kan... Terwijl wij ( tenminste de meesten) hier ontzettend blij zijn dat we geen jury hebben!!
Maarja de tendens van de VS is toch een beetje dat alles wat zij hebben geweldig is en in Europa alles slechter is...


Wel, ik moet zeggen dat CNN het helemaal aan het juiste eind heeft. Laten we niet vergeten dat het Antilliaans recht apart staat van het onze. Het enige gemeenschappelijke is de HR. Cassatieberoepen vanuit de Antillen + Aruba komen in Den Haag terecht. Maar de gang van zaken zoasls beschreven in het artikel kloppen. In eerste aanleg kom je voor een enkelvoudige kamer, gelijk aan hier de politierechter. En ja, die kan lange straffen uitdelen, tot 20 jaar en ook levenslang. Daarna is het beroep voor een meervoudige kamer. Dit is mij vorige week nog verteld door een rechter die net terug was van vijf jaar Antillen, dus die zal het weten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 16 jun 2005 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja het zou best kunnen dat dat in Aruba zo is, dat weet ik niet, alleen het is nogal slordig dat ze dan bovenaan het stukje zetten dat ze Amerikaans recht en DUTCH recht gaan vergelijken. En dat klopt dan dus gewoon niet, ze halen nu vanalles door elkaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 16 jun 2005 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan een politierechter (in enkelvoudige kamer) zulke hoge straffen opleggen? IK dacht dat daar een beperking op zat. Of is dat een verschil tussen Ned. en Aruba?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 16 jun 2005 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De politierechter is hier naar mijn weten slechts bevoegd tot het opleggen van een maximale hechtenis voor de duur van 6 maanden.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
josseposse






Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 16 jun 2005 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
De politierechter is hier naar mijn weten slechts bevoegd tot het opleggen van een maximale hechtenis voor de duur van 6 maanden.


Fout. Artikel 369 Sv. Het was een soort 'herenakkoord' tussen de rechtbank en het parket dat het OM nooit over de 6 maanden cel zou eisen (behoudens tenuitvoerleggingen eerder opgelegde voorwaardelijke straffen) behoudens in zaken van bolletjesslikkers (rechtbank Haarlem, zittingsplaats Schiphol). Inmiddels mag iedere politierechter 12 maanden cel opleggen. Op de Rotterdamse rechtbank worden daar speciale zittingen voor ingericht, de zogenaamde PRplus-zittingen. Daar wordt tussen de 6 en 12 maanden geeist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 16 jun 2005 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou kijk eens aan. Was even snel uit mijn hoofd dus pin me er niet op vast (voer hier flauw Jezus grapje in)
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 16 jun 2005 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo zie je maar weer hoe snel je kennis verouderd is. Razz
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: do 16 jun 2005 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Zo zie je maar weer hoe snel je kennis verouderd is. Razz


of je wetboek Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2005 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, híer kan ie maar max. 12 maanden opleggen maar blijkbaar kan ie in Aruba 20 jaar of zelfs nog meer opleggen. Groot verschil dus wel.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 17 jun 2005 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Zo zie je maar weer hoe snel je kennis verouderd is. Razz


Het kan ook zijn dat ik het verdrongen heb. Onze strafrechttentamens zijn namelijk echt niet grappig, en na drie 6'en uit 6 kansen (drie SR-vakken) had ik het echt gehad met strafrecht.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds