|
Auteur |
Bericht |
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: vr 22 jan 2016 23:37 Onderwerp: Auto stuk kort na reparatie |
|
|
Ik zit weer eens in een situatie. Na eindelijk diverse lopende zaken te hebben afgesloten sloeg het onheil weer toe. Om een of andere reden lijkt bij mij nooit iets goed te kunnen gaan.
De situatie:
Auto uit 1998 met een gebroken distributieriem. Ellende met garage A over wie aansprakelijk is. Uiteindelijk rechtszaak en na ruim een jaar kan de auto ongerepareerd worden opgehaald. Auto wordt meegenomen door garage B.
Tot zover de voorgeschiedenis.
Garage B heeft de auto gerepareerd voor ruim 5000 euro. De gehele motor is uit elkaar geweest, versnellingsbak er af en alles nagelopen. Ik ben weer gaan rijden. Na ca. 600km / 10 dagen begeeft de oliepomp het en loopt het hele spul opnieuw in elkaar.
Ik zit nu dus een beetje met een situatie zeg maar. Wat kan en mag ik wel verwachten op dit moment? Doorgaans heb ik daar wel zo mijn idee over, maar ik zit er niet op te wachten weer in een slepende zaak te belanden.
Enerzijds lijkt het mij evident dat je na een volledige reparatie waarbij alles uit elkaar is geweest wel iets meer dan 600km mag verwachten.
Er is ook op geen enkele wijze aangegeven dat het zo goedkoop mogelijk moest. Ik heb expliciet aangegeven dat ik de auto soms gebruik om mee te racen.
Wat ik begrepen heb schijnt het niet altijd gebruikelijk te zijn dat een oliepomp wordt vervangen. Garage geeft aan de pomp bekeken te hebben voordat deze is terug gezet. Er is dus geen nieuwe geplaatst bij de reparatie.
Mijn vraag is dan ook een beetje:
Komen we in scenario A: oliepomp niet juist ingeschat en dus garage moet het maar oplossen. Het idee van garantie.
Of scenario B: domme pech en (weer) slikken.
Vooraf is niet expliciet over een oliepomp gesproken. Ik heb wel aangegeven dat alles nagelopen moet worden en de vraag gesteld of men zelf nog dingen heeft.
Iemand hier die mij op weg kan helpen? Als ik het helemaal verkeerd zie, dan hoor ik het ook graag. Beter deze keer de ellende van een slepende zaak voorkomen. |
|
|
|
|
Bronza
Leeftijd: 31 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 143
|
Geplaatst: za 23 jan 2016 0:02 Onderwerp: |
|
|
Wat zegt de garage zelf en hoeveel zou een aanvullende reparatie moeten kosten? |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: za 23 jan 2016 0:17 Onderwerp: |
|
|
In de eerste plaats vindt de garage het zelf ook een erg vervelende situatie en wil men mij wel iets tegemoet komen en ook kosten op zich nemen.
Daarmee lijken zij zich dan ook meer van het standpunt te bedienen dat het domme pech betreft. Een exacte prijs voor herstel is nog niet genoemd, maar ik verwacht niet dat we met 500 euro klaar gaan zijn.
Tevens werd er geopperd anders een andere motor te plaatsen. Maar goed wat krijg je dan? De oude was reeds gereviseerd, dan weet je wat je hebt.
De kosten van herstel zijn lastig in te schatten. Je zit zo aan 3000 euro en dan is het maar de vraag in welke mate de garage zichzelf daaraan ziet bijdragen.
Vanuit mijzelf bekeken is bijna alles een slecht scenario. Niet meer laten maken is 5000 euro weggooien, wel bijdragen aan herstel is ook weer extra kosten maken waar ik helemaal niet op zit te wachten na reeds zoveel te hebben uitgegeven.
Hoe dan ook moet er voor de oliepomp worden betaald, die had anders immers ook vervangen geweest op mijn kosten, dus geheel kostenvrij hieruit komen is ook onredelijk. |
|
|
|
|
Bronza
Leeftijd: 31 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG
Berichten: 143
|
Geplaatst: za 23 jan 2016 1:47 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt nogal ongelukkig te zijn. Het is mooi dat de garage het zelf ook een vervelende situatie vindt en u tegemoet wil komen. Ik zou dat dan ook niet verstoren. Ik weet verder te weinig van autotechniek om hier iets zinnigs over te zeggen en zou ook niet weten of het begeven van de pomp in enige relatie kan staan tot de reparatie. Maar misschien wat ideeën:
- Weeg voor uzelf af of de auto het waard is om te laten repareren. Kijk dan niet teveel naar de gemaakte reparatiekosten. Natuurlijk is er voor de reparatie veel geld betaald, maar denkt u dat dit het enige onderdeel is dat moet worden vervangen de komende jaren?
- Zoja, maak een goede deal met de garage, misschien gecombineerd met een apk als de auto daar binnenkort aan toe is? Of misschien wil de garage de reparatie doen voor de inkoopkosten van de oliepomp + een klein arbeidsloon (geen idee hoeveel tijd hier in gaat zitten). Of bent u op zoek naar winterbanden, racebanden of een ander auto-onderdeel, zodat u daar iets creatiefs mee kunt verzinnen?
- Zonee, misschien kunt u de garage voorstellen dat zij uw auto willen kopen voor de gemaakte reparatiekosten + een respectabele waarde van de auto voor de reparatie. Of eventueel een inruil voor een vergelijkbare bak, waarvan verwacht wordt dat ie nog een tijdje meegaat
Dat moet u verder zelf weten, maar ik zou adviseren redelijk te blijven tegen de garagehouder, want als er problemen ontstaan staat u met lege handen en moet u met de auto naar een andere garage en daar betaalt u de volle pond |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: za 23 jan 2016 22:38 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor je reactie, maar ik heb er niet veel aan.
Alle opties hangen namelijk nauw samen met mijn juridische positie. Dus daarin zoek ik nu een handvat.
Uitgangspunten voor mij zijn:
- ik ben er klaar mee nog veel geld in de auto te steken. Dus als ik reparatie zelf moet betalen houdt het op. Ik heb de auto net voor veel geld laten maken met de insteek er voorlopig mee vooruit te kunnen. Tenminste in ieder geval op de vlakken die zijn aangepakt zoals de motor in dit geval.
- een ruilmotor zou geen optie zijn. Wat krijg ik dan? Van een gereviseerde motor mag je doorgaans meer verwachten. En met enkel een ruilmotor zijn we er ook niet, aan de oude motor zijn diverse aanpassingen verricht.
- een combinatiedeal maken met wat dan ook is niet mogelijk in dit geval. En daarbij betekent dat ook weer meer geld uitgeven, wat ik niet zie zitten.
- ik verwacht niet dat garage reparatie gaat uitvoeren tegen slechts enkel de kosten van een oliepomp. Wat ik begrepen heb moet de gehele motor uit elkaar. Daar gaat dus fors tijd en geld in zitten voor iemand.
- de auto verkopen in huidige staat levert niet veel op, dus dat is ook gewoon geld weggooien.
Alles hangt een beetje samen met de verwachting die ik mocht hebben na de reparatie. Ik weet ook niet in hoeverre het van belang is om te achterhalen waarom de oliepomp stuk is gegaan? En of het dus zinvol is verder onderzoek daar naar te doen. |
|
|
|
|
Panadero
Leeftijd: 60 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 37
|
Geplaatst: zo 24 jan 2016 11:23 Onderwerp: |
|
|
Ik zal proberen een antwoord te geven waarbij ik in ga op de techniek.
Wat ik uit de vraag begrijp was de motor gerepareerd na een gebroken distributiesnaar.
Bij een dergelijke incident, is er doorgaans schade aan de cilinderkop en de kleppen.
Hiervoor hoeft niet de gehele motor uit elkaar en/of te worden gereviseerd.
Met het reviseren van de cilinderkop en het plaatsen van een nieuwe distributie riem, waterpomp en spanrol, is de motor weer hersteld.
Ik weet niet hoeveel kilometers de auto heeft gereden en ook niet om wat voor auto het precies gaat.
Maar er van uitgaande dat een auto uit 1998 er wel al een aantal kilometers op heeft zitten, is het goed mogelijk dat de kapotte
oliepomp gewoon domme pech is en niet een fout van de garage.
Als de garage u tegemoet wil komen inzake de kosten, is dit een zeer vriendelijk gebaar.
Verder moet uzelf de afweging maken of een nieuwe dure reparatie gerechtvaardigd is voor de waarde van de auto. |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: zo 24 jan 2016 18:52 Onderwerp: |
|
|
De motor is geheel uit de auto geweest, de bak gedemonteerd.
Ook de zuigers hadden schade, dus het is niet enkel beperkt gebleven tot de kop.
De auto heeft rond de 168k gereden en de motor is reeds volledig gereviseerd geweest bij ca. 135k in 2011.
Ik zou de motor overigens nooit zo laten repareren als u voorstelt. Een waterpomp is niet altijd noodzakelijk, maar in dit geval wel voor gekozen, en u vergeet zaken als lagers. Er is behoorlijk meer werk verricht dan u noemt.
Edit: nog een toevoeging.
Hetgeen zojuist is uitgegeven is waarschijnlijk bij een beetje geluk gelijk aan de mogelijke verkoopwaarde van de auto in rijdende toestand.
Financieel bekeken is het dus niet wijs om nu weer opnieuw een fors bedrag er in te steken.
En dat is voor mij nu net de reden om te bekijken waar ik juridisch sta.
De meningen op diverse forums zijn nogal enorm verdeeld.
Zoals ik eerder al schetste:
- pech met de oliepomp vs verantwoordelijkheid/garantie garage.
Ik vind het zelf erg apart dat iets dat goed is bevonden na 600km toch stuk is. |
|
|
|
|
DENNIS79
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 26 jan 2016 18:09 Onderwerp: |
|
|
Ook in geval van reparatie heb je recht op het feit dat dit deugdelijk en vakkundig gebeurd, en is er dus sprake van een zekere wettelijke garantie. Dit betekent echter niet dat je, zet zoals bij koop, de eerste zes maanden het risico bij de reparateur kunt leggen. Je zult zelf moeten aantonen dat er aan de reparateur een concreet verwijt valt te maken. Je zult hard moeten kunnen maken dat een de reparateur de gebreken aan de oliepomp heeft gezien, dan wel had moeten zien. Dit bewijs lijkt me haast onmogelijk om te leveren! Ik denk derhalve dat je juridisch zeer zwak staat... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: di 26 jan 2016 21:43 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je zult hard moeten kunnen maken dat een de reparateur de gebreken aan de oliepomp heeft gezien, dan wel had moeten zien |
Tja dat is het "mooie" dan weer.
Als de monteur zegt dat die pomp goed was toen ie er terug op is gezet ben je hoe dan ook uitgepraat. Ongeacht de werkelijke staat op dat moment. |
|
|
|
|
jpst
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 256
|
Geplaatst: zo 14 feb 2016 0:49 Onderwerp: |
|
|
Er zijn nog wat andere scenario's te bedenken. Zoals bv dat de oliepomp het gevolg is van iets anders. Een vol oliefilter, troep of wat ook. Daarvoor is dan wel wat meer onderzoek nodig, dat is nog niet verricht.
Garage blijkt wel de carterpan verwijderd te hebben en dus daarmee ook de olie. Dan wordt het toch lastig om de olie te onderzoeken op sporen van gruis of vuil.
Ik ben vanmiddag langs gegaan bij de garage in een poging er onderling uit te komen. Uiteindelijk ben ik boos weggelopen.
Ze willen iets tegemoet komen: zij de arbeid, ik de onderdelen. Geraamde kosten uit de losse pols 1500 euro.
En owja garantie, nee op mechanische onderdelen geen garantie. Alles dat mechanisch is gaat een keer stuk. Kortom, repareren of een lot kopen bij de staatsloterij is hetzelfde. |
|
|
|
|
|