Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestuursorgaan neemt nieuw besluit na herroeping rechter
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rolfv1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 13 mrt 2015 12:38    Onderwerp: Bestuursorgaan neemt nieuw besluit na herroeping rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recentelijk is door de bestuursrechter mijn beroep tegen een besluit van een bestuursorgaan (bo) gegrond verklaard, en heeft de bestuursrechter aanleiding gezien zelf in de zaak te voorzien en het primaire besluit te herroepen.
Tot dus ver het goede nieuws, want naar aanleiding daarvan heeft het BO een nieuw besluit genomen (betreffende dezelfde hoofdzaak), met uiteindelijk dezelfde beslissing als in het eerste primaire besluit. Ik verbaas me hier nogal over, want ik dacht dat het BO twee keuzes had: de uitspraak naleven of in hoger beroep gaan.

Ik ben nu dus een beetje "flabbergasted" en vraag me af wat ik hier mee moet. Moet ik nu tegen dit nieuwe besluit in bezwaar, of zijn er andere opties? Uit ervaring weet ik inmiddels dat dit BO alle termijnen altijd maximaal rekt en zichzelf in de bezwaarfase altijd gelijk geeft, dus dan zijn we zo weer een jaar verder tot we voor de bestuursrechter zouden staan.
Wat zouden dan mijn gronden (in grote lijnen) zijn in bezwaar? Gewoon dat het in strijd is met de uitspraak van de bestuursrechter en verder niets? Of eventueel ne bis in idem beginsel? Of moet ik echt inhoudelijk op het besluit in gaan?

Verder: moet ik me aan dit nieuwe besluit houden? Want het is in strijd met de uitspraak van de bestuursrechter.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: vr 13 mrt 2015 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De mogelijkheden van een BO zijn niet beperkt tot de twee die u noemt.
Als het BO een nieuw besluit moet nemen, omdat het primaire besluit vernietigd is, moet het nieuwe besluit uiteraard wel in lijn zijn met de uitspraak, maar kan het besluit toch hetzelfde zijn, maar bijvoorbeeld via de correcte procedure, of met verbeterde motivering, of anderszins verbeterd/aangepast.

Maar zonder uitleg over de specifieke casus, of een verwijzing naar de uitspraak is hierover eigenlijk weinig concreets te zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rolfv1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 13 mrt 2015 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Maar zonder uitleg over de specifieke casus, of een verwijzing naar de uitspraak is hierover eigenlijk weinig concreets te zeggen.

De specifieke casus: ik ben betrokken geraakt bij een terugvordering van uitkering i.v.m een vermeende gezamenlijke huishouding (ik ontvang zelf geen uitkering overigens, maar ben mede hoofdelijk aansprakelijk gesteld).

In haar uitspraak zegt de rechtbank:
Quote:
... is de rechtbank van oordeel dat verweerder (BO, red) niet aannemelijk heeft gemaakt dat A en rolfv1 een gezamenlijke huishouding hebben gevoerd.

En
Quote:
Gelet op het vorenstaande is er geen grond om [...] de bijstand mede van eiser terug te vorderen. Het beroep is gegrond. Het bestreden besluit wordt vernietigd. De rechtbank ziet voorts aanleiding om gebruik te maken van de [...] bevoegdheid om zelf in de zaak te voorzien. Nu verweerder de gezamenlijke huis niet aannemelijk heeft gemaakt is er geen aanleiding voor een terugvordering. Het besluit van datum zal worden herroepen.


EDIT: en voor de volledigheid, het nieuwe besluit van het BO is wederom een terugvordering van uitkering, waarbij ik wederom hoofdelijk aansprakelijk gesteld ben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: vr 13 mrt 2015 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, maar nog steeds te weinig informatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rolfv1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 13 mrt 2015 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet helemaal welke informatie er nog mist, de rest van de uitspraak bestaat uit overwegingen die tot de genoemde overwegingen in mijn vorige post leiden, dan nog wat bijzaken en dan staat er vervolgens onder Beslissing

Quote:
De rechtbank:
- verklaart het beroep gegrond;
- vernietigt het bestreden besluit van datum besluit op bezwaar;
- herroept het primaire besluit van datum terugvorderingsbesluit;
[...]
- veroordeelt verweerder in de proceskosten
- bepaalt dat verweerder aan eiser het in beroep betaalde griffierecht vergoedt.


Meer is er gewoon niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2015 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een dergelijke casus heb ik zelf nooit mee gemaakt. Ik moet het even doen met vluchtig in de Awb doorbladeren. Ik heb drie suggesties.

1. Verzoeken om bezwaar over te slaan (7:1a Awb);
2. Opnieuw in bezwaar gaan tegen het nieuw genomen besluit;
3. De tijd laat het niet om uitvoerig bij titel 8.5 Awb (hoger beroep) stil te staan, maar kijk daar even in. Besef daarbij wel dat, voorzover je kan worden ontvangen in een evt. hb, een dergelijke procedure minimaal één jaar in beslag neemt, tenzij een stafjurist de zaak reeds oppakt en hem terugverwijst..

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2015 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
De mogelijkheden van een BO zijn niet beperkt tot de twee die u noemt.
Als het BO een nieuw besluit moet nemen, omdat het primaire besluit vernietigd is, moet het nieuwe besluit uiteraard wel in lijn zijn met de uitspraak, maar kan het besluit toch hetzelfde zijn, maar bijvoorbeeld via de correcte procedure, of met verbeterde motivering, of anderszins verbeterd/aangepast.

Maar als dat de bedoeling was van de rechter, zou er normaal gesproken geen reden zijn geweest om (niet alleen de beslissing op bezwaar maar ook) het primaire besluit te vernietigen.

In dit geval heeft de bestuursrechter blijkbaar het primaire besluit tot terugvordering vernietigd. Ik zie niet in hoe het bestuursorgaan op een rechtmatige manier opnieuw tot dezelfde terugvordering kan besluiten. Het bestuursorgaan had in hoger beroep moeten gaan. Dat heeft het bestuursorgaan niet gedaan (of dat beroep is verloren), dus nu is er m.i. sprake van res judicata.

Ik zou in bezwaar gaan en direct via een voorlopige voorziening de rechtbank vragen het bestuursorgaan een flinke draai om de oren te geven. (Tenzij het niet gaat om dezelfde terugvordering, maar bijv. om een terugvordering van bedragen die in een andere periode zijn uitgekeerd.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rolfv1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2015 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de antwoorden.
En V&VD, nee ik ook niet, en verbaasde me er daarom ook nogal over.
Ik vraag me wel af in hoeverre optie 3 überhaupt mogelijk zou zijn, want in feite zou je hoger beroep in stellen tegen de uitspraak van de rechtbank, maar daar heb ik verder weinig op aan te merken. Dus dat voelt een beetje vreemd.

Wat Bona fides zegt leek mij ook een optie, maar ik vraag me af hoe ik dan de vereiste onverwijlde spoed zou kunnen aantonen. En nee, het bestuursorgaan heeft geen hoger beroep ingesteld.
(Ik denk dat ze zich ook wel gerealiseerd hebben dat ze dat niet zouden winnen, want de rechtbank heeft het besluit volledig met de grond gelijk gemaakt)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2015 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat mijn opmerking over hb maar voor wat het is.

Vovo had ik zelf niet aan gedacht maar is een goed rechtsmiddel in deze zaak. Zo ik vlug de feiten lees gaat het om een betalingsplicht die het bo ten opzichte van jou/je cliënt heeft/hebt. Reeds om die reden heb je recht op stipte uitvoering daarvan conform uitspraak, als het BO dat nalaat, en jij daardoor geld misloopt heb je een spoedeisend belang. Je rekening moeten immers betaald worden en het geschil is reeds beslecht.

Ik wil daarbij wel opmerken dat dit mijn mening is en ik nog geen juridisch onderzoek heb gedaan.

Kan me zo voorstellen dat er vold. literatuur/jur over het criterium 'spoedeisend belang' is. Kijk ook even op pgawb.nl en art. 8:81
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2015 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou beginnen met het BO te vragen waarom ze opnieuw een besluit hebben genomen, terwijl de rechtbank al in de zaak heeft voorzien.

Daarnaast zou ik bezwaar instellen en als het BO op enigerlei wijze haar beslissing probeert te executeren een VoVo vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
rolfv1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2015 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik zou beginnen met het BO te vragen waarom ze opnieuw een besluit hebben genomen, terwijl de rechtbank al in de zaak heeft voorzien.

Daarnaast zou ik bezwaar instellen en als het BO op enigerlei wijze haar beslissing probeert te executeren een VoVo vragen.

Het BO zegt dat het besluit herroepen is, dus dan mogen ze een nieuw besluit nemen, volgens hen. Heel apart dus allemaal, vooral om dat uit de mond van de senior jurist, de hoogste leidinggevende van de afdeling juridische zaken, van een grote gemeente te horen...

V&VD & StevenK, dat is een goed punt voor een VoVo, ga ik doen. Eerst nog even proberen van de week of ze het nieuwe besluit vrijwillig zouden willen intrekken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2015 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rolfv1 schreef:
Wat Bona fides zegt leek mij ook een optie, maar ik vraag me af hoe ik dan de vereiste onverwijlde spoed zou kunnen aantonen.

Het feit dat het bestuursorgaan zich zo onbetamelijk gedraagt zowel jegens jou als jegens de rechtbank lijkt mij ruim voldoende voor de vereiste onverwijlde spoed. De zaak is al helemaal uitgeprocedeerd, dus nu moet het voor het bestuursorgaan klaar zijn. In veel andere landen is contempt of court strafbaar. (En ik begrijp uit je antwoord aan StevenK dat er ook geen sprake is van een slordige fout.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2015 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De informatie die iontbreekt betreft het nieuwe besluit.

[/quote]het nieuwe besluit van het BO is wederom een terugvordering van uitkering, waarbij ik wederom hoofdelijk aansprakelijk gesteld ben.
Quote:


Is dat exacte hetzelfde besluit, met dezelfde motivering, over dezelfde periode, met hetzelfde bedrag, in hetzelfde geval etc etc.

Of is het feitelijk een nieuw en ander besluit dat alleen lijkt op het vernietigde besluit, maar toch anders is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2015 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
De informatie die iontbreekt betreft het nieuwe besluit.

Quote:
het nieuwe besluit van het BO is wederom een terugvordering van uitkering, waarbij ik wederom hoofdelijk aansprakelijk gesteld ben.


Is dat exacte hetzelfde besluit, met dezelfde motivering, over dezelfde periode, met hetzelfde bedrag, in hetzelfde geval etc etc.

Of is het feitelijk een nieuw en ander besluit dat alleen lijkt op het vernietigde besluit, maar toch anders is?

Het lijkt mij dat een verbeterde motivering niet kan helpen. Het bestuursorgaan is niet in hoger beroep gegaan en zit nu vast aan het dictum.

Als het gaat om een andere periode dan is de zaak natuurlijk anders, maar TS schreef "een nieuw besluit genomen (betreffende dezelfde hoofdzaak), met uiteindelijk dezelfde beslissing als in het eerste primaire besluit".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rolfv1



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2015 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bona fides zegt, klopt: het gaat over exact dezelfde periode, zelfde terugvorderingsbedrag. De achterliggende motivering staat overigens niet in het besluit (niet meer dan "wij hebben geconstateerd dat er sprake is van een gezamenlijke huishouding" enzovoort). Om achter de achterliggende motivatie te komen, zal ik het dossier op moeten vragen (voor zover dat niet hetzelfde is als bij het vorige besluit), maar ik kan me niet voorstellen dat de gemeente in een paar weken tijd allerlei nieuw bewijs heeft weten te vergaren over een periode die uitsluitend in het verleden ligt (2013). De rechter heeft immers geoordeeld dat het onderliggende bewijs absoluut niet voldoende was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds