Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 19:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besluit staatssecretaris i.s.m uitspraak Hof.
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Remco



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 16:06    Onderwerp: Besluit staatssecretaris i.s.m uitspraak Hof. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enkele vraagjes i.v.m. het besluit van febr. 2006 dat het niet mogelijk is om alsnog nog te kiezen voor fiscaal partnerschap als de aanslag van één van de partners definitief vaststaat.

Dit terwijl de rechtbank eerder had besloten dat het wel alsnog via de andere partner om kon.

Daarom aldus:

* Wat is de waarde van een (recent) besluit van de staatsecretaris. Is daar nog iets tegen in te brengen. Is er bezwaar tegen mogelijk?

* Weet iemand waar ik terecht kan voor recente fiscale jurisprudentie?

B.V.D.


Laatst aangepast door Remco op di 21 mrt 2006 11:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 17:22    Onderwerp: Re: Een paar fiscale vraagjes omtrent fiscaal partnerschap. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Remco schreef:
* Wat is de waarde van een (recent) besluit van de staatsecretaris. Is daar nog iets tegen in te brengen. Is er bezwaar tegen mogelijk?

Voor zover hij de wettelijke bevoegdheid heeft dit te besluiten, zal het de uitspraak van rechter terzijde schuiven. Je zult moeten onderzoeken waarop het oordeel van de rechter en het besluit van de staatssecretaris precies zijn gebaseerd.

Ik kan me zo voorstellen dat het besluit van de staatssecretaris een aanwijzig/beleidsregel is (ipv een avv). Dan lijkt er in beginsel strijd met de uitspraak van de rechter, want die concludeerde naar ik aanneem dat een eerder besluit om het in een individueel geval niet toe te staan onrechtmatig is. Aan zo'n onrechtmatigheid kan een nieuwe beleidsregel slechts iets veranderen als die onrechtmatigheid zat in strijd met de oude beleidsregel (of het oude beleid). Goed, er zijn dus allerlei conclusies mogelijk afhankelijk van hoe het nu precies in elkaar steekt.

Bezwaar tegen het besluit is niet mogelijk, omdat het zal gaan om hetzij een avv, hetzij een beleidsregel. Je kunt wel bezwaar aantekenen tegen het besluit van de inspecteur inhoudende de weigering om alsnog te laten kiezen voor fiscaal partnerschap. In dat bezwaar kun je bijvoorbeeld de onrechtmatigheid / onverbindendheid van het besluit van de staatssecretaris inroepen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Remco



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 11:23    Onderwerp: Re: Een paar fiscale vraagjes omtrent fiscaal partnerschap. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Aan zo'n onrechtmatigheid kan een nieuwe beleidsregel slechts iets veranderen als die onrechtmatigheid zat in strijd met de oude beleidsregel (of het oude beleid).


Er is m.i. sprake van een herhaling van standpunt.
Zodra de aanslag van één van de twee parners onherroepelijk vast staat is het niet langer mogelijk een fiscaal ps -verzoek te doen. Er is zelfs geen plek voor een ambtshalve vermindering.

Quote:

Besluit van 1 februari 2006, nr. CPP2006/195M

2.7. Partnerregeling ongehuwd samenlevenden; alsnog maken keuze

Vraag

Kunnen ongehuwd samenwonende meerderjarigen die bij de aangifte niet hebben gekozen voor kwalificatie als partner zoals bedoeld in artikel 1.3, eerste lid, van de Wet IB 2001, die keuze alsnog doen nadat de aangifte is ingediend?



Antwoord

Ja, een bij de aangifte te maken keuze kan, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald, worden gemaakt tot het moment dat de aanslag van de belastingplichtige of zijn beoogde partner onherroepelijk vaststaat. Nadat de aanslag van de belastingplichtige of zijn beoogde partner onherroepelijk is komen vast te staan, kan de keuze niet meer worden gemaakt voor het desbetreffende kalenderjaar. In afwijking van het bepaalde in het Besluit van 25 maart 1991, DB89/735, zoals laatstelijk gewijzigd bij Besluit van 3 juni 1996, AFZ96/1125M, zal, mede gelet op de wetsgeschiedenis, geen ambtshalve vermindering worden verleend indien het verzoek te laat wordt ingediend.


Dit dus in tegenspraak met de uitspraak van het Hof:

Quote:
Hof Amsterdam 11 mei 2004, 03/03894, EK 14.Het Hof oordeelt dat belanghebbende en haar huisgenoot ondanks de aan de huisgenoot opgelegde onherroepelijke aanslag IB 2001 nog konden kiezen voor partnerschap aangezien niet valt in te zien waarom belanghebbende in dat geval niet, en in een Besluit van de staatssecretaris genoemd geval waarin de huisgenoot nog een procedure over zijn aanslag zou voeren, wel haar rechten op de algemene heffingskorting zou kunnen effectueren.


Ik las in de geldgids van de consumentenbond dat deze kwestie nu bij de Hoge raad ligt. Weet iemand daar meer van?

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanvechten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, het nieuwe besluit lijkt niets te veranderen. Maar de uitspraak van het Hof gaat wel over een bijzonder geval, namelijk wanneer het alsnog kiezen voor fiscaal partnerschap geen invloed meer heeft op de hoogte van de aanslag die al onherroepelijk vast staat. Het gaat dus zuiver om de heffingskorting en niet meer om het kiezen van een andere verdeling tussen de partners.

Ik neem aan dat het besluit van de staatssecretaris een beleidsregel is. Dan is het inderdaad gewoon toegestaan om af te wijken. Dat het Hof dit zelf doet is wel een beetje verrassend (ik neem aan dat de rechter hier slechts marginaal mag toetsen). Aan de andere kant weet ik nog maar weinig van belastingzaken.

Nu ik er nog eens over nadenk. De beleidsregel is waarschijnlijk op te vatten als een interpretatierichtlijn, en niet als invulling van het beleid. De belastingaanslag is namelijk geen vrije maar een zo goed als gebonden beschikking. Dat betekent dat het Hof een volle toets moet uitvoeren.

Hoe is jouw situatie? Aanslag van werkende partner is onherroepelijk, aanslag van niet-werkende (die heffingskorting misloopt) nog niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Remco



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Hoe is jouw situatie? Aanslag van werkende partner is onherroepelijk, aanslag van niet-werkende (die heffingskorting misloopt) nog niet?


Dat is inderdaad de situatie. Het gaat ook ons geval puur om de (algemene) heffingskorting. Verder hoeft er niets gewijzigd in de aanslag die overigens uit 2003 stamt. Het is dus een identieke situatie.

Heb jij enig idee hoe ik dat uit zou moeten spelen. Zou een bezwaarschrift met een verwijzing naar de uitspraak van het Hof afdoende zijn.

Eigenlijk hoop ik wel dat de fiscus tot het eind toe zal weigeren om het verzoek toe te wijzen.

Een dagje Hoge Raad is weer eens wat anders dan Madurodam Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het handigste lijkt me inderdaad een bezwaarschrift met korte uitleg en verwijzing naar de uitspraak van het Hof. Eventueel geef je aan dat je akkoord gaat met aanhouding van het bezwaar tot de uitspraak van de HR.

Dagje Hoge Raad en Madurodam lijkt me goed te combineren Smile. De HR houdt alleen normaal gesproken geen zitting. De uitspraak kun je wel bijwonen. De inspecteur zal het voor jou zo ver wel niet laten komen, maar misschien kun je uitzoeken wanneer er uitspraak wordt gedaan in die andere zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Remco



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is inmiddels een uitspraak van de Hoge Raad: link

De Hoge raad besluit daarin dat een verzoek via de ander partner om niet mogelijk is.

Dus helaas pindakaas Very Happy


Laatst aangepast door Remco op di 30 mei 2006 20:59, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan maar een dagje Madurodam en Scheveningen? Wink
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 7:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het Omniversum of lekker eten in het Kurhaus en mijmerend over de zee uitkijken Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Remco



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 7:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En toch hebben ze de algemene heffingskorting 2003 uitbetaald.
(In strijd met eigen beleid en rechtspraak Shocked )

Terwijl de aanslag van de partner al enkele jaren definitief vaststond.

Sympathieker kunnen ze het -wat mij betreft- niet maken. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Remco schreef:
Sympathieker kunnen ze het -wat mij betreft- niet maken. Very Happy

Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds