Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bekendmaking, publicatie en mededeling van een besluit
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brumbrum



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 12:39    Onderwerp: Bekendmaking, publicatie en mededeling van een besluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mede-forumers..

Ik kom niet uit onderstaand juridisch vraagstuk.
Ingevolge artikel 3:41, eerste lid, van de Awb, in samenhang gelezen met artikel 6:8, eerste lid, van de Awb, is de bekendmaking en niet de mededeling van het besluit bepalend voor de aanvang van de bezwaartermijn. Het besluit in in deze casus verzonden aan de aanvrager en is dus bekendgemaakt. De bezwaartermijn is gestart en (al lang) voorbij.

Het besluit is echter nergens algemeen gepubliceerd, zoals op een website of in een huis- en huisblad. Er heeft dus wel een bekendmaking plaatsgevonden maar geen publicatie/mededeling.

Omdat de bezwaartermijn formeel is gestart is het besluit juridisch onherroepelijk geworden. Kan dat zomaar..immers... mogelijk derde belanghebbenden hebben het besluit helemaal niet gezien! Of bestaat er nog een regel die ik tot dusver over het hoofd heb gezien?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 14:25    Onderwerp: Re: Bekendmaking, publicatie en mededeling van een besluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brumbrum schreef:
Mede-forumers..

Ik kom niet uit onderstaand juridisch vraagstuk.
Ingevolge artikel 3:41, eerste lid, van de Awb, in samenhang gelezen met artikel 6:8, eerste lid, van de Awb, is de bekendmaking en niet de mededeling van het besluit bepalend voor de aanvang van de bezwaartermijn. Het besluit in in deze casus verzonden aan de aanvrager en is dus bekendgemaakt. De bezwaartermijn is gestart en (al lang) voorbij.

Het besluit is echter nergens algemeen gepubliceerd, zoals op een website of in een huis- en huisblad. Er heeft dus wel een bekendmaking plaatsgevonden maar geen publicatie/mededeling.

Omdat de bezwaartermijn formeel is gestart is het besluit juridisch onherroepelijk geworden. Kan dat zomaar..immers... mogelijk derde belanghebbenden hebben het besluit helemaal niet gezien! Of bestaat er nog een regel die ik tot dusver over het hoofd heb gezien?


Bekendmaking geschiedt door toezending aan alle belanghebbenden. Wanneer het besluit alleen naar de aanvrager is gezonden en het is niet gepubliceerd dan is de bezwaartermijn misschien wel gaan lopen maar hebben de andere belanghebbenden de mogelijkheid om een beroep te doen op verschoonbare termijnoverschrijding. Die mogelijkheid vervalt overigens wanneer het besluit op andere wijze bekend had kunnen zijn bij die belanghebbenden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014 22:37    Onderwerp: Re: Bekendmaking, publicatie en mededeling van een besluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Bekendmaking geschiedt door toezending aan alle belanghebbenden.

Dit lijkt me niet helemaal nauwkeurig geformuleerd. Art. 3:41 lid 1 Awb heeft het over toezending of uitreiking aan de belanghebbenden tot wie het besluit is gerecht. Een bouwvergunning lijkt me bijvoorbeeld alleen te zijn gericht tot de aanvrager.

Zie bijv. ook art. 3:43 Awb: aan wie een zienswijze heeft ingediend wordt mededeling gedaan, maar dat staat los van de bekendmaking.

Quote:
Wanneer het besluit alleen naar de aanvrager is gezonden en het is niet gepubliceerd dan is de bezwaartermijn misschien wel gaan lopen maar hebben de andere belanghebbenden de mogelijkheid om een beroep te doen op verschoonbare termijnoverschrijding. Die mogelijkheid vervalt overigens wanneer het besluit op andere wijze bekend had kunnen zijn bij die belanghebbenden.

Dit is in overeenstemming met art. 3:41 Awb. Het besluit is bekendgemaakt door toezending aan de aanvrager. Voor zover andere belanghebbenden er niet tijdig kennis van hebben kunnen nemen, kan een beroep worden gedaan op verschoonbare termijnoverschrijding.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014 8:43    Onderwerp: Re: Bekendmaking, publicatie en mededeling van een besluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
BartL schreef:
Bekendmaking geschiedt door toezending aan alle belanghebbenden.

Dit lijkt me niet helemaal nauwkeurig geformuleerd. Art. 3:41 lid 1 Awb heeft het over toezending of uitreiking aan de belanghebbenden tot wie het besluit is gerecht. Een bouwvergunning lijkt me bijvoorbeeld alleen te zijn gericht tot de aanvrager.


Je hebt gelijk. Ik heb bij mijn weergave van artikel 3:41 lid 1 het gedeelte "tot wie het besluit is gericht" abusievelijk niet opgenomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Brumbrum



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties.
Hoewel ik me moeilijk kan voorstellen dat iemand (bijvoorbeeld) een half jaar later een succesvol bezwaar/beroep kan indienen. De zaken die ik over 'verschoonbaarheid' heb gelezen ging ten hoogste over enkele weken...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 04 okt 2014 2:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brumbrum schreef:
Hoewel ik me moeilijk kan voorstellen dat iemand (bijvoorbeeld) een half jaar later een succesvol bezwaar/beroep kan indienen. De zaken die ik over 'verschoonbaarheid' heb gelezen ging ten hoogste over enkele weken...

Ik vermoed dat dit afhangt van het besluit. Bij een bouwvergunning (omgevingsvergunning) gaat het nogal ver om de vergunning na een half jaar alsnog in bezwaar te herroepen, terwijl de bouw inmiddels in volle gang is.

Ik weet niet of hier een mooie oplossing voor bestaat. Ik kan me voorstellen dat het vaak mogelijk is om te redeneren dat de belanghebbende eerder had moeten zien dat er gebouwd werd, zodat het hem valt aan te rekenen dat hij niet een beetje eerder al bezwaar had ingediend, maar dat is een wat flauwe redenering en zal niet altijd opgaan.

Hoe dan ook lijkt het me nauwelijks aanvaardbaar om zo'n vergunning alsnog in bezwaar te herroepen terwijl de aanvrager inmiddels ervan uit mocht gaan dat de vergunning onherroepelijk was geworden. Het ligt meer in de rede om de schade van de belanghebbende aan wie geen mededeling is gedaan door het bestuursorgaan te laten vergoeden. (Oftewel: doorbreking van de formele rechtskracht in een civiele procedure tot vergoeding van schade op grond van de onrechtmatigheid van de vergunningverlening.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2014 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Brumbrum schreef:
Hoewel ik me moeilijk kan voorstellen dat iemand (bijvoorbeeld) een half jaar later een succesvol bezwaar/beroep kan indienen. De zaken die ik over 'verschoonbaarheid' heb gelezen ging ten hoogste over enkele weken...

Ik vermoed dat dit afhangt van het besluit. Bij een bouwvergunning (omgevingsvergunning) gaat het nogal ver om de vergunning na een half jaar alsnog in bezwaar te herroepen, terwijl de bouw inmiddels in volle gang is.

Ik weet niet of hier een mooie oplossing voor bestaat. Ik kan me voorstellen dat het vaak mogelijk is om te redeneren dat de belanghebbende eerder had moeten zien dat er gebouwd werd, zodat het hem valt aan te rekenen dat hij niet een beetje eerder al bezwaar had ingediend, maar dat is een wat flauwe redenering en zal niet altijd opgaan.

Hoe dan ook lijkt het me nauwelijks aanvaardbaar om zo'n vergunning alsnog in bezwaar te herroepen terwijl de aanvrager inmiddels ervan uit mocht gaan dat de vergunning onherroepelijk was geworden. Het ligt meer in de rede om de schade van de belanghebbende aan wie geen mededeling is gedaan door het bestuursorgaan te laten vergoeden. (Oftewel: doorbreking van de formele rechtskracht in een civiele procedure tot vergoeding van schade op grond van de onrechtmatigheid van de vergunningverlening.)


De belanghebbende aan wie het besluit niet is bekendgemaakt moet binnen twee weken nadat hij van het besluit op de hoogte is geraakt alsnog beroep aantekenen (ABRvS 30 januari 2013, nr. 201112908/1/A1). Daarna is een beroep op verschoonbare termijn overschrijding niet meer mogelijk. Voor bezwaar geldt denk ik hetzelfde.

De discussie zal dan inderdaad gaan over het moment dat hij op de hoogte is geraakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds