Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Buitengerechtelijke incassokosten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard81



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 22 apr 2014 19:19    Onderwerp: Buitengerechtelijke incassokosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer(s),

Speciaal voor deze case een account aangemaakt en ik hoop dat jullie mij van goed juridisch advies kunnen voorzien.

Ik heb een tijdlang een eenmanszaak gehad welke in 2009 / 2010 in de financiële problemen terecht kwam. Uiteindelijk heb ik mijn bedrijfsactiviteiten dan ook moeten staken. Door de zakelijke problemen namen ook de financiële zorgen toe op privévlak.

Ik heb diverse rekeningen in de laatste maanden van mijn tijd als zelfstandig ondernemer niet meer kunnen betalen en dit heeft uiteindelijk geleid tot diverse loonbeslagen. Pas vorige maand is mijn loonbeslag door De Belastingdienst beëindigd.

Nu heb ik vandaag een schrijven ontvangen van een deurwaarderskantoor die claimt een vordering van mij tegoed te hebben uit april 2010. Hiervoor hebben ze nu een loonbeslag laten leggen.

Nu begrijp ik natuurlijk dat er allerlei extra kosten tevoorschijn komen wanneer een consument niet aan zijn / haar betalingsverplichting voldoet. Ik vind alleen dat de extra kosten voor mijn vordering niet in verhouding staan tot de hoofdsom. Deze was namelijk € 180 maar de uiteindelijke som bedraagt nu € 1.148,92 (in de extra kosten zijn meegenomen rente, proceskosten, betekening, executiekosten, kosten nieuw proces verbaal en kosten overbetekening proces verbaal).

Nu heb ik de volgende vragen:
1) is het incassobureau gerechtigd om alle extra kosten te verhalen op mij of zit hier een maximaal bedrag aan vast gezien de relatief lage hoofdsom?
2) is het toegestaan om de vordering 4 jaar na dato 'plotseling' te innen?
3) is het incassobureau niet verplicht om ergens in die 4 jaar herinneringen te sturen? Nu heb ik bijvoorbeeld € 182 aan nieuwe extra kosten (proces verbaal en overbetekening proces verbaal) die ik had kunnen voorkomen aangezien mijn financiële situatie was verbeterd
4) is er een soort register in omloop waarbij incassobureaus worden geinformeerd wanneer een loonbeslag is beeindigd? Dat zou kunnen verklaren waarom het incassobureau zich na 4 jaar meld bij mijn werkgever

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor de reactie(s).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SpIn



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: di 22 apr 2014 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste TS,

Gelet op jouw verhaal lijkt het mij verstandig om een bezoek aan het juridisch loket te brengen en daar te kijken of je voor een toevoeging in aanmerking komt.

Eén briefje van een advocaat kan een minnelijke oplossing met zich meebrengen die je wellicht meer gaat besparen dan de € 182 die je noemt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 22 apr 2014 21:08    Onderwerp: Re: Buitengerechtelijke incassokosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Richard81 schreef:
Beste lezer(s),
Nu heb ik de volgende vragen:
1) is het incassobureau gerechtigd om alle extra kosten te verhalen op mij of zit hier een maximaal bedrag aan vast gezien de relatief lage hoofdsom?

Alle executiekosten komen voor je rekening.
Quote:

2) is het toegestaan om de vordering 4 jaar na dato 'plotseling' te innen?

Er is kennelijk een vonnis, dus de verjaring is in beginsel 20 jaar.
Quote:

3) is het incassobureau niet verplicht om ergens in die 4 jaar herinneringen te sturen? Nu heb ik bijvoorbeeld € 182 aan nieuwe extra kosten (proces verbaal en overbetekening proces verbaal) die ik had kunnen voorkomen aangezien mijn financiële situatie was verbeterd

Nee.
Quote:

4) is er een soort register in omloop waarbij incassobureaus worden geinformeerd wanneer een loonbeslag is beeindigd? Dat zou kunnen verklaren waarom het incassobureau zich na 4 jaar meld bij mijn werkgever

Nee, maar met een onherroepelijk vonnis kan de deurwaarder wel via het UWV achterhalen wie de werkgever is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
rockchild








Berichten: 20


BerichtGeplaatst: za 26 apr 2014 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U zegt zelf dat het loonbeslag van de belastingdienst net is geeindigd.
De schuld van de belastingdienst zal preferent zijn geweest, waardoor het loonbeslag van de deurwaarder niet is uitgevoerd. Dat gebeurt alsnog.
Op een hoofdsom van 180 euro dan 1100 euro lijkt mij vreemd.

Het griffierecht zal rond de 109 euro zijn geweest. Met betekening van het vonnis zou je dan rond de 370 zijn gekomen, tenzij de deurwaarder diverse keren gepoogd heeft om de vordering te innen via beslagen die nooit doel hebben getroffen.

U zal toch wel op de hoogte zijn geweest van de vordering en daarbij het vonnis? U had er beter aan gedaan om een minimale regeling af te spreken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds