Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 2:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bul binnen, maar niet alle kennis "paraat"
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De beroepsopleiding notariaat bevat praktische aspecten maar ook domweg een hoop herhaling. Het echte leren doe je door er in de praktijk mee bezig te zijn. Daarbij geldt dat iedere alarmbel die je hebt aangebracht en iedere flard aan informatie die je bijblijft van je studie, altijd welkom is, al kan je veel gewoon bijleren in de praktijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:

Deze uitbreiding, tezamen met de praktijkervaring die je aan het opdoen bent, zorgt ervoor dat je je steeds meer thuis gaat voelen in je eigen vakgebied van het recht. Je zult dus ook steeds meer dingen uit je hoofd gaan weten, zonder dat je het hoeft op te zoeken.
In dat kader vond ik het wel mal dat een vriendin die recentelijk is aangenomen en binnenkort kan beginnen als advocaat, in haar 2e gesprek een uur vol met casuistiek is voorgelegd. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
De beroepsopleiding notariaat bevat praktische aspecten maar ook domweg een hoop herhaling. Het echte leren doe je door er in de praktijk mee bezig te zijn. Daarbij geldt dat iedere alarmbel die je hebt aangebracht en iedere flard aan informatie die je bijblijft van je studie, altijd welkom is, al kan je veel gewoon bijleren in de praktijk.


Ik ben zelf wel erg benieuwd naar de opleiding. Ik hoor op het kantoor wel eens wat en de algemene mening is dat de opleiding te doen is, maar wel vrij pittig is!

Sovereign schreef:
In dat kader vond ik het wel mal dat een vriendin die recentelijk is aangenomen en binnenkort kan beginnen als advocaat, in haar 2e gesprek een uur vol met casuistiek is voorgelegd.



Dat is inderdaad wel erg absurd!!!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
In dat kader vond ik het wel mal dat een vriendin die recentelijk is aangenomen en binnenkort kan beginnen als advocaat, in haar 2e gesprek een uur vol met casuistiek is voorgelegd. Confused


Zo'n casus dient niet ter onderzoek van de kennis van de sollicitant, maar gewoon het onderzoek van het gezond verstand en probleemoplossend vermogen. Een casus niet op kunnen lossen is niet het probleem, geen antwoorden kunnen formuleren of een standpunt innemen wel Razz Zie het maar in termen van "als je een winkelcentrum met huurders over wil nemen, wat wil je dan wel graag vantevoren zien van de verkoper?" -> een logisch antwoord zou zijn "misschien de huuroverzichten waaruit de huurders en de huuropbrengsten blijken?". Dat is geen inhoudelijke toets, maar logisch denken testen. Mensen maken zich er vaak heel druk over terwijl het niet zo'n last hoeft te betekenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Zo'n casus dient niet ter onderzoek van de kennis van de sollicitant, maar gewoon het onderzoek van het gezond verstand en probleemoplossend vermogen.
Het gezond verstand geeft niet altijd het juiste antwoord voor wat betreft het juridisch kader. Zonder grondige wetskennis is dat 'probleemoplossend vermogen' dan ook aanzienlijk beperkt en in die zin ben ik het toch met Flash eens dat een dergelijke aanpak van de sollicitant absurd is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik niet zolang men er maar op een goede manier mee omgaat. Verwachten dat iemand alle antwoorden klaar heeft is niet de goede manier, maar ermee onderzoeken of iemand er logisch en analytisch mee om kan gaan lijkt mij niet zo absurd. Geen kennis, maar vaardigheid. Zo haal je theoretici en samenvatting_studenten er tussenuit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Euhm, gezien het feit dat je samenvatting-studenten en theoretici in een adem noemt: Is er iets mis met theoretici?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Euhm, gezien het feit dat je samenvatting-studenten en theoretici in een adem noemt: Is er iets mis met theoretici?


Ik denk van niet in ieder geval! Een hoop docenten en auteurs zijn pure theoretici en daar is niets mis mee! Sterker nog, dat soort juristen zijn er ook nodig. Niettemin ben ik van mening dat als je een universitaire studie afgerond hebt dat er wel van je verwacht mag worden dat je logisch na kunt denken. We hebben zelf eerder al geroepen dat bij het WO een bepaalde denkwijze aangeleerd wordt. Misschien dat een werkgever wil kijken in hoeverre je daarin geslaagd bent??
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Misschien dat een werkgever wil kijken in hoeverre je daarin geslaagd bent??
Zover ik begrepen heb werd er ook enigszins verwacht in dat gesprek dat ze wetsartikelen kon koppelen aan vraagstukken. In haar ogen was het dus meer een toetsing van de parate juridische kennis (b.v. hoe een flitsscheiding in elkaar steekt), niet zozeer of ze de nodige verbanden kon leggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Euhm, gezien het feit dat je samenvatting-studenten en theoretici in een adem noemt: Is er iets mis met theoretici?


Zeer zeker niet, maar op een advocaten/notariskantoor moet uiteindelijk een product met een 'ja' of 'nee' sticker er op worden geproduceerd. Artikelen en handboeken schrijven doen de hoogleraren wel of advocaten/notarissen met tijd teveel Cool

Overigens, afhankelijk van het rechtsgebied in kwestie is het wellicht wel geboden dat men bij de term flitsscheiding niet dom naar de grond gaat zitten kijken maar in de kern weet waarover dat gaat net zoals je ongeveer moet weten wat een rechthandeling is, een overeenkomst, het verschil tussen vernietiging en ontbinding, verschil tussen wanprestatie en onrechtmatige daad etc., al zijn laatstgenoemden wel erg gelegen in de basiskennis. Je kan je voorstellen dat bij een sollicitatie voor de algemene advocaten/notarispraktijk de flitsscheiding je iets moet zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Duch schreef:
Euhm, gezien het feit dat je samenvatting-studenten en theoretici in een adem noemt: Is er iets mis met theoretici?


Zeer zeker niet, maar op een advocaten/notariskantoor moet uiteindelijk een product met een 'ja' of 'nee' sticker er op worden geproduceerd. Artikelen en handboeken schrijven doen de hoogleraren wel of advocaten/notarissen met tijd teveel Cool

Overigens, afhankelijk van het rechtsgebied in kwestie is het wellicht wel geboden dat men bij de term flitsscheiding niet dom naar de grond gaat zitten kijken maar in de kern weet waarover dat gaat net zoals je ongeveer moet weten wat een rechthandeling is, een overeenkomst, het verschil tussen vernietiging en ontbinding, verschil tussen wanprestatie en onrechtmatige daad etc., al zijn laatstgenoemden wel erg gelegen in de basiskennis. Je kan je voorstellen dat bij een sollicitatie voor de algemene advocaten/notarispraktijk de flitsscheiding je iets moet zeggen.


Daar heb je inderdaad absoluut gelijk in!!! Natuurlijk zijn er wel basisbegrippen die je behoort te kennen als je afgestudeerd bent! Lijkt me ook niet meer dan logisch, anders zou je helemaal niets wijzer geworden zijn....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bambie



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het persoonlijk ook vrij vreemd dat je op een sollicitatiegesprek een aantal inhoudelijke vragen moet beantwoorden. Ik neem aan dat je daar ook niet ruim de tijd voor mag nemen, dus niet lekker kan bladeren in je wetboek. Alsof je niet al genoeg tentamens gemaakt hebt tijdens je studie, die je overigens met goed gevolg hebt afgelegd al, anders zat je daar immers niet te solliciteren.
Een iq of psychologische test vind ik wel redelijk normaal, even kijken hoe iemand een beetje in elkaar steekt maar een vraaggesprek over juridische zaken vind ik vaag. Is je cijferlijst niet voldoende in dat opzicht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook precies hetzelfde gevoel! Vroeger vond ik het stom als docenten zeiden dat iets hun vakgebied niet was, maar nu begrijp ik het! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:

Daar heb je inderdaad absoluut gelijk in!!! Natuurlijk zijn er wel basisbegrippen die je behoort te kennen als je afgestudeerd bent! Lijkt me ook niet meer dan logisch, anders zou je helemaal niets wijzer geworden zijn....
Daarom ben je ook afgestudeerd, waarom toetsen op kennis waar je reeds je bul voor hebt?

Haar werden trouwens ook vragen gesteld over verkeersrecht, een vak wat ze nooit heeft gehad. Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wekkel schreef:
Je kan je voorstellen dat bij een sollicitatie voor de algemene advocaten/notarispraktijk de flitsscheiding je iets moet zeggen.
De flitsscheiding is althans bij mij in het derde jaar bij het onderdeel relatierecht nooit behandeld geweest zover ik me kan herinneren. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds