Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Buitenlander koopt een vorderingsrecht
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2012 17:04    Onderwerp: Buitenlander koopt een vorderingsrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een buitenlander koopt een vorderingsrecht.

In een schadestaat procedure wordt aan dit vorderingsrecht een waarde toegekend. De schadestaat procedure gaat over gederfde winst.

In het geval dat de oorspronkelijk Nederlandse eigenaar van dit vorderingsrecht dit recht niet had verkocht, moet hij afrekenen met de fiscus.

Nu dit vorderingsrecht is gecedeerd aan een buitenlander, dient hij af te rekenen over de opbrengst van die cessie.

Vraag: moet de buitenlander in Nederland ook afrekenen over het verschil, of is zijn voordeel alleen belast in zijn eigen land?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2012 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat voor belasting?

Inkomstenbelasting? Zie de Wet IB 2001 voor wanneer je inkomstenbelasting betaalt en over wat. Er moet bijvoorbeeld sprake zijn van inkomen.

Je casusbeschrijving is niet te volgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 11 sep 2012 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

joh!

Als ik als Nederlander een omzet schadevergoeding krijg wordt dat belast met IB

Als ik nu die schadevergoeding-vordering in het verleden heb verkocht voor een bepaald bedrag, dan moet ik met de fiscus afrekenen over de opbrengst van de verkoop.

Als nu de cessionaris een buitenlander is en door de aankoop een kanskaart heeft gekocht op een latere toewijzing van meer schadevergoeding dan zijn aankoopprijs, dan is mijn vraag:

Moet die buitenlander over een positief resultaat (opbrengst-aankoop) hier in Nederland belasting betalen of heeft hij dienaangaande alleen met het belasting regiem te maken van het land waar hij woont?

De fiscus hier zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de schadevergoeding gebaseerd is op vergoeding van winstderving die normaal gesproken aan belastingheffing onderworpen is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
joh!

Als ik als Nederlander een omzet schadevergoeding krijg wordt dat belast met IB

Als ik nu die schadevergoeding-vordering in het verleden heb verkocht voor een bepaald bedrag, dan moet ik met de fiscus afrekenen over de opbrengst van de verkoop.

Als je op één of andere manier een vordering krijgt die als inkomen wordt aangemerkt in de zin van de Wet IB 2001, dan moet je over de waarde van die vordering inkomstenbelasting betalen. Die belasting zit niet aan die vordering vast, maar aan het feit dat je inkomen geniet. De belasting moet worden betaald over de hoogte van de vordering, of als die nog niet geheel vaststaat, over de economische waarde van die vordering.

Wordt de vordering verkocht voor een bedrag lager dan de economische waarde, dan zal toch belasting verschuldigd zijn over de economische waarde van de vordering. Het is niet de verkoop die de belastingplicht veroorzaakt, maar het feit dat er om één of andere reden recht is ontstaan op omzetschadevergoeding.

Quote:
Als nu de cessionaris een buitenlander is en door de aankoop een kanskaart heeft gekocht op een latere toewijzing van meer schadevergoeding dan zijn aankoopprijs, dan is mijn vraag:

Moet die buitenlander over een positief resultaat (opbrengst-aankoop) hier in Nederland belasting betalen of heeft hij dienaangaande alleen met het belasting regiem te maken van het land waar hij woont?

Als die buitenlander bedrijfsmatig in vorderingen handelt, dan is zijn winst belastbaar voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Dit staat verder geheel los van de oorsprong van die vordering (zijnde omzetschadevergoeding).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die buitenlander zal in Nederland niet binnenlands belastingplichtig zijn. Je zult dus moeten vaststellen of er sprake is van een bron van inkomen en zoja, welke bron. Daarmee kun je dan twee vragen beantwoorden:

- Kan Nederland heffen op basis van de Nederlandse belastingwetgeving (die voor buitenlands belastingplichtigen beperkter is dan voor binnenlands belastingplichtingen)?
- Mag Nederland heffen op basis van het in relatie tot de betreffende woonstaat geldende verdrag ter voorkoming van dubbele belasting?

Zonder de achterliggende feiten en omstandigheden te kennen, is het niet mogelijk een oordeel te geven, maar statistisch gezien zal Nederland naar verwachting bij de buitenlander geen belasting heffen over de waardestijging.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

De buitenlander is niet belastingplichtig in Nederland. Hij woont en werkt buiten Europa.

Zijn enige verbinding met Nederland is dat hij in het verleden een vorderingsrecht heeft gekocht wat toen niet veel waard was en nu aanmerkelijk meer.

De grondslag van de vordering is een schadevergoeding gerelateerd aan winstderving.
Als ik bijvoorbeeld deze schadevergoeding zou hebben toegewezen gekregen dan zou ik voor de IB gewoon belasting moeten betalen: het is immers inkomen.

Ik zoek naar een simpele bewoording om aan te geven dat door de verkoop van dat vorderingsrecht aan een buitenlandse, niet aan Nederland gelieerde, partij de Nederlandse fiscus geen enkele aanspraak kan maken op welk deel van de uitbetaalde omzetschade dan ook.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Die buitenlander zal in Nederland niet binnenlands belastingplichtig zijn.

Nou ja, dat hangt ervan af in welke zin die persoon een "buitenlander" is. De casus geeft hierover geen informatie. Dit lijkt me orthogonaal op de eigenlijke vraag (zoals ik die tenminste begrijp).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 12 sep 2012 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

De buitenlander is niet belastingplichtig in Nederland. Hij woont en werkt buiten Europa.

Ok, dan is dat dus verder simpel.

Quote:
Ik zoek naar een simpele bewoording om aan te geven dat door de verkoop van dat vorderingsrecht aan een buitenlandse, niet aan Nederland gelieerde, partij de Nederlandse fiscus geen enkele aanspraak kan maken op welk deel van de uitbetaalde omzetschade dan ook.

Die verkoop maakt geen fluit uit. Het feit waardoor de vordering is ontstaan is blijkbaar belastbaar, en over de economische waarde van die vordering wordt dus belasting geheven. Dat de vordering verkocht is voor welk bedrag dan ook maakt dat allemaal niet anders. Het enige is dat de verkoopprijs een indicatie kan geven voor de economische waarde. Lag de verkoopprijs onder de economiche waarde, dan blijft belasting verschuldigd over de economische waarde. Wat er verder met die vordering gebeurt is worst.

Er zal dus gewoon belasting moeten worden betaald...

Een tomatenkweker die zijn tomaten verkoopt aan een buitenlander moet gewoon belasting betalen. Wat er verder met de tomaten gebeurt maakt niet uit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus wanneer een buitenlander een relatief waardeloos vorderingsrecht heeft gekocht, en na tien jaar blijkt dat allemaal niet zo waardeloos te zijn, dan zou die buitenlander gewoon hier langs de fiscale kassa moeten...... leuk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar ik begreep gaat het hier om de fiscale positie van de koper van de (afgewaardeerde) vordering. Dus zeg maar niet om de tomatenkweker, maar de koper van de tomaten. De oorsprong is daarbij niet relevant. Het gaat om de etikettering bij de koper/buitenlander.

Het is overigens niet onmogelijk dat de Nederlandse fiscus toch een mogelijkheid heeft om te heffen. Daarvoor moeten alle details bekend zijn.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is in feite niet van belang of de buitenlander teveel of te weinig voor de vordering heeft betaald. Dat is uiteindelijk een zaak tussen de verkoper en de fiscus wanneer de verkoopprijs sterk afwijkt van de waarde van de vordering op het moment van aankoop.

Vooralsnog probeer ik het standpunt te verdedigen dat de debitor cessus door de cessie een andere, nu buitenlandse, crediteur heeft gekregen, waar hij na veroordeling gewoon aan moet betalen, ongeacht de aard van de vordering.

Dat de schadetoewijzing bestaat uit vergoeding van winstderving van de oorspronkelijke, Nederlandse crediteur, doet m.i. niet ter zake. En dit is nu precies de kern van mijn vraag en zoek ik aanknopingspunten in de fiscale wetgeving.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het moment dat de rechter (onherroepelijk) een vast bedrag toewijst, is het moment waarop de (vervanging van) inkomsten worden genoten (dus belastingheffing bij de winnaar). Op dat moment ontstaat een geldvordering, die een eigen behandeling als zodanig kent en dus losstaat van de oorsprong daarvan. Dat is anders als de rechter bijvoorbeeld niet een vast bedrag, maar een winstrecht toekent. Dan is er immers geen geldvordering, maar een winstrecht.

Dan zijn er nog wat bijzonderheden, bijvoorbeeld bij het ontstaan van de vordering. Er is dan bijvoorbeeld immers nog geen sprake van een lening(overeenkomst). Op enig moment blijkt dat niet kan/zal worden betaald en ontstaat een al dan niet aftrekbare afwaardering bij de schuldeiser (niet bij de schuldenaar, want die moet nog steeds betalen).

Vervolgens wordt er iets gecedeerd (de vordering, de lening, of waar dan op dat moment sprake van is). Ook dat is een moment met fiscale gevolgen. Bij de buitenlandse koper zul je moeten nagaan welke plaats de vordering in zijn vermogen inneemt en kom je weer uit bij mijn eerdere antwoord.

Er zijn dus nog al wat momenten waarop zich bij verschillende partijen verschillende fiscale gevolgen voordoen (die overigens ook nog afhankelijk kunnen zijn van de relatie tussen de partijen). Onder omstandigheden kan het daarom zo zijn dat de overdrachtsprijs en de waarde in het economisch verkeer wel degelijk ook van belang zijn voor de belastingheffing van de buitenlandse koper. De ontstaansbron van de geldvordering is dat, als gezegd, op zichzelf beschouwd, niet (tenzij er dus van iets anders sprake is).

Als de fiscale kwalificatie (die dus niet in de fiscale wet zelf staat) heeft plaatsgevonden, kun je vaststellen van welke bron van inkomen sprake is en dus of Nederland kán heffen op basis van de wet, danwel mág heffen op basis van het verdrag (en alleen bij 2 x ja zal daadwerkelijk Nederlandse heffing om de hoek komen).
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vind ik nu het leuke van Recht. Hoe formuleer je en beoordeel je de toepasbaarheid van regeltjes. Maar dat even terzijde!

Ga ik het nu iets anders formuleren :
Stel ik had in het verleden met een bedrijf een overeenkomst die er op neer komt dat ik periodiek vergoedingen krijg. Deze vergoedingen lijden tot een netto winst die bij mij belast wordt. In principe zou die situatie jarenlang voort kunnen duren.

Nu zegt dat bedrijf de overeenkomst op. En de periodieke betalingen houden op. Er ontstaat dus winstderving.

Er wordt jarenlang geprocedeerd.

Ergens in dat traject verkoop ik de eventuele vorderingsrechten aan een buitenlander omdat een eventuele succesvolle rechtsgang niet in het verschiet ligt en de kosten alsmaar oplopen.

Jaren na die verkoop wordt de wanprestatie in rechte vastgesteld. En kan de hoogte van de winstschade worden vastgesteld.

Uit die schadestaat komt een veroordeling voort.

Zou ik de mogelijke claim niet hebben verkocht dan zou ik uiteraard langs de fiscale kassa moeten gaan voor de inkomsten die ik uit die schadetoewijzing verkrijg.

In mijn geval komt de schadetoewijzing toe aan de buitenlander, die welliswaar langs zijn eigen fiscale loket moet, maar moet hij dan ook langs de Nederlandse fiscus. Hierbij fiscale verdragen ter voorkoming van dubbele belasting buiten beschouwing latend. Of ligt daarin nu juist de oplossing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Dus wanneer een buitenlander een relatief waardeloos vorderingsrecht heeft gekocht, en na tien jaar blijkt dat allemaal niet zo waardeloos te zijn, dan zou die buitenlander gewoon hier langs de fiscale kassa moeten...... leuk!

Geen idee waar jij je op baseert.

Degene die belasting moet betalen is degene die belasting verschuldigd is. In het geval van inkomstenbelasting is dat degene die het inkomen heeft genoten. Dat was de persoon die activiteiten heeft verricht waardoor hij uiteindelijk recht kreeg op omzetschadevergoeding.
bona fides schreef:
Die belasting zit niet aan die vordering vast, maar aan het feit dat je inkomen geniet.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, je zegt dus eigenlijk dat je met de aankoop van een vorderingsrecht de eventuele fiscale verplichtingen die de verkoper zou hebben, meekoopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds