Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bovenwoning
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 14:16    Onderwerp: Bovenwoning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo!

Mijn vriend en ik hebben alweer een jaar een heel leuk huisje. Alleen nu is er net een vrouw beneden komen wonen, die ons leven nog al zuur maakt...
Ze klaagt vaak over het feit dat we stampen. Nou lopen mijn vriend en ik altijd op klompen door het huis te stampen, dus daar kan je je wel wat bij voorstellen. Nee het tegenovergestelde is juist waar. We lopen allebei op sokken, en zijn overdag vaak weg.

Nu hebben wij zijl op onze eerste verdieping liggen, zonder ondervloer (allebei arme studenten, tijdens de verhuizing geen geld over....). De onderbuurvrouw beweert dat dit verplicht is. Eenzelfde soort probleem hebben we met de trap. Dit is een kale houten trap. Niet gestoffeerd dus. Volgens onze geliefde onderbuurvrouw is ook dit verplicht.

Ik heb mijn huurcontract en algemene huurvoorwaarden erop nagelezen, maar het enige wat ik kan vinden is: huurder zal ervoor zorgdragen dat aan omwonenden geen overlast wordt veroorzaakt door huurder, huisgenoten, huisdieren en derden die zich in het gehuurde bevinden. Dit is ook het puntje wat de woningstichting wist aan te kaarten. Maar goed, het is zo dat de onderbuurvrouw hier pas woont, de vorige bewoners hadden nooit last van ons (expliciet een keer naar gevraagd).

Hoe wordt er beoordeeld of je je omwonenden tot last bent?

Nog een laatste puntje. De onderbuurvrouw wil niet hebben dat we fietsen voor haar raam zetten (zij heeft geen tuin aan de voorkant). Dat betekend dus dat ik mijn fiets niet voor mijn eigen huis mag parkeren. Op zich moet ik het mezelf natuurlijk niet moeilijk maken, en mijn fiets gewoon ergens anders zetten, maar ik ben erg benieuwd of zij dit mag eisen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die zogenaamde "verplichtingen" die de buurvrouw aan jullie neus probeert op te hangen zijn onzinnig. Nergens in het contract is er iets over bepaald. Geluidsisolatie is een gunst, geen verplichting. Negeren dus!

Over de vraag wanneer je omwonenden tot last bent: Dat hangt van de concrete omstandigheden af. Hinder als in 5:37 BW is een tamelijk subjectief begrip. Het maakt uit of je in stad of dorp woont, flat of villa, aan de weg of aan het water enz. enz.

In jou geval hoef je je geen zorgen te maken over die buurvrouw. En zet je fiets lekker neer waar het jou goeddunkt. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Paool2

Paool2

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 111


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een geval als dit, zal art. 5:37 BW, hinder, m.i. niet op kunnen gaan. Dan zou je wel voor alles een proces aan kunnen gaan en winnen.
Rechtelijk kan ze je voor zover ik dat in kan schatten, niets maken.

Maar sociaal kunnen dat soort mensen wel een hoop trammelant veroorzaken, door bijv. aan andere mensen in de straat, waar je wel goed mee op kunt schieten, verhalen te gaan rondbazuinen of de woningcorporatie te bestoken met telefoontjes dat jullie zo'n overlast bezorgen en dan krijgen jullie het op je dak.
Ik zou dr in ieder geval niet gaan provoceren. Als ze zo door blijft zeuren, een gesprek met haar proberen aan te knopen (als je dat nog niet geprobeerd hebt)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: do 13 jan 2005 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig dat ze rechtelijk niets kan maken. Ik was al bang dat ik mijn trap moest laten stofferen en een ondervloer moest kopen. En aangezien ik niet veel geld heb.....

Een gesprek met de onderbuurvrouw is er al meerdere malen geweest. En tijdens dat gesprek blijft er elke keer hetzelfde terug komen. We kunnen zeggen wat we willen, maar ze blijft volhouden dat ze last heeft van gestamp. Maar goed, het zijn oude huizen.

Ik heb contact opgenomen met de woningstichting om te laten weten dat we last hebben van een klagende buurvrouw. Zodat zij ervan op de hoogte zijn.

Ik doe er zeker alles aan om het conflict niet uit te hand te laten lopen. Heb geen zin in oorlog in de buurt. Mijn fiets zet ik netjes iets verder op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hai, ik leef met je mee, alleen heb ik altijd last van mijn bovenburen... Surprised

Maar wat ik even wil opmerken is dat er wel degelijk een verplichting kan zijn om een ondervloer aan te brengen/te hebben. Uit je verhaal begrijp ik dat jij in een huurhuis woont omdat je het over de woningtichting hebt en ik heb het in mijn geval dan wel over een koopwoning met dus een vereniging van eigenaren. Bij ons is het zo dat het verplicht is een ondervloer te hebben ( nu vraag ik me alleen af of dit uitvoerbaar/controleerbaar is want ik vraag me sterk af of onze bovenburen dit hebben en wie gaat dat in godsnaam controleren??) maar goed, de verplichting blijft. Ik zou dus even contact opnemen met de woningstichting en het daar navragen. Mijn broer woont namelijk ook in een huurhuis en die moest toestemming vragen aan de woningstichting om een laminaat vloer te leggen en ze zeiden er gelijk bij dat als er klachten over komen die vloer er weer uit moet ( terwijl hij beneden woont dus zonder onderburen!!!!). Ik geloof je meteen als je zegt dat je op sokken loopt enzo alleen ik kan je verzekeren dat het echt zeer snel op stampen als een olifant lijkt als je onder iemand woont!!! Maar misschien is je buurvrouw wel een oud zeikmens dat weet ik natuurlijk niet.
Over die fiets, die plek voor haar huis waar je hem neerzet is dat haar grond/behoort dat tot haar woning of niet? Als dat niet zo is mag jij daar natuurlijk gewoon je fiets neerzetten. Hoewel je natuurlijk ook , moreel gezien, rekening met elkaar kunt en moet houden en hem misschien beter een stukje verder kan zetten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2005 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondertussen contact opgenomen met de woningstichting. Omdat ik hier had gelezen dat ze me rechtelijk niets konden maken, durfde ik het aan:)

Het is bij ons niet verplicht Exclamation

De plaats waar ik mijn fiets neerzet is gewoon op de stoep. Het hoort dus niet bij haar huis. Maar ik heb inderdaad geen zin in meer discussies met die vrouw, dus ik zet mijn fiets netjes een stukje verderop.

(Mijn onder buurvrouw is een oude vrouw die alleen woont en de hele dag thuis zit, dus ze zal zich wel ergens druk om moeten maken, om de tijd te stillen Confused )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2005 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om even op het nemen van gerechtelijk stappen terug te komen. De onderbuurvrouw kan wel degelijk actie ondernemen. Zij kan haar verhuurder, die waarschijnlijk dezelfde is als jullie verhuurder, aanspreken om stappen te ondernemen tegen de overlast die jullie "veroorzaken". Verhuurder kan namelijk tekort schieten in zijn verplichting in het verschaffen van het zgn. huurgenot. Als verhuurder wordt aangesproken zullen zij zeker bij jullie verhaal halen. Natuurlijk zal dit niet snel gebeuren maar het kan wel degelijk. Het is dus onzin dat ze geen gerechtelijke stappen kan ondernemen. Uiteindelijk is het wel het ene woord tegen het andere maar de mogelijkheid is er wel degelijk. Als de buurvrouw echt lastig wil zijn, dan kan ze dat.
Overlast moet je overigens in casu niet zoeken in art. 5:37 BW maar in de regels betreffende het huurrecht art 7:201 ev. BW, nu er sprake is van huur. Huurder dient zich te gedragen als een goed huurder!
Probeer inderdaad de lieve vrede te bewaren, dat heeft in dit soort gevallen veel meer zin. Ennuh....ik ken het probleem. Ik heb zelf bovenburen Wink

@Eva wat betreft de toestemming voor het leggen van een vloer; dit is iets anders. Een huurder mocht! niet zomaar veranderingen aanbrengen aan de woning. Zeker niet zonder toestemming. Bij de huidige stand van de wetgeving is daar ietwat verandering in gekomen en is het makkelijker om veranderingen aan te brengen in een huurwoning. Toestemming moet zelfs soms gegeven worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 20 jan 2005 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Okidoki: Inderdaad, dat weet ik ook. Alleen had dit geval daar niet echt betrekking op. De woningstichting is namelijk meestal alleen maar blij als je dingen in je huurhuis veranderd die de woning verbeteren, zoals een laminaatvloer ofzo, omdat de meeste mensen dat laten liggen alleen gaan ze dan heel formeel doen dat ze toestemming enzo moeten geven, terwijl ze dat in dit soort gevallen altijd geven. Ik probeerde alleen te zeggen dat het absurd was dat ze zeiden dat er geen overlast van mocht komen terwijl er niet eens mensen onder hem wonen!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2005 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
@Okidoki: Inderdaad, dat weet ik ook. Alleen had dit geval daar niet echt betrekking op. De woningstichting is namelijk meestal alleen maar blij als je dingen in je huurhuis veranderd die de woning verbeteren, zoals een laminaatvloer ofzo, omdat de meeste mensen dat laten liggen alleen gaan ze dan heel formeel doen dat ze toestemming enzo moeten geven, terwijl ze dat in dit soort gevallen altijd geven. Ik probeerde alleen te zeggen dat het absurd was dat ze zeiden dat er geen overlast van mocht komen terwijl er niet eens mensen onder hem wonen!!!

Wink zoiets dacht ik al. Onder het oude huurrecht was het namelijk niet mogelijk als de woningstichting geen toestemming gaf. Je gaf niet aan wanneer het voorval had plaatsgevonden, vandaar mijn reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds